Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden  (gelezen 2024 keer)

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Gepost op: 25 januari 2018, 21:44:54 »
Bij het opruimen van mijn oude video films, kwam ik een toch wel leuke film tegen.
Het betreft een cabinerit, met loversrail in de 2207 en de 2215.
Natuurlijk was er in deze tijd nog geen gopro o.i.d , maar dit is gefilmd met een Sony video 8 camera, die af en toe wat moeite had methet automatisch zoomen, zeker als de zon door de ramen scheen. Helaas was het raam van de 2207 erg vies, maar op de terug weg is het raam van de 2215 wel wat schoner, plus de zon staat niet direct in het beeld.

Maar toch wilde ik dit historische filmpje niet achterwege houden en hoop dat iedereen die hier naar kijkt, de tijd  dat het gemaakt is in het achterhoofd houdt.
Het is wellicht de laatst (en misschien ook wel de eerste?) maal dat er een film op dit baanvak gemaakt is.
In deze jaren was alles nog geel, zoals de sprinters, de locs enz, behalve de toen zeer opvallende turquoise rijtuigen van Lovers.
Er reed nog een intercity tussen Maastricht/Heerlen naar Haarlem, waar in de film meerder stammen, soms met een dubbeldekrijtuig of plan W als versterking voorbij komen, ook zie je in Haarlem de locs nog omlopen.
Het is hoogzomer dus er rijden volop DDM1 materieel naar Zandvoort.

Heel bijzonder is de DDAr die terzijde wordt genomen te Halfweg en door op de inhaal sporen moet wachten op de Loversrail.
Verder nog veel conmbinaties te Amsterdam
en ook zijn de toen net aangeschafte DB postruituigen te zien op het NS (nu Nedtrain) terrein te Haarlem, die staan te wachten op ombouw.

Ook de oude gele NZH gelede bus ontbreekt niet.

https://www.youtube.com/watch?v=1RMu6M7kJ3Q

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2018, 21:50:40 »
Citaat
Deze video is niet beschikbaar.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2018, 21:56:00 »
Heel vreemd, film is inderdaad verdwenen. ga het nog maar eens proberen, zal wel iets fout gedaan hebben?

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2018, 22:07:24 »
Link werkt gewoon...
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2018, 22:13:57 »
Nu wel ja  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2018, 22:15:40 »
Klopt, alles werkt weer.

Normaal stopte Lovers niet te IJmuiden Casembroodstraat, dit was eenmalig.
Verder is ook te zien dat alleen de overweg aan de Groeneweg automatisch werkt en dat de andere nog hand bediend moesten worden, wel was men bezig het baanvak geheel te automatiseren, zoals plaatsen seinen en overal nieuwe overweg bediening, de nieuwe kasten en spoordetectie stonden al langs de lijn.

Mvgr,

Piet

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2018, 22:35:11 »
Natuurlijk was er in deze tijd nog geen gopro o.i.d , maar dit is gefilmd met een Sony video 8 camera, die af en toe wat moeite had methet automatisch zoomen, zeker als de zon door de ramen scheen.
Ik denk dat je de autofocus bedoelt ;) Een bekend probleem overigens, maar gelukkig was het erg helder weer waardoor het niet snel zeer storend werd. Naar mijn mening is er met de kwaliteit niets mis. Velen op Youtube maken de fout dergelijk materiaal (PAL-resolutie) in breedbeeld uit te voeren of zelfs tot 'HD' op te blazen, informatie die er helemaal niet is en de beeldkwaliteit geen goed doet.
Nog erger zijn de video's waar compleet onnodige stabilisatie op los gelaten is.
Dat zie ik hier allemaal niet. Kwaliteit is relatief ;) Er zijn zoveel lieden die tegenwoordig om het hardst '4k' roepen maar materiaal uploaden dat ook in PAL niet om aan te zien is, dat er naar mijn mening niets mis mee is. Daarnaast wisten we toen niet beter.

Ook leuk dat moment rond 13:20, waar enige angst betrapt te worden de cameraman besluipt en de machinist een mooi praatje klaar heeft ;)

Ik denk dat de mensen die een foutmelding kregen nog moesten wachten op het verwerken van de video.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2018, 02:20:51 »

Verder is ook te zien dat alleen de overweg aan de Groeneweg automatisch werkt en dat de andere nog hand bediend moesten worden, wel was men bezig het baanvak geheel te automatiseren, zoals plaatsen seinen en overal nieuwe overweg bediening, de nieuwe kasten en spoordetectie stonden al langs de lijn.

Denk eerder juist dat alles net is afgebroken. Lijkt me niet dat er toen nog zo grote investering on de lijn werd gestopt.
Gr marc

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2018, 07:48:44 »
Juist wel, Lovers wou door kunnen rijden dus werd de beveiliging weer aangebracht.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2018, 13:22:11 »
Aah, nooit gedacht dat er zulke investeringen gedaan zouden zijn. Wel een schitterden filmpje trouwens
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:32:28 door gtw6016 »

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3399
    • Flickr
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2018, 15:10:29 »
Met de ogen van nu is het wellicht vreemd ja.
Toen was verzelfstandiging nieuw en was met ten eerste erg gretig om die concurrentie toe te laten en aan de andere kant erg rechtlijnig in dat de overheid moest zorgen dat de infrastructuur daarvoor optimaal beschikbaar was. Met de ogen van toen (ik weet het nog goed) was het volstrekt logisch dat zo´n investering werd gedaan. Met de huidige rol van Prorail en NSR liggen de kaarten wel anders.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2018, 19:51:32 »
Denk eerder juist dat alles net is afgebroken. Lijkt me niet dat er toen nog zo grote investering on de lijn werd gestopt.
Gr marc
Dat verklaart de vele elektronische overwegbellen niet die ik zie ;) Die waren zelfs eind jaren '90 nog betrekkelijk nieuw om tegen te komen.

@ Sicco: ik blijf het jammer vinden dat m'n ouders geen zin hadden uit te zoeken hoe dat werkte, dat Lovers Rail, want een jonge spoorliefhebber had er graag heen gewild, maar ja.
Jammer dat dergelijke concurrentie sindsdien nooit meer is toegepast/toegestaan.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Cabinerit IJmuiden-Amsterdam CS-IJmuiden
« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2018, 20:19:59 »
Gewoon een kaartje kopen bij het Lovers-loket en je mocht mee naar IJmuiden, niet anders dan bij de NS.  ;)
De enige keer dat ik mee ben geweest stapten er wel vier passagiers uit op IJmuiden CS, dat geeft ook wel de reden aan van de opheffing.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.