Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door 72sonett
Vandaag om 01:19:17
Ermehuizen anno 1974 door Thowra
Vandaag om 00:48:24
Oersik in schaal 1 door roadster36
Vandaag om 00:24:52
Diorama in Wijnkist door NS1220
Vandaag om 00:17:37
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:01:39
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Sicco Jan
18 juni 2018, 23:42:27
Stoomcavalcade 50 jaar NVBS Amersfoort-Woudenberg (1981) door GerardvV
18 juni 2018, 23:40:55
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Mcn1986
18 juni 2018, 23:34:07
Raadplaatje door dennie
18 juni 2018, 23:33:20
Modelspoorwinkels in Google Earth door Onno Kuijken
18 juni 2018, 23:26:59
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door IJsselsteyn
18 juni 2018, 23:26:30
BNLS-Module: Brandland door Edsko Hekman
18 juni 2018, 23:10:45
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
18 juni 2018, 22:24:24
Roco 2418 pimpen (zwaailicht, rangeerlicht, schakelbaar sluitlicht) door dimo1_dimo1
18 juni 2018, 22:04:08
CONTRANS; een werkende containerkraan in H0 door NS1220
18 juni 2018, 21:54:14
Stations op de schop door VAM65
18 juni 2018, 21:49:26
3D/RM: HTM 215: De Zwitser door Marco D
18 juni 2018, 21:48:19
Hof Tramrails, met welke lijm zit spoorstaaf vast aan bedding? door NS1220
18 juni 2018, 21:32:52
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
18 juni 2018, 21:21:07
Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22. door vanderHoek
18 juni 2018, 21:13:53
Spoor 1'ers & 0'ers door FritsT
18 juni 2018, 20:52:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door bosje77
18 juni 2018, 20:41:58
Mehano Thalys door Falcon10
18 juni 2018, 20:29:00
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
18 juni 2018, 20:22:48
Flm 4028 kortsluiting door Mechiel_
18 juni 2018, 20:04:27
Fleischmann BR 24/4141, hoe digitaliseren met verlichting? door ivanzon
18 juni 2018, 19:52:41
Havenbaantje door Edgy
18 juni 2018, 19:16:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Pinkelpa
18 juni 2018, 19:14:23
Marklin/Trix Rheingold '1928' set , vragen over locs door Modellbahnwagen
18 juni 2018, 19:03:31
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door Hendrik Jan
18 juni 2018, 18:50:23
  

Auteur Topic: Rails voor Amerikaanse baan  (gelezen 1170 keer)

De Tukker

  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Rails voor Amerikaanse baan
« Gepost op: 28 februari 2018, 16:13:15 »
Hallo,
Als nieuwkomer in het modelspoor gebeuren, kwam ik tot de ontdekking (na het lezen op forums en op de beurs) dat ik met mijn Amerikaanse H0 loks problemen zou krijgen met de Fleischmann Profi rails en wissels. Heb diverse merken , zoals : Athearn , Bachmann , Life Like , Walthers,Rivarossi,  Tyco en meerdere uit de jaren '60-'70 enz. Met als langste lok,  de Bachamnn  DD40loco.
Net geleerd wat de code 100 betekent, de huidige rails die ik heb zijn dus niet geschikt.  Heb wel wat Atlas, Bachmann, FELLER Garet, liggen, maar zijn of zilverkleurig , of messingkleurig.
Vraag is , welke rails zijn het meest geschikt voor een Amerikaanse H0 baan ?

Mvrgr.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2018, 16:54:29 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15477
    • Pagina van klaas
Re: Rails voor Amerikkaanse baan
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2018, 16:25:26 »
Hebben ze je ook verteld waaruit die zogenaamde problemen dan bestaan?
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Rails voor Amerikkaanse baan
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2018, 16:45:06 »
 Misschien er een problem met de hoogte van de wiel flenzen (zeker voor oudere modellen) mbt to gebruik op fleischmann profi  of rocoline  rails.  Dat heb je met sommige oudere Europese modellen ook wel eens op Rocoline. Profirail heb ik niet dus daar kan ik niks overzeggen

Arjan
NL baan in Canada

Milocomarty

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Team Mitropa FNDL /No more OntraX!
    • Team Mitropa
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2018, 17:37:47 »
Pak Peco code 83, dat is naar US voorbeeld en super betrouwbaar..

De Tukker

  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2018, 20:52:12 »
Goedenavond,

Dank voor de reactie, ga op zoek naar de meerdere code's voor de baan. Ik moet nog bouwen, kan nu nog veranderen,

Mvrgr.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2018, 21:16:49 »
Bestaat Shinohara rail nog?
Dan Shinohara Code 70. Normaal- en smalspoor alsmede drie sporen. Dwarsliggers in wissels naar Amerikaans voorbeeld. Ook flexibele wissels leverbaar.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een modelbaan in spoor 0.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2018, 23:03:19 »
Deze ?: https://www.walthers.com/shinohara-track
Walthers heeft een groot assortiment rails

Marc

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2018, 23:09:00 »
maar ja, de vraag blijft wat nou het probleem van profi is. Als de locs op code 70 en 83 kunnen rijden, dan moet het qua spoorstaafhoogte toch ook op profi kunnen rijden. Er moet dan toch een andere reden zijn voor de 'problemen' bij profi?

Qua realisme kun je inderdaad beter iets anders nemen dan profi, maar dat is weer een andere discussie.
Reinier

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Baan in Los Angeles
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2018, 23:14:51 »
Het grootste probleem dat ik heb met de Fleischmann profirails en Amerikaanse locs/wagons/Kadee koppelingen, is de radius van de bochten, S-slingers, en een klein hoogte verschil op bijvoorbeeld de tongen van wissels.

Koppelingen uit de US vinden het niet leuk om te scherpe bochten tegen te komen, de haakjes zitten vaak (meestal?) aan de bak vast, en hebben slechts een kleine uitslag. Wagons van Fleischmann, Artitec, Roco, en vele andere Europese merken hebben vaak haakjes die veel meer naar rechts en links kunnen, en daarmee bochten van een kleinere radius aankunnen.

Met de flensen heb ik nog nooit last gehad. Een 'ovaal' met grote ruimte bochten werkt prima, maar zodra ze over een S-bocht komen, (denk aan twee wissels achter elkaar), of R2 rails, gaat het meteen mis. En de rails mag ook geen enkele kleine hobbel hebben, dan ontkoppelen de Kadee koppelingen ook vaak.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15477
    • Pagina van klaas
Re: Rails voor Amerikkaanse baan
« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2018, 23:29:36 »
Misschien er een problem met de hoogte van de wiel flenzen
Bij Amerikaanse modellen is dat probleem er zeker niet. Die hebben altijd lagere flenzen gehad dan Europese modellen.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9598
  • No more OT.....
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #10 Gepost op: 01 maart 2018, 09:51:38 »
- Shinohara en Walthers voeren hetzelfde railassortiment.... want Shinohara maakt dat.
- Peco code 100 gaat goed, beter is Peco 83. Die is ontwikkeld voor Amerikaans materieel. Peco 75 gaat ook prima voor US, was/is ooit de standaard voor Fremo USA.
- Profirail is idd niet het meest geschikt voor US materieel. Hart/puntstukken zijn te "ruim" en de RP25 wielen vinden dat niet fijn. Ook zijn de radiussen van de wissels te scherp voor Amerikaans materieel (lees zij hebben geen NEM schacht en de koppelingen zitten star gemonteerd aan de wagenbak. En die hebben een bepaalde ruimte nodig).
- Messingkleurig zou ik persoonlijk niet gebruiken, te gevoelig voor vervuiling en corrosie. Been there, done that :)

Beste optie? Peco code 83. Prima spul, nette prijzen, uitstekende kwaliteit en voor de US markt ontwikkeld. Peco heeft mijn voorkeur vanwege de betrouwbaarheid en robuustheid.

Oh ja, de radiussen; voor 6 asser locs hou je het beste minimaal 60cm aan. De 4-assers nemen genoegen met 55 of 50cm. Hiermee heb je ruimte genoeg voor de koppelingen en ook onderling gekoppeld gaat dat allemaal veel beter. Ook hier; been there, done that.

Succes! (y)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3010
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #11 Gepost op: 01 maart 2018, 10:51:27 »
Zie ook problemen met de krappe Fleischmann bochten. Koop dan nooit de meegebogen wissels van Fleischmann. Daar zullen de lange stoomlocs moeite mee hebben en deze zullen dan ontsporen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #12 Gepost op: 01 maart 2018, 11:05:50 »
Hier hebben ze Shinohara code 70 en code 83 linkje

groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

ES44AC

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #13 Gepost op: 01 maart 2018, 14:30:17 »
Mijn amerikaans materieel rijdt prima op Roco code 100 rails en 9.30 graden wissels.
Alleen op de hartstukken van de wissels zakken de wielen iets, maar dat vind ik niet  storend.
In ieder geval heb ik geen last van ontsporingen.

Terzijnertijd wil ik alles gaan vervangen door Peco code 83 flexrail met betonnen dwrsliggers en Walthers/Shinohara code 83 wissels.

De Tukker

  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Rails voor Amerikaanse baan
« Reactie #14 Gepost op: 01 maart 2018, 21:07:45 »
Hallo,
Dank voor de verdere informatie. Weet nu welk plan ik moet maken.
Rails : PECO 83.
Proberen mijn Fleischmann Profi rails  misschien te ruilen of te verkopen .
Het vreemde is dat ik bij diverse Bachmann rails, die bij de sets zaten,het idee had dat die van Lima komen.

mvrgr,

Hans