Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 09:58:15
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 09:49:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87  (gelezen 11515 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #15 Gepost op: 19 februari 2018, 19:27:53 »
Rob en Sven, inderdaad er klopt wel meer niet, maar dat wil niet zeggen dat ik de, overigens niet bestaande, werkelijkheid niet zo goed mogelijk kan proberen te benaderen... :) Het kan natuurlijk nooit kloppen want ik heb rekening te houden met de afmetingen van de aandrijving en het feit dat het op normaalspoor moet rijden. Tevens moet er ruimte zijn voor de batterij en de ontvanger/rijregelaarprint en de laadplug. Ik ben het met Rob eens dat de verhoudingen zoveel mogelijk moeten kloppen. Is ook nog maar handmonster..... ;)
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #16 Gepost op: 19 februari 2018, 19:32:17 »
OK, als het nog een handmonster is... Je deurtjes zijn te breed, bocht in je deurtje aan front te ruim en geen opstaande rand aan de onderzijde.  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #17 Gepost op: 10 maart 2018, 10:45:29 »
Ik ben een stukje verder. Maar eerst iets anders. Aan de Hanomag en zijn aanhangertje zaten de bekende Greenwich koppelingen. Dat deed het prima op het kerstdiorama. Maar toch ben ik er niet helemaal happy mee. Tevens had ik ze star gemonteerd en zolang de lok de kar trekt gaat dat wel door krappe boogstralen. Maar terugduwen over een wissel gaat dan weer niet. Voor een bredere inzetbaarheid en voor het gemak wilde ik wat anders: Magneetkoppelingen. Ik heb mijn 1:35 modellen inmiddels allemaal voorzien van magneten en dat bevalt zo goed dat ik dat voor de tram in HO ook wil. Maar dat moet eerst getest worden voordat ik mijn Backertje verder afbouw. Magneetkoppelingen voor trams zijn gewoon te koop maar ik had nog vele magneten liggen van 2x2 mm dus besloot ik ze zelf te maken. De Greenwich koppelingen werden afgeknipt en daarop soldeerde ik een busje van messing waar het magneetje precies in past. En ik heb ze beweegbaar gemaakt zodat ik op mijn toekomstige trambaan weer lekker absurd krappe boogstralen kan maken.







Het voldoet technisch gezien uitstekend. Volgende uitdaging is natuurlijk om ze mooier te maken. Volgende keer de vorderingen van het Backertje.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #18 Gepost op: 14 maart 2018, 22:23:13 »
Ik vraag me af of ik hem toch niet iets te lomp heb gemaakt. In vergelijking met de Hanomag misschien wel. In vergelijking met het zwarte monster links valt het niet zo op. En de voetplaat is misschien nu iets te laag. Maar voordeel is dat het batterijtje er dwars in kan en zodoende onder de ramen blijft. Waar de man met de hond staat (vraag me niet waarom een herder een hond mee in een in aanbouw zijnde lok wil nemen maar goed, Preisers zijn gek) is ruimte genoeg voor de ontvanger/rijregelaar. Er is zelfs ruimte voor ketel-imitatie. Die speld op de zijkant is om de kast aan het chassis te bevestigen. Aan de andere kant zit er ook een. Die worden nog beter gecamoufleerd straks. Voor de deuren in voor en achterkant heb ik het advies van Rob Waelsteder opgevolgd. De dunne stripjes papier zijn met de hand gesneden, details kleiner dan 1 mm snijdt de Curio in dit materiaal niet of slecht. Opening in de kast voor de laadplug is er niet, het is de bedoeling om het dak afneembaar te maken en de laadplug binnen boord te houden. Indien dat te kwetsbaar wordt kan ik desnoods de laadplug aan de onderkant laten uitkomen.





Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #19 Gepost op: 15 maart 2018, 08:01:09 »
Kleine of dunne details kun je ook uit zelfklevend vinyl snijden met de machine. Dat gaat beter dan papier en het bevestigen is ook makkelijker, omdat je geen lijm nodig hebt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 4974
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #20 Gepost op: 15 maart 2018, 09:16:41 »
Laat je trouwens de middenbuffers weg bij de trams? Ik heb ze destijds wel gemonteerd en een kleine kortkoppeling daar onder gehangen, dat ging best goed.
Ik heb Roco N kortkoppelingen gebruikt, maar magneetjes lijken ook wel handig inderdaad, ik heb daar zelf geen ervaring mee.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2018, 09:20:49 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #21 Gepost op: 15 maart 2018, 23:53:13 »
Aan de achterzijde komt een magneet koppeling. Die is zo prominent aanwezig dat het tevens als buffer dient. Aan de voorzijde moet wel iets van een buffer imitatie komen. Een werkende koppeling lukt niet omdat daar de batterij zit en kan ik dus niet iets door de wand heen monteren. Ik heb geprobeerd om de Greenwich koppeling met schotel om te bouwen tot magneet koppeling maar dat zag er niet uit en werkte niet. En ik moet nog iets verzinnen voor de lantaarns​.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2018, 23:56:51 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #22 Gepost op: 16 maart 2018, 01:07:23 »
Ik heb nog wel twee messing lantaarns voor je. PM me je adres, dan stuur ik het je wel op.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #23 Gepost op: 16 maart 2018, 18:01:57 »
 (y) Sven heeft een PB.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #24 Gepost op: 18 maart 2018, 00:57:31 »
Wel leuk om m'n Hanomag-bouwset hier terug te zien en om te zien dat ze veel verder afgebouwd zijn dan m'n eigen exemplaar.... :D

Groet, J. moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #25 Gepost op: 17 mei 2018, 22:29:47 »
Na een drukke maand is er weer tijd om naar mijn stoomtrammetje te kijken. Na een avond solderen had ik het zo ver om in te bouwen voor een proefrit. Het leek me een goed idee om de ontvanger eerst even te binden met de zender. Want dan kan je controleren of de motor de goeie kant op draait. Nu kan ik er nog makkelijk bij om de beide draadjes om te draaien indien nodig. En toen sloeg het noodlot toe. Ik deed iets niet goed en toen gaf de ontvanger de geest. Na ampel beraad meende de leverancier dat hij de ontvanger van nwe fabriekssoftware kan voorzien. Of ik het dan maar even wil opsturen. Dus na een half uur prutsen ligt er nu een zachte envelop met een adres in de UK er op op de keukentafel te wachten tot het post-Bruna-kantoor open is. Dus over een week of wat gaat het weer verder...... eventjes geduld nog.

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #26 Gepost op: 20 mei 2018, 16:07:53 »
Had ik je die lampen nu al opgestuurd? Volgens mij wel, maar begin er nu aan te twijfelen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #27 Gepost op: 20 mei 2018, 16:46:58 »
Sven,

De lampen zijn er. En die komen er ook nog aan. Met een ledje er in (iig in een) want ik monteer altijd en ledje om te kunnen zien of de lok aan staat. Overigens heb ik alle 4 ontvangers die ik had gekocht teruggestuurd want ze deden het allemaal niet. Lag dus toch niet aan mij. Maar even afwachten hoe de service is......

Albert

P.S., waar kun je die lampen kopen?
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #28 Gepost op: 20 mei 2018, 18:01:02 »
Bij mij. ;) Heb ik zelf laten gieten naar een eigen 3D print.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #29 Gepost op: 20 juni 2018, 17:28:41 »
Eindelijk zijn de ontvangers terug. Het had wat voeten in de aarde maar nu dan toch. Natuurlijk meteen geprobeerd of het binden nu wel lukt. Dat bleek het geval.  (y)

Intussen was ik van de weeromstuit aan de Russische Railtruck begonnen dus daar ga ik eerst even mee verder in dat andere draadje. Maar blijf hangen, het Backertje komt ook nog, heus.

Albert.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran