Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:40:36
3,51° ofzoiets 😉 door Noordernet
Vandaag om 19:33:48
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
bovenleiding Mader door Marc tramt
Vandaag om 19:26:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
lengte blok en bezetmelders door Bobos
Vandaag om 19:15:57
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
EifelBurgenBahn door Tjalling
Vandaag om 18:01:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
  

Auteur Topic: Detectie en voeding klimspiraal  (gelezen 2499 keer)

Polder_baan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Detectie en voeding klimspiraal
« Gepost op: 26 januari 2018, 17:45:27 »
Hoi allemaal, na zo'n 45 jaar ga ik weer een baan bouwen. Al heel het forum doorgezocht en gelezen en al heel veel informatie gevonden. Klasse!  (y)
Ik ben nu begonnen aan de klimspiraal die 4  1/2 ringen heeft dubbelsporig. Nu wil ik graag detectie, mocht er een wagon blijven steken. De totale spoorlengte is 1440 cm buitenbocht. Als ik 2 of 3 blokken maak dan worden die ruim 450 cm.

Op het forum kom ik tegen dat je elke 100 a 150 cm de rails van spanning moet voorzien. Die spanning komt van de digikeijs terugmelder. Moet ik dan dat draadje dan 2x doorkoppelen om de 150 cm rail binnen 1 blok  zodat er overal voldoende baanspanning ligt?

Dat wordt dan wel een uitdaging met  het wegwerken van alle draden :}
Hoe hebben jullie dat gedaan? Graag tips.

Met vriendelijke groeten

Axel
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 22:12:29 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: detectie en voeding klimspiraal
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2018, 18:37:46 »
Je mag best grotere stukken maken  ;D
En een blok deel je sowieso op in meerdere elders, dan kom je al een heel eind. Het is maar een een "richtlijn".

En je kan natuurlijk de spiraal opdelen in meer dan 3 blokken. Los je je "probleem" ook op.
Hoelang is je langste trein? Dan kan je dat als richtlijn voor je bloklengte aanhouden.
Gr.
Eric

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: detectie en voeding klimspiraal
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2018, 20:19:50 »
Het spoor op mijn railspiraal krijgt spanning via de draadeinden, die de baandelen op niveau houden. Zo hoef je bijna geen draadjes weg te werken.

Citaat
mocht er een wagon blijven steken.
Als bij mij een wagen ontkoppelt raakt op de spiraal, blijft hij niet steken, maar dendert met toenemende snelheid de helling af. Gebruik je drierail? Dan zou dat natuurlijk anders kunnen zijn bij met een rijtuig met stroomafname.

Groet,
Bas

Polder_baan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Detectie en voeding klimspiraal
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2018, 16:40:44 »
Dank voor jullie reacties. Ik rijd gelijkstroom 2 rail. Dit zet me inderdaad op een nieuwe gedachte

@Basisicum: De voeding via de draadeinden lijkt me prachtig. Heb je op elke draadeind een terugmelder gezet ? en hoe veel blokken heeft jou helix?
Ik kan natuurlijk alle 16 draadeinden gebruiken en elke draadeind aan een andere etage spanning en massa laten geven. Heb ik vier aansluitingen op 1 etage. Dat is ruim voldoende. Ga even daarop puzzelen. Goed idee ;D

@Remunj:
Mijn vraag is ook hoe ik goede voeding krijg op die lange stukken. Met de draadeindmethode kan ik om de plus/minus 1.50 meter een aansluiting realiseren.
Mijn langste trein wordt ongeveer 180 cm lang. Veel blokken is veel terugmelders (is duurder) en onnodig omdat ik liefst in 1 keer naar boven (2,6%) wil rijden, zonder tussentijds te stoppen, om slijtage aan materieel te beperken. Dank voor je antwoord.

Hier een eerste plaatje van de klimspiraal in aanbouw. Vanwege het schaduwstation is de 1e ring een cirkel en de andere ringen zijn een ovaal met R420 en R480.




Heren ik kan weer verder. Dank

Axel
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2018, 16:48:33 door Polder_baan. Reden: plaatje toegevoegd »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Detectie en voeding klimspiraal
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2018, 11:32:45 »
Ik gebruik de draadeinden als bevestigingspunt.
Kabelboompjes met een ty-rap eraan vast zetten en verdelen naar de rails.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: Detectie en voeding klimspiraal
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2018, 15:13:46 »
Ik zou ook draadjes langs de draadeinden binden. Ik ben er niet voor om constructiedelen als elektrische geleiders in te zetten. Dat doe je alleen als het om een veiligheidsaarde gaat, maar die heb je op de modelspoorbaan niet nodig.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Detectie en voeding klimspiraal
« Reactie #6 Gepost op: 06 februari 2018, 19:41:54 »
Da's een prachtige helix die je gemaakt hebt. Ziet er uit als een 6-delige, op basis van afgeronde gelijkbenige trapeziums die elkaar overlappen  (y).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Detectie en voeding klimspiraal
« Reactie #7 Gepost op: 06 februari 2018, 20:18:38 »
Hi Axel

Mooie helix.

ik heb mijn helix gemaakt van Roco 2,5 mm modelrails in de grootste radius. Mijn ervaring is dat ondanks dat ik nieuwe raillassen gebruikt heb, er toch af en toe een loc bleef staan omdat er geen stroom door kwam. Storing op de raillassen want als ik de rails handmatig iets heen en weer bewoog liep de loc weer verder. Ik heb er toen voor gekozen om de raillassen voor de zekerheid door te solderen. Een helix is achteraf vaak minder goed bereikbaar en dit gaf bij mij een goed resultaat en je kunt toch nog de gewenste blokken maken.

Iets om in de overweging mee te nemen misschien.

Succes, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Polder_baan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Detectie en voeding klimspiraal
« Reactie #8 Gepost op: 08 februari 2018, 17:08:02 »
Dank allemaal voor jullie tips.

Rob, ga ik doen solderen. Kan er nu nog prima bij. Maak elke ring een sectie (start/stop). 2 etages is dan een blok (start/stop) zowel omhoog als neergaand. Kies ervoor dat de treinen vooral rijden en zo min mogelijk stilstaan in de klimspiraal.

TE, geen idee hoe deze vorm natuurkundig heet: Combi cirkel, ovaal, zeskant = ???



foto van de voortgang:  Ik ben inmiddels op de 2e ring (van de 4)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Detectie en voeding klimspiraal
« Reactie #9 Gepost op: 09 februari 2018, 13:39:50 »
In plaats van raillassen te gaan solderen, leg je beter een vebindingsdraadje langs de buitenzijde van de railstaven over de raillasjes.
Stroomoverdracht en uitzettingsmogelijkheid gegarandeeerd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024