Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 09:40:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 09:35:47
Ronald doet de Fork Challenge! door Sven
Vandaag om 09:04:54
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 08:58:49
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 08:41:57
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Benelux795
Vandaag om 08:40:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 08:34:55
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:04:56
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 07:14:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 263514 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #570 Gepost op: 07 March 2018, 20:50:09 »
Ik kan me niet druk maken om de hoek van de blauwe banen, maar heb toch even een paar kopieën van een DH-1, DH-2 en DDM in schaal 1:50 erbij gepakt en gemeten. Ik kom op 3 verschillende hoeken uit: 65, 66 en 67 graden. Het probleem van de meeste maatschetsen is dat de banen daarop ter illustratie getekend zijn. Je zou eigenlijk de officiële tekeningen die men gebruikte t.b.v. het schilderwerk moeten hebben.
DH-1

DH-2

DDM


Ik kan me trouwens haast niet voorstellen dat men bij NS de hoek per materieeltype zou aanpassen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #571 Gepost op: 08 March 2018, 00:36:14 »
Ik heb het een en ander gevonden in mijn/Stichting Hondekop's archief.

Onderstaande uitsnede van een tekening van rond 1968, hier staat redelijk gedetailleerd hoe het zou moeten zijn, maar geen hoek vermeld. Apart is ook de maat van 969 in de tekening, waarbij met een pijl vermeld staat dat dit met draairamen 952 moet zijn, dat zou een verschil in hoek betekenen! Even rekenen, de zijwand is vanaf de onderkant tot dakrand 2226 mm. Dat betekend dat de reclamebanen min 80 aan de onderzijde en min 80 aan de bovenzijde 2066 mm hoog zijn. Met de maat 969 zou je dan uitkomen op 64,87 graden en met 952 op 65,2 graden.



Apart is dus dat op een tekening van 1978 wel duidelijk een hoek van 60 graden staat:



Deze vond ik ook opvallend, overal staan de reclamebanen hetzelfde op de twee tekeningen, 200 mm vanaf een deur of bakrand en 300 mm vanaf de deur bij de eerste klas vanwege het streepje. Maar bij de restauratie is op beide tekeningen zonder bemating toch duidelijk een andere plaatsing te zien.





De tussen ruimte moet in ieder geval 331 mm zijn en de banen zijn 1433 mm breed.

Ik heb mijn stel met reclamebanen nog niet, dus iemand anders die het even controleert?

Groeten Edwin.

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #572 Gepost op: 08 March 2018, 12:19:30 »
Ik heb vandaag al 2 van die opvul lipjes van Artitec ontvangen. (zeer snel)

Maar hoe te plaatsen? Er zat geen handleiding bij.

Zou moeten kunnen zonder het draaistel te verwijderen.

Mvg Ad

Kaptein Koek

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #573 Gepost op: 08 March 2018, 12:26:43 »
Bestel je die gewoon direct bij artitec?
Met vriendelijke groet,
Sjoerd

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #574 Gepost op: 08 March 2018, 12:38:26 »
Ik heb vandaag al 2 van die opvul lipjes van Artitec ontvangen. (zeer snel)

Maar hoe te plaatsen? Er zat geen handleiding bij.

Zou moeten kunnen zonder het draaistel te verwijderen.

Mvg Ad
Je koppelt eerst de bakken los, dan kan je ze vanaf de kopse kant van de bak er in steken, met een pincet.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #575 Gepost op: 08 March 2018, 13:16:05 »
jep, dat. Plaatje ligt dan vlak op het draaistel,dus dan weet je waar je ongeveer moet mikken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #576 Gepost op: 08 March 2018, 13:19:10 »
Misschien handig als Artitec op hun site daar een paar woorden en foto's aan wijdt in de rubriek Technische hulp en instructies.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #577 Gepost op: 08 March 2018, 19:04:08 »
Interessant Edwin! Zulke tekeningen bedoelde ik (y).

Wel bijzonder dat verschil op de A qua van de hoek van de blauwe baan tussen schuif- en draairamen (ook al is het relatief klein).

De beide tekeningen van de restauratie lijken allebei onjuist, zie deze foto's op de site van het Utrechtsarchief:
Met schuiframen
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/4f124e5a-0c4b-5362-b8d6-9228206eecbd/media/726b61a3-2f3e-07e6-535d-cc134b265e18
en draairamen:
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/64d817dd-01c8-5daa-8d01-d820f11eb92e/media/91e95f06-da5d-69ca-917e-d13543062f40
Bij het keukendeel van de Artitec Hondekop zijn de banen trouwens weer anders geplaatst dan op de tekeningen: verder naar rechts waardoor het buffetpictogram op de blauwe baan geplaatst is.

Deze foto is ook wel interessant, het lijkt alsof men niet goed uit kwam met de bloklijn ter hoogte van de blauwe baan. Bij stellen uit eind jaren '60/begin '70 werd de bloklijn bij de A-bak ook aan beide kanten van de deuren geplaatst (met een '1' eronder). Eigenlijk wel vreemd, want dat zou suggereren dat de balkons ook alleen voor 1e klas reizigers bedoeld waren. Waarschijnlijk is dat later daarom aangepast.
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/657aff3e-bf86-59ff-8567-84038ccbe34e/media/5452ff9a-ab5d-b78e-13f8-26d4deb4fe84

Op basis van de info uit de tekeningen zou de afstand tussen de banen in 1:87 dus 3,8 mm moeten zijn en de breedte van de banen 16,49 mm.
Bij mijn Artitec Hondekop en Plan U  meet ik 4,5 mm en 15,5 mm.

Bij de Roco Plan V kloppen de afmetingen trouwens wel en hebben de banen een hoek van 65 graden.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 08 March 2018, 23:02:14 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #578 Gepost op: 08 March 2018, 22:42:02 »
Maarten je eerste twee links zijn hetzelfde dus ik zie twee keer schuiframen.

Die eerste klas lijn is zeker interessant, ik denk een foute interpretatie of gewoon niet naar de tekening gekeken, bij groene stellen liep de eerste klas streep wel over de hele bak.

Bij onderstaande net geschilderde bak zie ik ze ook niet richting de balkons:
http://www.stortenbeker.eu/groot.asp?f1=&q1=mat+54+eld4&o2=&f2=&q2=&o3=&f3=&q3=&start=12

In het kader van die deur ook meer voor de twee klas gebruiken is volgende ook interessant:


Het is zover ik op foto's heb gezien nooit uitgevoerd, misschien ook wel omdat een jaar later het geel schilderen begon.

Bij de 740 hadden ze er trouwens helemaal een potje van gemaakt, aan een kant zitten alle banen links ipv rechts:
http://www.stortenbeker.eu/groot.asp?f1=alle%C2%A0velden&q1=mat+54+eld4+740&o2=en&f2=alle%C2%A0velden&q2=&o3=&f3=&q3=&start=1
http://www.stortenbeker.eu/groot.asp?f1=alle%C2%A0velden&q1=mat+54+eld4+740&o2=en&f2=alle%C2%A0velden&q2=&o3=&f3=&q3=&start=2

Maar er zit dus wel degelijk een millimeter verschil t.o.v. van wat het zou moeten zijn. Over de hoek van 60 of 65 graden kan nog gesteggeld worden, die is op beide tekeningen verschillend.

Groeten Edwin.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #579 Gepost op: 09 March 2018, 08:43:27 »
Deze foto is ook wel interessant, het lijkt alsof men niet goed uit kwam met de bloklijn ter hoogte van de blauwe baan. Bij stellen uit eind jaren '60/begin '70 werd de bloklijn bij de A-bak ook aan beide kanten van de deuren geplaatst (met een '1' eronder). Eigenlijk wel vreemd, want dat zou suggereren dat de balkons ook alleen voor 1e klas reizigers bedoeld waren. Waarschijnlijk is dat later daarom aangepast.
In die jaren was het gebruikelijk dat de balkons naast de 1e klas zelf ook 1e klas waren. Bij Plan V, met een hoger dak waardoor er meer ruimte tussen de dakrand en de deuren was, zag je dan ook dat de stippellijn boven de balkondeuren door liep. Vele jaren later is dat 1e klas zijn van de balkons komen te vervallen en is de stippellijn boven de balkondeuren verwijderd (of in het geel overgeschilderd, soms zag je in het reliëf de stippellijn er nog onder zitten...).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #580 Gepost op: 09 March 2018, 09:59:21 »
Bestel je die gewoon direct bij artitec?

Ik heb het setje bij de Somberg modelbouw besteld en direct van Artitec geleverd gekregen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #581 Gepost op: 09 March 2018, 13:35:49 »
T.a.v. de reclamebanen bij de 769 van Artitec (geel met A-sein) is het maar de vraag welke tekening er gebruikt moet worden. De Hondekoppen zijn vaker geschilderd dan alleen tijdens de vergeling van de jaren '70. Het model van de 769 is ook wat moderner dan de jaren '70, aangezien de zakramen in de deuren niet op dit model aangebracht worden en de echte Hondekoppen dit in de jaren '70 nog wel hadden. Later (ik weet niet precies wanneer) zijn de zakramen in de deuren verwijderd.

Ik ben van mening dat Artitec, ondanks wat kleine foutjes, ontzettend fraaie Hondekoppen in de markt heeft gezet. Wat ik ook enorm waardeer aan dit merk is dat men duidelijk lering trekt van eerder gemaakte fouten. Zo hadden de Plan U's voor wisselstroombanen een te dikke bodemplaat onder het motordraaistel. Dat heeft Artitec toen al keurig opgelost door andere bodemplaatjes beschikbaar te stellen, maar bij de Hondekop hebben ze hier nu meteen goed rekening mee gehouden.

Wat mij betreft een hele dikke vette pluim voor Artitec. Ik hoop echt dat Artitec ook nog met de Intercity varianten gaat komen en dat ze het ook aandurven om tweetjes te gaan produceren.  (y) (y) (y)

Jeroen   
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4247
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #582 Gepost op: 09 March 2018, 14:37:56 »
Heeft Artitec voor de AC-rijders voor de Plan U een ander bodemplaatje uitgebracht? IK heb contact met ze gehad, zij hadden het over afslijpen?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #583 Gepost op: 09 March 2018, 15:20:32 »
Klopt. Maar i.i.g. keurig opgelost en er nu bij de Hondekop meteen rekening mee gehouden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #584 Gepost op: 09 March 2018, 23:24:45 »
Ik kan me trouwens haast niet voorstellen dat men bij NS de hoek per materieeltype zou aanpassen.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit tot op de graad nauwkeurig door een stel schilders gemeten werd. We hebben het hier over schetsen, tekeningen, foto's die niet loodrecht op de reclamebanen genomen zijn...

Ik denk dat het vrijwel onmogelijk zal zijn om met zekerheid te zeggen wat er 40, 50 jaar geleden geschilderd is, al helemaal omdat er geen enkele Hongekop –anders dan de Plan U en Plan V– met reclamebanen bewaard is gebleven. Ook kan ik me voorstellen dat ze bij Artitec gedacht hebben: "'t Is wel goed, we houden dezelfde hoek aan als de DE-3, dan past het tenminste bij elkaar."

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40