Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting  (gelezen 27108 keer)

guest7823

  • Gast
BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Gepost op: 18 februari 2018, 12:54:46 »
Wat krijgen we nou? Gaat die rare kale drie weken voor Eurospoor 2014 nog een bouwdraadje beginnen? Dat krijgt 'ie never nooit niet meer af. Nou dat klopt.  ;D Maar voor Eurospoor 2015 wel! :D En beter laat dan nooit, ook dat nog eens.

Tsja, dit gaat mijn eerste serieuze bouwsel ooit worden. Leuk! Ik heb er wel zin in.

Waarom Grasland. Simpel: 80% zal uit Hollands landschap bestaan. En dan kies ik er wel voor om lekker plattelands te doen. En dat is veel gras. Ook in zo'n weids landschap zijn volgens mij voldoende leuke details te vinden. Nu had ik al rails liggen, dus dat was geen probleem. Maar nu is er ook afgesproken om de BNLS/RCU booster/hub (kan daar niets iets voor verzonnen worden dat beter bekt?  ;)) in te bouwen om deel te kunnen nemen met je booster. En omdat ik ondanks mijn huidige maanlandschap met booster mee wil doen, toch maar eens mijn booster ingebouwd. Met behulp van een Ronald Koerts framepje. Leuk.  (y)

Nu had ik al bij een aantal mensen een afdekplaatje op de modulebak bevestigd zien worden. Persoonlijk vind ik dat niet zo mooi. Ik wil hem verdiept aanleggen, gelijk aan het hout. Bij gebrek aan een bovenfrees, de deco, dremel en schuurpapier maar ter hand genomen. Ik ben blij met het resultaat.





En nu met boostertje.


Ik vinnum mooi!

Volgende stappen zullen afmaken rails en schilderen van de bak zijn. Ben ik in ieder geval van het maanlandschap af.

Ik hoop voor Eurospoor 2014 er nog wat meer aan te doen, maar heb ook de keerlussen en hoekbak nog staan die ook een verfje kunnen gebruiken. Ik verwacht echter niet dat ik super veel aan de bak zal kunnen doen. De voorbereiding voor Eurospoor 2014 zal ook nog wat tijd in beslag gaan nemen. Ik houdt het er dus maar op dat ik voor 2015 leuk bezig kan.

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2018, 12:55:41 »
Zo. Kitje eens wat nader bekeken. Zit toch nog wel wat nawerk aan...

De heel kit. Nou ja, kit, kitje...  ;)



Maar dan komt het. De regenpijpen zijn kaduuk. Dat is nog wel op te lossen. Deze zijde komt ook richting de baan te staan denk ik. Maar repareren doe ik het toch wel, mocht ik alsnog besluiten om het ding met deze zijde naar het publiek te plaatsen.



Ik ervaar het volgende wel als problematischer. Komt misschien ook door de onbekendheid van mij met resin. De dakgoot is scheef. Hij loopt op. Dat ding lijkt erop gelijmd te zijn. Heeft iemand tips om dit te repareren? Met een dun exacto mesje? Weken? Dit valt nogal op.  :-\ :'(



Tips zijn welkom. Ik begin pas met in elkaar zetten als ik dit heb opgelost. Het wegschuren van de vliesjes ga ik wel mee beginnen.

Die buitenlamp wil ik wel functionerend maken. Gewoon omdat het kan.  :)

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2018, 12:56:20 »
Tsja, verrassing! Bakkie extra voor Grasland!  :D (y)
Nu komt het net allemaal wat beter tot zijn recht. Spoordijkje ligt er in, komende week hoop ik wat blauwe onderplaat als weiland in te passen. Daarna kan de kwast er overheen en ga ik de rails vastleggen. En daarna grassuh, grassuh, grassuh.....



Tot zover weer effe.

En ja, ik heb gezien dat de fries doorhangt in het midden... Nog even nadenken hoe dat op te lossen. Heb al wat tips gekregen hoe een en ander is op te lossen. To be continued....

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2018, 12:56:58 »
Harold, ik ga mijn best doen.  ;)

Ik had nog een foto beloofd van de voorkant. Zoals te zien (foto vertekend toch een beetje) is er geen knik in het midden te zien.



Ik vind het mooi zo en ga zoals gezegd met de aankleding verder.

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2018, 12:57:20 »
Zo, vanavond weer een beetje kunnen doen. Moest ook verder met de voorbereidingen voor Eurospoor, dus maar beperkt tijd voor bouwen vandaag.

Ik heb de tip van Martin uitgevoerd en alle scherpe hoeken rond geschuurd, zowel van de weg als de spoordijk. Dat ziet er beter uit idd.







Verder heb ik het blauwe spul even overal neergelegd. Nu lijkt mijn weg wel de afsluitdijk!  :D



Veel meer zat er niet in vanavond. Maar er word wel weer verder gegaan van de week. Komt goed. Kan bijna kliederen met latex verf.  :D (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2018, 12:57:48 »
Ik vind 3 ook wel kunnen.
Beetje selectief comprimeren...
Je kunt ook nog overwegen, om ze een beetje "in perspectief" te leggen.
Zoiets:


Sommige weilandjes zijn best lang en smal. Zal wel te maken hebben met de verdeling van de erfenis(zo ging het in elk geval ooit in Staphorst ;D)

groeten
Hendrik Jan

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2018, 12:58:15 »
Bij deze de beloofde foto's.



en



Nu beter zichtbaar. Is je feedback nu nog van toepassing Martin? Zo ja, geef dan eens de in jouw ogen juiste hellingshoek weer in een van de foto's.

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2018, 12:58:32 »
ALARM! ALARM! Grasland beleeft een groene invasie!!



Moet niet gekker worden hier!  (y)

Morgenmiddag de stofzuiger er overheen en dan de volgende ronde turf!

Zo te zien ben ik op tijd klaar Steef!  ;)

hmmm, valt me nu eigenlijk pas op dat ik bij de eerste twee weilandjes netjes bij de randjes vandaan ben gebleven...  :-\ Dat moet morgen even anders.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2018, 12:58:52 »
Zo, we gaan weer verder. Vandaag de stofzuiger maar eens ter handgenomen en het gisteren teveel opgebrachte spul gerecupereerd.  :D
Na het zuigwerk, blijft er dan onderstaande over.



Dat ziet er anders uit. Geinig. En de Tex Mex weer grotendeels gevuld.  ;)

Nou, dan kunnen we dat andere turf kleurtje opbrengen.



Ik zie geen kleurverschil. Volgens mij dochter zijn het toch echt twee verschillende kleuren. Ik geloof haar maar. Da's wel het nadeel van licht kleurenblind zijn. Ik zie het verschil gewoon echt niet.
En nee, Grasland heeft geen last van mollen.... >:( ;D

Morgen die bende maar weer opzuigen. En dan klaar voor Mr. Steef en de grasjes.  (y) En nog wat andere dingen die ik vond....

Het wordt steeds leukerderder!

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2018, 12:59:19 »
En hard gewerkt is er. Door zowel Steef als mijzelf.

Steef: ik vond het erg gezellig vandaag.  (y) Baantje is mooi geworden! En dan is het nog niet eens af mbt het graswerk. Heb nog wel het een en ander te doen, maar dat geeft niet. Er komt steeds meer kleur en vorm in.

Wat fotootjes. Dat spreekt natuurlijk veel meer dan taal.

Het eerste gras!!





In een groen, groen, groen, groen knollen-, knollenland ......  :D







En dan even wat paardjes toegevoegd ter referentie.







Ik zie het nu pas, maar dat molentje op de achtergrond doet het eigenlijk wel heel erg leuk....

Ik vind het mooi. En dan moet ik de weilanden nog afmaken.

Het talud moet aan beide zijden nog gedaan worden, zowel van de weg als van het spoor. Nog een klein stukje weiland aan de rand van de bak. Voordat ik de voorkant doe, eerst nog even de bak zwart schilderen.
Eenmaal klaar, bossages en boompjes en andere frutsels die er nog op kunnen. Het zal ws niet af zijn op Eurospoor, maar ik ben wel een verdomd eind op weg! Al ga ik wel mijn best doen om het af te krijgen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2018, 13:00:02 »
Zo, toch even twee kleine fotootjes van een heel klein beetje progressie met het huisje.  :)



Zoals te zien, is het ruitje bij een van de kopsekanten niet helemaal lekker achter het raampje geplakt. Normaal gesproken zou je dat waarschijnlijk met Kristal Klear vastzetten, maar dat heb ik niet in huis. Dus dan maar secondenlijm. Het eerste ruitje kon ik nog wat mee schuiven. De tweede was plak & vast. Oops.... Nou ja het zit aan de zijde die naar de zijwand van de bak gepositioneerd staat. Dus niet erg zichtbaar. De overige rampjes heb ik dus heel erg precies afgemeten door ze op tafel te leggen en de wand er op te leggen.
Nu nog hele foute gordijntjes voor erachter. Iemand een tip waar die te vinden? Jaren 50 gordijntjes dus?
Oh ja, onder het stukje plakband op het bijgebouwtje zit een klein stukje vensterbank dat is afgebroken. Moet ik nog terugplaatsen.



Tsja, ook hier een oopsje... Zoals te zien was ik lekker aan het schuren.... Had hem alleen een beetje scheef gehouden...   :-\ :-X Ik schuur er aan de rechterkant nog een klein stukje af om het weer wat recht te krijgen. Niet te veel, want anders schuur ik ook nog een scharnier weg. Dat is niet de bedoeling. De rest los ik op door er gewoon wat hoog onkruid tegenaan te laten groeien.  (y) Zie je dus niet meer terug straks.

Tot zover even.

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2018, 13:00:24 »
Nou, het huisje zit in elkaar.  (y) Maar tevreden ben ik niet.  :-[
Zoals te zien op de foto's, zit er een gigakier tussen muurdelen en pannendak. Ronduit lelijk... Loshalen is geen optie meer, daar alles zit vastgelijmd. De boel breekt als ik dat ga proberen. Niet vragen hoe ik dat weet...  ::)  ;)
Hoe is dit op te lossen? Ik neigde erg sterk naar de kliko. Maar dat ga ik niet doen, want het is nu ook een leuk object om te testen met verfjes etc...
Voor op de module twijfel ik enorm. Het ding komt vooraan te staan, dus opvallen doet het wel. Ik denk niet dat ik er aan ontkom om een nieuwe te kopen.  :-\ :-[
Wat ik dan anders zou doen, is dat ik de windveren en dakgoten tegen elkaar aan lijm. Daar zit nu ruimte tussen en dat hoort volgens mij niet. Het tegen elkaar lijmen heeft tot gevolg dat de kopsekanten te lang zijn. Aan de onderzijde van die kopsekanten zal ik dan dus eerst materiaal moeten weghalen.
Een ander gevolg is dat de dikke rand aan de onderzijde verschillen in hoogte. Dat zal dus aan de kopsekanten moeten worden opgevangen door een stripje styreen. En dan zou alles mijns inziens wel goed moeten zijn.
Of ik heb de kit zelf gewoonweg verkeert in elkaar gezet.  :-\ Is natuurlijk ook een optie.

Ik zal in ieder geval Artitec even benaderen of ze nog een velletje ruitjes kunnen toesturen. @Wesley, ik wil die route eerst bewandelen. Lukt dat niet, dan maak ik graag gebruik van je aanbod!  (y) Top!

Nu maar plaatjes kijken.











De kapotte regenpijlen heb ik gezien. Eenvoudig op te lossen.

Is dit nog op te lossen? Ik sta open voor suggesties. Hier word ik treurig van.... :-(

Ben nu wel blij dat ik nog niet met station Delft begonnen ben.  ;)

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2018, 13:01:43 »
Nou, alle zeurkousen maar even tegemoet komen met plaatjes....  8)

Dus.... Nummertje 1: Het begin!
Dit is dus gewoon een stukje roofmate in de 8022 geverfd en de rails ligt in de lijm. Beetje veul lijm, maar het zit nu wel goed vast! ;D (y)




Nummertje 2:
Hier zit de rails lekker vast, gelukkig zie je de lijm niet meer terug.



Nummertjes 3 en 4:
Ik heb een van beide stukjes spoor even afgetapet. Ik ben benieuwd namelijk naar het verschil in kleur en uitstraling als ik gewoon zwarte bielsen ga bewerken met poeders en naar de beleving van geschilderde bielsen. Ik maak hier dus een bewuste keuze om een en ander te ervaren en te proberen.





Nummertjes 5, 6 en 7:
Sosm zie je ook gras door de ballast groeien. Ik heb nu dus ook wat grasjes door de ballast willen laten groeien. Dit zijn vezeltjes onbekend (ik gok 4mm) en 6mm.







Plaatjes 8, 9, 10 en 11:
Gisteravond nog even met mijn dochter wat ballast gelegd. Later nog even in de lijm gedaan. En dan ziet een en ander er nu zo uit.









Ik hoop dat iedereen nu weer rustig kan slapen nu er plaatjes geplaatst zijn.  ::) ;D

Het is nog niet klaar. Eerst nog de bielsen verweren en de railschoenen (heet dat zo?) van een kleurtje voorzien. Voor dat laatste heb ik een stift in huis. Poeders moet ik nog ophalen. Zal eens kijken wat er aan mooi spul te krijgen is in Houten zaterdag.

Ik ben er tot dusverre tevreden mee. Al vindt ik het gras niet helemaal goed gelukt. Ik vind sommige polletjes te dik/groot. De ballast ligt er mooi in vindt ik. De ballast zelf is ook mooi van structuur en grootte. Dat minitec spul is leuk. Ik heb qua grootte 3 delen H0 en 1 deel TT gebruikt. Geen idee of dat een ideale mix is, maar ik vindt het er zo mooi uitzien.

Tot zover even.

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2018, 13:02:22 »
Vandaag eens geprobeerd om een damwandje te maken. Een paar keer langs de Ikea en je hebt weer een handvol houten roerstaafjes...  :angel:

De tekening:

Veel eenvoudiger wordt het niet. ;)

en dan maar snijden... (heb geen fijn en klein zaagje, dus een stanley mesje....)


Lekker bezig!


uhm... wacht effe... die damwandplanken zijn nu precies de maat van de tekening.... als ik ga schuren, krijg ik het wel mooi recht, maar is het ook kleiner.... zucht... opnieuw!

Beter? Ja, beter! :)


Klaar!


Of... wacht effe.... Het moet wel wat mooier aansluiten.... En ik moet toch de boel fixeren aan de achterkant.... Omdraaien!


Klaar!


Plakbandje erover... beetje de strookjes lekkerder laten aansluiten... En dan houtlijm eroverheen smeren.


Daarna maar even fixeren aan de ondergrond, want hij buigt een beetje. Dat wil ik dan weer niet.


Beetje droogtijd later en ziehier, het zit aan elkaar zonder plakband! Het wordt nog wel wat zo!


Beetje snijden en dan ziet het er al bijna klaar uit. Spannend!!  ;)


Klaar!!  (y)


En ook alvast even op zijn toekomstige plaats gezet, even om te kijken hoe het staat. Me happy!!


Al met al een leuk, klein klusje waar ik wel voldoening uit gehaald heb. Nu nog even op de juiste kleur brengen en verweren en dan kan het ding geplaatst worden.

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2018, 13:02:56 »
Nou hehe, eindelijk is het ballasten klaar. :) Ben er ook wel klaar mee.... Al ging het me niet slecht af voor een eerste keer. Kan het beter? Vast. Voor nu vindt ik het best.
Wat ik anders zou doen, ik heb nu eerst de ene rail gedaan, daarna de ander. Oftewel, eerst links toen rechts. Dat is niet heel handig gebleken. Je hebt al een uitgeharde rand waar je nog een stuk tegenaan doet. Het is beter om gewoon 30 cm van beide sporen te pakken en dat dan te ballasten. Nu was het de mengeling van reeds uitgehard ballast en nog te fixeren ballast niet fijn werken op de scheiding. Maar ik heb het opgelost. En daar ging het me nu om.

Dan eens wat foto's. :)









Ik heb nog wel wat nawerk kwam ik achter toen ik de bakken even uit elkaar haalde. Op een eerdere foto is te zien dat ik karton had gebruikt tussen de afscheiding van de bakken. Dat is dus lekker vast gaan zitten bij het lijmen. Had ik kunnen verwachten natuurlijk. Toen schoot me ook de tip te binnen die ik ooit gekregen had hiervoor. Stop er vershoudfolie tussen. Tsja, te laat...  :-\ Dus nu zijn er wat kleine beschadigingen, maar deze zijn eenvoudig te repareren.

Dit was de grootste klus die er lag volgens mij. En die is klaar. Nu gauw verder met andere klusjes. Nog genoeg te doen voor Eurospoor 2016!

Volgende klus: de overweg.