Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door prutser
Vandaag om 19:33:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:28:59
H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01 door Norway13
Vandaag om 19:27:20
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 19:21:27
RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door FritsT
Vandaag om 19:20:26
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door Jeroen Water
Vandaag om 19:00:19
Westlandbaan door Forever Rocofan
Vandaag om 18:58:42
Diode-ketting Busch 5406 blijft knipperen ondanks condensator 1000uf, 25 V door Haradigi
Vandaag om 18:51:28
BNLS Baanbreker - Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door Marij Stoffels
Vandaag om 18:13:28
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 18:07:36
Esu micro V3.0 verlichting gaat uit na stap 5 door zuylen
Vandaag om 17:56:11
ICR Rijtuigen LS-Models hebben schokbrekers verloren. door Casmir
Vandaag om 17:51:50
hakende en hangende koppelingen artitec plan W (inclusief ontsporingen) door nighttrain1
Vandaag om 17:46:53
Overweglichten voor Viessmann 5900 N door 72sonett
Vandaag om 17:11:53
Station 2.0 door Wim Corduwener
Vandaag om 17:05:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijn v m
Vandaag om 16:49:39
Havenbaantje door Wim Vink
Vandaag om 16:39:51
Reseau de Cambalou en construction door Rondje_HO
Vandaag om 16:30:59
Lokpilots en ontstoring door Antoine.
Vandaag om 16:27:44
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 16:17:55
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door Sobat Kras
Vandaag om 16:03:09
Corneliënstadt 2.0 door JaJo
Vandaag om 14:39:13
Dahinterhofen im Bau door tijgernootje
Vandaag om 13:26:21
fleischmann v100 gedigitaliseerd. Verlichting werkt niet door zuylen
Vandaag om 13:03:35
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:00:56
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Rockerbox2
Vandaag om 12:36:52
Gelderse Modelspoordagen 3 en 4 maart 2018 Herwen. door Edde
Vandaag om 12:29:17
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 11:27:44
Programmeren ESU 54611 met Roco z21 wit door Timo
Vandaag om 11:05:44
Carmeliet op stoom 17 maart in Schoonhoven, kleine beurs voor diverse modelbouw door St00mboy
Vandaag om 10:49:08
  

Auteur Topic: Groot treinongeluk bij Milaan  (gelezen 2927 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #15 Gepost op: 28 januari 2018, 08:15:26 »
Nah Eric,

De machinist zal zeker gemerkt hebben dat één van de rijtuigen tegen de perronwand liep.
Het levert rare schokken in de trein op.
En hij zal best een remming ingezet hebben!
Maar vergeet niet: De trein reed op normale snelheid en raakt de perronwand wat de machinist merkt.
Machinist zet een remming in.
Net buiten het station ligt een wisselstraat wat het ontspoorde rijtuig uit het rechte spoor dwingt.
Trien breek en de verdere gevolgen zijn te zien.
De twee koprijtuigen staan een stukje verderop.
Persoonlijk denk ik (door ervaring) dat die trein nadat hij het perron raakte nooit meer op tijd tot stilstand kon komen.
Misschien ook even in aanmerking nemen dat de ontsporing ongeveer 2 kilometer voor het station heeft plaats gevonden.
2 kilometer betekend bij een snelheid van 120km/h een tijd van 2 minuten om dat af te leggen.
En laten we wel zijn, de eerste reactie van iemand die in dat rijtuig zou zitten is: Wegwezen hier!
En daarna pas denken aan noodrem trekken.
Achteraf is makkelijk praten.
Maar de officiele uitslag van het onderzoek zullen we wel vernemen.

« Laatst bewerkt op: 28 januari 2018, 08:26:51 door Henk Boshuyzen »

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2018, 15:22:09 »
Met 120km/h legt de trein die 2 km af in 1 minuut.
Verder kan ik uit ervaring zeggen dat wanneer een draaistel ontspoort je al voldoende moeite mag doen om te blijven staan. Dan ook nog het halve gangpad doorwandelen richting de noodrem is een hele kunst.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 2029
  • NS tijdperk IIIc
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #17 Gepost op: 28 januari 2018, 15:26:02 »
Als je naar de beelden in de trein kijkt lijkt het me toch dat men nauwelijks reageert op wat er gebeurt, terwijl het toch duidelijk is dat er iets niet in de haak is, waarschijnlijk al vlak na het ontsporen van het draaistel.
Bij een noodremming vanaf dat moment had de trein dus waarschijnlijk al voor het station stil gestaan.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

NS8714

  • Altijd bereid!
  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 8388
    • Mijn fotoarchief
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2018, 15:42:52 »
Forumgenoten benoemen (terecht!) de angstcultuur die veel mensen regeert: het is immers tegenwoordig 'goed gebruik' om zelfs decennia of eeuwen láter nog zaken te herkauwen en achteraf mensen te verketteren! En dan niét de hooggeplaatste/overbetaalde personen die een (discutabele) beslissing namen, maar de 'werkbij', die feitelijk niet eens een keuze had!

Wat een bullshit Frans. Er wordt geen angstcultuur benoemd, er wordt onwetendheid benoemd. Dat is iets heel anders en heeft werkelijk geen r*k te maken met de maatschappelijke discussies die momenteel gaande zijn.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

Dennis van Leuverden

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Gotthardbahn
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2018, 16:14:23 »
Dennis noemde "Eschede"; feitelijk vooral het gevolg van het afzweren van massieve wielen op de ICE omdat de kosten zo hoog waren...

Nee hoor, dat er geen massieve wielen onder de ICE zaten was omdat de draaistellen niet goed genoeg waren voor de hoge snelheden en het comfort van de reiziger eronder leed.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #20 Gepost op: 28 januari 2018, 16:39:23 »
Als je naar de beelden in de trein kijkt lijkt het me toch dat men nauwelijks reageert op wat er gebeurt,

Eric,
Waar heb je dat filmpje gezien?
Geef de link AUB.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 2029
  • NS tijdperk IIIc
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #21 Gepost op: 28 januari 2018, 17:07:54 »
Dat begreep ik bij het zien van dit filmpje dan ook niet: ik krijg althans niet de indruk dat de machinist hier al doorheeft dat er iets niet klopt en een remming inzet. Dat je met een ontspoord rijtuig geen snelremming inzet kan ik nog begrijpen, maar ik krijg ook niet de indruk dat er op z'n minst geremd wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=_Sg7vdAxoDA

Maar ik snap ook dat mensen tegenwoordig voorzichtig zijn: je wordt om de gekste dingen beboet, dus ik kan me voorstellen dat die angst er ook heerst bij een mogelijke ontsporing.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 5846
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2018, 17:13:28 »
Volgens mij is dat een willekeurig voorbeeld hoe mensen niet reageren bij zoiets en niet specifiek dit ongeluk.

Eric, zie je ook aan de plaatsingsdatum uit 2012  ::)
Gr.
Eric

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 2029
  • NS tijdperk IIIc
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2018, 17:16:36 »
Oeps... my bad  ::)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2018, 18:06:03 »
Oke, dus je bedoelde dat filmpje bij de ÖBB?
Ik vond het al vreemd dat ik niets kon vinden.
Ik sluit me aan bij elt-Mhv.

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #25 Gepost op: 31 januari 2018, 08:01:26 »
http://www.railjournal.com/index.php/europe/milan-derailment-investigators-focus-on-track-maintenance.html?channel=537

Ik volg 'm niet helemaal, maar er zou een houten balkje gebruikt zijn bij werkzaamheden om rails te ondersteunen?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4147
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #26 Gepost op: 31 januari 2018, 08:47:29 »
Kern is:

Citaat
a 23cm-long section of the rail head had been shorn off above a fishplate

Dus bij een kop van een rails, bij de railverbinding, was het bovenste stuk van de rail afgebroken. In de buurt lag hout, wat wees op een (tijdelijke?) reparatie. Zoiets.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 2029
  • NS tijdperk IIIc
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #27 Gepost op: 31 januari 2018, 09:21:52 »
Bijna... de onderzoekers proberen vast te stellen of de stukken hout die gevonden zijn tussen de rail en in de ballast, mogelijk gebruikt zijn door een onderhoudsteam om de rails tijdelijk te ondersteunen.

In een persverklaring schrijft de manager infrastructuur van RFI, de Italiaanse versie van ProRail, dat er niets in hun onderhoudsprotocollen staat wat het gebruik van houten ondersteuningen vereist of rechtvaardigt.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1567
  • Bnlx treinendokter.
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #28 Gepost op: 31 januari 2018, 22:05:45 »
Tja, maar ik twijfel of het gebruik ook specifiek verboden is.

Contracten op 'pro-rail' niveau houden zich vaak op een abstract niveau van de werkzaamheden bezig. In de trant: "Het werk zal gedaan worden in overeenstemming met de geldende veiligheids regelementen en industrie best practises". Dit soort brede statements kunnen bij elk incident (niet eens resulterend in een ongeluk) gebruikt worden om contractors en sub-contractors te berispen. Contractors en sub-contractors gaan hier normaal mee akkoord, omdat dat vrijheid bied om een werkwijze te kiezen, veranderen, aan te passen zonder dat de kontrakten weer opnieuw moeten worden onderhandeld.

Ik heb kontrakten gezien, die 3 maanden in de clarification rondes zaten. Kontrakthouder en kontraktnemer steggelen over komma's, toepassing van belasting, wederzijdse borging, enz enz. Tussen (NL) een simpelle sub-contracter en contracter zijn dit documenten die exponentieel in volume groeien. Iets wat er dus niet instaat is 'hoe' alleen 'wat'.
Een dochtermaatschappij (om t nog lastiger te maken) van een Italiaanse olie en gas gigant, presteerde het om een jaar na aanvang nog te bakkeleien.

Approved procedures zijn normaal gesproken de uitwerking van de werkzaamheden tussen de verschillende partijen, die worden onderhandeld door 'experts'. Dit zijn beschrijvingen van de verwachtingen en te leveren diensten per fase. Denk aan 10 pagina's proza en twee mappen aan tekeningen.
In dit beetje leesvoer staat ook hoe er om moet worden gegaan als er na alle zegeningen toch nog een verandering nodig is: Method of Change.
 
Ik laat bewust allerlei bieden/niet-bieden en (commerciele) risico analyze weg. Dit zijn de  geheimen van de smid. In kort: meestal wordt het werk door de laagst biedende gedaan, heel soms niet.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2018, 22:10:59 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 2029
  • NS tijdperk IIIc
Re: Groot treinongeluk bij Milaan
« Reactie #29 Gepost op: 31 januari 2018, 22:14:41 »
Een van de redenen waarom ik zo wars ben van zinloze bureaucratie (pleonasme) en de gestoorde geldmolen die certificering heet...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.