Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 22:03:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:01
Ijzeren Rijn: militair transport door defender
Vandaag om 21:43:28
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 21:38:08
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:04:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
  

Auteur Topic: Rails voor Amerikaanse baan  (gelezen 2752 keer)

De Tukker

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Rails voor Amerikaanse baan
« Gepost op: 28 februari 2018, 16:13:15 »
Hallo,
Als nieuwkomer in het modelspoor gebeuren, kwam ik tot de ontdekking (na het lezen op forums en op de beurs) dat ik met mijn Amerikaanse H0 loks problemen zou krijgen met de Fleischmann Profi rails en wissels. Heb diverse merken , zoals : Athearn , Bachmann , Life Like , Walthers,Rivarossi,  Tyco en meerdere uit de jaren '60-'70 enz. Met als langste lok,  de Bachamnn  DD40loco.
Net geleerd wat de code 100 betekent, de huidige rails die ik heb zijn dus niet geschikt.  Heb wel wat Atlas, Bachmann, FELLER Garet, liggen, maar zijn of zilverkleurig , of messingkleurig.
Vraag is , welke rails zijn het meest geschikt voor een Amerikaanse H0 baan ?

Mvrgr.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2018, 16:54:29 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Rails voor Amerikkaanse baan
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2018, 16:25:26 »
Hebben ze je ook verteld waaruit die zogenaamde problemen dan bestaan?

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: Rails voor Amerikkaanse baan
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2018, 16:45:06 »
 Misschien er een problem met de hoogte van de wiel flenzen (zeker voor oudere modellen) mbt to gebruik op fleischmann profi  of rocoline  rails.  Dat heb je met sommige oudere Europese modellen ook wel eens op Rocoline. Profirail heb ik niet dus daar kan ik niks overzeggen

Arjan

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2018, 17:37:47 »
Pak Peco code 83, dat is naar US voorbeeld en super betrouwbaar..

De Tukker

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2018, 20:52:12 »
Goedenavond,

Dank voor de reactie, ga op zoek naar de meerdere code's voor de baan. Ik moet nog bouwen, kan nu nog veranderen,

Mvrgr.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2018, 21:16:49 »
Bestaat Shinohara rail nog?
Dan Shinohara Code 70. Normaal- en smalspoor alsmede drie sporen. Dwarsliggers in wissels naar Amerikaans voorbeeld. Ook flexibele wissels leverbaar.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2018, 23:03:19 »
Deze ?: https://www.walthers.com/shinohara-track
Walthers heeft een groot assortiment rails

Marc

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2018, 23:09:00 »
maar ja, de vraag blijft wat nou het probleem van profi is. Als de locs op code 70 en 83 kunnen rijden, dan moet het qua spoorstaafhoogte toch ook op profi kunnen rijden. Er moet dan toch een andere reden zijn voor de 'problemen' bij profi?

Qua realisme kun je inderdaad beter iets anders nemen dan profi, maar dat is weer een andere discussie.
Reinier

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2018, 23:14:51 »
Het grootste probleem dat ik heb met de Fleischmann profirails en Amerikaanse locs/wagons/Kadee koppelingen, is de radius van de bochten, S-slingers, en een klein hoogte verschil op bijvoorbeeld de tongen van wissels.

Koppelingen uit de US vinden het niet leuk om te scherpe bochten tegen te komen, de haakjes zitten vaak (meestal?) aan de bak vast, en hebben slechts een kleine uitslag. Wagons van Fleischmann, Artitec, Roco, en vele andere Europese merken hebben vaak haakjes die veel meer naar rechts en links kunnen, en daarmee bochten van een kleinere radius aankunnen.

Met de flensen heb ik nog nooit last gehad. Een 'ovaal' met grote ruimte bochten werkt prima, maar zodra ze over een S-bocht komen, (denk aan twee wissels achter elkaar), of R2 rails, gaat het meteen mis. En de rails mag ook geen enkele kleine hobbel hebben, dan ontkoppelen de Kadee koppelingen ook vaak.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Rails voor Amerikkaanse baan
« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2018, 23:29:36 »
Misschien er een problem met de hoogte van de wiel flenzen
Bij Amerikaanse modellen is dat probleem er zeker niet. Die hebben altijd lagere flenzen gehad dan Europese modellen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15428
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #10 Gepost op: 01 maart 2018, 09:51:38 »
- Shinohara en Walthers voeren hetzelfde railassortiment.... want Shinohara maakt dat.
- Peco code 100 gaat goed, beter is Peco 83. Die is ontwikkeld voor Amerikaans materieel. Peco 75 gaat ook prima voor US, was/is ooit de standaard voor Fremo USA.
- Profirail is idd niet het meest geschikt voor US materieel. Hart/puntstukken zijn te "ruim" en de RP25 wielen vinden dat niet fijn. Ook zijn de radiussen van de wissels te scherp voor Amerikaans materieel (lees zij hebben geen NEM schacht en de koppelingen zitten star gemonteerd aan de wagenbak. En die hebben een bepaalde ruimte nodig).
- Messingkleurig zou ik persoonlijk niet gebruiken, te gevoelig voor vervuiling en corrosie. Been there, done that :)

Beste optie? Peco code 83. Prima spul, nette prijzen, uitstekende kwaliteit en voor de US markt ontwikkeld. Peco heeft mijn voorkeur vanwege de betrouwbaarheid en robuustheid.

Oh ja, de radiussen; voor 6 asser locs hou je het beste minimaal 60cm aan. De 4-assers nemen genoegen met 55 of 50cm. Hiermee heb je ruimte genoeg voor de koppelingen en ook onderling gekoppeld gaat dat allemaal veel beter. Ook hier; been there, done that.

Succes! (y)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #11 Gepost op: 01 maart 2018, 10:51:27 »
Zie ook problemen met de krappe Fleischmann bochten. Koop dan nooit de meegebogen wissels van Fleischmann. Daar zullen de lange stoomlocs moeite mee hebben en deze zullen dan ontsporen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #12 Gepost op: 01 maart 2018, 11:05:50 »
Hier hebben ze Shinohara code 70 en code 83 linkje

groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1249
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #13 Gepost op: 01 maart 2018, 14:30:17 »
Mijn amerikaans materieel rijdt prima op Roco code 100 rails en 9.30 graden wissels.
Alleen op de hartstukken van de wissels zakken de wielen iets, maar dat vind ik niet  storend.
In ieder geval heb ik geen last van ontsporingen.

Terzijnertijd wil ik alles gaan vervangen door Peco code 83 flexrail met betonnen dwrsliggers en Walthers/Shinohara code 83 wissels.

De Tukker

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #14 Gepost op: 01 maart 2018, 21:07:45 »
Hallo,
Dank voor de verdere informatie. Weet nu welk plan ik moet maken.
Rails : PECO 83.
Proberen mijn Fleischmann Profi rails  misschien te ruilen of te verkopen .
Het vreemde is dat ik bij diverse Bachmann rails, die bij de sets zaten,het idee had dat die van Lima komen.

mvrgr,

Hans