Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
janpetel
Vandaag
om 18:27:43
Sikje 225
door
BartvD
Vandaag
om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar
door
C_Jabaaij
Vandaag
om 18:24:48
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 17:43:56
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Locatie van foto gezocht
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
shay59
Vandaag
om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 11:16:52
Lima IRM pimpen
door
Railpassie
Vandaag
om 11:13:09
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:58:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Kyllburg - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omlaag
Auteur
Topic: Kyllburg - (Baanplan H0) (gelezen 16311 keer)
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
«
Reactie #45 Gepost op:
20 March 2008, 21:39:19 »
Na, nog wat foto's dan om nog wat langer te nostalgeren en ideeën op te doen voor de baan:
bron: o.a.
www.kyllburg.de
Greetz, Paul
«
Laatst bewerkt op: 20 March 2008, 21:42:19 door Paul VT 11.5
»
Gelogd
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
«
Reactie #46 Gepost op:
21 March 2008, 22:45:40 »
Voortschrijdend inzicht en de "finale":
De baan 180 graden gedraaid heeft als voordeel dat de railspiraal linksonder
in zijn geheel behouden kan blijven. Behalve voor de toegang naar het schaduwstation heb ik nu ook meer mogelijkheden in de hoogte. In de toekomst kan ik nu op een hogere etage verder bouwen.....(misschien een deel van Gerolstein met BW
) Ook de toegankelijkheid van het schaduwstation aan de l.- zijde verbetert nu. Het advies van Jan Bennink van enige tijd geleden om geen uitneembare sectie rechtsonder toe te passen heb ik opgevolgd. Wordt voortaan bukken!
(Jippie...ik kan zagen met Pasen
!)
Greetz, Paul
Gelogd
Frank!
Offline
Berichten: 172
Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
«
Reactie #47 Gepost op:
23 March 2008, 11:17:36 »
Paul,
Ik heb even je baanplan bekeken en een paar dingen vallen me op:
De stations zien er goed uit, niet teveel rails in het zicht, mooi in een boog gelsitueerd. De keuze voor een enkelsporige lijn is mijns inziens ook een hele goede keuze.
Het schaduwstation is aan de onderkant perfect bereikbaar, maar vanaf het grote station alleen via 1 spoor. Dat zou ik persoonlijk niet willen, omdat alle treinen die het schaduwstation aan die kant in en uit willen rijden gebruik moeten maken van datzelfde spoor. Bovendien daalt dat spoor (in een tunnel) voor twee andere sporen langs, hier krijg je dus een verhoging voor die twee andere sporen, ik weet niet of je je dat hebt gerealiseerd. Ook zal het spoor een flink hellingspercentage bevatten.
Doorgaande treinen in je station moeten altijd over een wissel rijden in afgebogen stand. Dit is niet erg, echter zal de snelheid van de trein laag moeten zijn. Ook omdat je geen paradebaan hebt, lijkt het me mooi dat er doorgaande treinen zijn in het station.
Bij je spiraal ligt nog een wissel, waar gaat dat spoor naar toe?
Wat misschien nog extra mogelijkheden toevoegt, is er voor zorgen dat je vanaf meer plaatsen naar het schaduwstation kunt. Zodat je bijvoorbeeld vanaf het kleine station niet eerst weer door het grote station hoeft te rijden.
Even een snelle schets:
Er mist nog een keerlus om weer in de originele richting terecht te komen.
MVG
Frank
«
Laatst bewerkt op: 23 March 2008, 11:34:03 door Frank
»
Gelogd
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
«
Reactie #48 Gepost op:
23 March 2008, 15:53:42 »
Frank, dank voor je kritische noten. Dat “dwingt” mij ertoe om betere/ andere keuzes te maken.
Dat het schaduwstation alleen van “onderen” bereikbaar is klopt. Je kunt er zelfs niet rechtstreeks inrijden vanaf het grote station! Dit is een keuze en heeft onder meer te maken met de plaats van de stopsecties icm de besturingselektronica van het schaduwstation (Lauer). (lees: ik wilde geen geld meer uitgeven aan extra modules etc. om inrijden van de andere zijde mogelijk te maken) De wissels aan de bovenzijde worden opengereden als treinen het schaduwstation verlaten.
De hellingspercentages zijn een ander verhaal. Om een heel lang verhaal kort te maken, heb ik een hoogtewinner (railspiraal) gemaakt ivm de tot. beschikbare ruimte. Echter, gezien de max. radius van 380 mm in deze railspiraal (modulebreedte 80cm), kunnen hier alleen kleine treinen omhoog en/of omlaag. (naar het schaduwstation)
In het schaduwstation zoals ik het gebouwd heb, kunnen ook alleen maar rel. kleine treinen opgesteld worden. Is dus niet echt erg. Althans, dat vond ik aanvankelijk. De kleine straal beperkt ook de keuze van de loks die er gebruik van kunnen maken. Een Duitse krok gaat bijv. wel omlaag zonder te ontsporen maar niet omhoog. En zo heb ik er hier nog een paar.
Je opmerking over het flinke hellingspercentage is op zich een volkomen terechte.
Echter, voor de kleine treinen die ik hier wil laten rijden, is het vrij sterke hellingspercentage van 4,6% geen enkel probleem. (getest) Wel voor grotere treinen en grotere loks. (ervaringen anderen) Maar die zouden er oorspronkelijk niet op rijden. Beetje een gedwongen “keuze”. (En dat gaat dus veranderen
)
Dus, nav je opmerking en omdat het bij mij blijft “jeuken” dat er geen grote treinen rijden of afgesteld kunnen worden, heb ik een aanpassing gemaakt in het baanplan (schaduwstation). Om met grote treinen te kunnen rijden, heb ik het uitrijspoor vanuit het schaduwstation verlengd. Een niveau lager, onder het grote station, heb ik 2 extra opstelsporen voor grote treinen opgenomen in het plan. De aansluiting met het hogere niveau vindt plaats in het verdekte deel onder. Het hellingspercentage is in deze situatie teruggebracht naar een redelijk aanvaardbare 3.4%. De bochten zijn min een R3.
Met deze aanpassing zijn er meer opstelplaatsen voor grotere en kleinere treinen.
De wissel voor de railspiraal regelt de toegang naar de railspiraal omhoog (L) of omlaag (R):
Greetz, Paul
Gelogd
Sicco Jan
Offline
Berichten: 840
Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
«
Reactie #49 Gepost op:
27 April 2008, 17:21:30 »
Paul,
volgende plaatje gevonden in MarklinMagazine 4/94:
Goede 'reden' om met langere loks je station te willen bereiken, zelfs met korte treinen. Lekkere modelspoorsamenstelling.
Groet, Sicco Jan
Gelogd
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
«
Reactie #50 Gepost op:
20 December 2008, 15:57:35 »
Update: het laatst bijgewerkte baanplan.
Alle bochten bijgewerkt. Het schaduwstation is sterk uitgebreid. De railspiraal linksonder is verdwenen. Evenals het doorgangsstation. Vanaf Kyllburg loopt nu een buurtspoort (nebenbahn) in de richting van een klein kopstation. Dit station ligt ongeveer 10-15 cm boven het 0- niveau:
Gelogd
Dennis H0
Offline
Berichten: 711
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #51 Gepost op:
22 December 2008, 12:03:47 »
das een flink schaduwstation geworden, indrukwekkend allemaal wat je aan het bouwen bent
Gelogd
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #52 Gepost op:
22 December 2008, 20:11:15 »
Dennis,
Dank voor het compliment. Het valt ook wel eens tegen ondanks dat het zeker niet het grootste project is. Op dit moment is e.e.a. binnen het plan het grootst haalbare schaduwstation. (denk ik). In ieder geval haal ik dat wat er nu ligt, niet meer weg.
Het eerste
bouwsel
was te beperkt en te klein. Benieuwd hoelang het duurt voordat het nu te klein wordt.
Greetz, Paul
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #53 Gepost op:
22 December 2008, 20:14:19 »
Strak baanplan, ben benieuwd hoe het station met gebogen perrons er uit komt te zien
Gr. Remco.
Gelogd
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #54 Gepost op:
22 December 2008, 20:45:14 »
Remco, Ik was van plan het eigenlijke station, perrons ed. te beperken tot de r. zijde. Net zoals in het echt zo recht als mogelijk. Of bedoel je dat niet? Gr. Paul
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #55 Gepost op:
22 December 2008, 20:48:22 »
Ok duidelijk nee we begrijpen elkaar, maar ik dacht eerst dat je het station zou doortrekken de bocht in voor de lengte, maar ik begrijp zojuist dat dat niet je plan is
Op zich zijn rechte perrons nu eenmaal wel het mooiste als je geen Railz ruimte hebt
je kan H0 niet mooi langs de perrons krijgen als je niet lengte hebt
Gr. Remco.
Gelogd
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #56 Gepost op:
22 December 2008, 20:55:34 »
Ik was het wel van plan, maar ben eigenlijk weer van het idee afgestapt om dezelfde reden als die jij net aangaf. De bocht wordt nl. snel te scherp om er materieel mooi langs te laten stoppen. Gr. Paul
Gelogd
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8596
Nooit uitgeklust....
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #57 Gepost op:
22 December 2008, 22:16:25 »
Hey Paul,
ziet er goed uit man! Al vindt ik het schaduwstation wel erg krap wat (binnen)bochtenwerk betreft... Maar ja, het zal allemaal wel weer goed komen. Dat deed het de vorige keer met onze TEE'tjes ook! Ging ook prima.
Ben ook wel erg benieuwd naar je brug...
Greetingzzz,
Edsko
Gelogd
Grasland
Paul VT 11.5
Offline
Berichten: 1099
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #58 Gepost op:
22 December 2008, 22:43:25 »
En de TEE' s (RAM D4 Roco & Trix) zijn tot op dit moment de moeilijkste testtreinen geweest....en met goed resultaat.
(btw wat een sound in zo'n klein hok!)
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 17820
Modelrailroading is fun!
Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
«
Reactie #59 Gepost op:
04 January 2009, 17:04:02 »
Een vriend van me heeft zo'n TEE. En ja, wat een pens geluid zit er in zo'n ding zeg... Geweldig! Wel zou ik het volume in een ruimte zoals jij en ik die hebben wat minder zetten. Heb zelf een aantal grote Amerikanen met een flink volume, en dat is bijna niet vol te houden in een kleinere ruimte. Maar wel mooi!
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Kyllburg - (Baanplan H0)