Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-05-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HTM280er in messing door Tulpendaal
Vandaag om 06:22:44
Hobby Center Kato Tokyo door AndrevdG
Vandaag om 04:36:55
Wat gebeurt er als je niet oplet?? door Rondje_HO
Vandaag om 02:13:08
Welk lettertype op seinnummerborden ? door Jeanne
Vandaag om 01:40:38
Ombouw V160 door Peter.v.L
Vandaag om 01:22:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
21 mei 2018, 23:52:42
Liliput L131999 - NS3500 - LED vervangen door HaHoHo
21 mei 2018, 23:21:57
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
21 mei 2018, 23:19:22
Documentaire 50 jaar huisstijl NS bij RTV Utrecht door Thom
21 mei 2018, 23:12:27
Modules van Kees, we gaan naar Dordrecht toe. door Pauw Gauwes
21 mei 2018, 22:31:13
Oersik in schaal 1 door FritsT
21 mei 2018, 22:09:11
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
21 mei 2018, 22:08:36
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
21 mei 2018, 22:06:09
ModelTrein Expo OntraXs 2018. De voorpret en napraat! door Ronald Halma
21 mei 2018, 21:56:45
Update: baan in de tropen door Arjen52
21 mei 2018, 21:55:22
EifelBurgenBahn door 44
21 mei 2018, 21:49:44
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
21 mei 2018, 21:42:23
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door TinTin
21 mei 2018, 21:12:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
21 mei 2018, 21:01:54
Een NS 2000 voor de SGB! door Carel Ruysink
21 mei 2018, 20:59:34
uhlenbrock 63410 18 volt? gelijkspanning door Bert_Apd
21 mei 2018, 20:33:20
Aachenau West door wob
21 mei 2018, 20:31:27
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 mei 2018, 19:57:09
Raadplaatje door Klaas Zondervan
21 mei 2018, 19:24:02
Frans diorama 1:48 door Wim Corduwener
21 mei 2018, 19:01:29
Modelbaan in Trainz door olaf99
21 mei 2018, 18:51:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 mei 2018, 17:55:46
  

Auteur Topic: Groot treinongeluk bij Milaan  (gelezen 3132 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #15 Gepost op: 28 januari 2018, 08:15:26 »
Nah Eric,

De machinist zal zeker gemerkt hebben dat één van de rijtuigen tegen de perronwand liep.
Het levert rare schokken in de trein op.
En hij zal best een remming ingezet hebben!
Maar vergeet niet: De trein reed op normale snelheid en raakt de perronwand wat de machinist merkt.
Machinist zet een remming in.
Net buiten het station ligt een wisselstraat wat het ontspoorde rijtuig uit het rechte spoor dwingt.
Trien breek en de verdere gevolgen zijn te zien.
De twee koprijtuigen staan een stukje verderop.
Persoonlijk denk ik (door ervaring) dat die trein nadat hij het perron raakte nooit meer op tijd tot stilstand kon komen.
Misschien ook even in aanmerking nemen dat de ontsporing ongeveer 2 kilometer voor het station heeft plaats gevonden.
2 kilometer betekend bij een snelheid van 120km/h een tijd van 2 minuten om dat af te leggen.
En laten we wel zijn, de eerste reactie van iemand die in dat rijtuig zou zitten is: Wegwezen hier!
En daarna pas denken aan noodrem trekken.
Achteraf is makkelijk praten.
Maar de officiele uitslag van het onderzoek zullen we wel vernemen.

« Laatst bewerkt op: 28 januari 2018, 08:26:51 door Henk Boshuyzen »

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2018, 15:22:09 »
Met 120km/h legt de trein die 2 km af in 1 minuut.
Verder kan ik uit ervaring zeggen dat wanneer een draaistel ontspoort je al voldoende moeite mag doen om te blijven staan. Dan ook nog het halve gangpad doorwandelen richting de noodrem is een hele kunst.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • NS tijdperk IIIc
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #17 Gepost op: 28 januari 2018, 15:26:02 »
Als je naar de beelden in de trein kijkt lijkt het me toch dat men nauwelijks reageert op wat er gebeurt, terwijl het toch duidelijk is dat er iets niet in de haak is, waarschijnlijk al vlak na het ontsporen van het draaistel.
Bij een noodremming vanaf dat moment had de trein dus waarschijnlijk al voor het station stil gestaan.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

NS8714

  • Altijd bereid!
  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
    • Mijn fotoarchief
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2018, 15:42:52 »
Forumgenoten benoemen (terecht!) de angstcultuur die veel mensen regeert: het is immers tegenwoordig 'goed gebruik' om zelfs decennia of eeuwen láter nog zaken te herkauwen en achteraf mensen te verketteren! En dan niét de hooggeplaatste/overbetaalde personen die een (discutabele) beslissing namen, maar de 'werkbij', die feitelijk niet eens een keuze had!

Wat een bullshit Frans. Er wordt geen angstcultuur benoemd, er wordt onwetendheid benoemd. Dat is iets heel anders en heeft werkelijk geen r*k te maken met de maatschappelijke discussies die momenteel gaande zijn.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

Dennis van Leuverden

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 456
  • Gotthardbahn
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2018, 16:14:23 »
Dennis noemde "Eschede"; feitelijk vooral het gevolg van het afzweren van massieve wielen op de ICE omdat de kosten zo hoog waren...

Nee hoor, dat er geen massieve wielen onder de ICE zaten was omdat de draaistellen niet goed genoeg waren voor de hoge snelheden en het comfort van de reiziger eronder leed.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #20 Gepost op: 28 januari 2018, 16:39:23 »
Als je naar de beelden in de trein kijkt lijkt het me toch dat men nauwelijks reageert op wat er gebeurt,

Eric,
Waar heb je dat filmpje gezien?
Geef de link AUB.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • NS tijdperk IIIc
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #21 Gepost op: 28 januari 2018, 17:07:54 »
Dat begreep ik bij het zien van dit filmpje dan ook niet: ik krijg althans niet de indruk dat de machinist hier al doorheeft dat er iets niet klopt en een remming inzet. Dat je met een ontspoord rijtuig geen snelremming inzet kan ik nog begrijpen, maar ik krijg ook niet de indruk dat er op z'n minst geremd wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=_Sg7vdAxoDA

Maar ik snap ook dat mensen tegenwoordig voorzichtig zijn: je wordt om de gekste dingen beboet, dus ik kan me voorstellen dat die angst er ook heerst bij een mogelijke ontsporing.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 5969
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2018, 17:13:28 »
Volgens mij is dat een willekeurig voorbeeld hoe mensen niet reageren bij zoiets en niet specifiek dit ongeluk.

Eric, zie je ook aan de plaatsingsdatum uit 2012  ::)
Gr.
Eric

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • NS tijdperk IIIc
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2018, 17:16:36 »
Oeps... my bad  ::)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2018, 18:06:03 »
Oke, dus je bedoelde dat filmpje bij de ÖBB?
Ik vond het al vreemd dat ik niets kon vinden.
Ik sluit me aan bij elt-Mhv.

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #25 Gepost op: 31 januari 2018, 08:01:26 »
http://www.railjournal.com/index.php/europe/milan-derailment-investigators-focus-on-track-maintenance.html?channel=537

Ik volg 'm niet helemaal, maar er zou een houten balkje gebruikt zijn bij werkzaamheden om rails te ondersteunen?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4308
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #26 Gepost op: 31 januari 2018, 08:47:29 »
Kern is:

Citaat
a 23cm-long section of the rail head had been shorn off above a fishplate

Dus bij een kop van een rails, bij de railverbinding, was het bovenste stuk van de rail afgebroken. In de buurt lag hout, wat wees op een (tijdelijke?) reparatie. Zoiets.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • NS tijdperk IIIc
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #27 Gepost op: 31 januari 2018, 09:21:52 »
Bijna... de onderzoekers proberen vast te stellen of de stukken hout die gevonden zijn tussen de rail en in de ballast, mogelijk gebruikt zijn door een onderhoudsteam om de rails tijdelijk te ondersteunen.

In een persverklaring schrijft de manager infrastructuur van RFI, de Italiaanse versie van ProRail, dat er niets in hun onderhoudsprotocollen staat wat het gebruik van houten ondersteuningen vereist of rechtvaardigt.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1597
  • Bnlx treinendokter.
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #28 Gepost op: 31 januari 2018, 22:05:45 »
Tja, maar ik twijfel of het gebruik ook specifiek verboden is.

Contracten op 'pro-rail' niveau houden zich vaak op een abstract niveau van de werkzaamheden bezig. In de trant: "Het werk zal gedaan worden in overeenstemming met de geldende veiligheids regelementen en industrie best practises". Dit soort brede statements kunnen bij elk incident (niet eens resulterend in een ongeluk) gebruikt worden om contractors en sub-contractors te berispen. Contractors en sub-contractors gaan hier normaal mee akkoord, omdat dat vrijheid bied om een werkwijze te kiezen, veranderen, aan te passen zonder dat de kontrakten weer opnieuw moeten worden onderhandeld.

Ik heb kontrakten gezien, die 3 maanden in de clarification rondes zaten. Kontrakthouder en kontraktnemer steggelen over komma's, toepassing van belasting, wederzijdse borging, enz enz. Tussen (NL) een simpelle sub-contracter en contracter zijn dit documenten die exponentieel in volume groeien. Iets wat er dus niet instaat is 'hoe' alleen 'wat'.
Een dochtermaatschappij (om t nog lastiger te maken) van een Italiaanse olie en gas gigant, presteerde het om een jaar na aanvang nog te bakkeleien.

Approved procedures zijn normaal gesproken de uitwerking van de werkzaamheden tussen de verschillende partijen, die worden onderhandeld door 'experts'. Dit zijn beschrijvingen van de verwachtingen en te leveren diensten per fase. Denk aan 10 pagina's proza en twee mappen aan tekeningen.
In dit beetje leesvoer staat ook hoe er om moet worden gegaan als er na alle zegeningen toch nog een verandering nodig is: Method of Change.
 
Ik laat bewust allerlei bieden/niet-bieden en (commerciele) risico analyze weg. Dit zijn de  geheimen van de smid. In kort: meestal wordt het werk door de laagst biedende gedaan, heel soms niet.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2018, 22:10:59 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • NS tijdperk IIIc
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #29 Gepost op: 31 januari 2018, 22:14:41 »
Een van de redenen waarom ik zo wars ben van zinloze bureaucratie (pleonasme) en de gestoorde geldmolen die certificering heet...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.