Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gewoon wat busfoto's
door
GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Al mijn goede ideeën...
door
Dirk
24 april 2024, 23:28:28
19 Toen
door
Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet
door
Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West
door
wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0
door
Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool
door
Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens
door
puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen
door
Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Detectie en voeding klimspiraal
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Detectie en voeding klimspiraal (gelezen 2510 keer)
Polder_baan
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Detectie en voeding klimspiraal
«
Gepost op:
26 januari 2018, 17:45:27 »
Hoi allemaal, na zo'n 45 jaar ga ik weer een baan bouwen. Al heel het forum doorgezocht en gelezen en al heel veel informatie gevonden. Klasse!
Ik ben nu begonnen aan de klimspiraal die 4 1/2 ringen heeft dubbelsporig. Nu wil ik graag detectie, mocht er een wagon blijven steken. De totale spoorlengte is 1440 cm buitenbocht. Als ik 2 of 3 blokken maak dan worden die ruim 450 cm.
Op het forum kom ik tegen dat je elke 100 a 150 cm de rails van spanning moet voorzien. Die spanning komt van de digikeijs terugmelder. Moet ik dan dat draadje dan 2x doorkoppelen om de 150 cm rail binnen 1 blok zodat er overal voldoende baanspanning ligt?
Dat wordt dan wel een uitdaging met het wegwerken van alle draden :}
Hoe hebben jullie dat gedaan? Graag tips.
Met vriendelijke groeten
Axel
«
Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 22:12:29 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 7813
Re: detectie en voeding klimspiraal
«
Reactie #1 Gepost op:
26 januari 2018, 18:37:46 »
Je mag best grotere stukken maken
En een blok deel je sowieso op in meerdere elders, dan kom je al een heel eind. Het is maar een een "richtlijn".
En je kan natuurlijk de spiraal opdelen in meer dan 3 blokken. Los je je "probleem" ook op.
Hoelang is je langste trein? Dan kan je dat als richtlijn voor je bloklengte aanhouden.
Gelogd
Gr.
Eric
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re: detectie en voeding klimspiraal
«
Reactie #2 Gepost op:
26 januari 2018, 20:19:50 »
Het spoor op mijn railspiraal krijgt spanning via de
draadeinden
, die de baandelen op niveau houden. Zo hoef je bijna geen draadjes weg te werken.
Citaat
mocht er een wagon blijven steken.
Als bij mij een wagen ontkoppelt raakt op de spiraal, blijft hij niet steken, maar dendert met toenemende snelheid de helling af. Gebruik je drierail? Dan zou dat natuurlijk anders kunnen zijn bij met een rijtuig met stroomafname.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Polder_baan
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Re: Detectie en voeding klimspiraal
«
Reactie #3 Gepost op:
27 januari 2018, 16:40:44 »
Dank voor jullie reacties. Ik rijd gelijkstroom 2 rail. Dit zet me inderdaad op een nieuwe gedachte
@Basisicum: De voeding via de draadeinden lijkt me prachtig. Heb je op elke draadeind een terugmelder gezet ? en hoe veel blokken heeft jou helix?
Ik kan natuurlijk alle 16 draadeinden gebruiken en elke draadeind aan een andere etage spanning en massa laten geven. Heb ik vier aansluitingen op 1 etage. Dat is ruim voldoende. Ga even daarop puzzelen. Goed idee
@Remunj:
Mijn vraag is ook hoe ik goede voeding krijg op die lange stukken. Met de draadeindmethode kan ik om de plus/minus 1.50 meter een aansluiting realiseren.
Mijn langste trein wordt ongeveer 180 cm lang. Veel blokken is veel terugmelders (is duurder) en onnodig omdat ik liefst in 1 keer naar boven (2,6%) wil rijden, zonder tussentijds te stoppen, om slijtage aan materieel te beperken. Dank voor je antwoord.
Hier een eerste plaatje van de klimspiraal in aanbouw. Vanwege het schaduwstation is de 1e ring een cirkel en de andere ringen zijn een ovaal met R420 en R480.
Heren ik kan weer verder. Dank
Axel
«
Laatst bewerkt op: 27 januari 2018, 16:48:33 door Polder_baan. Reden: plaatje toegevoegd
»
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 7813
Re: Detectie en voeding klimspiraal
«
Reactie #4 Gepost op:
28 januari 2018, 11:32:45 »
Ik gebruik de draadeinden als bevestigingspunt.
Kabelboompjes met een ty-rap eraan vast zetten en verdelen naar de rails.
Gelogd
Gr.
Eric
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25302
Re: Detectie en voeding klimspiraal
«
Reactie #5 Gepost op:
28 januari 2018, 15:13:46 »
Ik zou ook draadjes langs de draadeinden binden. Ik ben er niet voor om constructiedelen als elektrische geleiders in te zetten. Dat doe je alleen als het om een veiligheidsaarde gaat, maar die heb je op de modelspoorbaan niet nodig.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Te 2/2
Offline
Berichten: 967
Metrop-Märklin
Re: Detectie en voeding klimspiraal
«
Reactie #6 Gepost op:
06 februari 2018, 19:41:54 »
Da's een prachtige helix die je gemaakt hebt. Ziet er uit als een 6-delige, op basis van afgeronde gelijkbenige trapeziums die elkaar overlappen
.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Romavami
Offline
Berichten: 631
Carpe diem
Re: Detectie en voeding klimspiraal
«
Reactie #7 Gepost op:
06 februari 2018, 20:18:38 »
Hi Axel
Mooie helix.
ik heb mijn helix gemaakt van Roco 2,5 mm modelrails in de grootste radius. Mijn ervaring is dat ondanks dat ik nieuwe raillassen gebruikt heb, er toch af en toe een loc bleef staan omdat er geen stroom door kwam. Storing op de raillassen want als ik de rails handmatig iets heen en weer bewoog liep de loc weer verder. Ik heb er toen voor gekozen om de raillassen voor de zekerheid door te solderen. Een helix is achteraf vaak minder goed bereikbaar en dit gaf bij mij een goed resultaat en je kunt toch nog de gewenste blokken maken.
Iets om in de overweging mee te nemen misschien.
Succes, Rob
Gelogd
Groet, Rob
Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html
:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi
Polder_baan
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Re: Detectie en voeding klimspiraal
«
Reactie #8 Gepost op:
08 februari 2018, 17:08:02 »
Dank allemaal voor jullie tips.
Rob, ga ik doen solderen. Kan er nu nog prima bij. Maak elke ring een sectie (start/stop). 2 etages is dan een blok (start/stop) zowel omhoog als neergaand. Kies ervoor dat de treinen vooral rijden en zo min mogelijk stilstaan in de klimspiraal.
TE, geen idee hoe deze vorm natuurkundig heet: Combi cirkel, ovaal, zeskant =
foto van de voortgang: Ik ben inmiddels op de 2e ring (van de 4)
Gelogd
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1409
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Detectie en voeding klimspiraal
«
Reactie #9 Gepost op:
09 februari 2018, 13:39:50 »
In plaats van raillassen te gaan solderen, leg je beter een vebindingsdraadje langs de buitenzijde van de railstaven over de raillasjes.
Stroomoverdracht en uitzettingsmogelijkheid gegarandeeerd
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Detectie en voeding klimspiraal