Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rail 2019 Houten 22-23-24 februari door puntenglijder
Vandaag om 19:47:41
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:44:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tomasso
Vandaag om 19:42:07
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 19:31:10
Vraag: Alternatieve traptreden ACME DB IC rijtuigen? door laurent
Vandaag om 19:28:56
NS modelbaan Hoekdam H0 door André 1976
Vandaag om 19:24:28
Artitec DE1 ombouwen 2-rail naar 3-rail. door Station_Dooiland
Vandaag om 19:24:10
Oersik in schaal 1 door Met een sik
Vandaag om 19:21:25
De Rheingold in model naoorlogs door Hans Reints
Vandaag om 19:13:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 18:58:53
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door duikeend
Vandaag om 18:58:36
Baan in Los Angeles door ArjanB
Vandaag om 18:54:01
Wie is de maker en welke schaal ? door IJsselsteyn
Vandaag om 18:52:36
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 18:16:02
Roco 62231, lok. Wielen draaien wel, maar rijdt niet. door Jeff
Vandaag om 18:06:58
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
Vandaag om 17:17:26
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 15:07:32
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door NS1220
Vandaag om 14:21:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 72sonett
Vandaag om 13:35:15
Fleischmann startsetje in N -vraagje over de loc door Supercitroen
Vandaag om 13:23:36
NL baan: Frotterdam in h0 door Eric B
Vandaag om 12:52:51
De Hondsrugbaan, H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:40:57
Niet alle functies van diversen Roco loc's werken via MultiMaus 10810 (v1.04) door FHJ Seller
Vandaag om 11:30:32
BNLS-Module: "La vie...une gare abandonnée" door Edsko Hekman
Vandaag om 11:13:45
Liefhebbers Fremo in n? door Bert van Gelder
Vandaag om 10:42:54
Zet in je agenda: zaterdag 30 maart Beneluxspoordag 2019 Nieuw-Vennep... door Bob R.
Vandaag om 10:03:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:38:09
Bouw Artitec Elektriciteitshuisje in N door Pauldg
Vandaag om 09:37:57
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Suchet
Vandaag om 07:45:45
MB-module: "Groeten uit Jottum" door Tulpendaal
Vandaag om 07:22:53
  

Auteur Topic: Groot treinongeluk bij Milaan  (gelezen 3316 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #15 Gepost op: 28 januari 2018, 08:15:26 »
Nah Eric,

De machinist zal zeker gemerkt hebben dat één van de rijtuigen tegen de perronwand liep.
Het levert rare schokken in de trein op.
En hij zal best een remming ingezet hebben!
Maar vergeet niet: De trein reed op normale snelheid en raakt de perronwand wat de machinist merkt.
Machinist zet een remming in.
Net buiten het station ligt een wisselstraat wat het ontspoorde rijtuig uit het rechte spoor dwingt.
Trien breek en de verdere gevolgen zijn te zien.
De twee koprijtuigen staan een stukje verderop.
Persoonlijk denk ik (door ervaring) dat die trein nadat hij het perron raakte nooit meer op tijd tot stilstand kon komen.
Misschien ook even in aanmerking nemen dat de ontsporing ongeveer 2 kilometer voor het station heeft plaats gevonden.
2 kilometer betekend bij een snelheid van 120km/h een tijd van 2 minuten om dat af te leggen.
En laten we wel zijn, de eerste reactie van iemand die in dat rijtuig zou zitten is: Wegwezen hier!
En daarna pas denken aan noodrem trekken.
Achteraf is makkelijk praten.
Maar de officiele uitslag van het onderzoek zullen we wel vernemen.

« Laatst bewerkt op: 28 januari 2018, 08:26:51 door Henk Boshuyzen »

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2018, 15:22:09 »
Met 120km/h legt de trein die 2 km af in 1 minuut.
Verder kan ik uit ervaring zeggen dat wanneer een draaistel ontspoort je al voldoende moeite mag doen om te blijven staan. Dan ook nog het halve gangpad doorwandelen richting de noodrem is een hele kunst.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • NS tijdperk IIIc
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #17 Gepost op: 28 januari 2018, 15:26:02 »
Als je naar de beelden in de trein kijkt lijkt het me toch dat men nauwelijks reageert op wat er gebeurt, terwijl het toch duidelijk is dat er iets niet in de haak is, waarschijnlijk al vlak na het ontsporen van het draaistel.
Bij een noodremming vanaf dat moment had de trein dus waarschijnlijk al voor het station stil gestaan.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9120
    • Mijn fotoarchief
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2018, 15:42:52 »
Forumgenoten benoemen (terecht!) de angstcultuur die veel mensen regeert: het is immers tegenwoordig 'goed gebruik' om zelfs decennia of eeuwen láter nog zaken te herkauwen en achteraf mensen te verketteren! En dan niét de hooggeplaatste/overbetaalde personen die een (discutabele) beslissing namen, maar de 'werkbij', die feitelijk niet eens een keuze had!

Wat een bullshit Frans. Er wordt geen angstcultuur benoemd, er wordt onwetendheid benoemd. Dat is iets heel anders en heeft werkelijk geen r*k te maken met de maatschappelijke discussies die momenteel gaande zijn.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail 2019 :)

Dennis van Leuverden

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 473
  • Gotthardbahn
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2018, 16:14:23 »
Dennis noemde "Eschede"; feitelijk vooral het gevolg van het afzweren van massieve wielen op de ICE omdat de kosten zo hoog waren...

Nee hoor, dat er geen massieve wielen onder de ICE zaten was omdat de draaistellen niet goed genoeg waren voor de hoge snelheden en het comfort van de reiziger eronder leed.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #20 Gepost op: 28 januari 2018, 16:39:23 »
Als je naar de beelden in de trein kijkt lijkt het me toch dat men nauwelijks reageert op wat er gebeurt,

Eric,
Waar heb je dat filmpje gezien?
Geef de link AUB.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • NS tijdperk IIIc
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #21 Gepost op: 28 januari 2018, 17:07:54 »
Dat begreep ik bij het zien van dit filmpje dan ook niet: ik krijg althans niet de indruk dat de machinist hier al doorheeft dat er iets niet klopt en een remming inzet. Dat je met een ontspoord rijtuig geen snelremming inzet kan ik nog begrijpen, maar ik krijg ook niet de indruk dat er op z'n minst geremd wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=_Sg7vdAxoDA

Maar ik snap ook dat mensen tegenwoordig voorzichtig zijn: je wordt om de gekste dingen beboet, dus ik kan me voorstellen dat die angst er ook heerst bij een mogelijke ontsporing.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6163
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2018, 17:13:28 »
Volgens mij is dat een willekeurig voorbeeld hoe mensen niet reageren bij zoiets en niet specifiek dit ongeluk.

Eric, zie je ook aan de plaatsingsdatum uit 2012  ::)
Gr.
Eric

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • NS tijdperk IIIc
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2018, 17:16:36 »
Oeps... my bad  ::)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2018, 18:06:03 »
Oke, dus je bedoelde dat filmpje bij de ÖBB?
Ik vond het al vreemd dat ik niets kon vinden.
Ik sluit me aan bij elt-Mhv.

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #25 Gepost op: 31 januari 2018, 08:01:26 »
http://www.railjournal.com/index.php/europe/milan-derailment-investigators-focus-on-track-maintenance.html?channel=537

Ik volg 'm niet helemaal, maar er zou een houten balkje gebruikt zijn bij werkzaamheden om rails te ondersteunen?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4827
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #26 Gepost op: 31 januari 2018, 08:47:29 »
Kern is:

Citaat
a 23cm-long section of the rail head had been shorn off above a fishplate

Dus bij een kop van een rails, bij de railverbinding, was het bovenste stuk van de rail afgebroken. In de buurt lag hout, wat wees op een (tijdelijke?) reparatie. Zoiets.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • NS tijdperk IIIc
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #27 Gepost op: 31 januari 2018, 09:21:52 »
Bijna... de onderzoekers proberen vast te stellen of de stukken hout die gevonden zijn tussen de rail en in de ballast, mogelijk gebruikt zijn door een onderhoudsteam om de rails tijdelijk te ondersteunen.

In een persverklaring schrijft de manager infrastructuur van RFI, de Italiaanse versie van ProRail, dat er niets in hun onderhoudsprotocollen staat wat het gebruik van houten ondersteuningen vereist of rechtvaardigt.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jan-Peter

  • Online Online
  • Berichten: 1722
  • Bnlx treinendokter.
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #28 Gepost op: 31 januari 2018, 22:05:45 »
Tja, maar ik twijfel of het gebruik ook specifiek verboden is.

Contracten op 'pro-rail' niveau houden zich vaak op een abstract niveau van de werkzaamheden bezig. In de trant: "Het werk zal gedaan worden in overeenstemming met de geldende veiligheids regelementen en industrie best practises". Dit soort brede statements kunnen bij elk incident (niet eens resulterend in een ongeluk) gebruikt worden om contractors en sub-contractors te berispen. Contractors en sub-contractors gaan hier normaal mee akkoord, omdat dat vrijheid bied om een werkwijze te kiezen, veranderen, aan te passen zonder dat de kontrakten weer opnieuw moeten worden onderhandeld.

Ik heb kontrakten gezien, die 3 maanden in de clarification rondes zaten. Kontrakthouder en kontraktnemer steggelen over komma's, toepassing van belasting, wederzijdse borging, enz enz. Tussen (NL) een simpelle sub-contracter en contracter zijn dit documenten die exponentieel in volume groeien. Iets wat er dus niet instaat is 'hoe' alleen 'wat'.
Een dochtermaatschappij (om t nog lastiger te maken) van een Italiaanse olie en gas gigant, presteerde het om een jaar na aanvang nog te bakkeleien.

Approved procedures zijn normaal gesproken de uitwerking van de werkzaamheden tussen de verschillende partijen, die worden onderhandeld door 'experts'. Dit zijn beschrijvingen van de verwachtingen en te leveren diensten per fase. Denk aan 10 pagina's proza en twee mappen aan tekeningen.
In dit beetje leesvoer staat ook hoe er om moet worden gegaan als er na alle zegeningen toch nog een verandering nodig is: Method of Change.
 
Ik laat bewust allerlei bieden/niet-bieden en (commerciele) risico analyze weg. Dit zijn de  geheimen van de smid. In kort: meestal wordt het werk door de laagst biedende gedaan, heel soms niet.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2018, 22:10:59 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • NS tijdperk IIIc
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #29 Gepost op: 31 januari 2018, 22:14:41 »
Een van de redenen waarom ik zo wars ben van zinloze bureaucratie (pleonasme) en de gestoorde geldmolen die certificering heet...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.