Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.  (gelezen 22277 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #75 Gepost op: 30 juni 2019, 19:40:47 »
Ook nog even een update van de 01 226 zelf.

Zo is vandaag het meeste leiding werk er aan de stoker zijde op gekomen.
De omloop heeft zijn rode kleur onder de loopplaat terug gekregen en de zand val pijpen zitten er ook op.

P6300005 by Kees Borgers, on Flickr

P6300004 by Kees Borgers, on Flickr

Later meer.  ;D

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #76 Gepost op: 02 juli 2019, 19:22:01 »
Kom ik dit tegen vandaag.

Ja het gaat ook over een stroomlijn locomotief.

https://youtu.be/0PnB5ymQVHY

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #77 Gepost op: 06 juli 2019, 13:30:40 »
Vandaag weer eens een kleinen stap verder.

De keteldeur is voor zien van diverse ornamenten en de ketel zelf heeft ook weer wat aankleding gekregen.
Langzaam gaat deze dame de boeken in als af. ;D

Natuurlijk moet er nog het een en ander aan soldeerwerk gebeuren om haar rond te kunnen laten rollen.

Br 01 226 by Kees Borgers, on Flickr

Br 01 226 by Kees Borgers, on Flickr

Br 01 226 by Kees Borgers, on Flickr

Br 01 226 by Kees Borgers, on Flickr

Br 01 226 by Kees Borgers, on Flickr

Zoals jullie misschien is opgevallen is de tender iets matter van kleur dan de lok zelf, dit heeft te maken met de laag matte lak die dus wel over de tender
is gegaan.

Dit heb ik gedaan om mijn teksten op de zijkanten van de tender vast te zetten en te beschermen tegen het oppakken van haar.

Ook het schild achter op de tender is vv door die van Borsig.

Later meer.

Kees.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2019, 16:13:32 door puntenglijder »

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #78 Gepost op: 07 juli 2019, 15:26:47 »
Ook vandaag weer een stukje verder gekomen.

Zo zijn de treden op de ketel er bij gekomen en is de dame van een matte laag lak voorzien.

Br 01 226 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 01 226 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 01 226 DRG by Kees Borgers, on Flickr

Br 01 226 DRG by Kees Borgers, on Flickr

De cilinders gaan nog wel vv worden, deze zijn van het verkeerde type. :'(

Natuurlijk komt er daar ook een update van, het mooie is ook dat de fabrikant op de cilinders staat en is tevens de juiste ( Henschel )

Kees.

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #79 Gepost op: 07 juli 2019, 20:05:07 »
Prachtige en machtige machine, Kees!
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

LeFennec

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #80 Gepost op: 16 december 2020, 10:27:48 »
Even dit er zijn verschillende stroomlijn loco motieven gebouwd .

De info van de "Eisenbahn Stiftung" is niet correct en onvolledig.

De 03 154 was een proef locomotief die was omgebouwd voor het testen van mogelijke stroomlijn beplating. De tender aan deze lok is nooit een stroomlijn tender geweest maar een 2'2'T30 nietentender.

De 03 193 heeft dan wel een stroomlijntender gehad maar deze was gelijk aan die van de latere BR 01.10 een vijf assige tender 2'3 T 38 St waar bij de St staat voor stroomlijn en niet stoker!

De 01 226 is in 1937 door henschel en zn geleverd compleet met stroomlijn tender en direkt aan Bw Dresden Altbahnhof afgeleverd dus de tender is door Henschel gebouwd!
« Laatst bewerkt op: 16 december 2020, 10:46:04 door LeFennec »

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #81 Gepost op: 16 december 2020, 20:28:03 »
Hallo Dinges.

Laten we even beginnen bij het begin, wat is je naam, gewoon uit fatsoen ?

De 01 226 is idd geleverd door Henschel, maar de tender is er later pas bij gekomen, zie hier :

http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten14/lokdet140359.shtml

Ook is het zo dat de tender ( 4 assig ) de zelfde uitvoering was als achter de 03 10, deze zijn nooit door Henschel gebouwd, zie:

https://nl.wikipedia.org/wiki/DRB_Baureihe_03.10

De 03 154 is vanaf Borsig geleverd met stroomlijn bekleding, zie hier:

http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten14/lokdet140536.shtml

Het zou kunnen dat deze tijdelijk met een gestroomlijnde tender heeft rond gereden bij het Versuchs Amt Grünewald of Göttingen.

Dan nog de 03 193 ( 1935 ), deze kreeg de zelfde tender als de 05 (1934) die een jaar er voor er al was.
In 1939 werd door Schwartzkopff pas de 01 10 gebouwd en kreeg dus de zelfde tender als de 05 en de 03 193.

Ik weet niet waar je al die onzin vandaan haalt maar als je het kan onderbouwen, laat dat dan even zien. ;D

Kees.

LeFennec

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #82 Gepost op: 21 maart 2023, 20:05:25 »
Wel wat laat maar ik reageer toch even.

De BR 01 226 werd niet gebouwd  en geleverd in 1937.
Deze lok werd vanaf werk geleverd met een prototype stroomlijntender direkt aan het BW Dresden-alt op 6 april 1938 (!!!).
Dat Borsig de 03.10 bouwde wil nog niet zeggen dat Henschel deze eenheidstender niet kon bouwen!
En nee het is niet dezelfde tender als achter de 03.10 maar een prototype tender die achter de 03.10 zou komen

Hier maakt Albert Giesler de eerste fout

De 03 154 is niet geleverd met een volledige stroomlijn beplating maar een gedeeltelijke stroomlijn beplating die in de loop van de jaren veranderd of werd aangepast.
De stroomlijn beplating bestond daar in dat onder de omloop van de lok een gesloten zijwand met rolluiken was aangebracht. Aan de keteldeur van de standaard ketel was een parabolische kegel aangebracht. Onder de buffer waren afgeronde platen aangebracht. Het machinisten huis was pijlfomig beplaat. De tender was een standaard 2'2'T32 geklonken tender.

Dit is de tweede fout van A Giesler.

De 03 193 kreeg net als de 01 226 een prototype tender die later achter de 01.10 zou komen. Het verschil in de tender was de opbouw van de 05 tender die achter op twee platen had die de lucht zijwaarts weg leiden. Tevens waren de trappen vrij aan de achterzijde aangebracht en niet als bij de 03 193 in de  ombouw verborgen!
Even dit terzijde betreffende de 01.10 om iets duidelijk te maken. De DRG begon in begin 1935 al met het ontwerpen van de 3 cylinder 01.10 en 03.10 maar pas 4  jaar later werden de eersten uit deze serie locomotieven afgeleverd.

De tender van de 03 193 was wat de inhoudsmaten gelijk aan de 05 tender maar was ook een prototype gelijk aan die van de 01.10

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #83 Gepost op: 21 maart 2023, 21:08:33 »
Wel wat laat maar ik reageer toch even.

De BR 01 226 werd niet gebouwd  en geleverd in 1937.
Deze lok werd vanaf werk geleverd met een prototype stroomlijntender direkt aan het BW Dresden-alt op 6 april 1938 (!!!).

6 april was de afname door de DRG. Geleverd werd de lok op 1 april van dat jaar.

Bart

LeFennec

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #84 Gepost op: 22 maart 2023, 18:12:44 »
ja klopt 1938

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #85 Gepost op: 14 januari 2024, 23:31:54 »
Kees er is er nog een geboren . ;D






puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #86 Gepost op: 15 januari 2024, 18:51:10 »
Veel plezier met je 01 226 Stefan. (y)

Mooie dame overigens.

Kees.

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #87 Gepost op: 15 januari 2024, 23:06:10 »
Dankje Dankje

Omdat ik meeste rijd van net voor de oorlog ook gekozen voor de lok zonder adelaar en verduistering op de lampen.
Ja dit was zoals te zien nog de 01 196 aangezien die als loc uit dezelfde fabriek en vanaf dezelfde tekeningen komt als de 226 leek dit mij de beste ombouw,
Dus dat scheelt mij gezien jou ombouw erg veel werk.
Inmiddels is hij ik gok ongeveer klaar
Dak is zwart gespoten en gouden ring om de schoorsteen ook
Juiste schildjes van beckert zitten erop
En vandaag ook de hwz kunnen aanschaffen,







« Laatst bewerkt op: 15 januari 2024, 23:08:00 door Stefan88 »

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #88 Gepost op: 21 januari 2024, 07:37:06 »
Stefan.

Bezit je ook de beide stroomlijn dames ? ( 61 001 en de 61 002 )
Zijn de rijtuigen van Rivarossi of Matrix ?

Br 61 002 mit zug re by Kees Borgers, auf Flickr

Br 61-001 und Br 61-002 by Kees Borgers, auf Flickr

Het blijft een mooie set. ;D

Kees.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2024, 07:40:48 door puntenglijder »

bosje77

  • Offline Offline
  • Berichten: 2844
Re: Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann.
« Reactie #89 Gepost op: 21 januari 2024, 11:11:21 »
Ziet er goed uit Edward 👍🏻
Hoe gaat het airbrushen je af ? Ik zie gelukkig mooie loks met minder dikke lagen verf voorbij komen ☺️👍🏻.

Gr. Robin