Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50

Auteur Topic: Kyllburg - (Baanplan H0)  (gelezen 16311 keer)

Paul VT 11.5

• Offline Offline
Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
« Reactie #45 Gepost op: 20 March 2008, 21:39:19 »
Na, nog wat foto's dan om nog wat langer te nostalgeren en ideeën op te doen voor de baan:   :D

bron: o.a. www.kyllburg.de

Greetz, Paul

« Laatst bewerkt op: 20 March 2008, 21:42:19 door Paul VT 11.5 »

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 21 March 2008, 22:45:40 »
Voortschrijdend inzicht en de "finale":

De baan 180 graden gedraaid heeft als voordeel dat de railspiraal linksonder
in zijn geheel behouden kan blijven. Behalve voor de toegang naar het schaduwstation heb ik nu ook meer mogelijkheden in de hoogte. In de toekomst kan ik nu op een hogere etage verder bouwen.....(misschien een deel van Gerolstein met BW :D) Ook de toegankelijkheid van het schaduwstation aan de l.- zijde verbetert nu. Het advies van Jan Bennink van enige tijd geleden om geen uitneembare sectie rechtsonder toe te passen heb ik opgevolgd. Wordt voortaan bukken!
(Jippie...ik kan zagen met Pasen ;D!)

Greetz, Paul

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 23 March 2008, 11:17:36 »
Paul,

Ik heb even je baanplan bekeken en een paar dingen vallen me op:

De stations zien er goed uit, niet teveel rails in het zicht, mooi in een boog gelsitueerd. De keuze voor een enkelsporige lijn is mijns inziens ook een hele goede keuze.

Het schaduwstation is aan de onderkant perfect bereikbaar, maar vanaf het grote station alleen via 1 spoor. Dat zou ik persoonlijk niet willen, omdat alle treinen die het schaduwstation aan die kant in en uit willen rijden gebruik moeten maken van datzelfde spoor. Bovendien daalt dat spoor (in een tunnel) voor twee andere sporen langs, hier krijg je dus een verhoging voor die twee andere sporen, ik weet niet of je je dat hebt gerealiseerd. Ook zal het spoor een flink hellingspercentage bevatten.

Doorgaande treinen in je station moeten altijd over een wissel rijden in afgebogen stand. Dit is niet erg, echter zal de snelheid van de trein laag moeten zijn. Ook omdat je geen paradebaan hebt, lijkt het me mooi dat er doorgaande treinen zijn in het station.

Bij je spiraal ligt nog een wissel, waar gaat dat spoor naar toe?

Wat misschien nog extra mogelijkheden toevoegt, is er voor zorgen dat je vanaf meer plaatsen naar het schaduwstation kunt. Zodat je bijvoorbeeld vanaf het kleine station niet eerst weer door het grote station hoeft te rijden.

Even een snelle schets:

Er mist nog een keerlus om weer in de originele richting terecht te komen.

MVG

Frank
« Laatst bewerkt op: 23 March 2008, 11:34:03 door Frank »

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 23 March 2008, 15:53:42 »
Frank, dank voor je kritische noten. Dat “dwingt” mij ertoe om betere/ andere keuzes te maken. :D

Dat het schaduwstation alleen van “onderen” bereikbaar is klopt. Je kunt er zelfs niet rechtstreeks inrijden vanaf het grote station! Dit is een keuze en heeft onder meer te maken met de plaats van de stopsecties icm de besturingselektronica van het schaduwstation (Lauer). (lees: ik wilde geen geld meer uitgeven aan extra modules etc. om inrijden van de andere zijde mogelijk te maken) De wissels aan de bovenzijde worden opengereden als treinen het schaduwstation verlaten.

De hellingspercentages zijn een ander verhaal. Om een heel lang verhaal kort te maken, heb ik een hoogtewinner (railspiraal) gemaakt ivm de tot. beschikbare ruimte. Echter, gezien de max. radius van 380 mm in deze railspiraal (modulebreedte 80cm), kunnen hier alleen kleine treinen omhoog en/of omlaag. (naar het schaduwstation)
In het schaduwstation zoals ik het gebouwd heb, kunnen ook alleen maar rel. kleine treinen opgesteld worden. Is dus niet echt erg. Althans, dat vond ik aanvankelijk. De kleine straal beperkt ook de keuze van de loks die er gebruik van kunnen maken. Een Duitse krok gaat bijv. wel omlaag zonder te ontsporen maar niet omhoog. En zo heb ik er hier nog een paar.

Je opmerking over het flinke hellingspercentage is op zich een volkomen terechte.
Echter, voor de kleine treinen die ik hier wil laten rijden, is het vrij sterke hellingspercentage van 4,6% geen enkel probleem. (getest) Wel voor grotere treinen en grotere loks. (ervaringen anderen) Maar die zouden er oorspronkelijk niet op rijden. Beetje een gedwongen “keuze”. (En dat gaat dus veranderen :))

Dus, nav je opmerking en omdat het bij mij blijft “jeuken” dat er geen grote treinen rijden of afgesteld kunnen worden, heb ik een aanpassing gemaakt in het  baanplan (schaduwstation). Om met grote treinen te kunnen rijden, heb ik het uitrijspoor vanuit het schaduwstation verlengd. Een niveau lager, onder het grote station, heb ik 2 extra opstelsporen voor grote treinen opgenomen in het plan. De aansluiting met het hogere niveau vindt plaats in het verdekte deel onder. Het hellingspercentage is in deze situatie teruggebracht naar een redelijk aanvaardbare 3.4%. De bochten zijn min een R3.
Met deze aanpassing zijn er meer opstelplaatsen voor grotere en kleinere treinen.

De wissel voor de railspiraal regelt de toegang naar de railspiraal omhoog (L) of omlaag (R):

Greetz, Paul

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 27 April 2008, 17:21:30 »
Paul,

volgende plaatje gevonden in MarklinMagazine 4/94:

Goede 'reden' om met langere loks je station te willen bereiken, zelfs met korte treinen. Lekkere modelspoorsamenstelling.

Groet, Sicco Jan

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 20 December 2008, 15:57:35 »
Update: het laatst bijgewerkte baanplan.

Alle bochten bijgewerkt. Het schaduwstation is sterk uitgebreid. De railspiraal linksonder is verdwenen. Evenals het doorgangsstation. Vanaf Kyllburg loopt nu een buurtspoort (nebenbahn) in de richting van een klein kopstation. Dit station ligt ongeveer 10-15 cm boven het 0- niveau:

Dennis H0

• Offline Offline
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
« Reactie #51 Gepost op: 22 December 2008, 12:03:47 »
das een flink schaduwstation geworden, indrukwekkend allemaal wat je aan het bouwen bent

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 22 December 2008, 20:11:15 »
Dennis,

Dank voor het compliment. Het valt ook wel eens tegen ondanks dat het zeker niet het grootste project is. Op dit moment is e.e.a. binnen het plan het grootst haalbare schaduwstation. (denk ik). In ieder geval haal ik dat wat er nu ligt, niet meer weg.  :-X Het eerste bouwsel was te beperkt en te klein. Benieuwd hoelang het duurt voordat het nu te klein wordt.   ;D Greetz, Paul

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 22 December 2008, 20:14:19 »
Strak baanplan, ben benieuwd hoe het station met gebogen perrons er uit komt te zien :)

Gr. Remco.

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 22 December 2008, 20:45:14 »
Remco, Ik was van plan het eigenlijke station, perrons ed. te beperken tot de r. zijde. Net zoals in het echt zo recht als mogelijk. Of bedoel je dat niet?  Gr. Paul

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 22 December 2008, 20:48:22 »
Ok duidelijk nee we begrijpen elkaar, maar ik dacht eerst dat je het station zou doortrekken de bocht in voor de lengte, maar ik begrijp zojuist dat dat niet je plan is :)

Op zich zijn rechte perrons nu eenmaal wel het mooiste als je geen Railz ruimte hebt :) je kan H0 niet mooi langs de perrons krijgen als je niet lengte hebt :)

Gr. Remco.

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 22 December 2008, 20:55:34 »
Ik was het wel van plan, maar ben eigenlijk weer van het idee afgestapt om dezelfde reden als die jij net aangaf. De bocht wordt nl. snel te scherp om er materieel mooi langs te laten stoppen. Gr. Paul

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #57 Gepost op: 22 December 2008, 22:16:25 »
Hey Paul,

ziet er goed uit man! Al vindt ik het schaduwstation wel erg krap wat (binnen)bochtenwerk betreft... Maar ja, het zal allemaal wel weer goed komen. Dat deed het de vorige keer met onze TEE'tjes ook! Ging ook prima.

Ben ook wel erg benieuwd naar je brug...

Greetingzzz,

Edsko

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 22 December 2008, 22:43:25 »
En de TEE' s (RAM D4 Roco & Trix)  zijn tot op dit moment de moeilijkste testtreinen geweest....en met goed resultaat.  :D  (btw wat een sound in zo'n klein hok!)  ;D

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #59 Gepost op: 04 January 2009, 17:04:02 »
Een vriend van me heeft zo'n TEE. En ja, wat een pens geluid zit er in zo'n ding zeg... Geweldig! Wel zou ik het volume in een ruimte zoals jij en ik die hebben wat minder zetten. Heb zelf een aantal grote Amerikanen met een flink volume, en dat is bijna niet vol te houden in een kleinere ruimte. Maar wel mooi! ;D