Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
Vandaag
om 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
Vandaag
om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
aad52
Vandaag
om 17:40:42
HSM D1715
door
vpeters1984
Vandaag
om 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
Vandaag
om 17:17:41
Punt- en hartstukken
door
FritsT
Vandaag
om 17:11:38
Al mijn goede ideeën...
door
Monobrachius
Vandaag
om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
Rsd1000
Vandaag
om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
Vandaag
om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:58:15
US diorama in H0
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Dave.......
Vandaag
om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70 (gelezen 3329 keer)
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Gepost op:
12 februari 2018, 10:28:44 »
Hallo, door een geluk heb ik door een erfenis een grote doos met FLM uit de jaren 70-80 treinspullen mogen ontvangen. Hier aangemeld omdat mijn interesse snel groeiend is in deze mooie materie.
Het is allemaal stoom van de DB uit de periode III. Hier wil ik op verder borduren.
Ik heb ervaring met modelbouw 1:35 en diorama’s dus dat moet kleiner ook lukken op H0 schaal.
Nu nog alleen wikken en wegen of ik ga voor digitaal of analoog blijf.
Het doel is een schaduwstation eerst op te zetten en naar harte lust te experimenteren. De vele elektrische wissels kan ik hier mooi kwijt. De rails op zich, hm, zijn vuil erg vuil en de raillassen uit gelubberd.
Na een weekend speuren en spitten kwam ik losse rails tegen van Tillig elite tegen bij conrad met een lengte van een meter en wil die (indien mogelijk) monteren op de FLM bielzen. Door meerdere FLM rechte biels stukken aan elkaar te schuiven kan ik rechte lengtes creëren. De raillassen zijn ook goed verkrijgbaar.
Nu is mijn vraag, is dit te doen? Of zie ik 2 merken te combineren te rooskleurig?
Mocht dit lukken heb ik in elk geval weinig lassen nodig en hoef alleen de railschoentjes bruin te kleuren voor een realistisch beeld en ervaring op te doen.
Gr. Martin
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4454
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #1 Gepost op:
12 februari 2018, 10:38:51 »
Tillig Elite is fijner uitgevoerd.
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #2 Gepost op:
12 februari 2018, 10:58:48 »
Een probleem kan zijn dat het oude Fleischmann materieel hoge flenzen heeft en daardoor met de flenzen over de dwarsliggers van het moderne railmateriaal ratelen. Bovendien zijn de loopvlakken van de wielen ook iets breder dan bij het moderne materieel waardoor sluiting kan ontstaan bij de puntstukken.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat (het fijne) Tillig materiaal niet past op de oude Fleischmann bielsen.
Ik denk dat het handiger is om op beurzen te zoeken naar het oudere Fleischmann railmateriaal.
Alternatief is het afdraaien van de Fleischmann wielen.
m.v.g.
Gerrit
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 21631
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #3 Gepost op:
12 februari 2018, 11:12:37 »
Ja, die oudere Fleischmannmodellen zijn duidelijk uit een andere periode dan Tillig Elite.
Een geschikter alternatief is denk ik Piko A-gleis. Dat is ook wat fijner uitgevoerd, maar nog wel met 2,5 mm railstaven. Dan zou ik de oude Fleischmann Modellgleis in het schaduwstaion gebruiken en voor de rest Piko. Het lijkt me niet nodig de oude Fleischmann bielzenmatten te gebruiken.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #4 Gepost op:
12 februari 2018, 11:45:11 »
Alle 3 een punt, maar ik zit nog niet aan het rollend materieel te denken omdat ik in dubio sta van digi of niet. (nieuw??)
Het kwam in mijn gedachten op qua kosten (Tillig Elite 1mtr. railstaaf) iets meer dan 1 euro per lengte in een hogere kwaliteit geleiding dan de snel vervuilende FLM messing staven. Wat ik tot nu begrijp wordt/moet voor mij meer denken aan Piko A-gleis.
Dan is het jammer voor de plusminus 18mtr. rechte messing staafjes, ik wil graag goed starten ipv poetsen.
Gelogd
lokloods
Offline
Berichten: 1170
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #5 Gepost op:
12 februari 2018, 11:55:44 »
Het oude Fleischmann materieel is ook digitaal te maken. Ik zou het advies van Henk volgen.
Wiebe
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 21631
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #6 Gepost op:
12 februari 2018, 12:05:25 »
Als je het Fleischmann materieel uit de jaren zeventig en tachtig als uitgangspunt neemt, dan kies je qua uiterlijk in zekere zin voor een retrobaan. Met digitaal heeft het inderdaad niets te maken. Die oude modellen zijn heel goed te digitaliseren. Het Piko railmateriaal is mooier en nog ontworpen met in het achterhoofd het idee dat er ook mensen zijn die oudere modellen willen laten rijden.
Het oudere spul heeft ook wat nadelen, maar alleen jij kan beslissen hoe zwaar die wegen. Je kan met dat oudere spul heel leuk hobbyen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #7 Gepost op:
12 februari 2018, 12:21:46 »
Hobbyen wordt het zo wie zo, mijn gedachte is om het schaduwstation ervaring op te doen met een combi van oude FLM messing elec. wissels en nieuwer materieel. Anders is dit wat zonde voor die vele wissels.
Maar een betere geleiding is voor mij een must. Met name wat ik hier nu zie hoe de FLM rails zijn verschmutzt. En ook een punt, messing oogt niet in mijn ogen, roest en creosoot is mijn motto.
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4454
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #8 Gepost op:
12 februari 2018, 16:50:10 »
Bij veel van die Fleischmann locs (ik neem aan dat je HO hebt) moet je het motorschild dubbel isoleren. Dat kan door bij Fleischmann een dubbel geisoleerd motorschild aan te schaffen. Maar dat maakt het extra kostbaar. Er zijn ook mogelijkheden om het metalen motorschild dubbel geïsoleerd te maken. Uitzondering vormt het locje artikelnummer 4000 die ook wel bekend staat als Zwarte Anna. Die moet anders aangepakt worden.
«
Laatst bewerkt op: 12 februari 2018, 16:52:01 door zuylen
»
Gelogd
saskia
Offline
Berichten: 311
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #9 Gepost op:
12 februari 2018, 17:02:27 »
Als je de oude wissels wil gebruiken , en de rechte sporen wil vervangen , kan je het beste of PIKO A-Gleis gebruiken , of PECO code 100 rails .
Deze zijn even hoog als de oude Fleischmann -Modelrails en perfect te combineren.
Die rails oxideren ook praktisch niet , en zijn niet zo duur.
Zeker geen Tillig rails ermee gebruiken want die zijn veel feiner ,en ook lager dan de Fleischmann rails.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25180
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #10 Gepost op:
12 februari 2018, 17:25:43 »
Die waarschuwingen tegen Tillig of andere sporen met lage spoorstaven zijn natuurlijk wel goedbedoeld, maar eerst moet vastgesteld worden of die waarschuwingen wel nodig zijn. Het gaat kennelijk om materieel uit de jaren '70. Volgens mij voldeden de flenzen van Fleischmann toen al aan de hedendaagse Morop normen. In dit geval geldt: meten is weten.
Dus eerst kijken of die fijnere spoorstaven echt een probleem gaan opleveren.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #11 Gepost op:
12 februari 2018, 17:28:04 »
Dit zijn goede tips, hier kan ik mee uit de voeten. Het zijn FLM rails uit de periode 75-80.
Gelogd
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #12 Gepost op:
12 februari 2018, 18:03:58 »
En vraag ik nu, kan iemand de maten doorgeven van de Piko A-gleis en die van Tillg Elite?
Ik ben de hele middag op beneluxspoor aan het lezen geslagen en heel veel nieuwe en bruikbare weetjes tegengekomen. Ideaal voor een beginner zoals mij!
De beeldvorming krijgt wat vastere vormen, maar ik hou mij eerst bezig met rails.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 21631
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #13 Gepost op:
12 februari 2018, 18:11:08 »
Het belangrijkste is de profielhoogte, 2,1 mm bij Tillig, 2,5 mm bij Piko.
Een profiel van 2,1 mm voldoet aan nem 310, een norm die in 1977 is vastgesteld. Fleischmann is vrij snel op de norm overgestapt, maar modellen uit de jaren zeventig hebbn meestal hogere flenzen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Noordernet
Offline
Berichten: 2960
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #14 Gepost op:
12 februari 2018, 18:13:42 »
Piko A-gleis: code 100 = 2,5 mm;
Tillig (maar Rocoline ook): code 83 = 2,1 mm.
Het systeem is dat de maat in duizendste delen van een inch (25,4 mm) wordt uitgedrukt.
Code 100 wordt dan 100/1000 x 25,4 mm
Code 83 resulteert in 83/1000 x 25,4 mm.
Gelogd
Moins mais mieux.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Het begin van Fleischmann uit de jaren 70