Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 09:56:04
foto's van "Nederlandse" Tds'en door ES44C4
Vandaag om 09:55:53
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door R v/d Hoven
Vandaag om 09:55:28
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door Sicco Dierdorp
Vandaag om 09:11:39
Goede wensen voor 2026 door Kees-Jan
Vandaag om 08:48:35
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 08:43:02
Aachenau West door 741230
Vandaag om 08:28:21
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 08:26:33
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 02:32:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Albert.H0
Vandaag om 00:02:20
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door saskia
24 December 2025, 23:33:36
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
24 December 2025, 23:32:25
US diorama in H0 door Ronald Halma
24 December 2025, 23:29:11
Modelwensen 2026 door marco
24 December 2025, 23:22:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
24 December 2025, 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
24 December 2025, 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Pfarrerwinkel bahn door wob
24 December 2025, 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
24 December 2025, 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
24 December 2025, 19:08:33
Rondom Charlois door Eric B
24 December 2025, 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
24 December 2025, 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 December 2025, 17:51:14

Auteur Topic: Herintreder :) Afweging N of H0  (gelezen 10236 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Herintreder :) Afweging N of H0
« Reactie #45 Gepost op: 29 January 2018, 09:58:43 »
Bij Motorola is het in de praktijk vooral lastiger om gebruik te maken van geluid en allerlei uitgebreidere functies. Per adres zijn vier functies aan te sturen en Märklin loopt voorop bij het uitbrengen van modellen met tig functies en geluiden. Bij Motorola mag je dan twee adressen gebruiken, maar acht functies is alweer achterhaald.

Nu moet je je afvragen of je wel bent geïnteresseerd in al die toeters en bellen. Zo niet, dan werkt Motorola nog goed genoeg. Dan nog zou ik eens naar een alternatief voor de 6021 kijken. Die is wel heel Spartaans. De verschillende uitvoeringen van de Intellibox zijn al 20 jaar een goed alternatief en dan heb je ook nog DCC. Wil je gebruik maken van het volledige 3rail-pakket, dan kunnen eigenlijk alleen ESU en Märklin dat leveren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 29 January 2018, 15:48:30 »
Ik heb geen ambitie om een baan met aankleding te maken, maar wil wel digitaal en automatisch gaan rijden ...
Dat heb en wil/doe ik ook. :)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #47 Gepost op: 31 January 2018, 12:39:48 »
Bij Motorola is het in de praktijk vooral lastiger om gebruik te maken van geluid en allerlei uitgebreidere functies. Per adres zijn vier functies aan te sturen en Märklin loopt voorop bij het uitbrengen van modellen met tig functies en geluiden. Bij Motorola mag je dan twee adressen gebruiken, maar acht functies is alweer achterhaald.
Ik heb locomotieven met MFX decoder waarin ik 4 adressen kan invoeren.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

TET70

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 01 February 2018, 13:35:42 »
Wat de centrales betreft: ik wil eerst een testbaan maken met een klein schaduwstation waarbij ik geautomatiseerd wil rijden, maar ook handmatig kunnen rangeren.
Nu ben ik wel gecharmeerd van digikeijs, maar (voor zover ik 't kan zien) daar heb ik toch nog wel een 'hand' module bij nodig voor 't rangeren, toch? Digikeijs neemt 't automatische deel voor z'n rekening via de computer.
Kan ik dan niet beter een Intellibox nemen, daarmee kan ik in beide voorzien?
grt.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #49 Gepost op: 01 February 2018, 14:39:59 »
Zoek een centrale met de mogelijkheid om een app te gebruiken. Dan ben je van handregelaars af.

groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 01 February 2018, 15:42:32 »
Ikzelf ben juist van de Intellibox afgestapt. Ik had de IB Basic maar ik vond het lastig om telkens eerst een knopje in te drukken, dan een adres, dan [ok], en dan pas rijden. Nu heb ik de z21 (de witte dus) met de app op mijn telefoon of iPad. Dan hoef ik de betreffende loc alleen maar aan te tikken (makkelijk te vinden want er staat een fotootje bij) en rijden maar. Eventuele extra functies (verlichting ,geluiden etc.) zijn ook makkelijk te bedienen want die hebben ook hun eigen icoontjes :)  De witte z21 kan alleen niet automatisch rijden (aan een computer gehangen worden) (dacht ik). Daar moet je de zwarte Z21 voor hebben.

henk

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 01 February 2018, 16:11:13 »
Je kan via de Xpressnetaansluiting een computerinterface op de witte z21 aansluiten. Bijvoorbeeld de S88XpressNetLI van Rosoft. Heb je voor een paar tientjes een betrouwbaar interface en een S88 terugmeldaansluiting. Voor nog een paar tientjes erbij heb je ook nog een terugmeldschakeling en een wisseldecoder om een testbaan te maken.
http://www.rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-117874107/s88XPressNetLI_USB.html

Je kan ook een handregelaar op de Xpressnetpoort aansluiten. Handbediening met een app moet je maar prettig vinden. De z21 start wordt geleverd met een Mulitimausregelaar.

Voordeel van de z21 is dat die ook Motorola aan boord heeft. Een zuivere DCC centrale als die van Digikeijs blijf onlogisch voor drierail Tet. Een groot deel van het beschikbare drierailmaterieel wil daar niet op rijden. Sowieso zijn er denk ik nul drierailbanen die door een Digikeijs en weinig die door een z21 worden aangestuurd. Dat is niet voor niks.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2018, 16:36:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jurgie

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 01 February 2018, 17:02:18 »
Tet

Waar je ook naar zou kunnen kijken is een marklin mobile station 2 met cc-schnitte.
http://can-digital-bahn.com/modul.php?system=sys5&modul=54
Dat is ook met de computer te besturen. Op het 3-rail forum is er een draadje over, maar kon hem ff niet zo snel vinden.

Jurgen
Testlbaan schaal n analoog zonder topic

jowi

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 01 February 2018, 17:13:57 »
Ruimte is geen issue.
Tja als ruimte echt geen issue is, dan zou ik minstens H0 of groter nemen... maar goed, ik kan me niet voorstellen dat ruimte geen issue is. Dat is het altijd. Of je moet de beschikking hebben over een enorme loods oid. Zelfs een aparte kamer of garage kan voor H0 al te klein zijn als je met langere treinen wilt rijden, en voor N schaal groot genoeg om de rest van je leven een wereld te bouwen die puur door de ambitie en grootte, nooit af komt...

Ruimte speelt wel degelijk een rol, maar is wel afhankelijk van wat voor soort baan je wilt...

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #54 Gepost op: 01 February 2018, 21:29:54 »
Ga ook eens kijken naar wat je wilt bouwen en rijden hierdoor kun je misschien wat gerichter te werk gaan,
Wil je DB en NS rijden dan zijn er veel opties in zowel H0 als N,Wil je echter een bepaald tijdperk rijden dan kan het zijn dat er niet veel te vinden is in N.Ik Heb zelf 1/76(00)engels ik verzamel dit nu enkele jaren bevalt mij prima ook dat wordt mooier en mooier.
British Rail diesel Fan

Maartenw

• Offline Offline
    • Valleitrein
« Reactie #55 Gepost op: 02 February 2018, 11:00:36 »
Hoi,
ik lees nergens dat schaal TT 1:120 ook een goede optie kan zijn.
Zelf heb ik een grote moderne Duitse H0 baan.
Als ik weer zou moeten kiezen, zou het bij een Duitse baan wel eens TT zijn.
De modellen zijn fraai gedetailleerd en de verkrijgbaarheid in  Nederland is geen probleem.
Maar als je Nederlands wilt rijden is H0 de beste optie.
Leuk al die 3D geprinte kappen in N-spoor,  maar de afwerking haalt het bij lange na niet de kwaliteit van de fabrieksitems.
Bovendien is dit voor veel hobbyisten lastig zelf te doen.
Er zijn fraaie N-spoor producten in klein serie,  maar niet goedkoop.

Denk bijvoorbeeld ook eens aan smalspoor, H0m en H0e.

Welk thema of land wil je uitbeelden?
Daarna kan je kijken naar de beschikbaarheid in de schalen.

Gr. Maarten
Met vriendelijke groet, Maarten

WilcoV

• Offline Offline
    • Spoorhistorie
« Reactie #56 Gepost op: 02 February 2018, 11:15:47 »
Ik zelf ben enige jaren terug overgestapt van H0 naar N spoor. Ik rij NS zonder voorkeur voor periode.
Ook ik heb eerst rondgekeken wat mijn opties waren en eerlijk gezegd verbaasde ik me over de verkrijgbaarheid van NS modellen in N spoor. Veel meer dan ik verwachte. Nu al enige jaren bezig en helaas ook vooral via een ander forum omdat de acceptatie van N spoor op dit forum te wensen over laat.
Lees bijvoorbeeld hier reacties over 3D printen en detaillering. Dat is al lang niet meer zo. Ik heb 3D geprinte modellen rondrijden en die doen niet onder voor modellen van andere merken. Kleinserie duur? Niet duurder dan het prijsverschil bij H0 tussen merken en kleinseries en diverse kleinserie modellen zijn zelfs niet veel duurder dan vergelijkbare modellen van grote fabrikanten.

Als je werkelijk alles van NS in model wil hebben, ja dan heeft H0 meer te bieden. Zonder meer. Maar voor een grote N spoorbaan (zelf heb ik 5 bij 6 meter ruimte beschikbaar) ruim voldoende om de sporen te vullen en voor kleiner moet je zelfs kiezen wat wel en wat niet.

Waarom ik voor N spoor heb gekozen. Simpel de ruimte die ik had gaf mij geen voldoening om een goede H0 baan neer te leggen met enigszins realistische spoorlengten op stations e.d.. In N spoor kreeg ik die mogelijkheid wel.

Priegelig. Tsja. Ik heb een goede tafelloep met led verlichting. Deze is dusdanig groot dat ik er perfect doorheen kan kijken en hieronder perfect priegelwerk kan doen.

Een keuze H0, TT, N of wat dan ook is persoonlijk. Kijk rond wat er is en wat je minimaal wil.

Maartenw

• Offline Offline
    • Valleitrein
« Reactie #57 Gepost op: 02 February 2018, 12:14:12 »
Lees bijvoorbeeld hier reacties over 3D printen en detaillering. Dat is al lang niet meer zo. Ik heb 3D geprinte modellen rondrijden en die doen niet onder voor modellen van andere merken.

De kwaliteit van 3D is inderdaad sterk verbeterd.
Zelf ook kort geleden bij Shapeways in hoogste kwaliteit wat besteld, absoluut prima.
Maar het gaat om de afwerking, bedrukking.
Met decals valt het vaak een beetje tegen.
Een tamponeermachine is voor de meeste niet weggelegd.
Tot nu toe heb ik geen 3D geprinte N-spoor modellen gezien, net zo als de fabrieksmodellen.
Maar laat maar eens scherpe close-up foto's van je modellen zien  ;)
Maar goed je kunt als hobbyist veel zelf maken, maar niet iedereen wil of kan dat.

De laatste jaren is overigens het aanbod van NS modellen in N-spoor sterk toegenomen, met name Piko.

Maar ik moet nog even wat kwijt.
Niets ten nadele van N-spoor.
Mijn eerste trein kreeg ik op 6-jarige leeftijd, een N-spoor Fleischmann DB 212 donkerrood. Deze heb ik nog steeds en doet het uiteraard ook nog.  ;)
Ik verkoop net zo makkelijk H0 als N-spoor maar bij bij bepaalde merken is het aantal N-spoor reclamaties en klachten  bijzonder hoog....
Uiteindelijk komt het wel goed, maar duurt vaak wel erg lang.

Gr. Maarten

WilcoV

• Offline Offline
    • Spoorhistorie
« Reactie #58 Gepost op: 02 February 2018, 12:30:30 »
Maartenw, dat licht niet aan de kwaliteit van de 3d prints maar aan de capaciteiten van diegene die de modellen afwerkt. En scherpte decals, tsja ik zit niet met een loep naast mijn modelbaan. Hoe groter de schaal hoe perfecter de decals en ook hier geldt, hoe beter de afdruk en kwaliteit van de decalproducent (ja je kan ze ook voor N spoor perfect laten produceren), hoe scherper de decal en achtergrond is perfect genoeg weg te werken. Maar ja wil je perfecte belijningen, dan moet je een zo groot mogelijke schaal kiezen.
Klachten bij N spoor bijzonder hoog? Onzin. de klachten over N spoor modellen zijn niet hoger dan die van H0 of andere schalen.
NS in N spoor, ik en diverse andere N spoorders hebben diverse oude modellen van grote merken (Arnold, Fleischmann, Minitrix e.d.) rondrijden van jaren terug, gedigitaliseerd en al en die lopen nog steeds perfect. Nieuwe modellen van diverse merken, lopen zelfs bij intensief gebruik perfect, ook na langer gebruik.
Het enige werkelijke keuzecriterium, buiten hoe goed kan je zelf met priegelwerk omgaan, is de diversiteit van modellen. Ik geef zonder meer toe dat H0 een grotere keuze van met name niet Duits materieel heeft. Maar voor de gemiddelde thuisbaan is er in N spoor ruime keuze.

Maartenw

• Offline Offline
    • Valleitrein
« Reactie #59 Gepost op: 02 February 2018, 13:07:41 »
Wilco,
Betreft reclamaties.
Dit is geen onzin!!!
Maar bij mij een feit!
Dat jij daar geen last van heb, dat kan.
Maar bij mij is het statistisch een feit.
En dan ben ik niet de enige.
Hier een geval van vorige week:
Een klant van mij had 7 N-spoor locs elders gekocht,  maar kon 4 van de 7 binnen korte tijd voor garantie terugbrengen. ..

En hoe komt het dat de wachttijd bij Trix service afdeling zeker 3-4 maanden is??
Vraag het je eigen winkelier maar.

Op dit moment heb ik betreft N-spoor de beste ervaringen met Piko.

Gr. Maarten