Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Frans diorama (Spoor 0e)  (gelezen 61121 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #15 Gepost op: 15 april 2018, 13:53:48 »
Dank voor de complimenten én de feedback.
Nog een brievenbus in de voordeur mikken en een lampje boven de ingang.
Dan ziet de eigenaar bij donker tenminste het sleutelgat nog zodat hij de zaak kan sluiten  ;)
Brievenbus?  ::) Die zag ik niet aankomen. Ik ben bang dat ik zo'n brievenbusding tegen de gevel aanschroef anders moet de winkeldeur opnieuw maken.


▲ En die verlichting? Ik heb ooit bij het Kruidvat een setje kerstlantaarnpalen gekocht voor weinig. Ze moesten nog wel wat worden omgebouwd: links het origineel, in het midden een tweede versie en rechts de laatste versie.


▲ Deze is het dus geworden. De metalen stripjes moeten nog wel een likje verf.


▲ Tussendoor ben ik vast begonnen met de garage die links naast de slagerij komt. Uit een plaat foamboard heb ik vast de contouren uitgetekend.


▲ Een beetje uitsnijden en plakken...


▲ ...en na een bruine wetwash is dit dan ongeveer het resultaat. Maar ik ben er nog niet helemaal uit of dit het nou is of dat ik niet beter een gevel met bovenetage moet maken.


▲ Wat het ook gaat worden, ik ben wel vast aan het interieur begonnen.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #16 Gepost op: 15 april 2018, 14:01:32 »
Brievenbus?  ::) Die zag ik niet aankomen. Ik ben bang dat ik zo'n brievenbusding tegen de gevel aanschroef anders moet de winkeldeur opnieuw maken.
Sorry,ik heb er de laatste tijd wel meer last van dat ik het juist vind opvallen als zulk soort dingen ontbreken  :-[ ;)
Zo'n busding tegen de gevel kan natuurlijk ook  :angel:
Je garage krijgt in elk geval een fraaie gevel  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #17 Gepost op: 15 april 2018, 15:41:08 »
Het is niet alleen mooi maar inspirerend tegelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D :D :D :D :D :angel:

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #18 Gepost op: 15 april 2018, 17:47:03 »
Nee Floris, blijf alsjeblieft dingen vinden want daar kan ik wat mee. Bovendien heb je groot gelijk: het is mij ook opgevallen dat zelfs bij de Nederlandse bouwpakketten zoals van HollandScale, Artitec en wie brengen er nog meer Nederlandse bouwwerken op de markt, heb ik nog nooit een brievenbusklep in een voordeur gezien.


▲ Maar op dit adres kan de PTT gewoon post bezorgen.  :police:
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #19 Gepost op: 16 april 2018, 12:33:22 »
Ik weet ook niet wat dat is,deurklinken/handgreep,deurbel,brievenbus opening,allemaal van die dingen die preisers schijnbaar niet nodig hebben in het dagelijks leven,ik blijf dat ook verbazend vinden  ::)
Das mooi dat de post daar wel kan bezorgen,bij de buren hoeft t niet want dat mens staat geloof ik hele dagen in deur opening alles te begluren ;D

Gr van de verder speurende sherlock holmes  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #20 Gepost op: 16 april 2018, 19:27:26 »
Ik weet ook niet wat dat is,deurklinken/handgreep,deurbel,brievenbus opening,allemaal van die dingen die preisers schijnbaar niet nodig hebben in het dagelijks leven,ik blijf dat ook verbazend vinden  ::)
Ik denk dat veel modelbouwers het niet de moeite vinden.

Citaat
Das mooi dat de post daar wel kan bezorgen,bij de buren hoeft t niet want dat mens staat geloof ik hele dagen in deur opening alles te begluren ;D


▲ Ho, ho, niet zo snel. De buurvrouw heeft ook een brievenbus!  (y)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #21 Gepost op: 17 april 2018, 16:20:43 »
Om van de brievenbus even terug te keren:


▲ Ik heb vast een binnenmuur in elkaar gezet en dat is de muur die links tegen de slager aan komt.


▲ Dezelfde muur na één wetwash. Mijn ervaring heeft inmiddels geleerd dat je dit materiaal twee keer moet gehandelen. En daarna natuurlijk nog een drybrush, maar sat doe ik pas als er nog wat meer details op de muur zitten.


▲ Voor de beeldvorming heb ik Helmut er even bij gezet. Hij komt uit een pakketje figuren van de Luftwaffe van Revell en de benzinepomp is misschien wel wat te groot. Ik denk dat ik de onderdelen eraf haal en die gebruik om een nieuwe pomp te maken. Ik ben toch bezig.


▲ Tussendoor ben ik ook nog even bezig geweest met het zoeken naar bijpassend reclamemateriaal in hoge resolutie. Met Amerikaans spul staat het internet barstensvol maar Frans is een stuk lastiger.


▲ Maar zo vond ik toch nog ergens een blik Franse motorolie.


▲ Het etiket wil ik gebruiken om blikken motorolie mee te beplakken. Dus heb ik met Photoshop het etiket was aangepast.


▲ Met dit formaat kan ik rondom het blik plakken.


▲ Gelijk even wat meer spul uitgedraaid.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #22 Gepost op: 18 april 2018, 15:16:55 »
Kleine update


▲ Ik ben vast begonnen met een werkbank in de garage. Die vierkantjes zijn centimeters en dat rode is bloed. Je zou dus kunnen zeggen dat mijn dna in deze werkbank zit.


▲ Dat houten bord tegen de muur is natuurlijk voor het gereedschap.


▲ De muur en de balken hebben inmiddels ook een drybrush gekregen. Wel een beetje jammer dat je de spijkertjes niet meer ziet waar de ring/steeksleutels aan zijn opgehangen. Op dat witte plankje komen nog potjes vet, kruipolie en bakjes met bouten en moeren.


▲ Aanvankelijk heb ik zitten twijfelen of ik deze façade zou gebruiken of dat ik een compleet nieuwe gevel met bovenetage zou maken. Maar inmiddels heb ik besloten om deze voorkant te blijven gebruiken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #23 Gepost op: 18 april 2018, 15:23:31 »
Dag Wim,

Heel fraai!
Als je nu ook nog gaat zeggen dat je al dat gereedschap ook zelf hebt gemaakt, ga ik echt steil achterover vallen.


Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #24 Gepost op: 18 april 2018, 15:58:54 »
Wat een heerlijk sfeertje, erg mooi gedaan. Ga vooral zo door met detailleren, het zijn juist alle kleine dingen als deurklinken, scharnieren, een los ingeslagen spijker waar eens wat hing, een slordige electriciteitsdraad etc die het 'echt' maken. Ik hou hier wel van.

Ik heb in 1/43 eens een vervallen garage gemaakt, daar gebruikte ik soldeertin om eenvoudig gereedschap te maken zoals schroevendraaiers omdat je het simpel vervormt of platdrukt aan de uiteindes. En vanaf een printplaatje SMD condensators afgehaald als verfblikken.

Maar m'n stucwerk was destijds niet zo'n succes, jouw interieur ziet er met foambord een stuk strakker uit ;)
RETROBAHN A.G.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #25 Gepost op: 18 april 2018, 16:25:27 »
Dank heren!
Als je nu ook nog gaat zeggen dat je al dat gereedschap ook zelf hebt gemaakt, ga ik echt steil achterover vallen.
Leen, doe dat vooral niet. Wat ik zelf moet maken maak ik zelf, maar als dat niet hoeft dan trek ik het liever van een gietboom. Rekwisieten in 1:48 zijn lastiger te vinden dan bijvoorbeeld in 1:35. Het gereedschap dat aan het bord hangt is deels afkomstig uit geplunderde 1:35-setjes en deels lasergesneden. Met de hand steek/ringsleutels maken daar ga ik niet eens aan beginnen.

Maar m'n stucwerk was destijds niet zo'n succes, jouw interieur ziet er met foambord een stuk strakker uit ;)
Nou door schade en schande ben ik ook wat wijzer geworden:


▲ De zijmuur van de slagerij heb ik volgesmeerd  met plamuur van de Action. Dat smeert wel lekker uit, maar je schuurt je daarna een ongeluk om het nog een beetje te laten lijken. Uiteindelijk vind ik dat foamboard wat natuurlijker overkomen. Ik heb wel met een staalborstel er wat meer gaatjes ingeprikt om er een korrel in te krijgen die wat meer op cement lijkt.
Ik heb nog overwogen die zijmuur van de slager te vervangen, maar ik heb het uiteindelijk niet gedaan want het meeste van de muur valt weg omdat de garage, waar ik nu mee bezig ben, er tegenaan komt te staan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #26 Gepost op: 24 april 2018, 19:44:20 »
Terwijl jullie in de tuin zitten of op stap zijn, ben ik nog even bezig geweest met m'n garage.


▲ Tussendoor heb ik even een paar ramen uit een H0-locloods bij elkaar gescharreld. Met die ronde bogen hebben ze een mooie industriële uitstraling en voor een garage in 1:48 kunnen ze prima. Omdat ze zowel binnen als buiten te zien zijn, moet ik aan beide zijden raamspijlen kunnen zien. Er moet nog wel een lijst omheen voor wat meer body.


▲ De linker muur.


▲ Vanaf de buitenkant ziet die zijmuur er wat Hollands uit met die twee kleuren, maar dat gaat goedkomen.


▲ De hemelwaterafwatering (goot en pijp) zit er in.


▲ Nadat de verfrissende wetwash helemaal droog is gaat er morgen nog een drybrush overheen.


▲ Lappen of zo laten?


▲ De elektriciën is ook langsgeweest.


▲ De achtermuur.


▲ Morgen even een stekker maken voor die wandkontakdoos.
En eens even verzinnen of ik een rolluik ga maken voor de ingang of klap(harmonica)deuren. Voor schuifdeuren is de gevel te smal.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #27 Gepost op: 25 april 2018, 11:16:50 »
Als je iets wil neer zetten wat al een tijd aanwezig is en niet in een grote stad vol allure moet "shinen",dan zou ik t raampje lkkr zo laten  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #28 Gepost op: 25 april 2018, 17:20:59 »
Dankjewel Floris.
Een automonteur die een raam lapt moet ik trouwens nog tegenkomen... of het moet de ruit van een auto zijn.
Ik heb nog heel even overwogen om een rolluik te maken voor de ingang, maar dat vond ik toch wat te gemakkelijk bedacht, dus heb ik gekozen voor een meer bewerkelijke oplossing.


▲ Harmonicadeuren... die zullen in het echt wel anders heten.


▲ Als ze dicht zijn valt het werk wel mee. Maar omdat ze open komen te staan moet ik de binnenkant van deze deuren ook maken, anders zit je tegen zo'n lelijke binnenkant aan te kijken.


▲ Het lijkt een wat onbestemde kleur, maar bij daglicht is het Berlijns-blauw.


▲ Het werd langzamerhand tijd voor een grondplaat en die heb ik gesneden uit een stuk foamboard. Met een staalborsteltje heb ik eerst gaatjes geprikt voor een betonachtige structuur. Die penselen van de Action vallen vaak vanzelf al uit elkaar, dus had ik gelijk een mooie mal om een paar keien in de oprit te leggen.


▲ Een lekkere wetwash als basis.


▲ Die Fransen gebruiken vaak gewoon asfalt om het trottoir te egalisere en dan krijg je ook van die reparatieplekken. Dat heb ik dus ook maar gedaan.


▲ En na een eerste drybrush komen die scheuren mooi uit de verf en ook de gaatjes in het asfalt. Meestal doe ik meerdere lagen drybrush, in steeds lichtere kleuren. De kinderkopjes moeten nog wat meer drogen.


▲ De harmonicadeuren zijn Berlijns blauw, maar de inwerking van het zonnige klimaat laat wel sporen na.


▲ Voor de beeldvorming om te zien of de kleuren een beetje bij elkaar passen.
Het spreekt voor zich dat er natuurlijk nog een benzinepomp voor de deur komt en zo'n rek met kannen motorolie.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #29 Gepost op: 25 april 2018, 17:26:31 »
Mooi Wim! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl