Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?  (gelezen 7888 keer)

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Gepost op: 23 februari 2018, 17:18:09 »
Zoals meer hier zijn wij ook herbeginners. Vrij recent besloten om de draad weer op te pakken na een goede 15 jaar niets aan de treinhobby gedaan te hebben. Er ligt nog een analoge baan maar we wilde toch de overstap maken naar het digitaal rijden. We hebben de z21 start in een complete set gekocht en daarbij de bijbehorende router. Daarnaast al diverse locomotieven omgebouwd wat allemaal prima is verlopen. Nu komt toch alleen wel echt de stap waarin we een nieuwe baan willen gaan bouwen. Graag zouden we een modulebaan bouwen aangezien er verhuizingen aan zitten te komen en ook de baan dus verhuisbaar moet zijn. Daarnaast zouden we graag uiteindelijk de besturing via de pc regelen. We hebben al begrepen dat we met bezetmelders kunnen gaan werken.

We hebben eigenlijk geen idee waar we moeten beginnen.

-Beginnen we met een baanplan?

-Maak je alle modules in een keer of is het ook zonder negatieve gevolgen om ze na elkaar te bouwen?

-Hebben we naast de Z21 (inclusief multimaus) en de bijbehorende wifi router nog iets nodig voor pc bediening (bijvoorbeeld met het programma Koploper)?

-Hoe zit het met de bezetmelders? hou je daar van te voren al rekening mee? Wat voor soort raden jullie aan?

Al met al een hoop vragen en vooral geen idee waar te beginnen.

Hopelijk kunnen jullie helpen. Met vriendelijke groet, Mark en Woute
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2018, 20:25:44 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: vervolgstappen
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2018, 18:12:21 »
Hoi,

Welkom op het forum!

Om te beginnen zou ik bepalen hoeveel ruimte je hebt en welk thema je wilt uitbeelden. Dan een baanplan maken. Als dat klaar is kun je daarna bepalen waar je evt bezetmelders gaat plaatsen.
Verder is het inderdaad aan te raden om te gaan bouwen met modules, zeker als je binnenkort er mee moet gaan sjouwen :). En een ander voordeel is dat je module voor module op kunt bouwen. Hou dan wel even in de gaten dat je met je rails goed uit komt (dus bv geen wissels op een moduleovergang).

Met 21 en koploper heb ik zelf geen ervaring, maar is genoeg over te vinden op het forum.

Succes met alles!

Groet,
Chris


Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 7805
Re: vervolgstappen
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2018, 19:30:05 »
-Beginnen we met een baanplan?
Dat is wel de meest logische begin stap  ;D

Wat Chris al schrijft, houdt bij de bak overgangen rekening met wissels.
Als je zoals jullie helemaal van nul begint kan je voor een mooi thema kiezen.
Bv rangeren bij een losweg. Aangezien daar de nodige wissels zullen komen is het dan belangrijk dat die niet net op een bak overgang komen.
Als je het als thuis baan wilt houden ben je vrij in de maten van de modules. Dat maakt het makkelijker. Komt een wissel onhandig uit dan maak je gewoon de bak wat langer of korter.

-Maak je alle modules in een keer of is het ook zonder negatieve gevolgen om ze na elkaar te bouwen?
Het voordeel van modules is dat je ze stuk voor stuk kunt bouwen en afwerken. Uiteraard kan je ze allemaal in ruwbouw maken en rails leggen zodat je provisorisch al kunt rijden. Daarna kan je ze een voor een afwerken.

-Hebben we naast de Z21 (inclusief multimaus) en de bijbehorende wifi router nog iets nodig voor pc bediening (bijvoorbeeld met het programma Koploper)?
Ik heb geen ervaring met de Z21. Maar er zijn zat draadjes hierover op het forum. Daar kan je ongetwijfeld de nodige info uit halen.

-Hoe zit het met de bezetmelders? hou je daar van te voren al rekening mee? Wat voor soort raden jullie aan?
Bij het maken van je baanplan kan je hier gelijk rekening mee houden.
En ik neem aan dat jullie voor 2 rail gaan?
Dan is de meest gebruikelijke keuze om met stroom detectie te werken.
Hierin is keus zat.
Gr.
Eric

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: vervolgstappen
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2018, 20:16:18 »
hoi,

-Hebben we naast de Z21 (inclusief multimaus) en de bijbehorende wifi router nog iets nodig voor pc bediening (bijvoorbeeld met het programma Koploper)?

Nu is de vraag welke Z21 / z21 / z21start je hebt? Heb je een witte z21 (ja: met kleine z) of zwarte Z21 (ja: met hoofdletter Z). Met de witte z21 dien je gebruik te maken van een extra printje zoals de S88XpressNetLi wil je met koploper kunnen rijden. De zwarte Z21 kan je via Loconet rechtstreeks aansturen met Koploper. Dan kan je ook beter Loconet-terugmelders gebruiken.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2018, 20:31:49 door Ronald Koerts. Reden: typo »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: vervolgstappen
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2018, 20:28:53 »
De router is er apart bijgekocht, dus zal het wel de witte z21 zijn.
Dan is de S88XpressnetLi inderdaad de goedkoopste manier om de boel te automatiseren. Computerinterface en S88 terugmeldbus ineen en bruikbaar met alle programma’s.

http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-117874107/s88XPressNetLI_USB.html
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2018, 20:55:27 »
Super wat een reacties allemaal!

@Chris80, We hebben er voor gekozen om iets nederlands te willen. Daar onze collectie locomotieven voor het grootste deel Nederlands zijn. We dachten iets als een polder landschap.

@Remunj, we hebben inderdaad 2 rail

@ Ronald Koerts en Henk, we hebben de witte z21. Goed om te weten dat we nog een onderdeel nodig hebben! zoals we zeiden is dat hele bezetmelders verhaal nog een beetje hocuspocus. De link zegt dat hij 256 terugmeld contacten heeft. Wat moet ik me hier bij voorstellen? is dat veel?

Ja het baanplan. Echt we hebben 0 inspiratie, we weten dus een beetje wat we met de aankleding willen, vooral Nederlands. Met de analoge baan zat je eigenlijk heel snel vast aan het standaard ovaaltje. dat willen we dus nu absoluut niet meer maar wat we wel willen is nog een beetje de vraag. Het is toch ook mogelijk om een baan te hebben met een begin en een eind? dat de trein automatisch stopt op het einde? evt. weer de andere kant op rijd? Het lijkt me dat dat voorkomt dat je met een grote keerlus zit.




Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2018, 21:17:22 »
Heen en weer pendelen is zeker een optie. Zoek maar eens op "digitale pendelbaan" van Karst Drent. Genoeg inspiratie in op te doen.

Groet,
Chris

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2018, 21:21:37 »
hoi,

@ Ronald Koerts en Henk, we hebben de witte z21. Goed om te weten dat we nog een onderdeel nodig hebben! zoals we zeiden is dat hele bezetmelders verhaal nog een beetje hocuspocus. De link zegt dat hij 256 terugmeld contacten heeft. Wat moet ik me hier bij voorstellen? is dat veel?

Dat is genoeg voor ongeveer 128 "blokken" met twee secties (meldpunten) in een modelbaan. De meeste standaard bezetmelders die je kan kopen hebben 16 meldpunten (contacten) aan boord. Dan kan je dus ook uitrekenen hoeveel bezetmelders je aan een S88XpressNetLi kan hangen.

Het is toch ook mogelijk om een baan te hebben met een begin en een eind? dat de trein automatisch stopt op het einde? evt. weer de andere kant op rijd? Het lijkt me dat dat voorkomt dat je met een grote keerlus zit.

Een keerlus is ook wel op te lossen. Maar kijk maar eens naar de diverse baantjes hier op het forum. Zelf ook een pendelbaantje en geen rondje.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2018, 21:25:15 »
maak een tijdelijk rail ovaal met een passeer spoortje.
5 blokken en twee wissels, ideaal om aan computer besturing te wennen.

Het zal je verbazen hoe mooi dat rijden met de computer gaat en zal in jullie definitieve baan plan een hoop ergernis kunnen besparen.
en je kan redelijk snel rijden. (bouwtijd bedoel in dan, het rijden kan super langzaam )

Ik heb gemerkt dat door de computer en koploper, ik geen ovaaltje nodig heb en dat scheelt een hoop ruimte, zeker als je modules maakt.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2018, 21:27:29 door Mark D. »

Fokke Boschma

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #9 Gepost op: 23 februari 2018, 22:08:08 »
Je kunt ook Rocrail proberen, deze is zonder extra randapparatuur te koppelen met de z21. Op de laptop en dus via de wifi contact maken met de z21 (maar kan ook bedraad aan de router) en klaar. Ik ben na lange tijd pas ook weer begonnen met de treinhobby. Eerst met de z21 app de treinen en wissels besturen, en toen op een gegeven moment de computer erbij gepakt. Er zijn naast Koploper en Rocrail nog meer pakketten te verkrijgen, met elk hun sterke kanten. Maar voor een gratis pakket voldoet Rocrail prima, en wat hier eerder al is gezegd: het automatisch rijden van de treinen is erg leuk om te zien.

Heel veel plezier met het uitdenken van een baanplan!

Fokkeb

Supercitroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2018, 22:35:22 »
Wil je rijden met Rocrail of Itrain, dan is inderdaad geen randapparatuur nodig. Bezetmelders kunnen aan de R-bus op de witte z21 aangesloten worden. Dit kan met de z21-bezetmelders van roco/fleischmann, maar bijvoorbeeld ook met de DR4088RB van Digikeijs.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2018, 05:57:04 »
Ja, de z21 heeft een ingebouwd interface en een eigen terugmeldbus R-bus. Niet alle programma’s kunnen met dat interface overweg (Koploper niet), maar het belangrijkste is dat de terugmelders van Roco zelf peperduur zijn. Al gauw een factor vijf duurder per meldpunt in vergelijking met een gewone S88 terugmelder. Digikeijs heeft een betaalbaarder alternatief voor gebruik met de R-bus, maar die zijn al een tijd schaars. Weet iemand hoe dat zit?

En zoals anderen al adviseerden. Bouw eens een testbaantje om automatiseren onder de knie te krijgen. Dat is al erg leuk. Heb je de tijd om na te denken over een baanplan. Een goed doordacht baanplan met logische rijmogelijkheden is belangrijk. Zomaar wat rails neermieteren kan ook, maar het resultaat gaat snel vervelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2018, 10:45:00 »
Bedankt voor al jullie reacties! Erg leerzaam. Beetje bij beetje beginnen we het meer te begrijpen.

Wel vroeg ik mij af of er veel overeenkomsten zitten tussen het programma Koploper en Rocrail. Is het mogelijk om eventueel eerst het ene programma te proberen, en dan het ander zonder opnieuw vanaf 0 qua kennis te moeten beginnen,  of is de werking totaal anders tussen de twee programma's? Ook heb ik gelezen dat Koploper enkel nog kleine updates krijgt en geen nieuwe spectaculaire functies meer toegevoegd krijgt, of is dat prima omdat het programma gewoon "af" is? Wel beginnen wij natuurlijk nu voor beide programma's gewoon vanaf 0 waardoor wij nog geen specifieke voorkeur hebben voor een van de twee.

Zitten er grote voordelen/nadelen aan bijvoorbeeld Koploper ten opzichte van Rocrail? Welke raden jullie aan?

Met vriendelijke groet,
Mark
Groet,

Mark

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2018, 11:19:54 »
Zitten er grote voordelen/nadelen aan bijvoorbeeld Koploper ten opzichte van Rocrail? Welke raden jullie aan?
Er is ook nog iTrain en Traincontroller... die zijn dan niet gratis, maar (naar mijn mening) wel een stuk mooier om mee te werken. Rocrail is door het open source principe nogal chaotisch, iedereen kan er aan werken en het wordt zo een allegaartje aan losse tools die allemaal verschillend zijn. Koploper doet erg ouderwets aan qua user-interface, een typisch produkt van de jaren '90 vorige eeuw. Dat zie je ook aan de manier waarop je data in moet voeren. Lijstjes, tabellen, lijstjes, kolommen... Doet niets af aan de werking uiteraard, dat zit verder wel goed, maar de manier van werken is, laat ik het netjes zeggen, 'anders' dan wat je gewend bent van moderne pakketten als iTrain en Traincontroller. Al hebben die ook wel weer hun eigenaardigheden... in ieder geval, de wereld is groter dan koploper en rocrail ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2018, 11:24:40 »
Proberen kan altijd. Programma’s zijn gratis (Koploper en Rocrail) of er is een gratis demovariant die je op zo’n testbaantje kan proberen (iTrain en Traincontroller).

Koploper is inderdaad wel zo’n beetje af. Het voornaamste is dat er geen nieuwe interfaceprotocollen meer worden toegevoegd met als gevolg dat de ingebouwde computerinterface van de z21 niet wordt ondersteund. De z21 heeft wel een standaardbus (Xpressnet) en daar kan je een interface op aansluiten die werkt volgens het Lenz-protocol en dat wordt door alle programma’s ondersteund. Let wel, we hebben het niet over het protocol waarmee de locs worden aangestuurd (DCC) maar over de instructies waarmee de centrale met een computer communiceert. Knap irritant dat Roco maar weer de zoveelste variant heeft bedacht bovenop de tig die we al hadden, maar het is niet anders.

Voor het overige heeft ieder zijn voorkeur als het om de programma’s gaat. Koploper is wat ouder en wat Spartaans van opzet, maar het is compleet met veel mogelijkheden en dat voor niks. Ik gebruik het al een jaar of 15 en heb geen reden om over te stappen. Maar geen idee wat ik nu zou doen als ik ging kiezen. Probeer eens wat. Alle programma’s vergen enige studie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.