Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting  (gelezen 27141 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #30 Gepost op: 18 februari 2018, 13:11:43 »
Kijk, dat zijn tips waar ook ik iets mee kan. Wel alleen een gevalletje "komt 'ie nu mee aan...  ::)".  ;D

Maar ik heb vandaag nog even lekker met het grasstokje gezwaaid. En dan ziet het resultaat van al dat gezwaai er zo uit.











De laatste foto is de overgang van de modules. Daar mag nog wel wat aan gebeuren zie ik zo. De kieren zijn me toch te groot. Dat gaat wel lukken hoor. Het voorste deel van het ballastbed is per slot van rekening ook gelukt. ;)

Al met al ben ik er maar weer blij mee. Einde van de week dit graswerk klaar, dat lijkt te gaan lukken zo.

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #31 Gepost op: 18 februari 2018, 13:12:17 »
Natuurlijk het hekje even geplaatst in het weiland, paardje erbij en het hekje is visueel te klein. :(



Zie hieronder mijn handgesneden versie.



Het gelaserde hekje is 11mm hoog, het handgesneden ding 12,5mm. Dat maakt toch meer verschil dan je zou denken. Weer wat geleerd.  (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #32 Gepost op: 18 februari 2018, 13:12:53 »
Zo, ben ik weer. :)

Gisteren was het begrassen van de slootkanten al klaar. Ik kon helaas geen goeie foto's maken van de hele baan, want deze stond even in tweeën. Dit vanwege een reparatie aan de ballast van het tweede spoor. Op de een of andere manier lukte dat niet. Maar nu dus wel. Dus de bakken weer aan elkaar en foto's maken.













Ik vind die laatste foto wel leuk zo. :)

Nu verder aankleden met struikjes, bomen, inspectiepad, portalen, bordjes etc... Nog genoeg klusjes te doen.  (y)

Klaar met Eurospoor, dat ga ik helaas niet redden denk ik. :(

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #33 Gepost op: 18 februari 2018, 13:14:07 »
Die lucht is goed hoor Marc, uche uche....  8)

Gisteravond bezoek gehad van Ronald Koerst, van Koerts Hout en Koerts Verlichting.  ;D

Even lekker samen lopen prutsen aan de verlichting in mijn bakken. 't Is nog niet helemaal af, maar dat vergt niet veel werk meer. Komt dus helemaal goed. Paar plaatjes geschoten maar.







Ben er blij mee. Het is nu zo opgezet dat er aan beide kanten iemand aangeknoopt kan worden. Lekker flexibel dus.  (y)

Vandaag de latjes met verlichting monteren. Helemaal af zal over het weekend heen getild moeten worden, te druk.

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #34 Gepost op: 18 februari 2018, 13:14:34 »
Zo! Meneer Koerts is weer geweest. LET THERE BE LIGHT!  8)





AND NIGHT!!



Aldus geschiedde. :)

Paar koeien geplaatst....





Hoe ziet dit er nu van boven uit? Nou ja, zo dus.

De twee kabels zorgen voor de verbinding tussen de bakken.



Dit is dan de bovenkant. Helemaal links zit nog een optie om of door te lussen naar de buurman of een dag-nacht schakeling aan te sluiten.



Voor de rechterbak hetzelfde verhaal. Helemaal rechts zit ook de optie om of door te lussen naar de buurman of een dag-nacht schakeling aan te sluiten.



En zo werkt het dus.

Ik ben er erg blij mee. Ronald, bedankt voor je hulp, ik vond het erg leerzaam.  (y)

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #35 Gepost op: 18 februari 2018, 13:15:02 »
Nou, ik heb maar eens wat geprutst aan mijn damwand. Ik heb er met verf wat stippen op gezet ter imitatie van slagmoeren. Daarnaast de onderste 2 mm nog even in de beits gehouden om het er wat donkerder uit te laten zien. En om het af te maken, ook een poging gedaan om drie uiteinden van grondankers te maken in de damwand. Best geslaagd al zeg ik het zelf.

Kleine uitleg van de uiteinden van de grondankers.

Ik heb gebruik gemaakt van wat hele dunne stukjes draad. Gewoon gestript koper van een stukje afval van de verlichting. Een veiligheidsspeld, lijm en wat dikker aluminiumfolie. In mijn geval van een Gü toetje.  ;D

Eerst maar even de draadjes en het alu folie op kleur gebracht met een zwarte permanent marker.
Daarna met de speld gaatjes gedrukt in de damwand op die plekken waar ik de uiteinden van de grondankers wilde imiteren. Daarna met een saté prikker een klein beetje houtlijm aangebracht in de gaatjes en daarin de draadjes geprikt.













Als de stukjes draad eenmaal staan, is het zaak om de stukjes alu folie er overheen te schuiven. Da's best een priegelwerkje, maar is goed te doen.
Daarna goed naar beneden schuiven en aandrukken in de lijm. Dan is het alleen nog een kwestie van de draadjes zo laag mogelijk boven de alu plaatjes af te knippen en klaar! :)

Edit: extra foto erbij van recht boven genomen. Gewoon voor het beeld.



Ik ben er blij mee. Zit er leuk uit. Nu alleen nog een witte waas boven/aansluitend op het donkere stukje op de damwand maken en dan is de damwand klaar en kan ik hem definitief plaatsen.

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #36 Gepost op: 18 februari 2018, 13:15:51 »
.....

Maar eens wat geprobeerd vandaag. Waarom niet? Gewoon omdat het kan. :)

Dus het befaamde hekwerk maar eens definitief op de plek gezet. Daar zag ik wel enigszins tegenop, maar het is goedgekomen. Zie hieronder.



Edit: en ik zie nu op de foto dat de scharnieren aan de verkeerde kant zitten... alsnog fout.... Ik laat het zo zitten, ik geloof het wel. Ik had al zoiets dat er iets niet klopte. Nu weet ik wat.  ::)



Moeh??





Ik vinnum geslaagd voor een eerste poging!  (y)

Nog een klein boompie geplaatst. Nee, niet de hamer... Die dient als gewicht...



En nog een aansluiting van inspectiepad naar verharde weg gemaakt. Nog niet erg goed zichtbaar, maar dat komt goed.





En de rest van de inspectiepaden afgemaakt. Maar daar heb ik geen foto van gemaakt. Komt wel als het klaar is. Dat ligt nu lekker te drogen en ga ik over twee, drie dagen wel stofzuigen.

En ik heb de damwand op z'n definitieve plek gezet. Dus die gaat ook geen kant meer op.

Het vordert langzaam maar zeker. :)

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #37 Gepost op: 18 februari 2018, 13:16:26 »
Afgelopen weken voornamelijk druk met in huis klussen, dus minder voor de hobby beschikbaar geweest.
Toch vandaag even wat "dingetjes" afgerond. en dat is natuurlijk bij de overweg. Waar anders zou ik zeggen. :)







Blij mee!  (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #38 Gepost op: 18 februari 2018, 13:16:57 »
Foto's gemaakt. En dan ziet het er zo uit. De plaats is nog niet vast, even kijken waar ze het beste tot hun recht komen. Misschien nog iets verder naar buiten toe... Even nadenken nog.

Wordt best leuk zo! (y)







De laatste foto is zeker geen prijswinnaar, maar het gaat mij nu ook even om de beeldvorming. :)

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #39 Gepost op: 18 februari 2018, 13:17:38 »
Even iets anders erbij gepakt. De Artitec tractor en de geprinte boogjes van Wesley.

KLEIN!!!  :o



Maar wel leuk. ;)



Eerste onderdeeltjes plaatsen. Veel ruzie mee gehad. Pincet die niet meewerkt, lijm die niet meewerkt, gebrek aan ruimte bij de tractor, toch gevonden hoe het te plaatsen. Man man, wat een gedoe. Maar het is ook wel mijn eerste ervaring met messing... Wat een priegelwerk.











En toen kon ik niet verder ivm ontbreken van verf.  ::) Gelukkig is het snel Sinterklaas en nu heb ik gehoord...

En dus maar verder met de geprintte boogjes. Ook leuk!

Ze hebben nog wel wat nawerk nodig. Eerst alle troep maar even verwijderd die achterblijft vanuit de printer. En daarna vooral schuren en vijlen. Ik vond het zo wel goed. Alleen de rechter is bewerkt. De overigen moeten nog. Ik was gewoon even nieuwsgierig naar hoe het materiaal zich zou houden en hoe het er geverfd uitziet.





En dan de knikkerbus met grijze primer eroverheen...



... om vervolgens te ontdekken dat er nog wat meer schuur- dan wel vijlwerk noodzakelijk is. No problem, maar doen we volgende week of zo even.

Tot zover maar weer even!

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #40 Gepost op: 18 februari 2018, 13:18:03 »
Zeau, eens even het boogje geschuurd en weer opnieuw met de grijze knikkerbus behandeld. En ja, dan kan ik natuurlijk ook niet wachten om het even op het baantje te plaatsen, gewoon voor de beeldvorming.





En nog eentje buiten in het daglicht genomen.



Moet nog uitkijken dat het nog echt ergens op gaat lijken ook!  :-X ;D

Wel een vraagje. Er moeten natuurlijk ook nog ueuh... hoe heten die dingen... van die dwarsstangetjes in waar de bovenleiding aan bevestigd wordt... Er zit een gaatje in de onderkant van de driehoek, dus daar is rekening mee gehouden. Maar nu de vraag: van welk materiaal kan ik deze dingen-waar-ik-de-naam-niet-van-weet maken?

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #41 Gepost op: 18 februari 2018, 13:18:41 »
De Artitec tractor maar eens opgepakt. Ding zal toch af moeten...

Dus maar eens met verf gaan klooien. Dat gaat allemaal best goed, al vind ik het wel erg spannend hoe het er allemaal uit komt te zien uiteindelijk. Gebleken is wel dat ik niet echt een heeeeeel vaste hand heb...  ::) Ben met blauw uitgeschoten in de roosters aan de voorkant. Dat zie je terug in (onder) de rode roosters... Beetje jammer. En een closeup foto is niet heel erg fijn om te zien. Je ziet wel waar je wat verf mist. Al kon ik dat op mijn duim en wijsvinger ook zien...  ::) Daar zitten de afdrukken van wat ik nu mis... Dus herstellen. Gelukkig ziet het er met het blote oog goed uit en is herstellen eenvoudig. Komt dus allemaal goed.

Nou vooruit, plaatjes dan maar. Wel op eigen risico, sommigen doen pijn aan de ogen.  ;D











Ik gebruik overigens de methode zoals Artitec dat op haar site beschrijft. En ik gebruik Humbroll verf. Ik vermoed dat mijn verf toch nog iets te dik is geweest. Vind het lastig in te schatten wat nu de juiste dikte is van de verf. Met het oog zag het er goed uit, op de foto is het genadeloos te zien wat er is gebeurd...  :'(

Maar! Wel weer progressie!  8) Wie weet kan ik morgen verder...

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #42 Gepost op: 18 februari 2018, 13:19:09 »
Nou, het tractortje is af. Althans, qua schilderen. Nu nog wat poeder erop smeren. Maar vond dit tussen resultaat wel leuk om te laten zien. :)





Voor een eerste keer vind ik het geen slecht resultaat. Wel weer veel van geleerd:
- Je verf moet niet te dik zijn, lekker vloeien is veul makkelijkster... ;)
- verschillende groottes van kwasten gebruiken
- met een sate prikker kun je ook schilderen
- Van die kleine rot priegeltjes ga ik achteruit praten
- het is leuk om te doen!

Ik ben er blij mee. Nu nog even vies maken.  :angel:

En het ding moet natuurlijk nog een bestuurder krijgen.  ;)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #43 Gepost op: 18 februari 2018, 13:19:30 »
Toch maar even kijken hoe het op Grasland staat.

Oei oei, klein!!



Jaja, hij zweeft... ;)









Dingetje is wel erg klein. Maar ook heel erg leuk!  (y)

Nu heb ik net nog even met een speld een zwart puntje bovenop de rookpijp gezet. Je ziet er geen ene ruk van... En toch .....  ;D

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (h0): "Grasland", de samenvatting
« Reactie #44 Gepost op: 18 februari 2018, 13:19:55 »
Dank voor de tip Martin!  (y)

Ik heb meteen eens gekeken bij mijn panpastels die ik had en ook maar gewoon meteen de kleur "Neutral grey tint" op de banden en het stuur losgelaten. Gewoon om het wat minder zwart over te laten komen. Ik ben er wel content mee...





Alleen wel jammer dat het op de foto het effect zo goed als weg valt...  :-\

Wel een vraagje. Ik heb hier nog twee panpastels liggen in de kleuren "Red Iron Oxide" en "Burnt Umber". Even los van de namen, welke kan ik als beste gebruiken voor de roest kleur? De "Red Iron Oxide" ligt voor de hand gezien de naam, maar oogt mij té rood. Graag even een advies hierin voordat ik een leuk model om zeep help. :)

Heel erg veel roest gaat er niet op komen, lichte beschadiginen zijn beter op zijn plek denk ik. Als ik het goed heb opgezocht, is de Dexta in 1952 op de markt gekomen. En mijn baantje moet jaren 50 uitbeelden. Dus veel geleden zal zo'n tractor nog niet hebben in nog geen handvol jaartjes gebruik... Beetje spaarzaam dus.  ;)

Gr.

Edsko