Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2021 H0 door barry1972
Vandaag om 01:17:25
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door Ronald69
Vandaag om 01:14:03
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door barry1972
Vandaag om 00:52:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 00:38:51
Gratis gordijnen van Faller door KNed
Vandaag om 00:31:07
Draadloos Mobile Station? door KNed
Vandaag om 00:20:51
Modelspoorbaan Fleischmann door Frans Peeters
Vandaag om 00:15:04
Den Zoedel Tramt door RobK
Vandaag om 00:00:48
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door sdz1976
21 januari 2021, 23:56:22
Mat '36, 445. Zelfbouw. door GerardvV
21 januari 2021, 23:36:49
Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect? door Ronald Halma
21 januari 2021, 23:35:46
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
21 januari 2021, 23:27:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 januari 2021, 23:22:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
21 januari 2021, 23:18:06
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
21 januari 2021, 23:14:31
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
21 januari 2021, 23:00:07
Projekt 083-338 door 44
21 januari 2021, 22:42:25
Magnorail in grotere schalen door MOVisser
21 januari 2021, 22:30:15
Trix 2021, nieuws van de fabrikant door hansberekvam
21 januari 2021, 22:21:43
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
21 januari 2021, 22:19:11
Tandradbaan Fleischmann; hellingshoek? door VictorPM
21 januari 2021, 22:00:45
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Reinout van Rees
21 januari 2021, 21:50:42
Budget Wunderline deels naar snelweg door timtrein
21 januari 2021, 21:49:34
Deining in Dönsdorf door Reinout van Rees
21 januari 2021, 21:49:13
Service Roco, voor kleine reparatie MultiMaus door Remunj
21 januari 2021, 21:43:44
DR5000 met WLAN-maus. door Marcel112
21 januari 2021, 21:31:45
The Restoration Of A Train Carriage | Great Rail Restorations | Absolute History door GD
21 januari 2021, 21:21:05
Cranicher Altbahn door Arjen52
21 januari 2021, 21:19:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
21 januari 2021, 21:18:10
Schakelaar voor sein met 3 lampen door Joshua
21 januari 2021, 21:12:00
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 142191 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
  • Allegra" treinstel
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #555 Gepost op: 07 maart 2018, 11:16:50 »
Als ik 29 maart  naar het HUA ga zoek dit wel even uit hoe het zit met het verschil yussen de 1e en 2e klasse ramen van mat 54 .

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1567
    • Biesje.nl
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #556 Gepost op: 07 maart 2018, 11:51:02 »
Zelfs de Lima had al grotere 1e klas ramen (y) . Alleen jammer dat er zoveel eerste klas ramen in zaten :P .

Ook bij veel ander stroomlijn materieel had de eerste klas grotere ramen (zie al de Mat.'34). Om het helemaal moeilijk te maken: bij een Sprinter tweetje waren ze gelijke grootte, maar bij een Sprinter driewagen stel had de eerste klas weer grotere ramen. Bij Plan V en T waren ze weer gelijke grootte. Hoe het zit bij de Hondekoppen met sprinterramen weet ik niet.

De juiste hoek zal wel een regel voor wezen maar het blijft handwerk. Zal me niks verbazen als het grote voorbeeld met hetzelfde treinstelnummer juist deze hoek had die Artitec laat zien.

Mvg,

Robert

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2711
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #557 Gepost op: 07 maart 2018, 12:04:41 »

De juiste hoek zal wel een regel voor wezen maar het blijft handwerk. Zal me niks verbazen als het grote voorbeeld met hetzelfde treinstelnummer juist deze hoek had die Artitec laat zien.


Hoppa, daar gaan we weer. Dezelfde argumentatie als de scheve bakken. Het geeft niet, maar laten we wel gewoon de feiten benoemen.
Martijn

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #558 Gepost op: 07 maart 2018, 12:43:41 »
Ze kunnen best een foutje gemaakt hebben. Jammer. Maar. Helaas. Als er een heel leger van mieren**kers (waaronder ikzelf ;-) ) overheen is geweest voordat dit opviel, is het echt niet zó'n probleem. Maar ieder moet dat voor zichzelf beslissen natuurlijk.
gr, Diederik

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4460
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #559 Gepost op: 07 maart 2018, 12:48:58 »
Waarom staat hier dan een tekening met een breedte van 1382 mm voor de 1e klasse en 1182 mm voor de 2e klasse? De Piko Hondekop heeft ook bredere ramen in de eerste klasse, maar dat is natuurlijk maar een Piko...

Je hebt helemaal gelijk. Ik was in de war met Mat'64. Mijn excuses voor de verwarring.

Neemt niet weg dat de grootte van de ramen niets zegt over de hoek van de reclamebanen.

Aangezien de reclames die op de treinen geplakt werden op alle reclamebanen moest passen, mag je er vanuit gaan dat de hoek op elk treintype (nagenoeg) gelijk was, net als de breedte van de banen en de afstand tussen de banen.

Ik ben wel benieuwd naar de hoek van de reclamebanen op de Plan V / Plan T van Roco.

Overigens heb ik bij andere Artitec modellen ook het gevoel dat het niet helemaal perfect zit met de reclamebanen, zowel qua hoek als qua afstand tussen de banen. Voor mij echter geen reden om de fraaie modellen niet te kopen.

Jeroen

(Die nu onderweg is naar Apeldoorn om zijn Artitec 769 op te halen.  :) )
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2018, 12:54:42 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 637
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #560 Gepost op: 07 maart 2018, 12:56:29 »
Hoe het zit bij de Hondekoppen met sprinterramen weet ik niet.

Op de getoonde foto van de hondekop met AD-reclame, zijn de sprinterramen in 1e en 2e klasse even groot. De afstand tussen de ramen in de 1e klas is ook duidelijk veel groter dan bij bijvoorbeeld een stel met draai- of schuiframen.

De 386 met schuiframen heeft duidelijk langere ramen in de 1e klas:
https://www.flickr.com/photos/arthur-a/15328594402/

Dus blijkbaar heeft men bij het aanbrengen van sprinterramen ook wat plaatwerk moeten toevoegen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spoor N
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #561 Gepost op: 07 maart 2018, 12:59:07 »
Neemt niet weg dat de grootte van de ramen niets zegt over de hoek van de reclamebanen.
Klopt, mDk193 vroeg zich af of de banen niet te smal waren ten opzichte van de ramen. Dat kan je dus niet zeggen op basis van de vergeleken foto's.   ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2079
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #562 Gepost op: 07 maart 2018, 13:47:24 »
Alleen de sprinterramen waren er maar in één afmeting bij de hondekoppen.
De draairamen en de oorspronkelijke schuiframen waren in de eerste klas breder dan de tweede klas.
Niels

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 817
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #563 Gepost op: 07 maart 2018, 15:13:06 »
De Piko Hondekop heeft ook bredere ramen in de eerste klasse, maar dat is natuurlijk maar een Piko...

De Piko hondekop is een treinstel van de generatie F, G en M. die hadden geen moderne schuiframen, maar de ramen met de ronde hoeken van het vorige stroomlijnmaterieel.

De eerste generatie hondekoppen heeft bij zijn grote revisie nooit nieuwe ramen gekregen. De tweede generatie wel.

CKLX.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • Spoor N
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #564 Gepost op: 07 maart 2018, 15:20:32 »
Ja?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

UdV

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • h0, 2 rail, NS tijdperk IV
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #565 Gepost op: 07 maart 2018, 17:28:58 »

De mat 46 op foto (zie http://www.sporen-met-rob.nl/Index%20Sporen%20met%20Rob/Nederlandse%20Spoorwegen/Delft,%2015-01-1984.htm , tweede foto) heeft een hoek van ongeveer 70 graden, wat moeilijker te meten).


Hallo allemaal,

Ik heb de hoeken opgemeten.

De hoek bij de ATT HK 4 is 60 graden.
De hoek bij de Piko HK 2 is 65 graden.

Afgaand van de grootspoor foto , welke vrij goed recht op de zijkant genomen is en opgemeten
65 graden is , mag iedereen zijn eigen conclusie trekken.

Ook de breedte van de banen lijken mij bij de Piko beter overeen te komen. ( mijn mening )

Cor.Lageweg.


In het boek 'Hondekoppen en Muizeneuzen' staan schaaltekeningen. Daarop meet ik dat de reclamebanen:
- op een Mat'46 een hoek van 70 graden maakt;
- op een Mat'54 een hoek van 68 graden.
In het boek 'Elektrische treinen in Nederland deel 3' staan schaaltekeningen van o.a. een Plan V en een Sprinter. Hier meet ik:
- dat de banen bij Plan V een hoek van 66 graden maakt;
- dat de banen bij de Sprinter een hoek van 65 graden maakt.
Voor de duidelijkheid: ik heb dus niet van foto's gemeten maar van de handgetekende schaaltekeningen die her en der in beide boeken staan. Dit leek me betrouwbaarder omdat een foto altijd onder een bepaalde hoek wordt genomen en dus een vertekend beeld geeft. Op de schaaltekeningen staat precies de zijkant van de treinstellen.

Dus:
- Of de schaaltekeningen zijn (voor wat betreft de reclamebanen) niet op schaal.... Maar daar mag je niet vanuit gaan vind ik. Ik ga er voorlopig van uit dat de schaaltekeningen (ook voor wat betreft de reclamebanen) wel op schaal zijn, wat heb je anders aan schaaltekeningen?
- Of de NS paste de reclamebanen bij ieder materieeltype aan, om wat voor reden dan ook. (Dat lijkt me toch vreemd maar komt wel overeen met de diverse afmetingen die in dit topic worden gepost).
- Of, je zou bijna zeggen dat de NS bewust gekozen heeft om de banen van een kleinere hoek te voorzien naarmate het materieel moderner is.... ::)

In ieder geval ben ik wel benieuwd hoe het nu zit.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1551
    • Beneluxrail
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #566 Gepost op: 07 maart 2018, 17:36:23 »
Heerlijk dit  (y)
Eerst zeuren over de naad en nu piekeren over de graad  :angel:

Hahaha
Gewoon genieten van treintjes 😊

UdV

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • h0, 2 rail, NS tijdperk IV
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #567 Gepost op: 07 maart 2018, 17:42:59 »
 ;D ;D ;D
Ach ja, ik dacht meten is weten. Je moet je tijd toch zinvol door komen?   :D

Edwin2121992

  • Online Online
  • Berichten: 600
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #568 Gepost op: 07 maart 2018, 18:16:06 »
Over de ramen:
Zowel draai als schuiframen waren bij mat'54 in de eerste klas breder.
Plan U had dezelfde schuiframen, maar waren in de eerste klas even groot als in de tweede klas.
Een aantal Mat'54's en plan U's kregen sprinterramen, daarbij werd bij Hondekoppen de raambreedte van de eerste klas even groot als bij de tweede klas.
De sprinterramen zijn qua afmetingen anders dan de oude schuiframen, dus of het eerste klas of twee klas betrof maakte niet uit, het plaatwerk moest sowieso aangepast worden. O.a. de rondingen zijn anders, de oude schuiframen hadden boven een kleine radius en onder een grote. Bij sprinterramen is dit boven en onder gelijk.
mat'64 had eerste een schuifraampje in het midden en kreeg later sprinterramen, in dit geval was de vorm wel gelijk en kon die simpel zonder aanpassingen worden uitgewisseld. Eerste klas was ook hier gelijk aan de tweede klas.
Sprinters hadden alleen in de tussen bak grotere ramen in de eerste klas, waarom die maat ramen niet is toegepast in de eerste klas van mat'54 geen idee.
De twee serie Intercity Hondekoppen kregen trouwens in de bagage ruimte twee sprinterramen dicht naast elkaar, met daar plek voor 16 reizigers, dit kwam voor met zowel draai als schuiframen, maar er is mij geen stel bekend, wat en de bagageruimte verbouwing heeft èn geheel met sprinterramen is uitgevoerd.

Groeten Edwin.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #569 Gepost op: 07 maart 2018, 19:13:55 »
Heerlijk dit  (y)
Eerst zeuren over de naad en nu piekeren over de graad  :angel:


Ha ha! Mooie vondst!   (y)


Steyn