Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 00:57:10
Kalkwagens van NS
door
MOVisser
Vandaag
om 00:10:33
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 00:00:52
Roco NS plan V
door
Biesje
19 October 2025, 23:27:06
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?)
door
dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Tommy666
19 October 2025, 23:16:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2
door
Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214
door
Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0.
door
Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Simplex
19 October 2025, 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Daan!
19 October 2025, 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
19 October 2025, 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
19 October 2025, 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil
door
1200blauw
19 October 2025, 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
19 October 2025, 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
19 October 2025, 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje
door
Josephes
19 October 2025, 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
19 October 2025, 14:31:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal? (gelezen 7519 keer)
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
«
Reactie #30 Gepost op:
07 May 2018, 08:57:32 »
Ja en nee
Zolang we mooi ohms bezig zijn heb je gelijk. Maar een condensator houdt zich daar niet aan en een zekering/automaat/stop zal vermogen ook een worst wezen. Die kijkt alleen naar de stroom. Dus, om het niet al te ingewikkeld te maken is het inderdaad beter om het te beschouwen zoals Klaas dat doet. Dat blijft namelijk wel kloppen
Afgezien van de piekstromen dan maar dat zal een automaat/stop in een huisinstallatie tot op zekere hoogte ook een worst wezen
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1849
Discussie is gezond
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
«
Reactie #31 Gepost op:
07 May 2018, 09:01:31 »
Ff inhaken op Timo:
Een normale smeltpatroon GG (de stop) heeft een uitschakelpiek van 6x In (stroom nominaal) . Dat wil zeggen 6x zijn beveiligde amperage bij een piek voor hij vliegt. Een automaat heeft meen ik 2x I Nominaal.
Ff weer ontopic
Een oplaadpiek is niet per defenitie meteen een zekeringstrekker. Als de piek te lang duurt in combinatie met de hoogte dan vliegen de stoppen je om de oren.
De oplaadpiek kan je inderdaad zoals hierboven aangegeven heel mooi verlagen door de laadweerstand te verhogen. Standaard is 100 ohm. Maar je kan hier best expirimenteren met 1k2 bijvoorbeeld.
Maar ik kan erover heen gelezen hebben maar is er als eens geexpirimenteerd met het verdelen in ster?
Elke module apart voeden vanaf een ster punt. Als je elke aftakking een glaszekering geeft kan je snel zien welke modules de boosdoener is als je gaat expirimenteren.
Groetjes
Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
«
Laatst bewerkt op: 07 May 2018, 09:07:13 door Martin Domburg
»
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
«
Reactie #32 Gepost op:
07 May 2018, 09:26:52 »
Ook bij een automaat licht dat wel hoger. Pas bij minimaal 3x I
nom
gaat een B karakteristiek automaat (normaal huis) direct (binnen 1 s) uit. Maar dit kan zelfs pas bij 5x zijn. 1,5x I
nom
kan een automaat zelf een minuut tot bijna een uur aan.
Een smeltveiligheid / stop heeft geen magnetische afschakeling dus heeft geen hard afkap moment.
Zie
dit
.
Timo
«
Laatst bewerkt op: 07 May 2018, 10:16:54 door Timo
»
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1849
Discussie is gezond
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
«
Reactie #33 Gepost op:
07 May 2018, 10:11:11 »
Tnxs voor de correctie, was al heel wat jaren geleden dat ik me daarin had verdiept
Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Te 2/2
Offline
Berichten: 1010
Metrop-Märklin
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
«
Reactie #34 Gepost op:
07 May 2018, 16:18:09 »
Het draadje begint behoorlijk uit te diepen. Is dat mijn schuld?
Ik hoop toch echt dat TEE-RAM zijn oorspronkelijk probleem getackled krijgt.
In een ster-configuratie of niet, maar als hij de derde groep aan zet, gaat er iets mis, zoveel is me duidelijk.
Had hij meer groepen (met minder verbruikers) moeten maken?
Moet hij ergens een timer tussen zetten om niet alle groepen tegelijk in te kunnen schakelen?
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Menno
Offline
Berichten: 3454
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
«
Reactie #35 Gepost op:
07 May 2018, 20:20:28 »
Hij moet de CDU's aanpassen met een laadweerstand of afstappen van dubbele regelaars. Die printjes met regelaars zijn niet ideaal efficiënt en het verlies van de 3 regelaars die van 22 Volt weer 18 Volt maken, komt gewoon voor rekening van het printje dat van de ingangsspanning 22 Volt maakt. Het is een nogal onnodige stap, zeker met dat soort relatief efficiënte printjes.
Overigens kan hij gewoon 3 groepen aansluiten hoor: hij schrijft zelf dat bij alle 3 groepen aangesloten en direct inschakelen het probleem er wel is, maar bij twee groepen inschakelen en de derde bijschakelen er niets aan de hand is.
Gelogd
TEE-RAM
Offline
Berichten: 228
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
«
Reactie #36 Gepost op:
07 May 2018, 21:01:15 »
Allereerst iedereen bedankt voor zijn nuttige of minder nuttige inbreng. Ik ben de laatste tijd bezig geweest een en ander aan te passen. Zo heb ik alle regelaars er tussen uit gegooid en de CDU's rechtstreeks op de daarvoor bestemde trafo aangesloten (eigenlijk wilde ik het mooier maken dan nodig is maar daarbij heb ik tegelijkertijd een aantal onzekere factoren ingebouwd). De eerste resultaten zijn hoopgevend. De discussie met betrekking tot de spanning, stroom en vermogen is wat mij betreft van ondergeschikt belang. Mijn manier van werken is: ik krijg een idee, zoek wat op, probeer wat, kijk of het werkt, verniel wel eens wat past zo nodig aan en uiteindelijk komt er wel iets bruikbaars uit of niet! Ik realiseer mij dat dit waarschijnlijk niet de meest effectieve manier van werken is maar voor mij is dit ook een deel van de hobby. Ik heb er in ieder geval lol in (hoewel het soms frustrerend is). Schieten maar
Wim
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
«
Reactie #37 Gepost op:
08 May 2018, 09:11:07 »
Je werkt in ieder geval volgens een methode (Trail and error). En dat is al beter dan JBF (Jan Boeren Fluitjes).
En zoals je schrijft, het is hobby, dus ik wil er lol in hebben
Ik werk ook nog steeds volgens Trail and error, alhoewel er nog een hoop leeswerk aan vooraf gaat.
Dus ik ga niet schieten.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
**Jelle**
Offline
Berichten: 331
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
«
Reactie #38 Gepost op:
03 August 2018, 22:54:56 »
Naar aanleiding van dit draadje ben ik mij eens gaan verdiepen in de werking van CDU's. Op een klein stukje van mijn baan (wat ook solitair kan werken) zitten de wissels en verlichting op dezelfde voeding. Een wissel heeft geen eindafschakeling, als die schakelt valt ongeveer de hele buurt zonder licht. Da's natuurlijk geen zicht
http://www.talkingelectronics.com/projects/CDU-2/CDU-2.html
Hier kwam ik een goed bruikbaar schema tegen, hiervoor heb ik een strokenprint ontworpen en een proefexemplaar gebouwd, en zowaar, de spanningsdips waren weg, maar het laden van de CDU was wel zichtbaar als dip. Een tweede proefexemplaar heb ik voorzien van een laadweerstand en bijbehorende diode, ook als proef maar één 1000 uF condensator gebruikt. Deze werkt perfect, maar met de 1000uF condensator schakelt het wissel één kant op niet goed.
Grotere condensatoren (2200 uF) zijn onderweg deze kant uit, als deze er zijn en daar is een CDU mee in gebruik zal ik wel eens een filmpje maken met en zonder, dan is het verschil heel duidelijk zichtbaar. Ook het schema zet ik dan wel even hier neer.
Om even op de startpost in te gaan, met laadweerstand beperk je dus inderdaad de inschakelstroom fors, lijkt mij dus een oplossing.
Gelogd
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
«
Reactie #39 Gepost op:
04 August 2018, 15:19:39 »
Hoi Jelle,
Als je nu nog een tweede 1000uF hebt liggen zou je deze parallel kunnen zetten aan de eerste. Dan heb je ook gewoon 2000uF
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?