Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 16:41:42
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 16:36:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Pauldg
Vandaag
om 16:31:45
't Boemeltje
door
Huup
Vandaag
om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 16:03:43
US diorama in H0
door
Basilicum
Vandaag
om 15:32:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:31:48
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 14:36:26
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 14:28:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
Vandaag
om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1
door
daempfer
Vandaag
om 13:42:34
Klompentrein
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Martijn193
Vandaag
om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 11:43:28
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
orientexpress
Vandaag
om 09:30:46
Problemen met Marklin Startup 29124
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 05:01:20
Da's Daz 2
door
Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Kyllburg - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omlaag
Auteur
Topic: Kyllburg - (Baanplan H0) (gelezen 16679 keer)
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
«
Reactie #45 Gepost op:
20 March 2008, 21:39:19 »
Na, nog wat foto's dan om nog wat langer te nostalgeren en ideeën op te doen voor de baan:
bron: o.a.
www.kyllburg.de
Greetz, Paul
«
Laatst bewerkt op: 20 March 2008, 21:42:19 door Paul VT 11.5
»
Gelogd
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
«
Reactie #46 Gepost op:
21 March 2008, 22:45:40 »
Voortschrijdend inzicht en de "finale":
De baan 180 graden gedraaid heeft als voordeel dat de railspiraal linksonder
in zijn geheel behouden kan blijven. Behalve voor de toegang naar het schaduwstation heb ik nu ook meer mogelijkheden in de hoogte. In de toekomst kan ik nu op een hogere etage verder bouwen.....(misschien een deel van Gerolstein met BW
) Ook de toegankelijkheid van het schaduwstation aan de l.- zijde verbetert nu. Het advies van Jan Bennink van enige tijd geleden om geen uitneembare sectie rechtsonder toe te passen heb ik opgevolgd. Wordt voortaan bukken!
(Jippie...ik kan zagen met Pasen
!)
Greetz, Paul
Gelogd
Frank!
Offline
Berichten: 172
Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
«
Reactie #47 Gepost op:
23 March 2008, 11:17:36 »
Paul,
Ik heb even je baanplan bekeken en een paar dingen vallen me op:
De stations zien er goed uit, niet teveel rails in het zicht, mooi in een boog gelsitueerd. De keuze voor een enkelsporige lijn is mijns inziens ook een hele goede keuze.
Het schaduwstation is aan de onderkant perfect bereikbaar, maar vanaf het grote station alleen via 1 spoor. Dat zou ik persoonlijk niet willen, omdat alle treinen die het schaduwstation aan die kant in en uit willen rijden gebruik moeten maken van datzelfde spoor. Bovendien daalt dat spoor (in een tunnel) voor twee andere sporen langs, hier krijg je dus een verhoging voor die twee andere sporen, ik weet niet of je je dat hebt gerealiseerd. Ook zal het spoor een flink hellingspercentage bevatten.
Doorgaande treinen in je station moeten altijd over een wissel rijden in afgebogen stand. Dit is niet erg, echter zal de snelheid van de trein laag moeten zijn. Ook omdat je geen paradebaan hebt, lijkt het me mooi dat er doorgaande treinen zijn in het station.
Bij je spiraal ligt nog een wissel, waar gaat dat spoor naar toe?
Wat misschien nog extra mogelijkheden toevoegt, is er voor zorgen dat je vanaf meer plaatsen naar het schaduwstation kunt. Zodat je bijvoorbeeld vanaf het kleine station niet eerst weer door het grote station hoeft te rijden.
Even een snelle schets:
Er mist nog een keerlus om weer in de originele richting terecht te komen.
MVG
Frank
«
Laatst bewerkt op: 23 March 2008, 11:34:03 door Frank
»
Gelogd
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
«
Reactie #48 Gepost op:
23 March 2008, 15:53:42 »
Frank, dank voor je kritische noten. Dat “dwingt” mij ertoe om betere/ andere keuzes te maken.
Dat het schaduwstation alleen van “onderen” bereikbaar is klopt. Je kunt er zelfs niet rechtstreeks inrijden vanaf het grote station! Dit is een keuze en heeft onder meer te maken met de plaats van de stopsecties icm de besturingselektronica van het schaduwstation (Lauer). (lees: ik wilde geen geld meer uitgeven aan extra modules etc. om inrijden van de andere zijde mogelijk te maken) De wissels aan de bovenzijde worden opengereden als treinen het schaduwstation verlaten.
De hellingspercentages zijn een ander verhaal. Om een heel lang verhaal kort te maken, heb ik een hoogtewinner (railspiraal) gemaakt ivm de tot. beschikbare ruimte. Echter, gezien de max. radius van 380 mm in deze railspiraal (modulebreedte 80cm), kunnen hier alleen kleine treinen omhoog en/of omlaag. (naar het schaduwstation)
In het schaduwstation zoals ik het gebouwd heb, kunnen ook alleen maar rel. kleine treinen opgesteld worden. Is dus niet echt erg. Althans, dat vond ik aanvankelijk. De kleine straal beperkt ook de keuze van de loks die er gebruik van kunnen maken. Een Duitse krok gaat bijv. wel omlaag zonder te ontsporen maar niet omhoog. En zo heb ik er hier nog een paar.
Je opmerking over het flinke hellingspercentage is op zich een volkomen terechte.
Echter, voor de kleine treinen die ik hier wil laten rijden, is het vrij sterke hellingspercentage van 4,6% geen enkel probleem. (getest) Wel voor grotere treinen en grotere loks. (ervaringen anderen) Maar die zouden er oorspronkelijk niet op rijden. Beetje een gedwongen “keuze”. (En dat gaat dus veranderen
)
Dus, nav je opmerking en omdat het bij mij blijft “jeuken” dat er geen grote treinen rijden of afgesteld kunnen worden, heb ik een aanpassing gemaakt in het baanplan (schaduwstation). Om met grote treinen te kunnen rijden, heb ik het uitrijspoor vanuit het schaduwstation verlengd. Een niveau lager, onder het grote station, heb ik 2 extra opstelsporen voor grote treinen opgenomen in het plan. De aansluiting met het hogere niveau vindt plaats in het verdekte deel onder. Het hellingspercentage is in deze situatie teruggebracht naar een redelijk aanvaardbare 3.4%. De bochten zijn min een R3.
Met deze aanpassing zijn er meer opstelplaatsen voor grotere en kleinere treinen.
De wissel voor de railspiraal regelt de toegang naar de railspiraal omhoog (L) of omlaag (R):
Greetz, Paul
Gelogd
Sicco Jan
Offline
Berichten: 840
Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
«
Reactie #49 Gepost op:
27 April 2008, 17:21:30 »
Paul,
volgende plaatje gevonden in MarklinMagazine 4/94:
Goede 'reden' om met langere loks je station te willen bereiken, zelfs met korte treinen. Lekkere modelspoorsamenstelling.
Groet, Sicco Jan
Gelogd
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
«
Reactie #50 Gepost op:
20 December 2008, 15:57:35 »
Update: het laatst bijgewerkte baanplan.
Alle bochten bijgewerkt. Het schaduwstation is sterk uitgebreid. De railspiraal linksonder is verdwenen. Evenals het doorgangsstation. Vanaf Kyllburg loopt nu een buurtspoort (nebenbahn) in de richting van een klein kopstation. Dit station ligt ongeveer 10-15 cm boven het 0- niveau:
Gelogd
Dennis H0
Offline
Berichten: 711
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #51 Gepost op:
22 December 2008, 12:03:47 »
das een flink schaduwstation geworden, indrukwekkend allemaal wat je aan het bouwen bent
Gelogd
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #52 Gepost op:
22 December 2008, 20:11:15 »
Dennis,
Dank voor het compliment. Het valt ook wel eens tegen ondanks dat het zeker niet het grootste project is. Op dit moment is e.e.a. binnen het plan het grootst haalbare schaduwstation. (denk ik). In ieder geval haal ik dat wat er nu ligt, niet meer weg.
Het eerste
bouwsel
was te beperkt en te klein. Benieuwd hoelang het duurt voordat het nu te klein wordt.
Greetz, Paul
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #53 Gepost op:
22 December 2008, 20:14:19 »
Strak baanplan, ben benieuwd hoe het station met gebogen perrons er uit komt te zien
Gr. Remco.
Gelogd
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #54 Gepost op:
22 December 2008, 20:45:14 »
Remco, Ik was van plan het eigenlijke station, perrons ed. te beperken tot de r. zijde. Net zoals in het echt zo recht als mogelijk. Of bedoel je dat niet? Gr. Paul
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #55 Gepost op:
22 December 2008, 20:48:22 »
Ok duidelijk nee we begrijpen elkaar, maar ik dacht eerst dat je het station zou doortrekken de bocht in voor de lengte, maar ik begrijp zojuist dat dat niet je plan is
Op zich zijn rechte perrons nu eenmaal wel het mooiste als je geen Railz ruimte hebt
je kan H0 niet mooi langs de perrons krijgen als je niet lengte hebt
Gr. Remco.
Gelogd
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #56 Gepost op:
22 December 2008, 20:55:34 »
Ik was het wel van plan, maar ben eigenlijk weer van het idee afgestapt om dezelfde reden als die jij net aangaf. De bocht wordt nl. snel te scherp om er materieel mooi langs te laten stoppen. Gr. Paul
Gelogd
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8588
Nooit uitgeklust....
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #57 Gepost op:
22 December 2008, 22:16:25 »
Hey Paul,
ziet er goed uit man! Al vindt ik het schaduwstation wel erg krap wat (binnen)bochtenwerk betreft... Maar ja, het zal allemaal wel weer goed komen. Dat deed het de vorige keer met onze TEE'tjes ook! Ging ook prima.
Ben ook wel erg benieuwd naar je brug...
Greetingzzz,
Edsko
Gelogd
Grasland
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #58 Gepost op:
22 December 2008, 22:43:25 »
En de TEE' s (RAM D4 Roco & Trix) zijn tot op dit moment de moeilijkste testtreinen geweest....en met goed resultaat.
(btw wat een sound in zo'n klein hok!)
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Online
Berichten: 18131
Modelrailroading is fun!
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #59 Gepost op:
04 January 2009, 17:04:02 »
Een vriend van me heeft zo'n TEE. En ja, wat een pens geluid zit er in zo'n ding zeg... Geweldig! Wel zou ik het volume in een ruimte zoals jij en ik die hebben wat minder zetten. Heb zelf een aantal grote Amerikanen met een flink volume, en dat is bijna niet vol te houden in een kleinere ruimte. Maar wel mooi!
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Kyllburg - (Baanplan H0)