Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MOVisser
Vandaag
om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Zoekfunctie ?
door
henk
Vandaag
om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70 (gelezen 3334 keer)
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Gepost op:
12 februari 2018, 10:28:44 »
Hallo, door een geluk heb ik door een erfenis een grote doos met FLM uit de jaren 70-80 treinspullen mogen ontvangen. Hier aangemeld omdat mijn interesse snel groeiend is in deze mooie materie.
Het is allemaal stoom van de DB uit de periode III. Hier wil ik op verder borduren.
Ik heb ervaring met modelbouw 1:35 en diorama’s dus dat moet kleiner ook lukken op H0 schaal.
Nu nog alleen wikken en wegen of ik ga voor digitaal of analoog blijf.
Het doel is een schaduwstation eerst op te zetten en naar harte lust te experimenteren. De vele elektrische wissels kan ik hier mooi kwijt. De rails op zich, hm, zijn vuil erg vuil en de raillassen uit gelubberd.
Na een weekend speuren en spitten kwam ik losse rails tegen van Tillig elite tegen bij conrad met een lengte van een meter en wil die (indien mogelijk) monteren op de FLM bielzen. Door meerdere FLM rechte biels stukken aan elkaar te schuiven kan ik rechte lengtes creëren. De raillassen zijn ook goed verkrijgbaar.
Nu is mijn vraag, is dit te doen? Of zie ik 2 merken te combineren te rooskleurig?
Mocht dit lukken heb ik in elk geval weinig lassen nodig en hoef alleen de railschoentjes bruin te kleuren voor een realistisch beeld en ervaring op te doen.
Gr. Martin
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4454
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #1 Gepost op:
12 februari 2018, 10:38:51 »
Tillig Elite is fijner uitgevoerd.
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #2 Gepost op:
12 februari 2018, 10:58:48 »
Een probleem kan zijn dat het oude Fleischmann materieel hoge flenzen heeft en daardoor met de flenzen over de dwarsliggers van het moderne railmateriaal ratelen. Bovendien zijn de loopvlakken van de wielen ook iets breder dan bij het moderne materieel waardoor sluiting kan ontstaan bij de puntstukken.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat (het fijne) Tillig materiaal niet past op de oude Fleischmann bielsen.
Ik denk dat het handiger is om op beurzen te zoeken naar het oudere Fleischmann railmateriaal.
Alternatief is het afdraaien van de Fleischmann wielen.
m.v.g.
Gerrit
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 21633
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #3 Gepost op:
12 februari 2018, 11:12:37 »
Ja, die oudere Fleischmannmodellen zijn duidelijk uit een andere periode dan Tillig Elite.
Een geschikter alternatief is denk ik Piko A-gleis. Dat is ook wat fijner uitgevoerd, maar nog wel met 2,5 mm railstaven. Dan zou ik de oude Fleischmann Modellgleis in het schaduwstaion gebruiken en voor de rest Piko. Het lijkt me niet nodig de oude Fleischmann bielzenmatten te gebruiken.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #4 Gepost op:
12 februari 2018, 11:45:11 »
Alle 3 een punt, maar ik zit nog niet aan het rollend materieel te denken omdat ik in dubio sta van digi of niet. (nieuw??)
Het kwam in mijn gedachten op qua kosten (Tillig Elite 1mtr. railstaaf) iets meer dan 1 euro per lengte in een hogere kwaliteit geleiding dan de snel vervuilende FLM messing staven. Wat ik tot nu begrijp wordt/moet voor mij meer denken aan Piko A-gleis.
Dan is het jammer voor de plusminus 18mtr. rechte messing staafjes, ik wil graag goed starten ipv poetsen.
Gelogd
lokloods
Offline
Berichten: 1170
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #5 Gepost op:
12 februari 2018, 11:55:44 »
Het oude Fleischmann materieel is ook digitaal te maken. Ik zou het advies van Henk volgen.
Wiebe
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 21633
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #6 Gepost op:
12 februari 2018, 12:05:25 »
Als je het Fleischmann materieel uit de jaren zeventig en tachtig als uitgangspunt neemt, dan kies je qua uiterlijk in zekere zin voor een retrobaan. Met digitaal heeft het inderdaad niets te maken. Die oude modellen zijn heel goed te digitaliseren. Het Piko railmateriaal is mooier en nog ontworpen met in het achterhoofd het idee dat er ook mensen zijn die oudere modellen willen laten rijden.
Het oudere spul heeft ook wat nadelen, maar alleen jij kan beslissen hoe zwaar die wegen. Je kan met dat oudere spul heel leuk hobbyen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #7 Gepost op:
12 februari 2018, 12:21:46 »
Hobbyen wordt het zo wie zo, mijn gedachte is om het schaduwstation ervaring op te doen met een combi van oude FLM messing elec. wissels en nieuwer materieel. Anders is dit wat zonde voor die vele wissels.
Maar een betere geleiding is voor mij een must. Met name wat ik hier nu zie hoe de FLM rails zijn verschmutzt. En ook een punt, messing oogt niet in mijn ogen, roest en creosoot is mijn motto.
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4454
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #8 Gepost op:
12 februari 2018, 16:50:10 »
Bij veel van die Fleischmann locs (ik neem aan dat je HO hebt) moet je het motorschild dubbel isoleren. Dat kan door bij Fleischmann een dubbel geisoleerd motorschild aan te schaffen. Maar dat maakt het extra kostbaar. Er zijn ook mogelijkheden om het metalen motorschild dubbel geïsoleerd te maken. Uitzondering vormt het locje artikelnummer 4000 die ook wel bekend staat als Zwarte Anna. Die moet anders aangepakt worden.
«
Laatst bewerkt op: 12 februari 2018, 16:52:01 door zuylen
»
Gelogd
saskia
Offline
Berichten: 311
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #9 Gepost op:
12 februari 2018, 17:02:27 »
Als je de oude wissels wil gebruiken , en de rechte sporen wil vervangen , kan je het beste of PIKO A-Gleis gebruiken , of PECO code 100 rails .
Deze zijn even hoog als de oude Fleischmann -Modelrails en perfect te combineren.
Die rails oxideren ook praktisch niet , en zijn niet zo duur.
Zeker geen Tillig rails ermee gebruiken want die zijn veel feiner ,en ook lager dan de Fleischmann rails.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25182
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #10 Gepost op:
12 februari 2018, 17:25:43 »
Die waarschuwingen tegen Tillig of andere sporen met lage spoorstaven zijn natuurlijk wel goedbedoeld, maar eerst moet vastgesteld worden of die waarschuwingen wel nodig zijn. Het gaat kennelijk om materieel uit de jaren '70. Volgens mij voldeden de flenzen van Fleischmann toen al aan de hedendaagse Morop normen. In dit geval geldt: meten is weten.
Dus eerst kijken of die fijnere spoorstaven echt een probleem gaan opleveren.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #11 Gepost op:
12 februari 2018, 17:28:04 »
Dit zijn goede tips, hier kan ik mee uit de voeten. Het zijn FLM rails uit de periode 75-80.
Gelogd
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #12 Gepost op:
12 februari 2018, 18:03:58 »
En vraag ik nu, kan iemand de maten doorgeven van de Piko A-gleis en die van Tillg Elite?
Ik ben de hele middag op beneluxspoor aan het lezen geslagen en heel veel nieuwe en bruikbare weetjes tegengekomen. Ideaal voor een beginner zoals mij!
De beeldvorming krijgt wat vastere vormen, maar ik hou mij eerst bezig met rails.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 21633
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #13 Gepost op:
12 februari 2018, 18:11:08 »
Het belangrijkste is de profielhoogte, 2,1 mm bij Tillig, 2,5 mm bij Piko.
Een profiel van 2,1 mm voldoet aan nem 310, een norm die in 1977 is vastgesteld. Fleischmann is vrij snel op de norm overgestapt, maar modellen uit de jaren zeventig hebbn meestal hogere flenzen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Noordernet
Offline
Berichten: 2961
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #14 Gepost op:
12 februari 2018, 18:13:42 »
Piko A-gleis: code 100 = 2,5 mm;
Tillig (maar Rocoline ook): code 83 = 2,1 mm.
Het systeem is dat de maat in duizendste delen van een inch (25,4 mm) wordt uitgedrukt.
Code 100 wordt dan 100/1000 x 25,4 mm
Code 83 resulteert in 83/1000 x 25,4 mm.
Gelogd
Moins mais mieux.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Het begin van Fleischmann uit de jaren 70