Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 07:51:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87  (gelezen 11512 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Gepost op: 15 februari 2018, 16:21:04 »
In een vorig draadje heb ik gewag gemaakt van een stoomtram op batterijen. Het betrof een Hanomag kit van Johan Moors.
Nu is het tijd voor een tweede loc. In nog een ander draadje heb ik geprobeerd een rijtuig te maken. Dat is even gestopt want ik heb getwijfeld over een overstap naar 1:64 naar aanleiding van de verlokkende foto's en teksten van Koningswaal. Maar het is toch 1:87 gebleven. Reden is dat enerzijds de Hanomag terzijde gesteld zou moeten worden en anderzijds heb ik nog sentimentele Fleischmann-spulletjes die ik ook altijd nog eens wil kunnen inzetten. Het HO-diorama cq baantje is er overigens nog helemaal niet. Mijn knutselwerkjes in 1:35 blijven daarnaast gewoon doorgaan.

Uitgangspunt is de aandrijving van Bachmanns 'Inspectionvehikel' uit de serie Undergound Ernie. Deze zijn nu nergens meer te koop maar destijds zeer gewild onder smalspoorzelfbouwers want goedkoop, klein en rijden uitmuntend.

Op onderstaande foto is de originele N20 motor reeds vervangen door een 1-4 Volt exemplaar want er komen geen draden aan de rails en dus moet het genoegen nemen met een Lipo-cel.





Bovenstaande foto toont enkele toepassingen. Geheel links een veldspoordieseltje in 1:35, daarnaast twee smalspoorlocs in 1:45 die hun aandrijving moesten afstaan voor het stoomtramproject. Op de voorgrond de Hanomag van Moors die rijdt op een Halling aandrijving.



Op bovenstaande foto de eerste poging. Links weer de Hanomag en rechts de tweede aandrijving. Het witte vlak in het midden is een eerste poging in 0,75mm dik styreen. Maar dat is het toch niet helemaal voor mij. Dus dan maar mijn koudwatervrees overwonnen en aan de gang met de Sillouette Curio:



Voor de afmetingen heb ik me natuurlijk te houden aan de gegeven maten van de aandrijving. Verder mag het niet uit de toon vallen naast de Hanomag. De Hanomag is precies twee keer zo lang als hij breed is en oogt iets te langwerpig naar mijn idee. De Backer is dus wat stomper geworden. Verder is geen bestaand voorbeeld voor de Backer. Ik heb het simpelweg op een Backertje laten lijken onder het motto: als het lijkt op een Backertje dan is het ook een Backertje. Wat ik vergeten ben zijn de halvemaan-openingen in de zijwanden als opstapjes en in de achterwand had een opening moeten zitten voor de laadplug. Verder heb ik meteen wat 1mm strips meegesneden en de aanduiding voor de deurtjes in kop- en achterwand. Drie lagen van het gebruikte 250-grams papier geeft een wanddikte van 1 mm. Ik ga hier eerst mee stoeien en beslis dan later of ik de tekening aanpas en opnieuw ga snijden.

Wordt vervolgd.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2018, 17:08:39 »
Je moet het maar kunnen! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2018, 23:52:47 »
Ik krijg allemaal flash backs.  ;D

Die 1mm strip is veel te breed. Neem 0,5mm, als je daar mee kunt werken, komt straks veel mooier uit. Op mijn metalen B&R modellen houd ik 0.4 aan. Je gaat nog lol beleven aan de rand rond de ramen.  ;)

Succes!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2018, 11:40:01 »
Daar heb je gelijk in Sven. Dat zou neer komen op een rand van 8,7 cm in het echt. Maar ik weet niet of de Curio 0,5 kan snijden en of het dan nog een stripje papier is wat je (lees: ik) kan pakken en zien....  ;)  In styreen is dat allemaal te koop. En je kan met de Curio ook uit een lap styreen snijden. Maar ja, dan is het niet meer van papier.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Online Online
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2018, 12:12:32 »
gewoon tekenen en proberen of t gaat toch? tis echt niet of de snijplotterpolitie langskomt als je iets smaller dan een millimeter maakt.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2018, 12:20:49 »
Als je goed papier hebt, zou het kunnen met de machine. Ik heb wel een vezelig papier gehad, daar werkt het niet mee. Maar zo dun papier is wel lastig werken, dus ik zou toch eerder voor styreen kiezen.

Als je mijn huizen bekijkt van Schermendam, daar heb ik de raamspijlen 0,8mm dun gemaakt met mijn Cricut, dus het kan echt wel dunner.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2018, 22:35:50 »
Al heb je een snijmachine, dan moet je nog niet alles daarmee maken. De oude technieken zijn ook nog toegestaan, hoor.

Neem een nieuw afbreekmesje, een stalen lineaal en goed dun papier, dan kun je met enig proberen gewoon stripjes van een halve millimeter snijden op een snijmatje. Niet te hard op je cuttermesje duwen, dan gaat het best. Maar wel echt met een nieuw mesje.

Je kunt ook het papier eerst een dag van te voren vernissen. Dan wordt het harder en dat geeft soms een beter resultaat bij het met-de-hand snijden. Succes!

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2018, 22:44:04 »
Rob, die suggestie had ik ook aan gedacht, maar die gaat in dit geval niet op. De randen moeten in een hele scherpe bocht rondom de ramen. Kan misschien best in 1:45, maar niet in 1:87.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2018, 23:10:50 »
Al eens aan de combinatie goede snijlineaal en rolmes gedacht?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2018, 20:28:02 »
Ik heb de snijplotterpolitie zelf maar even gebeld. Ze zeiden dat als Floris het goed vond dat ik het dan ook wel mag proberen.  ;) Dat doen we in de volgende ronde. Eerst met de eerste snede maar even een testmodel bouwen om te oefenen. Met een lineaal en een mes kan er idd ook heel veel. Dat heb ik altijd zo gedaan. Maar ook een traditioneel metselaar kan best blij zijn met zo'n moderne cementmolen. Rolmes is misschien niet eens nodig want ik heb de raamranden er 'dwars' ingeplakt. Een heel gepruts maar het kan: Stripje niet te lang laten, even beetje nat maken, oprollen op een stokje zodat het wat is voorgebogen. Dan beetje lijm op de raamrand (sponning) en stripje er in frotten. Tip, doe een drupje acryl medium door de houtlijm. Dan blijft het veel langer smeerbaar. (beetje houtlijm op een schoteltje, drupje medium er op en doorroeren met een nat penseeltje, eventueel drupje water erbij. Ik zit tegenwoordig ook op schilderles en dat levert rare kruisbestuivingen op.) Overigens heb ik de raamranden in de nieuwe tekening erbij getekend dan kan ik de volgende keer ze er wellicht plat opplakken, dat gaan we nog zien. Ook zit ik er aan te denken om de 'deurtjes' op de kopse kanten tegelijk met de onderrand-strip er aan vast te snijden, dan zitten ze altijd op de juiste hoogte.... Overigens bleek dat twee lagen papier al stevig genoeg is, dat scheelt weer wat. Op de foto zie je het verschil tussen stripjes van 1 en een halve mm. Sven heeft gelijk. Ik heb in mijn vorige HO-periode heeel veeel raampjes gesneden met lineaal en breekmes. Ik heb dat altijd een rotklus gevonden. Vandaar de aanschaf van de plotter.





Nu moet er eerst een soort chassis komen en de elektronica voorbereid worden. Dan kan ik het testexemplaar rijdend maken. Batterijtjes zijn onderweg.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2018, 20:39:30 »
Ik hoop wel dat de deurtjes aan de kopse kanten niet even breed zijn?  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2018, 20:50:42 »
 ;D ;D Nu nog wel idd...  Maar de een is half rond en de ander meer hoekig, dat is toch al wat.....
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2018, 10:11:45 »
Die raamrandjes zijn wel heel fraai geworden. Dit is echt hogeschool-priegelwerk!

En: Goeie tip, dat aanlengen van houtlijm met acrylverdunner.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2018, 17:25:27 »
Ik heb die raamrandjes bij het schaal S materieel van de Stoomtram Maas en Waal op vrijwel dezelfde manier gemaakt.

Tip:
Zorg ervoor dat de twee uiteinden van de stripjes elkaar 'ontmoeten' aan een lange rechte zijde van het raam en dat ze elkaar een beetje overlappen.
Wanneer je ze dan samen doorsnijdt, haaks op de raamrand, sluiten ze mooi aan en zie je de verbinding bijna niet.

Overigens heb ik de beide (verschillende) deurtjes in de koppen op dezelfde wijze gemaakt:
eerst de deur uitsnijden, dan de rand er in en vervolgens de deur weer terug aanbrengen (hoeft maar heel iets afgevijld te worden).

Tip 2:
Voor wat betreft de lokkast: mijn gevoel voor verhoudingen bij Backertjes zegt mij, dat de voetplaat te hoog zit.
De strip langs de zijkant moet naar beneden en de deurtjes moeten hoger.

Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedraaid, want je bent goed bezig in deze 'kleine' schaal  (y)


Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2018, 17:28:27 door Waelsteder. Reden: Uitleg toegevoegd. »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2018, 18:36:42 »
Dat klopt, Rob, de voetplaat zit te hoog en de schorten zijn daardoor ook te hoog. Maar er klopt wel meer niet, dus het leek mij meer vrij werk dan een exact schaalmodel. Als de bouwer een exact model wilde bouwen, had ie waarschijnlijk wel beter naar de foto's/tekeningen gekeken. Of op mijn website.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.