Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?  (gelezen 7883 keer)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #15 Gepost op: 25 februari 2018, 11:53:17 »


Zitten er grote voordelen/nadelen aan bijvoorbeeld Koploper ten opzichte van Rocrail? Welke raden jullie aan?


de hardware, de baan is het lastigste wisselen, die software maakt weinig uit.
computer uit, ovaaltje maken en dan alle software proberen.

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2018, 12:09:19 »
Ik hoor het al, gewoon een kwestie van proberen dus ! We gaan denk ik met de gratis varianten beginnen, een hobby mag echt wel geld kosten (en dat doet het ook zeker alles bij elkaar opgeteld) maar we blijven toch Nederlanders natuurlijk  ;D. Overigens heb ik op youtube een video bekeken over het instellen van Itrain, dat zag er inderdaad erg logisch en handig uit. Dus daar ook zeker de proefversie van proberen.

@henk De DR4088RB van Digikeijs lijkt inderdaad uitverkocht, echter kan ik hem wel toevoegen aan mijn winkelwagen en evt betalen. Binnenkort maar gewoon even achteraan mailen.

Met vriendelijke groet,
Mark
Groet,

Mark

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2018, 12:42:18 »
@Mark en Wouter,

Jullie uitgangspunten zijn dezelfde als die van mijn zoon en mij. Voor wat betreft de besturing van wissels en seinen, en het verwerken van terugmeldingen, kunnen jullie ook eens kijken naar de Arcomora aanpak van Nico Teering. Met zijn ultra goedkope Mardec kun je tot wel 16 accessoires bedienen.

Wij werken met een DR5000 centrale en Traincontroller. Ben nu bezig met RocRail en dat gaat ook prima. Sinds kort kun je de locs net als bij een Z21 centrale in deze combinaties ook met de Z21 App via je smartphone bedienen. Dat is wel erg cool. Als je met z’n tweeën of meer bent, kan ieder een eigen loc bedienen.

Gr, Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #18 Gepost op: 25 februari 2018, 13:21:24 »
@henk De DR4088RB van Digikeijs lijkt inderdaad uitverkocht, echter kan ik hem wel toevoegen aan mijn winkelwagen en evt betalen. Binnenkort maar gewoon even achteraan mailen.

Met vriendelijke groet,
Mark

Als je zoekt vind je in sommige winkels nog enkele exemplaren. En volgens mij kan je achter een DR4088RB nog vier gewone S88 printen hangen voor in totaal 80 terugmeldpunten. Een setje met alvast één gewone S88 print was er bij Digikeijs nog wel zag ik.
Alleen kan je dan nog steeds Koploper niet gebruiken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #19 Gepost op: 25 februari 2018, 13:35:48 »
Zijn ook nog andere merken die goede en betaalbare bezetmelders leveren en die gewoon verkrijgbaar zijn (op diverse beurzen of via internet). Werken prima met de z21.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #20 Gepost op: 25 februari 2018, 13:50:53 »
De DR4088RB van Digikeijs lijkt inderdaad uitverkocht
Hij kost iets meer, maar de 5088 is een serieus alternatief... heeft als extra railcom meldingen, zodat je ook daadwerkelijk weet welke decoder in welk blok staat (de software doet immers een aanname op basis van de geplande route, de tijd en de juistheid van de calibratie) maar ook heeft deze geen diodeschakeling nodig. Dat scheelt weer kabels trekken.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #21 Gepost op: 25 februari 2018, 14:07:28 »
Dacht niet dat de witte z21 railcom ondersteund.... dus zou gewoon even wat veder kijken dan digikeijs, Rosoft bijvoorbeeld....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #22 Gepost op: 25 februari 2018, 14:23:23 »
Snap sowieso niet wat de witte z21 met die 5088 zou moeten.
Het lijkt me ook een typisch recent Digikeijsproduct met veel onduidelijke mogelijkheden en een handleiding die voorlopig nog niet klaar is.  ???

Begin toch te denken dat de S88XpressnetLi de meest rechtoe rechtaan bewezen oplossing is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #23 Gepost op: 25 februari 2018, 18:59:25 »
Hij kost iets meer, maar de 5088 is een serieus alternatief... heeft als extra railcom meldingen, zodat je ook daadwerkelijk weet welke decoder in welk blok staat (de software doet immers een aanname op basis van de geplande route, de tijd en de juistheid van de calibratie) maar ook heeft deze geen diodeschakeling nodig. Dat scheelt weer kabels trekken.

Was het inderdaad geweest indien de z21 start over RailComm beschikt, wat volgens mij niet het geval is, en deze centrale over LocoNet beschikt. Hetgeen ook niet het geval is. Dus volgende keer geen adviezen uit de losse pols a.u.b..
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #24 Gepost op: 25 februari 2018, 19:55:09 »
Adviezen uit de losse pols... overdrijven is ook een vak.
Ik zag in de openingspost dat het om een Z21 ging. Die heeft wel railcom en loconet.
Pas later blijkt het over de z21 te gaan.

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #25 Gepost op: 25 februari 2018, 21:46:41 »
Excuses voor de onduidelijkheid, het gaat inderdaad om de witte z21 met multimaus uit een startset. De bijbehorende wifi router is er later bij gekocht. Wij zijn in ieder geval met ieder goed(bedoeld) advies welke wij krijgen tijdens onze herintreding van deze mooie hobby! Wij gaan even rondneuzen om te kijken welke oplossing voor ons het meest geschikt is.

Wel vroeg ik mij af wat voor soort module we nog moeten aanschaffen om de, al aanwezige elektrische wissels ook aan te kunnen sturen via de app/pc. Is daar ook eventueel ook een goed digikeijs product voor? Waar moeten we op letten?

Nogmaals dank!

@Hans van de Burgt het is goed om te horen (ook al weten wij het zelf natuurlijk ook wel) dat wij niet de enige zijn die (opnieuw) aan de hobby gaan beginnen. Het lijkt in sommige erg overweldigend maar we hebben er erg veel zin in om actief mee aan de slag te gaan!

Met vriendelijke groet,
Mark
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2018, 07:24:02 door San-Markos »
Groet,

Mark

Fokke Boschma

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #26 Gepost op: 25 februari 2018, 22:48:21 »
Zijn de wissels al voorzien van decoders? Zo niet, dan kun je voor de wissels de Digikeijs 4018 gebruiken, er zit een handleiding bij waarin duidelijk staat hoe je de decoder moet programmeren.
Eenmaal geprogrammeerd, kun je de wissels bijv. in de app met het goede adres schakelen. Dat werkt allemaal heel simpel. Datzelfde adres moet je ook invoeren in het het door jou gebruikte programma. En dat is het...

Ik heb precies dezelfde combinatie met z21, en het werkt als een tierelier. Communicatie met Rocrail gaat goed.
Naast de 4018, heb ik de 4024 voor servo's, en 2x een 4088 voor terugmelding. Als testbaantje heb ik een dubbele ovaal met een extra 'perronspoor' en een aantal opstelsporen.

Hieronder heb ik een plaatje van mijn testbaan, het overzicht zelf is gemaakt in Excel. Daarbij heb ik de adressen bij de decoder uitgangen gezet, scheelt zoeken naar het goede adres  ;D


Met de besturing via de computer (in mijn geval Rocrail) heb ik 4 tot 5 treinen automatisch rijden op het ovaal. Daarbij kun je het rijden overlaten aan toeval, maar je kunt ook dienstregelingen maken, waarbij de ene trein wacht op de andere trein bijvoorbeeld. Je kunt het zo gek niet bedenken, er is wel een mogelijkheid toe. Rocrail werkt bijvoorbeeld met acties, die je kunt definiëren: je kunt een soundloc op een bepaald punt laten toeteren, of als de trein langs het perron staat achter elkaar geluiden afspelen: conducteursfluit, deuren sluiten en een vertreksignaal van de locomotief. echt leuk om je daar eens in te verdiepen  (y)

Succes!

FokkeB

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #27 Gepost op: 26 februari 2018, 07:34:32 »
De wissels zijn nog niet voorzien van decoders. Wat is precies het verschil tussen de 4018 en de 4024? Ik zie dat in het bovenstaande voorbeeld dezelfde decoder wordt gebruikt voor wissels als voor sein(palen), klopt het als ik zeg dat je deze wissels en de verlichting van seinpalen door elkaar heen kan gebruiken?

@fokke boschma bedankt voor het zeer duidelijke overzicht!

Met vriendelijke groet,
Mark
Groet,

Mark

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #28 Gepost op: 26 februari 2018, 07:46:14 »
De DR4018 is een universele decoder voor zowel wisselspoelen als lichtseinen etc. Met programmeren kies je welke functie een uitgang moet hebben. Bij gebruik met wisselspoelen wel een voldoende sterke externe voeding voor de wissels gebruiken, 16 volt bij 3A zoiets. Bij een te zwakke voeding van de spoelen kan de decoder spontaan van adres veranderen. Ontwerpfoutje.

De DR4024 is een decoder speciaal voor servo-aandrijvingen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Een nieuwe baan, digitaal. Hoe beginnen?
« Reactie #29 Gepost op: 26 februari 2018, 11:17:28 »
@Henk Onze wissels zijn op dit soort aandrijvingen aangesloten: http://bit.ly/2F4ar21. Ik neem aan dat wij dan de DR4018 moeten hebben, waar als ik het goed begrijp 8 individuele wissels op aangesloten kunnen worden.

Met vriendelijke groet,
Mark
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2018, 11:49:17 door San-Markos »
Groet,

Mark