Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 21:50:52
Een NS 5500 knutselen
door
janw
Vandaag
om 21:49:12
S88n bus splitsen
door
Dave.......
Vandaag
om 21:46:44
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 21:45:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Besselspoor
Vandaag
om 21:40:08
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W)
door
AlbertG
Vandaag
om 21:15:36
Klein baantje 1200x1200mm
door
NS264
Vandaag
om 21:14:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rick
Vandaag
om 21:13:59
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch..
door
Martijn1974
Vandaag
om 20:53:38
Lagers vervangen DJH NS 3300
door
Tomasso
Vandaag
om 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:02:21
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
Vandaag
om 19:40:53
Roco 2025
door
Corné81
Vandaag
om 19:35:28
Sfeer op je modelbaan
door
Frits C
Vandaag
om 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Torikoos
Vandaag
om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Torikoos
Vandaag
om 17:34:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 16:31:45
Vreemd probleem
door
RobVille
Vandaag
om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ralf Wittkamp
Vandaag
om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:04:32
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 09:21:16
Piko 2025
door
Benelux795
Vandaag
om 08:44:21
Roco Plan T
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:33:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-module plan: Timberland
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-module plan: Timberland (gelezen 6889 keer)
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Online
Berichten: 8921
BNLS-module plan: Timberland
«
Gepost op:
25 January 2018, 08:53:59 »
Goedemorgen,
Ik liep al een tijdje te prakkiseren voor een aanvuling op de modules en vroeg me af of dit haalbaar is op 2 modules.
Voor mij alleen iets teveel van het goede om alles te bouwen maar misschien willen meerdere personen meewerken aan dit project.
In eerste instantie H0/HOe op 2 modules.
Nederlandse houtkap georiënteerd midden in de bossen met een houtlaadplaats denk aan omgeving Maarn/Veluwe.
Een HOe baantje door het bos voor zware stammen en stronken, veel hout dus.
In principe kun je in dit concept alles kwijt wat met houtindustrie te maken heeft.
Overzicht vanaf links, de Bnls-spoorbaan loopt aan de achterkant op een talud.
De boszoom bekijk je vanaf de voorkant.
Het veldspoor gaat onder de baan door naar achterkant(bos in).
Links wat heuvelachtig terrein en rechtsvoor een meertje.
Het gele blok stelt een loopkraan voor(Kibri, die heb ik).
Vooraan een meertje met een stortplaats voor lorries met hout, om het hout in het meertje te kiepen.
Een lokloods voor de veldloc en een hut als kantoor/ploeghok.
Dat veldspoortje is mogelijk uit te breiden als rondgaand traject via de coulissen.
Oordeel maar eens.
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 25 January 2018, 12:26:12 door Edsko Hekman
»
Gelogd
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5777
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-module plan: Timberland
«
Reactie #1 Gepost op:
25 January 2018, 12:10:27 »
Leuk!
Welkom bij de club.
Succes met de bouw.
Ga je volgen.
«
Laatst bewerkt op: 25 January 2018, 12:26:26 door Edsko Hekman
»
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Edsko Hekman
Moderator
Offline
Berichten: 8594
Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module plan: Timberland
«
Reactie #2 Gepost op:
25 January 2018, 12:25:53 »
Volgens mij is het nog niet zeker of deze ook daadwerkelijk gebouwd gaat worden. Koen vraagt om hulp bij de bouw, iemand om samen mee te bouwen. En aan die voorwaarde is nog niet voldaan volgens mij.
Dus: wie wil er samen met Koen aan dit plan bouwen?
Gr.
Edsko
Gelogd
Grasland
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5777
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-module plan: Timberland
«
Reactie #3 Gepost op:
25 January 2018, 12:32:12 »
Iemand uit omgeving Gelderland, dat is nogal ruim...
Wie weet is er iemand die `m kan helpen op de bouwdag in Eindhoven.
Zit er dan helemaal nog niets in elkaar dan?
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Edsko Hekman
Moderator
Offline
Berichten: 8594
Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module plan: Timberland
«
Reactie #4 Gepost op:
25 January 2018, 12:37:52 »
't Is nog in de plan fase.
Gelogd
Grasland
guest7822
Gast
Re: BNLS-module plan: Timberland
«
Reactie #5 Gepost op:
25 January 2018, 13:29:08 »
Qua ligging van de sporen krijg je een uitdaging. De doorgaande sporen liggen te ver naar achter, en zo krijg je een mega S bocht op je BB, die ver buiten de norm van 550mm minimale boogstraal zal vallen. S bochten zijn zowiezo ongewenst, minimaal 10 cm recht houden tussen richtingswisseling.
Als je het normaalspoor aan de voorzijde legt is er lijkt me geen probleem.
Walter
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 17767
Modelrailroading is fun!
Re: BNLS-module plan: Timberland
«
Reactie #6 Gepost op:
25 January 2018, 14:43:26 »
Citaat van: nighttrain1 op 25 January 2018, 12:32:12
Iemand uit omgeving Gelderland, dat is nogal ruim...
Precies
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Online
Berichten: 8921
Re: BNLS-module plan: Timberland
«
Reactie #7 Gepost op:
25 January 2018, 18:48:13 »
Hoi,
Ik vond zo snel geen Bnls- plan afdeling dus ff in bouw geplaatst.
Hoeft niet perse uit Gelderland te zijn.
Gaat om de bouwervaring te delen en misschien wil je iets anders bouwen dan tot nu toe en kan met een aantal man de kosten verminderd.worden.
Ikzelf kan een hoop besparen op zelfbouw scenery.
De modules moeten nog aangeschaft, rails,
Er kan dan dan gezamenlijk op Bnls bouwdagen aan gewerkt worden en de bakken uitwisselen voor precisiewerk lijkt mij ook niet zo'n probleem, ook niet als het ergens anders in NL gebeurd.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles
Basmans
Offline
Berichten: 275
Re: BNLS-module plan: Timberland
«
Reactie #8 Gepost op:
25 January 2018, 20:23:24 »
Hallo Koen .
Misschien kan ik met wat zaken van dienst zijn want volgens mij wonen we niet ver van elkaar .
Ik woon in ieder geval in het {mooie} land van maas en waal en ji in Tiel dacht ik .
Groet Bas
Gelogd
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Online
Berichten: 8921
Re: BNLS-module plan: Timberland
«
Reactie #9 Gepost op:
27 January 2018, 19:13:39 »
We hebben mekaar al eens gesproken idd.
Ik zoek nog een man of 2 erbij zodat de
kosten
gereduceerd kunnen worden tot een aantal tientjes de man per aanschaf van eea.
Ook is dat wel handig aangezien ik ook niet elk evenement aanwezig zal kunnen zijn, die tijd is dan ook te verdelen.
Kan verder besproken worden in PB bij belangstelling.
«
Laatst bewerkt op: 28 January 2018, 00:04:09 door NS264. Reden: tekst
»
Gelogd
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Online
Berichten: 8921
Re: BNLS-module plan: Timberland
«
Reactie #10 Gepost op:
28 January 2018, 01:04:07 »
Hoi,
De ligging van de dubbele baan achter opnieuw bestuderend vroeg ik me af of de bakken in zijn geheel ook mogen "verspringen".
Dus, of die bakken een centimeter of 20/30 mogen afwijken aan de voorzijde?
Ook heb ik naar een ''zak''-bak gekeken, daar de hoofdbaan op een talud is gesitueerd in een zacht glooiende vallei.
Ook weeg ik af of N-schaal een optie is maar dan zonder het veldspoor.
Deze overweging komt uit het feit dat je hoogstens maar 2 of 3 rongenwagens met hout kwijt kunt in HO als je een beetje trein wilt hebben.
Op een relatief kort opstelspoor van, in HO, een metertje.
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 28 January 2018, 01:09:47 door NS264. Reden: tekst
»
Gelogd
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles
guest7822
Gast
Re: BNLS-module plan: Timberland
«
Reactie #11 Gepost op:
28 January 2018, 08:46:19 »
Persoonlijk ben ik tegenstander van uitbreiden naar voren. Dat verstoord het laatste beetje uniformiteit wat er nog is, en bovendien moet je dan ook de fries en alle anders zaken naar voren laten verspringen. Dat vergt nauwkeurig reken, zaag en monteer werk. Probeer het nu eerst maar eens met een standaard bak. Overigens, een ‘zakbak’ is een uitvoering waar de onderkant van de inbreng lager ligt dan de standaar uitvoering, dus niet als je een stukkie uit de voorkant weghaalt om dat je landschap daar lager wordt. Een zakbak heb jij helemaal niet nodig.
Walter
Gelogd
Edsko Hekman
Moderator
Offline
Berichten: 8594
Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module plan: Timberland
«
Reactie #12 Gepost op:
28 January 2018, 10:27:36 »
Lost een bredere BB je probleem niet op? Je hebt nu aan beide zijden 30cm speelruimte. Wat gebeurd er als je er aan beide zijden 60cm van maakt? Dan leg je de rails in een flauwe boog naar achteren.
Moet je wel 2 afdekplaten van 90cm breed extra maken.
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gelogd
Grasland
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7195
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module plan: Timberland
«
Reactie #13 Gepost op:
28 January 2018, 15:24:34 »
Naar voren uitbreiden lost je probleem van beperkte opstelruimte niet op.
(Los van het feit, dat naar voren uitbreiden niet is toegestaan)
Je zou wel reeds
IN
de black box aan de gang kunnen met wissels, dat scheelt weer 20cm aan beide kanten. En dus 40cm totaal, oftewel zo'n 3 wagons. Ook kan het schelen om de slinger in het spoor los te laten. Met wat variatie in het landschap kun je het rechte sporenpatroon doorbreken. Niet enkel omlaag, maar ook omhoog, kleine heuveltjes. Zoals rond Nunspeet te vinden zijn langs de hoofdlijn van Zwolle naar Amersfoort.
De begane grond zou ik 1 of 2 cm lager leggen dan de spoorstaaf. De sporen komen dan op een natuurgetrouw baanlichaam te liggen. Net zoals Edsko heeft gedaan voor "Grasland".
Bouwen in schaal N levert natuurlijk een zee van ruimte op. Je hebt in verhouding bijna 4x zo veel plaats.
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Online
Berichten: 8921
Re: BNLS-module plan: Timberland
«
Reactie #14 Gepost op:
30 January 2018, 09:42:59 »
Wat gestoeid in Scarm op 1 module en 2 BB's heb 40 cm aangehouden.
3D Scarm
Als tekening:
Het ziet er op eerste gezicht wat gedrongen uit, maar ik zou er op zich wat mee kunnen op 1 module.
Zou kunnen overwegen de wisselaansluiting helemaal weg te laten, weet niet hoe de dienstregeling in totaal is van de hoofdbaan of je elders nog kan wisselen van baanvak.
Roco Geoline gebruikt want ik weet eigenlijk ook niet welk railsoort gebruikt wordt.
Gr Koen
Gelogd
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-module plan: Timberland