Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB 00-modulebaan, Beveiliging door nighttrain1
Vandaag om 00:43:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
Vandaag om 00:36:02
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Bahn-AG
Vandaag om 00:00:52
Gezocht, iemand die decoders in Märklin TEE 3071 wil inbouwen (Utrecht) door Haradigi
04 juni 2020, 23:52:58
Raadplaatje door spoorzeven
04 juni 2020, 23:20:30
Projekt 083-338 door 44
04 juni 2020, 23:10:04
De terugkeer van het Eiland Waan door RobK
04 juni 2020, 23:07:13
Märklin 60760 locdecoder instellen in iTrain. door PkAlfisti
04 juni 2020, 23:00:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 juni 2020, 22:57:23
Welke rijtuigen achter NS 1100 door piet keppel
04 juni 2020, 22:46:42
NS modelbaan Hoekdam H0 door MOVisser
04 juni 2020, 22:44:41
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
04 juni 2020, 22:42:53
Frans loodsje et cetera door Noordernet
04 juni 2020, 22:39:03
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Karst Drenth
04 juni 2020, 22:37:14
Maïsveld n spoor maken, tips? door MOVisser
04 juni 2020, 22:35:32
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door martijn v m
04 juni 2020, 22:32:03
Waar koop je tegenwoordig 'betaalbare' sounddecoders? door dimo1_dimo1
04 juni 2020, 21:57:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door HuubvG
04 juni 2020, 21:52:38
Baanbouw Bosje77 door Jelmer
04 juni 2020, 21:26:21
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
04 juni 2020, 21:22:32
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
04 juni 2020, 21:15:40
Modelspoorbaan Fleischmann door bosje77
04 juni 2020, 20:54:22
Hoe groen was de groene E-loc 1000? door Bahn-AG
04 juni 2020, 20:46:01
Aankomst grootste containerschip ter wereld door FritsT
04 juni 2020, 20:45:36
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Ronald69
04 juni 2020, 20:22:46
Cubana door Valentijn
04 juni 2020, 20:18:26
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door Klarentrein
04 juni 2020, 20:13:40
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door peterha
04 juni 2020, 20:11:34
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
04 juni 2020, 19:37:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
04 juni 2020, 18:54:58
  

Auteur Topic: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.  (gelezen 11126 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #60 Gepost op: 11 juni 2019, 20:55:48 »
Aangezien we met ze allen meer weten dan ik alleen heb ik een vraag.

De locomotief is destijds geleverd en gebouwd door Henschel met een normale tender.
De tender van de 03 10 is pas een jaar later aan de locomotief gezet en waarschijnlijk niet door Henschel gebouwd.
Dit omdat Henschel geen 03 10 heeft gebouwd.

Deze zijn gebouwd door : Krupp , Maffei en Borsig.

Weet iemand wie de stroomlijn tender heeft geleverd voor de 01 ?

http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten14/lokdet140359.shtml

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #61 Gepost op: 14 juni 2019, 19:31:54 »
Vandaag maar eens een mailtje naar Albert Giesler gestuurd.

Misschien kan hij mij vertellen wie de tender gebouwd heeft achter de 01?

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #62 Gepost op: 23 juni 2019, 12:13:33 »
De heer Giesler laat lekker niks van zich horen. ???

Dus heb ik maar besloten dat de tender bij Maffei vandaan komt.

Vanmorgen weer even lekker bezig geweest, zo zijn de was luiken er op gekomen en ook de overdruk ventielen mogen
natuurlijk niet ontbreken.
Om dit geheel maar meteen vast te zetten is er meteen een laklaag over gegaan.

Br 01 226 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 01 226 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 01 226 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Later meer,

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 9596
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #63 Gepost op: 23 juni 2019, 12:15:22 »
Fraaie tender Kees!
De loc ook maar de tender vind ik erg apart.
Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #64 Gepost op: 23 juni 2019, 12:56:20 »
Wim.

Zo apart is de tender niet.
Ze is van een 03 10 van Marklin, natuurlijk heb ik haar aan moeten passen zo dat het Roco onderstel er onder passen.

Er zijn alleen maar een paar waterluiken, trappen en handgrepen op gekomen.

Kees.
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2019, 20:17:29 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14040
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #65 Gepost op: 23 juni 2019, 13:18:16 »
Ah! De tender is dus door Märklin gebouwd!  :D

Zonder gekheid: ik heb ook even geprobeerd uit te vissen wie die specifieke tender gebouwd zou kunnen hebben, maar tot nu toe is me dat niet gelukt.
Enkel je conclusie dat de tender van één van de drie genoemde fabrikanten afkomstig moet zijn kan ik onderschrijven.
Toch zou ik voor Borsig gekozen hebben...

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #66 Gepost op: 23 juni 2019, 20:26:31 »
Mag ik ook weten waarom de tender bij jouw in dit geval bij Borsig vandaan is gekomen ?

Ik had ook al gezien dat de 03 1001 bij Borsig is gebouwd.
Ook weet ik dat de 03 161 met zo een tender heeft rond gereden.

Ook heb ik een foto van haar ( Br 03 161 ) dat ze staat te wachten in Neurenberg en naar München gaat, daarom voor mij de keuze Maffei.
Nu weet ik ook wel dat dit niet zalig makend is, Krupp had natuurlijk ook gekund.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14040
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #67 Gepost op: 23 juni 2019, 20:47:53 »
Nou, eigenlijk niet zozeer op grond van vermoedens of zo, maar meer omdat Borsig één van de oudste, zo niet de oudste fabrieken was waar lokomotieven werden geproduceerd. Bovendien lange tijd gevestigd in Berlin, en daarmee in Pruisen. Ook Henschel zou voor mij in aanmerking zijn gekomen omdat ik wel wat met de stad Kassel heb. Krupp heeft voor mij een wat brallerige connotatie en Krauss-Maffei zit in München, duidelijk beneden de Weißwurstäquator.
Liever Pruis dan Beier  ;D

Nergens om dus, eigenlijk  ;)
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2019, 21:25:23 door 44 »

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #68 Gepost op: 24 juni 2019, 16:39:19 »
Ok, duidelijk 44.

Ik ga toch nog eens rond mailen om er achter te komen of er iemand is die dit wel weet. ::)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14040
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #69 Gepost op: 24 juni 2019, 16:40:43 »
Ik ben benieuwd. Ik neem aan dat, mocht je in die queeste enig resultaat boeken, we dat hier ook wel te horen zullen krijgen?

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #70 Gepost op: 24 juni 2019, 16:48:07 »
Mocht ik hier achter komen dan komt het in geuren en kleuren op dit draadje.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5007
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #71 Gepost op: 25 juni 2019, 07:47:39 »
De stroomlijntender van 01 226 is een prototype van de tenders voor de Baureihe 03.10, volgens het boek 'Stromlinien-Dampfloks der Reichsbahn' van Gottwaldt. De eerste deelserie van deze Baureihe werd gebouwd door Borsig. Daarom ga ik mee met de gedachte van Jan (44): Borsig is, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, de producent van de tender.

Groet,
Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #72 Gepost op: 28 juni 2019, 20:05:13 »
Helaas nog taal noch teken op de mails die ik verzond.  :(

Zelf heb ik er ook nog eens over na gedacht, en ik denk dat jullie gelijk hebben.

En wel hier om, de 03 154 is gebouwd door Borsig, de 03 193 en ook de 03 204 met schorten zijn daar gebouwd.
Natuurlijk mogen we de 05 niet vergeten. ::)

Het Maffei schild gaat er dus af en die van Borsig gaat er op.

Later meer,

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #73 Gepost op: 30 juni 2019, 18:32:22 »
Hallo Mensen.

Ik heb goed nieuws gekregen vanuit de Eisenbahn Stiftung.

Sehr geehrter Herr Borgers,

der Bau des Stromlinientenders wie auch der Stromlinienloks geht auf das Vereinheitlichungsbüro des Deutschen-Lokomotivausschusses zurück.
Hier war ein Professor Nordmann Vorreiter in Sachen Stromlinie.
Als erste Versuchslok mit einem entsprechenden stromlinienverkleideten Tender wurde die 03 154 ausgerüstet, später folgte noch 03 193.
Daraus resultierte dann die Baureihe 05.

01 226 erhielt nur wegen ihrer Funktion als Reservelok des Henschel-Wegmannzuges den Stromlinientender. Dieser geht mit Sicherheit auch auf die Versuche von Professor Nordmann der aerodynamischen Versuchsanstalt in Göttingen zurück.
Möglicherweise war es sogar der Tender von 03 154.

Viele Grüße
Joachim Bügel
(Archiv Eisenbahnstiftung)

Ook ik leer hier weer eens wat van, ik heb nooit geweten dat er achter de 03 154 een stroomlijn tender heeft gestaan.
Deze heeft later waarschijnlijk dienst gedaan achter de 01 226.

De 03 154 is door Borsig gebouwd, dus ik heb nu bevestiging dat daar de eerste 2 ( ik neem aan dat er 2 gebouwd zijn , 01 226 en 03 161, maar het kan ook
zo zijn dat het de zelfde is) daar vandaan komen.

Straks meer van deze schoonheid.

Kees.

Kees
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 9596
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #74 Gepost op: 30 juni 2019, 18:43:35 »
Zoveel temeer je een schoonheid bestudeert zoveel wijzer wordt je Kees  :D

Blijf je nauwlettend volgen  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim