Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Groot treinongeluk bij Milaan  (gelezen 4571 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2018, 17:04:14 »
Op de website van de Sueddeutsche Zeitung las ik dat overlevenden vertellen dat ze, voorafgaand aan het ongeluk, minutenlang lawaai hebben gehoord. Daarbij werd gesuggereerd dat er toen al een wagon ontspoord was.

Als ik dat lees moet ik altijd denken aan het ICE-ongeluk bij Eschede (dit jaar trouwens alweer 20 jaar geleden!). Daar raakte een wielband los en boorde zich door de wagonbodem naar het passagierscompartiment. Als de reconstructie van Discovery Channel klopt kwam die precies tussen twee stoelen naar boven. De passagier die op één van die stoelen zat is toen op zoek gegaan naar de conducteur. Helaas gebeurde het ongeluk voordat er actie kon worden ondernomen.

Wat ik nooit heb begrepen, is dat als zoiets gebeurt, mensen niet aan de noodrem trekken. Als een metalen staaf van een meter zo whoep uit de bodem van de trein de coupé inschiet dan moet je niet de conducteur gaan zoeken, maar meteen de noodrem gebruiken. Achteraf makkelijk praten misschien, maar het zijn dingen die ik me altijd blijf afvragen...

Met vriendelijke groet,
Dennis

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2018, 17:43:40 »

Luchtfoto van de brandweer die het tragische spoorwegongeval van Pioltello op 25 januari vastlegt.

Meer informatie en foto's op: http://www.ferrovie.it/portale/articoli/7103 (Italiaans)


Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2018, 18:32:43 »
Was het een geduwde combinatie? Met het rijtuig wat geknikt staat als stuurstand? Wat dan wel weer gek zou zijn als daar al iets mee mis was terwijl de machinist erin zat ???



...Wat ik nooit heb begrepen, is dat als zoiets gebeurt, mensen niet aan de noodrem trekken. Als een metalen staaf van een meter zo whoep uit de bodem van de trein de coupé inschiet dan moet je niet de conducteur gaan zoeken, maar meteen de noodrem gebruiken. Achteraf makkelijk praten misschien, maar het zijn dingen die ik me altijd blijf afvragen...

Wellicht angst om de verkeerde beslissing te maken? Wij als "kenners" zouden het wel weten maar een leek wellicht niet? Maar ik ben het met je eens, dat soort dingen zullen altijd een groot vraagteken blijven waarop je waarschijnlijk geen antwoord krijgt  :-X
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2018, 18:35:20 door Rondje_HO »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2018, 18:51:41 »
Op de website van de Sueddeutsche Zeitung las ik dat overlevenden vertellen dat ze, voorafgaand aan het ongeluk, minutenlang lawaai hebben gehoord. Daarbij werd gesuggereerd dat er toen al een wagon ontspoord was.
[...]
Wat ik nooit heb begrepen, is dat als zoiets gebeurt, mensen niet aan de noodrem trekken. Als een metalen staaf van een meter zo whoep uit de bodem van de trein de coupé inschiet dan moet je niet de conducteur gaan zoeken, maar meteen de noodrem gebruiken. Achteraf makkelijk praten misschien, maar het zijn dingen die ik me altijd blijf afvragen...
Dat begreep ik bij het zien van dit filmpje dan ook niet: ik krijg althans niet de indruk dat de machinist hier al doorheeft dat er iets niet klopt en een remming inzet. Dat je met een ontspoord rijtuig geen snelremming inzet kan ik nog begrijpen, maar ik krijg ook niet de indruk dat er op z'n minst geremd wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=_Sg7vdAxoDA

Maar ik snap ook dat mensen tegenwoordig voorzichtig zijn: je wordt om de gekste dingen beboet, dus ik kan me voorstellen dat die angst er ook heerst bij een mogelijke ontsporing.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2018, 18:55:39 »
Citaat
Wellicht angst om de verkeerde beslissing te maken

Zoiets zal het wel zijn. Je vraagt je af of je aan de noodrem mag trekken omdat je al tientallen jaren "misbruik wordt gestraft" erbij ziet staan.

Stel dat je een fietser op straat lelijk uit ziet glijden. Gebroken arm ofzo. Durf je 112 te bellen? Of vraag je je af of je er een boete voor kan krijgen als je onnodig belt? (Antwoord: je mag altijd bellen, je mag 112 ook als vraagbaak gebruiken à la "kan ik deze persoon naar de eerste hulp brengen of moet er een ambulance komen".)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2018, 19:26:24 »
Allereerst: sterkte voor de slachtoffers die het overleefden, de nabestaanden van de doden en het treinpersoneel! Ik neem tenminste niet aan dat de machinist aan zijn dienst begon "en dan gaan we vandaag eens lekker spectaculair ontsporen"! :-\

Forumgenoten benoemen (terecht!) de angstcultuur die veel mensen regeert: het is immers tegenwoordig 'goed gebruik' om zelfs decennia of eeuwen láter nog zaken te herkauwen en achteraf mensen te verketteren! En dan niét de hooggeplaatste/overbetaalde personen die een (discutabele) beslissing namen, maar de 'werkbij', die feitelijk niet eens een keuze had!

Dennis noemde "Eschede"; feitelijk vooral het gevolg van het afzweren van massieve wielen op de ICE omdat de kosten zo hoog waren... Dat inmiddels de kosten vanwege alle verplicht gestelde extra "Untersuchungen" op een vergelijkbaar niveau zijn, zullen we maar vergeten...

Laten we niet vergeten, dat 'reizen-per-trein' VEILIG is (net zoals vliegen), maar dat die veiligheid óók een prijskaartje heeft!
De Angelsaksen hebben zo'n mooie uitspraak: Penny wise and Pound foolish. Op de korte termijn zal dat wellicht de oorzaak blijken en op een veel langere termijn zal er dan ongetwijfeld een bijgoochem argumenteren, dat het tóch de schuld van de machinist was...

Sorry voor het cynisme.

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2018, 23:27:20 »
Allereerst natuurlijk de gedachten aan de overledenen en de gewonden.

Als ik de luchtfoto zo analyseer, is het een trekduw-trein, walke geduwd werd, waarbij de stuurstand aan de voorkant ontspoord is en daarna door de rest van de trein verder geduwd is en om een mast gekruld. Het lijkt zo te zien ook iets, wat toch redelijk plotseling zijn beslag heeft gekregen, want het spoor van het ontspoorde rijtuig is niet veel langer dan de trein zelf.

Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2018, 15:43:42 »
Een bizar filmpje van de trein vlak voor het ongeluk:  :o

https://www.telegraaf.nl/video/1594831/heftig-moment-voor-treincrash-gefilmd

Nu ga je je wel afvragen hoe de treinen in Italië normaal rijden, als dit nog geen reden was om aan de noodrem te trekken  :P

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2018, 16:07:48 »
Een van de wagens staat niet goed op zijn voorste draaistel.
Je ziet aan de daklijn dat ie een stuk lager voorbijkomt.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2018, 16:09:45 »
Persoonlijk vond ik de vonken en rondvliegende ballast dan weer opvallender....
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2018, 16:20:36 door Sicco Dierdorp »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2018, 17:37:33 »
En nog dit Italiaanse nieuwsfilmpje met op 1:14 min. een animatie van het ongeluk. De voorste twee rijtuigen (stuurstand + rijtuig) zijn doorgegaan. De rest is ontspoord.

http://video.sky.it/news/cronaca/treno-deragliato-ricostruzione-dellincidente-ferroviario/v395911.vid

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2018, 18:35:50 »
Railslijptrein. Niks bijzonders.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2018, 00:21:53 »
^^ Niet grappig.  >:(

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #14 Gepost op: 28 januari 2018, 00:32:54 »
Ik hou ook wel van zwarte humor... hij is op het randje...

Wat ik vele malen erger vind, op basis van de beelden die ik tot nu toe gezien heb, is dat dit ongeluk voorkomen had kunnen worden.
Dat wat we zien op de camerabeelden, moet ook gezien en gehoord geweest zijn IN de trein, en dan moet er toch iemand zijn die voldoende verstandelijke vermogens heeft om in te schatten dat dat niet goed gaat en dat dat een reden is om aan de noodrem te trekken?
Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat de machinist hier helemaal niets van gemerkt heeft, als een rijtuig in de ballast gaat lopen en probeerd een perron "af te kluiven" moet dat te zien zijn op de instrumenten in de stuurstand, zeker de opgenomen stroom zal behoorlijk opgelopen zijn om de extra weerstand te compenseren.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2018, 00:36:16 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.