Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 16:51:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: BNLS-module plan: Timberland  (gelezen 6080 keer)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module plan: Timberland
« Reactie #15 Gepost op: 30 januari 2018, 09:59:55 »
Je kunt op de BB zo te zien prima 30 cm aanhouden. Meer dan genoeg ruimte lijkt het.

We gebruiken Peco code 100 en dus ook Peco wissels.

Ziet er idd gedrongen uit. Dit komt toch mooier/beter tot zijn recht in een dubbele bak. Maar dat is een keuze.

Dat uitwijk spoor kun je ook gewoon door de zijwand laten gaan. Geeft je net wat meer mogelijkheden wellicht. Stukje rail is zo gelegd in de BB.

Werk het nu eens uit met twee bakken, 60 cm BB aan beide zijden zoals in je tekening in je openingspost? Kun je kijken wat dat doet.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module plan: Timberland
« Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2018, 12:50:56 »
Een dubbele bak lost waarschijnlijk je problemen wel op.
Zo'n bak hoeft tijdens transport en opslag nauwelijks meer ruimte in te nemen dan een enkele bak.

Ook heb je waarschijnlijk geen verlengde Black Box nodig. Dat scheelt je ook weer ruimte.
Tevens zorgt een gewone Black Box voor een meer uniforme verschijning bij beurzen.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module plan: Timberland
« Reactie #17 Gepost op: 30 januari 2018, 13:13:14 »
Er is denk ik wel een verlengde BB nodig als je de boel wilt maken zoals in de openingsposts. En dan kost een exercitie in een tekenpakket alleen maar tijd. En dan kun je echt bepalen of het op een standaard BB kan of toch op een verlengde BB. Ik zou het gewoon uitwerken, in beide varianten. Dus een standaard BB van 30cm en een verlengde BB van 60cm. En op basis daarvan een besluit nemen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: BNLS-module plan: Timberland
« Reactie #18 Gepost op: 30 januari 2018, 17:52:08 »
In Scarm kun je in ieder geval redelijke indruk krijgen.

Zal weer aan de tekentafel gaan deze week.

Ik heb zelfs al dezelfde 1 module maar dan in N. Dat oogt wel beter.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: BNLS-module plan: Timberland
« Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2018, 02:01:22 »
Nah,

Daar kunnen we natuurlijk niet van slapen, de radertjes werken even door.



Ik heb erover nagedacht wat essentieel is om uit te beelden.
Ik heb nu een aantal zaken geschrapt.

Ik heb nog gekeken naar 60 cm maar dat wordt wel een geslinger, ik denk dat ik het maar niet al te ingewikkeld moet maken, dan het nu al is.

Welterusten.


« Laatst bewerkt op: 31 januari 2018, 08:51:27 door NS264. Reden: tekst »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

guest7822

  • Gast
Re: BNLS-module plan: Timberland
« Reactie #20 Gepost op: 31 januari 2018, 05:30:45 »
Ik zou eigenlijk zeggen, probeer je nu eerst eens te beperken tot de standaard oplossing voor de bakmaten. Er dreigt nu een wildgroei (niet alleen hier) van allerlei afwijkingen van de ‘norm’. De afspraak is dat er niet wordt afgeweken tenzij. En dat tenzij vraagt om instemming van het kernteam, die dat ‘en petit comittee’ bespreken. Dit is in het verleden zo afgesproken, en daar willen we graag aan vasthouden. Eea hangt ook samen van wijd uiteenlopende zaken als de ervaring van de bouwer en het ‘esthetisch uiterlijk’ van de gehele baan. DFe laatste tijd zijn er nogal wat modules en inbrengen in min of meer verder gaande staat van ontbinding niet af zijn ingebouwd geweest. Dat is gewoon niet de bedoeling. Het is tijd voor nader beraad, en dat gaat komen. Ik zou m’n eerste zin willen herhalen, beperk je tot een standaard oplossing. Beter voor jezelf, want veel meer ‘behapbaar’ en beter voor de baan, want een uniformere uitstraling.

Walter

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: BNLS-module plan: Timberland
« Reactie #21 Gepost op: 31 januari 2018, 08:26:33 »
Ik zet mijn plan voorlopig in de koelkast.
Begrijp de term wildgroei, afwijking en standaard oplossing niet helemaal.(je vult een module toch met een idee)

Ik ga mezelf beraden of ik nog mee kan doen.
Weet niet of het Bnls concept dan iets is nog voor mij en qua ervaring en kosten, daar ben ik me terdege ook van bewust en daarom vroeg ik ook of anderen willen.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2018, 08:56:28 door NS264. Reden: tekst »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module plan: Timberland
« Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2018, 09:05:20 »
N is nog altijd een prima optie. De N-baan kan wel wat uitbreiding gebruiken.  (y)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: BNLS-module plan: Timberland
« Reactie #23 Gepost op: 31 januari 2018, 09:11:15 »
Hoi Koen,

De opmerking van Walter over standaardoplossingen gaat alleen over de bakmaten. Dus 2x30cm blackbox en 1x (of2x) 120cm bak, wat daar tussen gebeurt is aan de bouwer.
Wat we willen voorkomen is dat er allerlei verschillende bakmaten gebruikt worden en het op een beurs daardoor een rommelige indruk maakt. In de praktijk blijkt dat het gebruik van een standaard bak geen belemmering is om een héle fraaie module te bouwen, voorbeelden te over.
De BMB'heeft alleen enkele en dubbele bakken, zonder verdere afwijkingen en dat zag er op Eurospoor buitengewoon strak uit.

Marc
No dress rehearsel, this is our life.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: BNLS-module plan: Timberland
« Reactie #24 Gepost op: 31 januari 2018, 10:20:05 »
OK,
Misschien was het niet duidelijk dat dit 2 bb zijn en 2 modules van 120 (standaard in HO) met Peco83 aangezien  code 100 niet voorkomt in het Scarmprogramma.

Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-module plan: Timberland
« Reactie #25 Gepost op: 01 februari 2018, 14:48:44 »
Ik zet mijn plan voorlopig in de koelkast. Waarom??
Begrijp de term wildgroei, afwijking en standaard oplossing niet helemaal.(je vult een module toch met een idee)Dit slaat naar mijn idee meer op anderen dan op dat van jouw

Ik ga mezelf beraden of ik nog mee kan doen. waarom zou je niet mee kunnen doen?
Weet niet of het Bnls concept dan iets is nog voor mij en qua ervaring en kosten, daar ben ik me terdege ook van bewust en daarom vroeg ik ook of anderen willen. Er worden bouwdagen georganiseerd door het jaar heen, zorg dat je er bij bent. Wil toch niet zeggen dat je bak volgende beurs klaar moet zijn..., al wordt het 2020.

De basis is 2 doorgaande sporen, al dan niet met kronkel, de rest ben je vrij.

Gr Koen.

En wat ook heel belangrijk is dat hoe mooi je bak ook is de BB`s moeten ook voorzien zijn van rail en overheen gereden kunnen worden, dat wordt nogal eens vergeten.

Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module plan: Timberland
« Reactie #26 Gepost op: 01 februari 2018, 20:58:12 »
Nogmaals:
teken hem eens op 2 modules, met standaard Black Box, met eerste wissel IN de Black Box. Op de module zie je dan meteen het Engels wissel.
Mijn modelspoorgevoel zegt me, dat dit haalbaar is. Je houdt grofweg 150cm over als nuttige lengte voor het laadspoor.

Verder kun je met enkele strategisch geplaatste bomen en een heuveltje de doorgang in de zijwand uitstekend camoufleren.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: BNLS-module plan: Timberland
« Reactie #27 Gepost op: 02 februari 2018, 09:29:29 »
Ik heb N versie op 1 module in bestand.

De HO versie zal ik nogmaals tekenen.

Zal dat van het weekend doen, begin ik er vanavond mee.

De investering in de nodige zaken zorgen al voor twijfel bij mij dus ik roep hierbij nogmaals op echt of er nog personen zijn die in willen stappen.
Kan je toch met een mooi project meedoen aan een beurs en door met meerdere personen samen te werken krijg je een beter resultaat en kun je de tijd en kosten die je eraan wilt besteden goed verdelen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: BNLS-module plan: Timberland
« Reactie #28 Gepost op: 02 februari 2018, 10:00:20 »
Hi Koen,

Goede insteek om samen met iemand anders te willen bouwen. Maar als je dat écht wil zou ik het baanplan ook samen met die ander bedenken. Het komt nu over als jouw plan en dat je voor de financiering ondersteuning zoekt. Dat maakt het niet aantrekkelijker om in te stappen. Een ander wil ook zijn ideeën kwijt.

En als je kosten wil besparen kun je ook andersom rekenen. Wat wil ik uitgeven aan een baan, en wat kan ik daar dan voor bouwen. En wat zijn de alternatieven voor een BNLS-bak? Mini-baantje thuis? Rangeerplank? En wat kost dat dan? Zo kun je een keuze maken waar je uiteindelijk happy van wordt.

Groet,

Marc
No dress rehearsel, this is our life.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-module plan: Timberland
« Reactie #29 Gepost op: 03 februari 2018, 06:10:09 »
Of een TTas?
Leef je uit!  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken