Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 14:36:31
Gezocht: Roco motor 85113, of soortgelijk door Duikeend
Vandaag om 14:31:48
Schroemershage door HidanNL
Vandaag om 14:19:46
Faller verdeelplaatje 18080X -verbindingen komen los door DannyG
Vandaag om 14:10:01
Roco z21: eerste ervaringen en problemen. door Zsjoske
Vandaag om 14:08:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:03:15
Service Roco door henk
Vandaag om 13:59:22
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:55:44
tentoonstelling RAMMA in Sedan Frankrijk verschoven naar 2023 door hansberekvam
Vandaag om 13:51:46
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
Vandaag om 13:47:10
NS 6100 van GM&S door sander1985
Vandaag om 13:43:54
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 13:22:36
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door nighttrain1
Vandaag om 13:09:14
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
Vandaag om 13:04:41
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Chris
Vandaag om 13:02:11
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
Vandaag om 12:57:19
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door Overet
Vandaag om 12:55:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 12:53:26
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rondje_HO
Vandaag om 12:47:17
Beschrijving Fleischmann stoomlok 562264 door Rondje_HO
Vandaag om 12:45:40
Roco tractie voor Lima mat '46 door Besselspoor
Vandaag om 12:40:07
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door Esperopt
Vandaag om 12:16:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jeronimos
Vandaag om 11:51:13
NL baan: Frotterdam in h0 door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 11:48:38
Fleischmann H0 1200 storing door Besselspoor
Vandaag om 11:45:57
Update: baan in de tropen door Rolando
Vandaag om 11:23:02
Projekt 083-338 door Wim Hesselink
Vandaag om 11:10:21
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 11:08:34
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Carel Ruysink
Vandaag om 11:05:16
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Karst Drenth
Vandaag om 10:34:05
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 142012 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2476
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #570 Gepost op: 07 maart 2018, 20:50:09 »
Ik kan me niet druk maken om de hoek van de blauwe banen, maar heb toch even een paar kopieën van een DH-1, DH-2 en DDM in schaal 1:50 erbij gepakt en gemeten. Ik kom op 3 verschillende hoeken uit: 65, 66 en 67 graden. Het probleem van de meeste maatschetsen is dat de banen daarop ter illustratie getekend zijn. Je zou eigenlijk de officiële tekeningen die men gebruikte t.b.v. het schilderwerk moeten hebben.
DH-1

DH-2

DDM


Ik kan me trouwens haast niet voorstellen dat men bij NS de hoek per materieeltype zou aanpassen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #571 Gepost op: 08 maart 2018, 00:36:14 »
Ik heb het een en ander gevonden in mijn/Stichting Hondekop's archief.

Onderstaande uitsnede van een tekening van rond 1968, hier staat redelijk gedetailleerd hoe het zou moeten zijn, maar geen hoek vermeld. Apart is ook de maat van 969 in de tekening, waarbij met een pijl vermeld staat dat dit met draairamen 952 moet zijn, dat zou een verschil in hoek betekenen! Even rekenen, de zijwand is vanaf de onderkant tot dakrand 2226 mm. Dat betekend dat de reclamebanen min 80 aan de onderzijde en min 80 aan de bovenzijde 2066 mm hoog zijn. Met de maat 969 zou je dan uitkomen op 64,87 graden en met 952 op 65,2 graden.



Apart is dus dat op een tekening van 1978 wel duidelijk een hoek van 60 graden staat:



Deze vond ik ook opvallend, overal staan de reclamebanen hetzelfde op de twee tekeningen, 200 mm vanaf een deur of bakrand en 300 mm vanaf de deur bij de eerste klas vanwege het streepje. Maar bij de restauratie is op beide tekeningen zonder bemating toch duidelijk een andere plaatsing te zien.





De tussen ruimte moet in ieder geval 331 mm zijn en de banen zijn 1433 mm breed.

Ik heb mijn stel met reclamebanen nog niet, dus iemand anders die het even controleert?

Groeten Edwin.

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #572 Gepost op: 08 maart 2018, 12:19:30 »
Ik heb vandaag al 2 van die opvul lipjes van Artitec ontvangen. (zeer snel)

Maar hoe te plaatsen? Er zat geen handleiding bij.

Zou moeten kunnen zonder het draaistel te verwijderen.

Mvg Ad

Kaptein Koek

  • Online Online
  • Berichten: 51
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #573 Gepost op: 08 maart 2018, 12:26:43 »
Bestel je die gewoon direct bij artitec?
Met vriendelijke groet,
Sjoerd

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #574 Gepost op: 08 maart 2018, 12:38:26 »
Ik heb vandaag al 2 van die opvul lipjes van Artitec ontvangen. (zeer snel)

Maar hoe te plaatsen? Er zat geen handleiding bij.

Zou moeten kunnen zonder het draaistel te verwijderen.

Mvg Ad
Je koppelt eerst de bakken los, dan kan je ze vanaf de kopse kant van de bak er in steken, met een pincet.
gr, Diederik

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9759
    • belse roestkraam
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #575 Gepost op: 08 maart 2018, 13:16:05 »
jep, dat. Plaatje ligt dan vlak op het draaistel,dus dan weet je waar je ongeveer moet mikken.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 20316
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #576 Gepost op: 08 maart 2018, 13:19:10 »
Misschien handig als Artitec op hun site daar een paar woorden en foto's aan wijdt in de rubriek Technische hulp en instructies.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2476
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #577 Gepost op: 08 maart 2018, 19:04:08 »
Interessant Edwin! Zulke tekeningen bedoelde ik (y).

Wel bijzonder dat verschil op de A qua van de hoek van de blauwe baan tussen schuif- en draairamen (ook al is het relatief klein).

De beide tekeningen van de restauratie lijken allebei onjuist, zie deze foto's op de site van het Utrechtsarchief:
Met schuiframen
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/4f124e5a-0c4b-5362-b8d6-9228206eecbd/media/726b61a3-2f3e-07e6-535d-cc134b265e18
en draairamen:
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/64d817dd-01c8-5daa-8d01-d820f11eb92e/media/91e95f06-da5d-69ca-917e-d13543062f40
Bij het keukendeel van de Artitec Hondekop zijn de banen trouwens weer anders geplaatst dan op de tekeningen: verder naar rechts waardoor het buffetpictogram op de blauwe baan geplaatst is.

Deze foto is ook wel interessant, het lijkt alsof men niet goed uit kwam met de bloklijn ter hoogte van de blauwe baan. Bij stellen uit eind jaren '60/begin '70 werd de bloklijn bij de A-bak ook aan beide kanten van de deuren geplaatst (met een '1' eronder). Eigenlijk wel vreemd, want dat zou suggereren dat de balkons ook alleen voor 1e klas reizigers bedoeld waren. Waarschijnlijk is dat later daarom aangepast.
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/657aff3e-bf86-59ff-8567-84038ccbe34e/media/5452ff9a-ab5d-b78e-13f8-26d4deb4fe84

Op basis van de info uit de tekeningen zou de afstand tussen de banen in 1:87 dus 3,8 mm moeten zijn en de breedte van de banen 16,49 mm.
Bij mijn Artitec Hondekop en Plan U  meet ik 4,5 mm en 15,5 mm.

Bij de Roco Plan V kloppen de afmetingen trouwens wel en hebben de banen een hoek van 65 graden.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2018, 23:02:14 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #578 Gepost op: 08 maart 2018, 22:42:02 »
Maarten je eerste twee links zijn hetzelfde dus ik zie twee keer schuiframen.

Die eerste klas lijn is zeker interessant, ik denk een foute interpretatie of gewoon niet naar de tekening gekeken, bij groene stellen liep de eerste klas streep wel over de hele bak.

Bij onderstaande net geschilderde bak zie ik ze ook niet richting de balkons:
http://www.stortenbeker.eu/groot.asp?f1=&q1=mat+54+eld4&o2=&f2=&q2=&o3=&f3=&q3=&start=12

In het kader van die deur ook meer voor de twee klas gebruiken is volgende ook interessant:


Het is zover ik op foto's heb gezien nooit uitgevoerd, misschien ook wel omdat een jaar later het geel schilderen begon.

Bij de 740 hadden ze er trouwens helemaal een potje van gemaakt, aan een kant zitten alle banen links ipv rechts:
http://www.stortenbeker.eu/groot.asp?f1=alle%C2%A0velden&q1=mat+54+eld4+740&o2=en&f2=alle%C2%A0velden&q2=&o3=&f3=&q3=&start=1
http://www.stortenbeker.eu/groot.asp?f1=alle%C2%A0velden&q1=mat+54+eld4+740&o2=en&f2=alle%C2%A0velden&q2=&o3=&f3=&q3=&start=2

Maar er zit dus wel degelijk een millimeter verschil t.o.v. van wat het zou moeten zijn. Over de hoek van 60 of 65 graden kan nog gesteggeld worden, die is op beide tekeningen verschillend.

Groeten Edwin.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2079
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #579 Gepost op: 09 maart 2018, 08:43:27 »
Deze foto is ook wel interessant, het lijkt alsof men niet goed uit kwam met de bloklijn ter hoogte van de blauwe baan. Bij stellen uit eind jaren '60/begin '70 werd de bloklijn bij de A-bak ook aan beide kanten van de deuren geplaatst (met een '1' eronder). Eigenlijk wel vreemd, want dat zou suggereren dat de balkons ook alleen voor 1e klas reizigers bedoeld waren. Waarschijnlijk is dat later daarom aangepast.
In die jaren was het gebruikelijk dat de balkons naast de 1e klas zelf ook 1e klas waren. Bij Plan V, met een hoger dak waardoor er meer ruimte tussen de dakrand en de deuren was, zag je dan ook dat de stippellijn boven de balkondeuren door liep. Vele jaren later is dat 1e klas zijn van de balkons komen te vervallen en is de stippellijn boven de balkondeuren verwijderd (of in het geel overgeschilderd, soms zag je in het reliëf de stippellijn er nog onder zitten...).
Niels

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #580 Gepost op: 09 maart 2018, 09:59:21 »
Bestel je die gewoon direct bij artitec?

Ik heb het setje bij de Somberg modelbouw besteld en direct van Artitec geleverd gekregen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4460
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #581 Gepost op: 09 maart 2018, 13:35:49 »
T.a.v. de reclamebanen bij de 769 van Artitec (geel met A-sein) is het maar de vraag welke tekening er gebruikt moet worden. De Hondekoppen zijn vaker geschilderd dan alleen tijdens de vergeling van de jaren '70. Het model van de 769 is ook wat moderner dan de jaren '70, aangezien de zakramen in de deuren niet op dit model aangebracht worden en de echte Hondekoppen dit in de jaren '70 nog wel hadden. Later (ik weet niet precies wanneer) zijn de zakramen in de deuren verwijderd.

Ik ben van mening dat Artitec, ondanks wat kleine foutjes, ontzettend fraaie Hondekoppen in de markt heeft gezet. Wat ik ook enorm waardeer aan dit merk is dat men duidelijk lering trekt van eerder gemaakte fouten. Zo hadden de Plan U's voor wisselstroombanen een te dikke bodemplaat onder het motordraaistel. Dat heeft Artitec toen al keurig opgelost door andere bodemplaatjes beschikbaar te stellen, maar bij de Hondekop hebben ze hier nu meteen goed rekening mee gehouden.

Wat mij betreft een hele dikke vette pluim voor Artitec. Ik hoop echt dat Artitec ook nog met de Intercity varianten gaat komen en dat ze het ook aandurven om tweetjes te gaan produceren.  (y) (y) (y)

Jeroen   
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 2709
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #582 Gepost op: 09 maart 2018, 14:37:56 »
Heeft Artitec voor de AC-rijders voor de Plan U een ander bodemplaatje uitgebracht? IK heb contact met ze gehad, zij hadden het over afslijpen?
Martijn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4460
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #583 Gepost op: 09 maart 2018, 15:20:32 »
Klopt. Maar i.i.g. keurig opgelost en er nu bij de Hondekop meteen rekening mee gehouden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8579
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #584 Gepost op: 09 maart 2018, 23:24:45 »
Ik kan me trouwens haast niet voorstellen dat men bij NS de hoek per materieeltype zou aanpassen.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit tot op de graad nauwkeurig door een stel schilders gemeten werd. We hebben het hier over schetsen, tekeningen, foto's die niet loodrecht op de reclamebanen genomen zijn...

Ik denk dat het vrijwel onmogelijk zal zijn om met zekerheid te zeggen wat er 40, 50 jaar geleden geschilderd is, al helemaal omdat er geen enkele Hongekop –anders dan de Plan U en Plan V– met reclamebanen bewaard is gebleven. Ook kan ik me voorstellen dat ze bij Artitec gedacht hebben: "'t Is wel goed, we houden dezelfde hoek aan als de DE-3, dan past het tenminste bij elkaar."

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40