Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting  (gelezen 27142 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #15 Gepost op: 18 februari 2018, 13:03:44 »
Dit leuke filmpje laat ook een overweg met volgens mij kasseien zien.

Deze foto is natuurlijk ook erg leuk. Alleen of dit ook zo op een landelijk gelegen overweg zo was....


Bron: pbdoetmee.nl

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #16 Gepost op: 18 februari 2018, 13:04:00 »
Vanavond maar eens aan de slag gegaan om wat biesjes te maken. Dus de spullen er maar eens bij gehaald.



Na wat snijwerk, krijg je dan dit: bielsjes en een setje mini-mikado.



Dan maar eens proefleggen. Hoe smoelt dit nou? Nou, zo dus.







Het biedt perspectief deze aanpak. Ik moet nog wel een aantal bielsjes extra maken, maar dat komt wel goed. Daar zit het werk niet meer in. Maar eens kijken hoe ik een en ander vast kan maken en goed kan bevestigen aan de rails.

Hmmm, misschien moet ik de bielsjes wat meer in lijn leggen met de weg, die ligt schuin. Maar eens kijken hoe het er dan uit ziet.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #17 Gepost op: 18 februari 2018, 13:04:33 »
Toch maar even gekeken hoe het op het baantje staat. Kan het toch niet laten uiteindelijk. :)

Proefleggen.... :)


Tevreden!





En eentje vanuit de satelliet...



Die hoekjes doen het best leuk zo.  (y) Hoe heet zoiets formeel? Herspoorders? Geleiders?

En dan nog een vraag. Voor een duiker onder de spoordijk door, welke is het beste om te gebruiken? De grote of de kleine? Oftewel, de lollie stok of de stok van de ballon? :)



Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #18 Gepost op: 18 februari 2018, 13:04:56 »
Even een paar fotootjes van mijn nieuwste, prachtige aanwinst op Grasland.  (y)









Mooi!!!!!

Ik heb ook nog een andere versie van de overweg gemaakt, maar die moet eerst opgerond worden. Komt goed!  (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #19 Gepost op: 18 februari 2018, 13:05:35 »
Hehe, eindelijk weer wat te melden. :)

Even een paar foto's van de Shapeways (Mitchell) AKI type 1. Ik heb ze maar even op hun toekomstige plek gezet alvast.
Ik vindt ze erg mooi, maar maak me wel wat zorgen over hoe de SMD's te plaatsen. Zal ongetwijfeld opgelost worden, maar hoe weet ik nu nog niet. :(
Ik heb niet de indruk dat ik er veel aan moet vijlen. Wel aan de Andreas kruisen, daar moet even een nagelvijltje langs om het mooi glad te krijgen. Geeft niet. De Andreas kruisen zijn wel wat krom, maar ergens heeft dat ook wel weer wat charme.

Op naar de SMD leds en dan verven maar. Of eerst verven en dan ledjes er in... hmmmmm.....

De foto's!







Ik zie nu op de foto's dat ik ook de knipperlichten even wat moet vijlen. Leuk hoor, zulke close-ups.  ::) ;)

Hoe dan ook, ik ben er blij mee!  (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #20 Gepost op: 18 februari 2018, 13:06:24 »
Vandaag hoog bezoek gehad. Gert-Jan kwam helemaal uit het hoge noorden naar mij toegereden om wat te komen prutsen met het maken van water.
Toen Steef dat hoorde, wilde hij dat kunstje ook wel eens zien, dus ook Steef was er bij vandaag. Ik heb het erg gezellig gehad heren. En er is ook nog wat met water gedaan. ;)

Hieronder twee foto's van het nog niet geheel complete werkje. Er rest mij nog even een dubbele laag jachtlak overheen te jassen. Maar ja, moet je wel jachtlak in huis hebben. Nu heb ik best veel spul in huis, maar geen jachtlak... Dus morgen naar de Action en jachtlak halen. ;)



Beetje te veel tegenlicht, maar de indruk is helder. :)



Morgen lakken en dan lekker laten drogen. Foto's komen wel weer als de boel droog is.

Met z'n drieën op 2.4m werken is wel erg knus. Het gaat ook erg hard zo. Grasland is klaar vwb water. Althans, na nog twee keer lakken...  ::)

Ik ben er blij mee en geeft wel weer een boost.

Gert-Jan, Steef, bedankt voor een leuke dag en de werkzaamheden.

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #21 Gepost op: 18 februari 2018, 13:06:55 »
Zo, vanavond eindelijk de eerste laag lak over het water getrokken.  (y) Morgen de tweede. Er is weer wat vooruitgang.

En als ik er dan toch bij ben, laat ik dan eens experimenteren met de overweg zoals ik hem in gedachten heb.



Bovenstaande lijkt me wel een goed begin. Moet natuurlijk de zijkanten nog mooi af laten lopen etc...

Overweg iets verder aankleden... Kastje rechts komt uit een Artitec setje.



Hmmm, redelijk vol en dan zou er eigenlijk ook nog "aanraken draden levensgevaarlijk" bij moeten komen... Daar ook maar eens een heeeeeeeeel erg versimpelde weergave van gemaakt.
En neergezet....



Is nu wel heel erg druk voor een B-weg.... en dan moeten er ook nog van die rood-witte paaltjes vóór komen. Weet iemand daar de afmetingen van toevallig?

Ik weet het niet.... het voelt een beetje als geprop op de mm2. Wordt dit nou echt wel mooi?
Adviezen welkom. Ikzelf vindt het te veel worden. Gevalletje verkeerde planning/voorbereiding.

Misschien moet ik er maar een onbewaakte overweg van maken. Minder poespas en daar is ws wel ruimte voor. Dan zal ik ws van de weg een kasseiweg moeten maken. Maar eens een nachtje over slapen...

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #22 Gepost op: 18 februari 2018, 13:07:42 »
Eindelijk een drietal hekjes kunnen maken. Waarom een drietal? Nou, ik wil kunnen zien welke het beste past/staat. :) En de oefening is altijd handig. ;)

Het (bijna) beginpunt. :)



En dan krijg je na wat snijwerk drie setjes hekwerk.



Iets te enthousiast geplakt, twee planken vergeten. Gelukkig eenvoudig te herstellen na droging van de lijm.



En na wat plakwerk heb je dan uiteindelijk drie hekjes om te proberen.



Eentje ziet er anders uit, ik kreeg daar natuurlijk met geen mogelijkheid meer twee dwarsliggers in, dus dan een acceptabel alternatief bedacht.

Hoogte van de hekjes: 12 mm
Breedte: 40, 35 en 30 mm
Hoogte plankjes: ~2mm

Morgen maar eens plaatsen en kijken welke het beste staat. Ik gok op de 35 mm.

Klaar zijn ze overigens nog niet. Er moeten ook nog scharnieren op bevestigd worden. En nee, die worden niet werkend uitgevoerd. En er moeten nog palen komen waar het hek aan bevestigd moet worden. En nog wat van die planken aan de zijkant, naast het hek. Kortom, nog wel wat te doen. :)

Tot zover even.

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #23 Gepost op: 18 februari 2018, 13:08:08 »
Stop de tijd.

Strookjes snijden (deze zijn nog iets te dik eigenlijk)


Snij ze niet helemaal los, maar laat ze aan de zijkanten nog even vastzitten.

Nu kun je ze makkelijker op maat snijden:


3 lange balken van ca 3cm, 3 korte van ca 1,2cm

Deze plak je met een druppel houtlijm middels een cocktailprikker aan elkaar.
Van de overgebleven strookjes snij je de diagonalen. Dit komt zowel in het echt als in model de stevigheid ten goede.
Wil je het echt mooi doen, dan snij je de diagonalen met mooie hoekjes


Van opzij zie je, dat de planken niet te dik zijn, maar redelijk op schaal.


De planken zijn hooguit iets te breed: ca 2mm breed.
De planken hadden nog wat smaller gesneden kunnen worden. 1,5mm is haalbaar met een vers mesje.

Met styreen van ca 0,5mm is een vergelijkbaar resultaat te halen.


De foto's en het verhaaltje kostten me meer tijd dan het hekje fabrieken. ;D

groeten
Hendrik Jan

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #24 Gepost op: 18 februari 2018, 13:08:35 »
En een nieuwe gemaakt.



Shotje van boven, kan de dikte ook gezien worden. Links de oorspronkelijke dikte, rechts na wat schuurwerk.



Ik vindt het al een stuk beter.

Ik ga er nog één maken, maar dan met nog iets smallere planken. Eens kijken hoe dat staat.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #25 Gepost op: 18 februari 2018, 13:09:00 »
@Martin:  (y)

Hier het volgende hekje, lijkt weer iets beter, maar ik twijfel wat. Komt aan de ene kant ook iets te iel over. Misschien denk ik daar anders over bij daglicht. Morgenavond maar eens kijken.

Links versie 1, midden versie 2 en rechts (hoe verrassend) versie 3, welke nog vlak geschuurd moet worden.



Iets andere hoek, zelfde volgorde als hierboven, excuus voor de kwaliteit....



En even een klein stapje verder gegaan...



Voor diegene die geinteresseerd is, ik heb ongeveer 1/4 mm extra van de planken afgehaald. Dat maakt dus al een groot verschil.

Happy for now. :)

Trustuhhh!

Gr.

Edsko

Edit: ik zie dat ik nog lijmresten weg mag halen. Handig hoor, zo'n close-up. ;)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #26 Gepost op: 18 februari 2018, 13:09:20 »
Grmpf, mompel... kan ik zelf ook niet wachten tot het op de baan staat.... Dus toch maar even een fotootje van het hekje op zijn beoogde plek.

Okee, drie foto's....







Ikvinnumleuk  (y)

@Eric: zijvleugels. Klinkt ergens wel logisch.  Ik ga ze er iig naast zetten, wel flink inkorten zag ik net. Maar dat geeft niet. Ik heb al gezien dat er zijvleugels zijn in alle maten en soorten. Dus ik kom overal mee weg.  ;D

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #27 Gepost op: 18 februari 2018, 13:10:00 »
Kijkend naar de foto's dacht ik ineens "Waarom heb ik die wegdelen bij de overweg nu niet in één keer meegenomen?" Antwoord is simpel: geen idee.  ???
Dus net maar even gedaan. En dan ziet het er weer heel anders uit.  :)

Niet de meest briljante foto zie ik nu, maar dat mag de pret niet drukken.



Drogen en dan alles maar tegelijk schilderen. Komt goed. Wordt wel mooi denk ik zo.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #28 Gepost op: 18 februari 2018, 13:10:17 »
De witte spul maar even in de grondkleur gezet, ziet er meteen goed uit vind ik zelf.  :angel:



Glimt nog van de nattigheid. Is morgen wel weg.



En toen dacht ik, kom, laat ik ook eens beginnen met de slootkanten. Ik heb er zin in.  :D

En toen kreeg ik dit als resultaat.  :-\



Dat heb ik er maar weer afgerost, leek nergens naar. Morgen maar weer een poging. Ik zie dat ik ook nog een naadje mag dichten. Dat gaat wel lukken.  (y)

Morgen bouwdag met de BNLS baan, kijken hoe ver ik dan kan komen met het een en het ander. Wil nu eigenlijk die slootkanten wel eens afmaken. Ik zie daar wel tegen op. Het gras moet wel ook rechtop richting de zon groeien en niet haaks op de slootkant staan....  Ik hoop dat ik het er niet al te vaak hoef af te rossen. :-X :-\

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #29 Gepost op: 18 februari 2018, 13:10:49 »
Okee dan, alle 4 de lagen nu op 1 van de module bakken. Foto's zeggen meer. :)







Het wordt idd nog wel wat zo op Eurospoor.

Is het helemaal naar mijn zin? Nee, maar voor een eerste poging op een schuin gedeelte vindt ik het niet slecht. Volgende week maar eens verder hiermee. :)

Vraag: welke kleur kan ik het beste gebruiken voor mijn achtergrond? Ja, licht blauw, maar is het een specifieke kleur lichtblauw het beste?

Gr.

Edsko