Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 11:39:14
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: RTM in 0m  (gelezen 70983 keer)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #195 Gepost op: 28 november 2020, 21:12:11 »
Hallo Frans,

Het RTM en het Vrolikstraat project zijn modulebanen met een lengte van elk ongeveer 2,5 meter.Voor de Furka Oberalp Bahn heb ik al het stationsgebouw van IMS ( https://www.spurnull-magazin.de/neuheiten/anlagenausstattung/ims-neuheiten-2018/ ).Hij heeft voor mij ook de bijbehorende brug en steunmuren gemaakt.Verder heb ik ook al de rails voor dit station.Dit gaat er zeker komen als de metastasen weg blijven.Ik blijf het PSA gehalte volgen.Alleen duurt het nog een paar jaar.Er moeten eerst nog kinderen het huis uit.

Vriendelijke groeten,

Jan

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #196 Gepost op: 17 maart 2021, 16:01:41 »
Intussen is er al weer enige tijd verstreken sinds mijn laatste bericht.Ik ben nu met pensioen en de kanker lijkt bedwongen.Ik heb nu wel rugklachten.Op de MRI-scan blijkt dit een hernia te zijn, die weliswaar geopereerd moet worden, maar verder niet levensbedreigend is.Zo blijf ik na mijn pensioen toch nog in het medische circuit.Intussen ben ik druk bezig geweest om veel oude meuk op te ruimen wegens onze voorgenomen verhuizing naar Leiden later dit jaar.Ik heb al ongeveer een kubieke meter papier en boeken weggegooid.Het project Vrolikstraat ligt even stil, omdat Jaap in Tilburg druk bezig is met een nieuwe badkamer/WC.Ik ben zelf wel weer met de RTM verder gegaan.Ik heb nu op het dak van de Backer & Rueb loc enige pijpjes en een fluit gemaakt:

L1210385 by Jan den Haan, on Flickr 

L1210380 by Jan den Haan, on Flickr

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: RTM in 0m
« Reactie #197 Gepost op: 17 maart 2021, 16:04:54 »
Goede berichten!

Een fraai model Jan.

Groet, Rob

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: RTM in 0m
« Reactie #198 Gepost op: 17 maart 2021, 16:07:41 »
Prachtig Jan.
Marc Tramt bouwt het gebouw op de achtergrond, hey hoofdkantoor van de RTM aan de Rosestraat.
Zie elders op het forum.
Gr.
Ronald
Groet,
      Ronald

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 7472
Re: RTM in 0m
« Reactie #199 Gepost op: 17 maart 2021, 16:56:24 »
Goed nieuws! Rustig aan. Hernia is ook niet echt lekker....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: RTM in 0m
« Reactie #200 Gepost op: 17 maart 2021, 17:01:59 »
Marc Tramt bouwt het gebouw op de achtergrond, hey hoofdkantoor van de RTM aan de Rosestraat.
Zie elders op het forum.
(y)
We kennen elkaar al een paar jaar en volgen elkaars activiteiten ook op het spoor 0 forum, waar ik de bouw van het station ook post..
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2021, 17:07:27 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: RTM in 0m
« Reactie #201 Gepost op: 17 maart 2021, 22:13:36 »
man is die Backer gaaf aan het worden, en mooi dat je een doorstart kan maken (y). Hoop dat je de hernia ook nog onder de knie krijgt.
gr Joke

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Relax, it is only a hobby.
Re: RTM in 0m
« Reactie #202 Gepost op: 18 maart 2021, 08:51:05 »
Zeer fraai locje geworden.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #203 Gepost op: 13 maart 2023, 17:21:44 »
Het is inmiddels op een paar dagen na twee jaar geleden sinds ik voor het laatst iets in dit draadje gepost heb.In deze tussentijd ben ik geopereerd aan een hernia (eigenlijk wervelkanaalstenose met wortelcompressie).Daarna nog een CVA (vertebrobasilaris infarct) en tweemaal een TIA gehad.Tussendoor mijn vriend Jaap Dekker geholpen met de verhuizing van Amsterdam Nieuw-Sloten naar Tilburg en zelf verhuisd van Amstelveen naar Leiden.Verder gaat het wel goed met mij.Tenminste dat hoop ik dan maar.Aanstaande vrijdag ga ik weer voor controle in het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis om te laten onderzoeken hoe het met de prostaatkanker staat.Daar werken allemaal erg aardige mensen, maar ik kom ze liever ergens anders tegen.Genoeg over ziekten ( ik ben nu tenslotte een huisarts in ruste)en andere problemen....

Sinds enkele weken ben ik weer verder gegaan met de RTM in 0m.Ik wil voor mijn modules van de havenkade van Brouwershaven enkele open wagens hebben die gebruikt werden voor het vervoer van  suikerbieten.Daarvoor was dit raccordement eigenlijk bedoeld.In eerste instantie wil ik een wagen bouwen die gebruikt werd door de CSM  (Centrale Suiker Maatschappij) dus zo iets als deze :

CSM 31 by Jan den Haan, on Flickr

deze foto heb ik destijds gekregen van Herman Hesselink


In het Nationaal Archief in Den Haag zijn er verschillende tekeningen van dit type open wagen van de RTM.Er zijn wel verschillen in de details zoals L-profielen of T-profielen voor de bevestiging van de planken van de zij- en kopwanden, maar ze lijken erg veel op elkaar en in de loop van de jaren zijn er ook wijzigingen geweest zoals het vervangen van de houten deuren door stalen deuren.

RTM o 71-100 (CSM 6-20) NA_2.16.82_1460 by Jan den Haan, on Flickr

Nationaal Archief Toegangsnummer 2.16.82 inventarisnummer 1460
Deze tekening zit in het dossier over wagens gebruikt door CSM.Ze hadden de RTM nummers o 71-100.Vergelijkbare wagens zijn die welke bijvoorbeeld Werkspoor leverde :

RTM o wagen C 404 Werkspoor 1910 by Jan den Haan, on Flickr

RTM wagen 404 op het fabrieksterrein van Werkspoor in Amsterdam (foto gemaakt in 1910).

De tekening hiervan zit in het Werkspoorarchief dat zich in het Spoorwegmuseum in Utrecht bevindt  :

RTM o 1-5, 26-35,51-65, 101-135, 400-424 Werkspoor-Spoorwegmuseum by Jan den Haan, on Flickr

Werkspoor leverde in 1910 de nummers o 400-424, 101-115 en 1-5 aan de RTM.In 1912 leverde Werkspoor de nummers 116-135, 26-35, en 51-65.

en deze uit hetzelfde archief :

RTM o 1-5 Werkspoor-Spoorwegmuseum by Jan den Haan, on Flickr

A.Dijkers schrijft dat deze tekening gebruikt is voor de wagens 0 1-5 die Werkspoor in 1910 aan de RTM leverde.

In het Zeeuws Archief in Middelburg is ook nog een fraaie tekening , die merkwaardigerwijs niet tussen de tekeningen van de RTM , maar tussen die van de Stoomtram Walcheren zit.Waarschijnlijk hadden zij deze tekening gekregen in verband met een offerte.Volgens Dijkers werd deze tekening gebruikt voor de wagens 0 400-424 en 101-115.Deze wagens werden geleverd door Werkspoor.Het is dan echter wel merkwaardig  dat er op deze tekening geen GO...TT... nummers staan zoals op bovenstaande twee tekeningen.

RTM o 166-210 ZA-TramMijTek-2169 by Jan den Haan, on Flickr


In het Nationaal Archief zitten er ook nog een aantal interessante detailtekeningen in het archief van de Inspecteur-generaal van het Verkeer :


RTM remwerk goederenwagen NA_2.16.82_1460 by Jan den Haan, on Flickr

Het remwerk van een goederenwagen Nationaal Archief toegangsnummer 2.16.82 inventarisnummer 1460.Overigens is dit alleen een parkeerrem en geen rem die tijdens het rijden gebruikt kan worden.Er is echter een foto van een goederenwagen die vanaf de oever op een sleepschip in de haven van Hellevoetsluis rijdt.De rangeerder hangt aan de kopwand en houdt zijn klomp op de remhandel met de kennelijke bedoeling de wagen te stoppen als deze op het sleepschip staat.

RTM draagpot voor schuifassen NA2-16-82_1460_44 by Jan den Haan, on Flickr

Aspot.Nationaal Archief toegangsnummer 2.16.82 , inventarisnummer 1460

RTM o 461-470 details onderstel NA_2.16.82_1460 by Jan den Haan, on Flickr

Allerlei details van het onderstel van bijna alle typen twee-assige RTM goederenwagens.Nationaal Archief toegangsnummer 2.16.82 inventarisnummer 1460

RTM o 211-250 onderstel JPEG NA_2.16.82_1388 by Jan den Haan, on Flickr

Onderstel van de RTM open wagens met de nummers 211-250.Nationaal Archief toegangsnummer 2.16.82 inventarisnummer 1388

RTM o 211-250 bovenbouw NA_2.16.82_1388 by Jan den Haan, on Flickr

Bovenbouw van RTM open wagens met de nummers 211-250.Nationaal Archief toegangsnummer 2.16.82 inventarisnummer 1388

TBC oh 301-310 veerpakket NA_2.16.82_1460 by Jan den Haan, on Flickr

Veerpakket van de open wagens met losse hekken van de Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg in 1906 geleverd door Allan in Rotterdam en vrijwel gelijk aan die welke de RTM gebruikte.

Voor het model ben ik begonnen met de aslagers en veren.In het museum in Ouddorp ziet dat er zo uit :

Griffin wiel by Jan den Haan, on Flickr

De RTM gebruikte voor al het getrokken rollend materiëel Griffin wielen.Deze zijn uit één stuk gegoten en hebben dus geen afzonderlijke wielbanden.

aslager en veren by Jan den Haan, on Flickr

De aslagers raken de schenen niet.Dat is op bovenstaande tekening van een aspot wel te zien.Op foto's is het lastiger te zien:

aslager van voren by Jan den Haan, on Flickr

aslager van boven 2 by Jan den Haan, on Flickr


De veerhanden zijn geklonken en met bouten en moeren aan het frame bevestigd:

veerhand van opzij by Jan den Haan, on Flickr

veerhand van onderen by Jan den Haan, on Flickr


En dan nu het model.Ik begin met het frezen van de aslagers uit vierkant staf van 10x10 mm :

aslager frezen by Jan den Haan, on Flickr

Na het frezen moet het aslager nog met fijne vijltjes en kleine boortjes bewerkt worden :

aslager na frezen by Jan den Haan, on Flickr

Vervolgens een groot aantal kleine onderdelen gemaakt zoals moeren, bouten , draadeinden M0,3 , M0,4 en M0,7 en ringetjes, veerbladen, deksels van aslagers en veerhanden (ook gefreesd) :

losse onderdelen asophanging by Jan den Haan, on Flickr

Daarna alles in elkaar geschroefd (nog niet gesoldeerd) :

aslagers geschroefd by Jan den Haan, on Flickr

Sven van der Hart was zo vriendelijk om voor mij de tekst op de Griffin wielen te etsen :

wiel en aslager by Jan den Haan, on Flickr

Alles geschroefd en met een minimale hoeveelheid soldeerverf gefixeerd :

aslager van binnen by Jan den Haan, on Flickr

De veerhanden al wel geschroefd en geklonken met zoals het hoort aan beide zijden een bolle kop :

veerhand in model by Jan den Haan, on Flickr


Omdat de aslagers niet in de schenen glijden heb ik deze vast aan het frame moeten maken.Om de assen dan toch in de aslagers te krijgen heb ik een sleufje gefreesd.Dit is dus niet conform het voorbeeld, maar je moet iets :

aslager van onderen by Jan den Haan, on Flickr

Het geheel ziet er voorlopig zo uit :

RTM wagen frame1.dng by Jan den Haan, on Flickr

RTM wagen helft1.dng by Jan den Haan, on Flickr

Het voordeel van onderdelen bevestigen met klinknagels en bouten en moeren is dat daarmee de onderdelen al op de juiste plaats gefixeerd zijn.Het solderen is alleen nog nodig om de schroeven goed vast te zetten.Dat is trouwens gebaseerd op een bijbels advies.

Nu ga ik weer even verder met het project Vrolikstraat waarover ik een ander draadje zal starten.

Wordt vervolgd

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan