Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 16:37:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 16:19:46
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Joz
Vandaag om 15:36:57
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
NS 6100 van GM&S door prutser
Vandaag om 14:53:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:08
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door bollen neus
Vandaag om 10:42:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 09:09:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 269199 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #855 Gepost op: 12 January 2019, 19:33:32 »
Artitec al gemaild? Iemand?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11663
    • Mijn fotoarchief
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #856 Gepost op: 12 January 2019, 20:53:46 »
020-4350050 en je kunt het direct vragen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #857 Gepost op: 15 January 2019, 12:36:10 »
Is er nergens informatie te vinden over de tweede levering Hondekoppen? Ik ben niks tegengekomen... dus dan maar hier.
Iemand die wat weet? Eind 2018 is inmiddels geweest.


Even ter info voor degenen die nog een bepaald nummer zoeken, ik zag vandaag in Rotterdam de volgende nummers in de vitrine staan:
nr. 771   2440301   2240301
nr. 769   2040401   2440401   2240401
nr. 770   2040001   2440001   2240001
nr. 762   2040201   2240201
nr. 764   2040101   2240101

Alles in 2-rail. De 3-rail heb ik niet gefotografeerd (sorry :P )

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #858 Gepost op: 30 January 2019, 12:06:31 »
N.a.v. een vraag over de inzetbaarheid van de in 2019 nieuw aangekondigde Hondekoppen van Artitec, ben ik eens gaan speuren naar wanneer welke wijzigingen plaats vonden bij het grote voorbeeld. Omdat ik dit ook voor de al bestaande modellen wil doen, plaats ik mijn bevindingen in dit topic.

Artikelnummer Stel   Inzetbaarheid         (redenen die ik gevonden heb)
2x.400.01       770    1960-1969             (1960: in dienst, 1969: voorzien van logo's, in december 1968 nog zonder)
2x.401.01       764    1971/72-1977        (1971/72: aanbrengen A-sein, 1977: IC-verbouwing)
2x.402.01       762    1971/72-1976        (1971/72: aanbrengen A-sein, 1976: IC-verbouwing)
2x.402.02       761    1971/72-1977        (1971/72: aanbrengen A-sein, 1977: IC-verbouwing)
2x.403.01       771    1970-1971/72        (1970: gele huisstijl, 1971/72: aanbrengen A-sein)
2x.404.01       769    1971/72-1995        (1971/72: aanbrengen A-sein, 1995: terzijde, niet uitgezicht sinds wanneer telerail)
2x.404.02       772    1971/72-1995        (1971/72: aanbrengen A-sein, 1995: terzijde, niet uitgezicht sinds wanneer telerail)

2x.401.02       766    2016-heden           (Na revisie 2016, uitgaande van terugverbouwde BDk)
2x.402.03       786    1968/69-1971/72   (1968/69: voorzien van logo's en reclamebanen, 1971/72: A-sein (of toch niet?), 1972: IC-verbouwing)
2x.405.01       790    1972-1975/76        (1972: IC-verbouwing, 1975/1976: vernummerd in 1790)
2x.405.02       787    1972-1976             (1972: IC-verbouwing, 1976: botsing (hersteld met Bk 380 in 1977))
2x.406.01       1791  1980-1992             (1980: herschilderd met blauw/gele deuren, 1992: vernummerd in 779)
2x.406.02       1788  1979-1991             (1979: herschilderd met blauw/gele deuren, 1991: vernummerd in 775)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Paducah

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #859 Gepost op: 30 January 2019, 15:53:50 »
Dan dien ik de 1788 om te nummeren tot 775 om deze in te kunnen zetten in 1994(?)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #860 Gepost op: 30 January 2019, 16:01:25 »
heeft iemand ervaring met omnummeren van Artitec hondekoppen?

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #861 Gepost op: 31 January 2019, 13:27:16 »
Welke (4 delige) hondekoppen hadden draai ramen? (Zoals de icm)

Zie op afbeeldingen 3 soorten ramen.

Sprinterramen.
Draai schuif ramen.
4 delige ramen middelste deel kan open.

Had dit met renovatie enz te maken?
Of deelseries?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #862 Gepost op: 31 January 2019, 13:34:34 »
De asbest Hondekoppen
(321-365 en 711-757)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #863 Gepost op: 31 January 2019, 14:51:01 »
Dan dien ik de 1788 om te nummeren tot 775 om deze in te kunnen zetten in 1994(?)

Als je de 1788 omnummert in 775, dan is deze inzetbaar van 1991-1996
Dit is het enige nummer van deze uitvoering die toepasbaar is.

Met de 1791 zijn meer omnummermogelijkheden:
777, 778, 783, 784 van 1991-1995
779, 782 van 1992-1995
780 van 1992-1996
785 van 1992-1993

Als de panto's uitwisselbaar zijn (ik heb geen idee hoe de constructie op het dak is voor de voetjes van de schaarpanto's cq. eenbeners), dan zou je ook nog de 1786 (1982-1992) of 786 (1992-1995) kunnen maken met eenbeners op de Bk en schaarpanto's op de BDk.
Andersom is het meer werk, want de 1787 (1982-1992) of 773 (1992-1995) heeft sinds 1977 de Bk van een tweetje met een andere raamindeling.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • NL Train! 🇳🇱
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #864 Gepost op: 31 January 2019, 17:54:14 »
Ik heb zelf besloten de 1791 te nemen...

Waarom omdat ik de 769 al heb en een andere die geen schaarpanto’s heeft dus kwam bij mij gelijk een lampje branden  :angel: en het puntje maar het wordt een 1791  ;D  (y)




Moderator: foto i.v.m.auteursrecht verwijderd

Volgens mij was dit een echte 1791 hier op de foto in Geldermalsen  :)


« Laatst bewerkt op: 01 February 2019, 16:49:03 door Bert van Gelder »

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #865 Gepost op: 31 January 2019, 17:56:42 »
Als je de 1788 omnummert in 775, dan is deze inzetbaar van 1991-1996
Dit is het enige nummer van deze uitvoering die toepasbaar is.

Met de 1791 zijn meer omnummermogelijkheden:
777, 778, 783, 784 van 1991-1995
779, 782 van 1992-1995
780 van 1992-1996
785 van 1992-1993

Als de panto's uitwisselbaar zijn (ik heb geen idee hoe de constructie op het dak is voor de voetjes van de schaarpanto's cq. eenbeners), dan zou je ook nog de 1786 (1982-1992) of 786 (1992-1995) kunnen maken met eenbeners op de Bk en schaarpanto's op de BDk.
Andersom is het meer werk, want de 1787 (1982-1992) of 773 (1992-1995) heeft sinds 1977 de Bk van een tweetje met een andere raamindeling.

Hier hebben we de kandidaat voor de eerder gevraagde auteur denk ik  ;D

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1226
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #866 Gepost op: 01 February 2019, 15:49:18 »
Voor een correcte 766 zal Artitec een P2 moeten maken, op de tekening op: https://hetgroterdamproject.nl/index.php/artitec/1404-hondekop-4-ic klopt hij (nog?) niet. :-X ::)

Dat vergt nog wel wat aanpassing.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2019, 15:52:18 door Bartje81 »

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #867 Gepost op: 01 February 2019, 16:01:22 »

Volgens mij was dit een echte 1791 hier op de foto in Geldermalsen  :)


Dat is een foto afkomstig van mijn photostream op Flickr.com. Dat had je er wel even bij mogen zeggen.
Bovendien had je toestemming moeten vragen voor gebruik.
Ik ben de beroerdste niet, dus wellicht had ik je nog toestemming gegeven ook...

Cock Koelewijn.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #868 Gepost op: 01 February 2019, 16:05:35 »
Voor een correcte 766 zal Artitec een P2 moeten maken, op de tekening op: https://hetgroterdamproject.nl/index.php/artitec/1404-hondekop-4-ic klopt hij (nog?) niet. :-X ::)

Dat vergt nog wel wat aanpassing.
Wat klopt er dan niet aan?
De bagageruimte van de echte 766 is bij de revisie aan de buitenkant terugverbouwd zoals deze voor 1978 was (binnen heb ik nog niet gekeken).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1226
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #869 Gepost op: 01 February 2019, 16:59:14 »
Ik zat vast naar een wat oudere foto van de 766 te kijken, want ik zie nu wel foto's  (op hun site) met eenzelfde bagageafdeling als op de tekening inderdaad. Mijn excuses. ;)