Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

foto's van "Nederlandse" Tds'en door Arjan6511
Vandaag om 09:53:41
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Frank 123
Vandaag om 09:50:49
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door Sicco Dierdorp
Vandaag om 09:11:39
Goede wensen voor 2026 door Kees-Jan
Vandaag om 08:48:35
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 08:43:02
Aachenau West door 741230
Vandaag om 08:28:21
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 08:26:33
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 06:46:34
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 02:32:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Albert.H0
Vandaag om 00:02:20
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door saskia
24 December 2025, 23:33:36
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
24 December 2025, 23:32:25
US diorama in H0 door Ronald Halma
24 December 2025, 23:29:11
Modelwensen 2026 door marco
24 December 2025, 23:22:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
24 December 2025, 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
24 December 2025, 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Pfarrerwinkel bahn door wob
24 December 2025, 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
24 December 2025, 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
24 December 2025, 19:08:33
Rondom Charlois door Eric B
24 December 2025, 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
24 December 2025, 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 December 2025, 17:51:14
  

Auteur Topic: Herintreder :) Afweging N of H0  (gelezen 10230 keer)

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Herintreder :) Afweging N of H0
« Reactie #60 Gepost op: 02 February 2018, 15:41:43 »
Dit zo lezende zit ik mij af te vragen wat dan de klachten zijn
van het N-spoor materieel?
Ik heb ook wel eens een storing maar na enig onderzoek mijnerzijds
is het allemaal zelf op te lossen.

En ja ik rij al 50 jaar N-spoor met veel plezier.

Frans

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: Herintreder :) Afweging N of H0
« Reactie #61 Gepost op: 02 February 2018, 16:48:08 »
Bij mij in ieder geval niet en ook mijn drie vaste handelaren hebben niet meer klanten die terug komen met N spoor materieel dan met H0 spoor materieel (direct nagevraagd).
Als ik al een keer een probleem heb is het voornamelijk met Fleischmann materieel en gek genoeg ook in mijn H0 tijd (bijna 35 jaar lang) had ik ook de meeste problemen met Fleischmann materieel.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 554
    • Valleitrein
Re: Herintreder :) Afweging N of H0
« Reactie #62 Gepost op: 02 February 2018, 17:22:04 »
Met Fleischmann heb overigens weinig problemen.
De problemen doorgaans niet ernstig.
En reparaties duren meestal niet lang.
Wel met enkele Fleischmann sprinters problemen gehad,  maar die waren  H0  ;D
Een merk zegt soms niet alles.
Maar je kunt soms pech hebben, zoals ik met N.
Het nadeel voor sommige mensen met N-spoor locs dat ze het niet durven te repareren of te openen omdat dit zo klein is en helemaal vol zit.
Overigens krijg je dit "volle" in H0 ook steeds meer door alle digitale functies.
Heel mooi als het werkt, maar lastig(er) te repareren.

Maar om weer helemaal ontopic te gaan:
Voor een goede Schaal keuze is het thema belangrijk.
Zo zijn bijvoorbeeld lange realistische  treinen in H0 moeilijk een plaats te geven in H0 voor een doorsnee modelspoorders.
En wat detaillering betreft, kijk alleen  al maar naar Artitec welke accessoires ze in N gaan uitbrengen. Zo mooi!

Gr. Maarten

@ Frans en WilcoV: je hebt een PB
« Laatst bewerkt op: 05 February 2018, 08:18:09 door Maartenw. Reden: PB gestuurd »
Met vriendelijke groet, Maarten

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Herintreder :) Afweging N of H0
« Reactie #63 Gepost op: 02 February 2018, 17:59:22 »
Roep gehoord! ;D
Na her en der wat afwegingen, waarvoor dank, toch maar besloten weer voor H0 te gaan. (...)
H0, 3-rails Marklin K. Heb C-rails gehad, maar ben toch wel overstag gegaan door 't argument van de winkelier dat K meer flexibiliteit oplevert.
Oei, sommige winkeliers maken het te bont.

Ik zou me eens oriënteren op bepaalde alternatieven en ook peco sl17,sl-18 in gedachten houden.

Flexibilteit is op allerlei manieren te realiseren, o.a. door k-rails in het geheel niet aan te schaffen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 554
    • Valleitrein
Re: Herintreder :) Afweging N of H0
« Reactie #64 Gepost op: 02 February 2018, 18:49:23 »
Flexibiliteit.
Het maar van welke kant je het bekijkt.
Originele DC wielstellen rijden over het algemeen beter over C-rail wissels.
Bij K en M rails zakt door de lagere flens het wiel iets in het hart stuk.
Dus als je niet alle wielstellen van je eventuele 2-rail wagens wilt vervangen ben je flexibeler bij C-rails  ;D
Maar qua railplan kan je bij K-rails met Flexrails werken.
Daarmee kan je je baan vloeiender en realistischer leggen.
En ben je niet afhankelijk van de lengtes, radius van de aangeboden railstukken.
Gr. Maarten
Met vriendelijke groet, Maarten

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Herintreder :) Afweging N of H0
« Reactie #65 Gepost op: 02 February 2018, 19:16:43 »
Dat is dan weer het voordeel van N schaal, het hele verhaal en problemen hierboven zegt mij dus helemaal niets ;D

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Herintreder :) Afweging N of H0
« Reactie #66 Gepost op: 02 February 2018, 20:14:46 »
Tja, deze vraag is niet nieuw.
Op dit forum is het vooral H0.
Tijdschriften ook vooral H0.
Als je twijfelt over N, ga eens naar een beurs of een winkel waar men een groot assortiment N heeft.
Kijk goed en vraag door. Maak je eigen keuze.
Op fora lees je bijvoorbeeld vaak dat de minste stofjes of ander vuil op de baan je N locs al laten stoppen.
Das onzin. Verder zijn er net zoals bij H0 kwaliteitsverschillen tussen de merken. En uiteraard de schaal.
Als je een H0 baan hebt, en dezelfde in N, dan is die laatste in oppervlak 4x zo klein. Dat zou je kunnen bestempelen als voordeel. Maar ook als nadeel. Want het kleine spul "spreekt" wat minder dan het H0 spul.

Gewoon eigen mening vormen op basis van eigen waarneming is het beste advies dat ik je zou kunnen geven.
Iedereen ziet en beleeft de zaken anders.

Suc6!
Collin

TET70

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Herintreder :) Afweging N of H0
« Reactie #67 Gepost op: 02 February 2018, 20:44:34 »
mmmmm...... vanmiddag een paar uur (!) bij een modelspoorwinkel in de stad geweest. Al pratend, kijkend en zient begin ik toch meer naar N dan H0 te neigen.... man man wat een twijfels. Binnenkort ga ik 's bij Domburg langs voor een 'lesje' digitaal rijden.
Voor de N-spoorders onder jullie, rijden jullie met de open rails of met vast ballastbed er aan af fabriek?

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Herintreder :) Afweging N of H0
« Reactie #68 Gepost op: 02 February 2018, 21:38:54 »
Ik gebruik peco code 55

mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Jurgie

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Herintreder :) Afweging N of H0
« Reactie #69 Gepost op: 02 February 2018, 21:48:00 »
Ik heb vooral roco en trix rails en een beetje Arnold maar allemaal zonder bedding, dit vooral omdat ik de bedding van fleischmann niet mooi vind. En ik had al een berg liggen van een kennis gekregen. Maar als ik nieuwe rails zou kopen zou ik naar peco code 55 kijken, omdat naar mijn mening dit de mooiste n-rails zijn. Het enigste nadeel is dat je bijna alleen maar flexrail kan gebruiken (kan soms ook een voordeel zijn).

Jurgen
Testlbaan schaal n analoog zonder topic

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
  • **
Re: Herintreder :) Afweging N of H0
« Reactie #70 Gepost op: 02 February 2018, 23:11:30 »
Al eens gedacht aan spoor 0 of 1 ?

Als ruimte geen probleem is ( hoewel op een kleiner oppervlak ook al veel valt te realiseren ) , dan is grootspoor misschien ook een optie.

Volgend weekend is er in Maarn een Spoor 0 en 1 tentoonstelling / beurs.

Al is het maar om eens ideeen op te doen en of gewoon genieten van modelspoor.

Grt

Ferry

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22768
Re: Herintreder :) Afweging N of H0
« Reactie #71 Gepost op: 03 February 2018, 11:47:08 »
Nog even over n. De betrouwbaarheid van spoor n modellen doet nog nauwelijks onder voor H0. De keuze ligt ergens anders, bijvoorbeeld dat je het teveel gepriegel vindt. Maar misschien ook het thema. Heb je een thema?

Mijn laatste spoor n baan was naar Canadees voorbeeld. Ik vind schaal n en Noord-Amerikaans een prima combinatie. Het materieel is daar groot, zodat het in schaal n nog heel wat lijkt. En de modelnormen zijn verfijnder. Realistische koppelingen en lage flenzen, zodat code 55 ook echt code 55 kan zijn. Peco code 55 is eigenlijk ook code 80, maar dan deels in de bielzenmat verstopt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Herintreder :) Afweging N of H0
« Reactie #72 Gepost op: 03 February 2018, 12:07:58 »
Bij K en M rails zakt door de lagere flens het wiel iets in het hart stuk.
Dus als je niet alle wielstellen van je eventuele 2-rail wagens wilt vervangen ben je flexibeler bij C-rails  ;D

Daar heb ik nou nooit last van. Ik heb allerlei merken door elkaar op de rails gehad (roco, lima, liliput, hag, kleinbahn en nog veel meer). Ik heb nooit wielen door AC-wielen  vervangen.

Ik geef toe ik heb ook k-wissels (uitsluitend zogenaamd slanke,  ;D ). Wielen zakken never nooit in het puntstuk. De enige wielen die daar last van kunnen hebben zijn RP25-wielen, maar die zakken ook in de piko-rails wissels (die ik ook heb) in de puntstukken.

Het is dus meer de relatie tussen wielsoort en wissel-puntstuk die je hier aan snijdt. Ook bij M-rails heb ik daar vroeger nooit last mee gehad. Ik betwijfel dus of deze flexibiliteit een C-rail voordeel is. Sterker nog, ik denk van niet omdat de meeste C-rail rijders juist zweren bij wielruil.
 
Er is iets anders dat wel mee speelt. In het hag-info forum liep in 2005 een draadje over uniformiteit bij locs. Als je locs zo wilt ontwikkelen dat ze op 2-rail en op 3-rail kunnen rijden (ondanks het verschil van de wielafstand die 14.4 bij 2-rail resp 14.0 bij 3-rail zou moeten zijn, en waarvoor ik zo nodig een wielpers hanteer), dan schieten alle Märklin wissels (ongeacht C-, M- of K-) tekort op het zelfde punt: de lengte van de strijkregel is standaard te kort.

En dat is iets wat ik wel veranderd heb (dat was ik al weer bijna vergeten).
Ik heb ooit mijn Märklin wissels allemaal aangepast qua strijkregel-lengte aan de piko-A norm. Wat vliegt de tijd ....

Kijk, als je nou gezegd had dat C-rails mooier oogt dan K-rails, dan had je een punt gehad. Niet dat ik het daarmee eens ben, maar een waardeoordeel van iemand kun je niet bestrijden.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Carl45

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Herintreder :) Afweging N of H0
« Reactie #73 Gepost op: 03 February 2018, 12:10:59 »
Het laatste van Henk kan ik beamen. Ik heb nu zelf ook Amerikaans N spoor, het is allemaal een maatje groter en ziet er goed uit. Ook zijn er genoeg detailsetjes in de handel om je modellen naar een hoger plan te tillen. Gepriegel? tot op zekere hoogte, maar met wat geduld en het juiste gereedschap is het best te doen, en gaan je modellen er ineens een stuk beter uitzien dan zo uit de doos, iets wat mij onhaalbaar leek, maar ik kan nu niet meer stoppen zo leuk!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Herintreder :) Afweging N of H0
« Reactie #74 Gepost op: 03 February 2018, 12:19:42 »
De enige wielen die daar last van kunnen hebben zijn RP25-wielen, maar die zakken ook in de piko-rails wissels (die ik ook heb) in de puntstukken.
Raar verhaal. Dat RP-25 wielen bij een Märklin wissel in het puntstuk zakken, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar in een Piko wissel?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.