Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Twee trafo's? (gelijkstroom !)  (gelezen 14561 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Twee trafo's? (gelijkstroom !)
« Gepost op: 20 December 2007, 21:59:27 »
Misschien een onnozele vraag maar kan het antwoord hier nergens vinden. Op m'n testbaantje laat ik een aantal treinen tegelijk rijden. Kennelijk teveel want de roco trafo slaat af. Nou heb ik nog nog een trafo, kan ik die zonder meer met de draadjes aan dezelfde baan verbinden of ontstaan er dan 'ongelukken'? Bedien ik dan beide knoppen tegelijk? Ik begrijp dat ik ze niet in tegengestelde richting moet draaien ivm kortsluiting.

Trafo's zijn van het type 950 S van Roco, ik rij Ho annaloog.

« Laatst bewerkt op: 31 December 2007, 14:15:58 door Chris van Diesen »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2592
Re: Twee trafo's?
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2007, 22:08:04 »
Ik heb het wel eens gedaan met 2 Fleischmann trafo's. Draadjes van Trafo 2 naar Trafo 1 om de gelijkstroom-uitgangen met elkaar te verbinden en dan van Trafo 1 naar de baan. Ging goed en zonder ongelukken. Natuurlijk wel opletten dat je de trafo's gelijk gepoold hebt en dat je de goede polen met elkaar verbindt.
Ik ben niet zo sterk in de elektro-theorie, maar volgens mij is het enige wat je op deze manier doet het vergroten van het vermogen dat je op de baan zet. Omdat je de spannig (voltage) niet vergroot, merken de motortjes er niets van. Ik kan me wel voorstellen dat je het een en ander kapot maakt als je + en - polen gaat verwisselen.

Ton

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Twee trafo's?
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2007, 22:11:07 »
Zoiets had ik dus ook in gedachten. Ga ze niet ompolen, laat de treinen gewoon één kant op rijden en concentreer me op de wissels. Misschien nog iemand met kennis van elektronica? Het is misschien geen fraaie oplossing maar als het verder geen kwaad kan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Twee trafo's?
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2007, 23:46:21 »
Deze oplossing verdient niet de schoonheidsprijs, maar het kan wel.
Voorwaarde geef je zelf al aan: altijd dezelfde kant op draaien.
En om het verhaal compleet te maken: dit werkt dus alleen bij regeltrafo's met een gelijkspanningsuitgang. Bij Märklin moet je deze grap beslist niet uithalen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Twee trafo's?
« Reactie #4 Gepost op: 21 December 2007, 00:18:08 »
Ik vind dit bloedlinke soep. Een wisselstroom trafo kan van de laagspanningskant naar de hoogspanningskant de spanning omhoog transformeren. Dus twee wisselstroom trafos parallel aan elkaar en één stekker in het lichtnet en op de andere stekker staat 230V.

Stel dat de gelijkrichter in een gelijkstroomtrafo het op een ongelukkige wijze begeeft. Dan kan een gelijkstroomtrafo een wisselstroomtrafo worden met alle gevaarlijke gevolgen van dien.

Als je zo nodig trafo's parallel wil schakelen. Dan zowel de 230V zijde als de 12 V zijde koppelen. Dan kan je nooit met je handen in een open 230V stekker onder spanning grijpen.

Het is beter om je baan in twee secties te verdelen. Rechter rail aan beide trafo's aansluiten en linker rail in 2 secties verdelen en iedere sectie op één van de trafo's aansluiten. En voor de veiligheid één 230 V steker aanbrengen voor beide trafo's.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Twee trafo's?
« Reactie #5 Gepost op: 21 December 2007, 00:43:46 »
het is maar heel erg tijdelijk. Bovendien zitten ze in dezelfde contactdoos met schakelaar. Ik hoef dus niet aan de stekkers te zitten.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Twee trafo's?
« Reactie #6 Gepost op: 21 December 2007, 03:04:48 »
Je kunt de regelbare trafo's uitrusten met gelijkrichters alvorens je naar de baan gaat qua aansluiten.
Dit, mits de gelijkrichters met de plus uitgangen en de min uitgangen aan elkaar verbonden zijn, kan dit nooit een kortsluitprobleem geven bij per-ongeluk een van de regelaars tegengesteld aan de andere te draaien, immers de gelijkrichter zorgt dat de spanning altijd ' juist' aankomt bij de rail.
Je kunt dan vervolgens NA de gelijkrichters, een ompoolschakelaar gebruiken om de zaak om te polen.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Twee trafo's?
« Reactie #7 Gepost op: 21 December 2007, 09:23:20 »
@Peter,
het gaat hier om trafo's waar al een gelijkrichter in zit. De vraagsteller rijdt 2-rail analoog met gelijkstroom.

@Moddemeijer,
Het rampscenario met de kapotte gelijkrichter vind ik nogal vergezocht. Het gaat alleen fout als de gelijkrichters van beide trafo's het begeven. En dan nog op een bepaalde manier, waardoor de wisselspanning van de ene trafo direct kan terugvoeden op de secundairewikkeling van de andere. Ik moet nog zien hoe je dat voor elkaar krijgt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Twee trafo's?
« Reactie #8 Gepost op: 21 December 2007, 09:42:39 »
@ Klaas: Dat weet ik, het genoemde voorkomt alleen kortsluitingen door tegengestelde spanningsrichtingen van de 2 trafo's.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Twee trafo's?
« Reactie #9 Gepost op: 21 December 2007, 10:13:15 »
Waarom maak je niet een extra baanvak op je testbaan? Dan hoeft beide trafo's maar de helft van het vermogen te geven?

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Twee trafo's?
« Reactie #10 Gepost op: 21 December 2007, 10:40:32 »
Uiterst onvoorzichtig twee trafo's via dezelfde aansluiting.

Hoeveel treinen ( en welke) laat je eigenlijk rijden op die ene Roco transformator?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

tonnyn

  • Gast
Re: Twee trafo's?
« Reactie #11 Gepost op: 22 December 2007, 22:23:47 »
Dat het onvoorzichtig is om 2 trafo's parallel te schakelen valt wel mee. Dat geldt alleen voor de wisselstroom uitgangen. En wie heeft er al eens 2kapotte gelijkrichters meegemaakt?

Of het helpt vraag ik me af. Ik denk dat je vaak problemen krijgt met kortsluiting. Immers je moet eerst beide op nul zetten en dan weer spanning geven.
Als ze niet 100% gelijk staan, zal 1 van de trafo's het meeste werk doen. Door de inwendige weerstand van de trafo neemt dan de uitgangsspanning af tot de waarde die de andere trafo ook levert. Je hebt kans dat die trafo dan alsnog afslaat op overbelasting.

Mijn advies: verdeel je baan in blokken. Dat  hoeft maar op 1 railstaaf! De staaf zonder isolaties verbind je aan beide trafo's.  Voor elk blok koop je een wisselschakelaar (niet een schakelaar voor wissels , die heten in het echt contactschakelaars) Een wisselschakelaar verbindt een pen A met pen B of met pen C. pen A gaat naar de geisoleerde railstaaf van je blok. Pen B naar trafo 1 , pen C naar trafo 2.  Je kan nu kiezen of je blok door de ene of door de andere trafo aangedreven wordt. Je hebt ook wisselschakelaars met een middenstand. Dan is pen A niet met B en niet met C verbonden. Je trein staat nu stil.

Pen A is meestal de middelste van de drie pennen.

Weinig kosten, weinig draad, veel rijmogelijkheden. Alleen als je met drie loks in 1 blok wil rijden heb je nu nog een probleem.
Succes

JanPieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
  • Treinspotten.nl
    • Treinspotten.nl
Re: Twee trafo's?
« Reactie #12 Gepost op: 28 December 2007, 12:43:12 »
Ik snap niet wat je precies van plan bent.

Maar een trafo maakt van 220 volt 12 volt. Als je dan nog eens een trafo aansluit op dezelfde baan, maakt hij van die 12 volt weer 220 volt!  :o

Jan-Pieter
Met vriendelijke groeten,
Jan-Pieter

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Twee trafo's?
« Reactie #13 Gepost op: 28 December 2007, 15:05:34 »
Ik denk niet dat dat zo werkt hoe jij dat zegt Jan-Pieter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Twee trafo's?
« Reactie #14 Gepost op: 28 December 2007, 15:08:13 »
Jan-Pieter,

je kunt beter eerst de voorgaande berichten goed lezen, voordat je dingen vertelt die niet kloppen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.