Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 17:22:59
Project seaside Germany door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:23
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 17:04:21
De prachtige reeksen van Bemo door Pauldg
Vandaag om 17:01:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door 741230
Vandaag om 16:59:46
Een leuke vrachtwagen door Arjan6511
Vandaag om 16:20:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 16:10:12
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door MOVisser
Vandaag om 14:58:42
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 14:15:25
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:48:33
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
  

Auteur Topic: 150 VA Trafo  (gelezen 7999 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #15 Gepost op: 17 December 2007, 10:41:55 »
Deze hele discussie komt me bekend voor.  8) 8) 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #16 Gepost op: 17 December 2007, 10:49:43 »
@Henk,

Het bovenstaande is de reden dat ik niet zo'n fan ben van hele zware boosters. Wisselaansluitdraden van 0,14 mm2 smelten beslist door bij 6A. Veel decoders hebben tegenwoordig ook een aparte voedingsmogelijkheid. Als je die niet hebt is een aparte wisselbooster ook een goede oplossing. Een Littfinski booster kost als bouwpakket maar € 45,-

Waarom zou er 6A door de aansluitdraden van wissels gaan lopen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #17 Gepost op: 17 December 2007, 16:26:55 »
Citaat
Het bovenstaande is de reden dat ik niet zo'n fan ben van hele zware boosters. Wisselaansluitdraden van 0,14 mm2 smelten beslist door bij 6A. Veel decoders hebben tegenwoordig ook een aparte voedingsmogelijkheid. Als je die niet hebt is een aparte wisselbooster ook een goede oplossing. Een Littfinski booster kost als bouwpakket maar € 45,-

Ik denk niet dat er 6A of 9A door de draadjes van een wissel gaat lopen.
Daar loopt hooguit 500mA.

Dus als je begrijpt hoe het natuurkundig werkt, kun je de juiste maatregelen nemen. En anders doe je maar wat.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #18 Gepost op: 17 December 2007, 17:22:11 »
[Daar loopt hooguit 500mA.]

Ook als er een kortsluiting optreedt??
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #19 Gepost op: 17 December 2007, 18:13:23 »
Als er kortsluiting optreedt zal er net zoveel stroom doorlopen totdat (hopelijk) de beveiliging van de trafo ingrijpt. Bij genoemde trafo zal die waarschijnlijk pas vanaf ongeveer 9 ampère ingrijpen. Toch?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #20 Gepost op: 17 December 2007, 19:17:54 »
De overbelastingsbeveiliging van deze trafo (de 5201, denk ik) zal inderdaad pas ingrijpen vanaf de nominale stroom, dat is dus ruim 9A. Zoals gebruikelijk bij dit soort trafo's is dat zeer waarschijnlijk een bi-metaalbeveiliging, en die heeft toch wel zo'n 5 à 10 seconden nodig om aan te spreken. Als die stroom door van die apenhaar draadjes loopt, dan zijn die draadjes waarschijnlijk sneller.
Maar ja, dan moet die stroom daar wel lopen, en dat is natuurlijk de grote vraag. Hoe slordig moet je bedrading liggen, wil de kortsluitstroom uitgerekend door de aansluitdraden van een wisselaandrijving lopen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #21 Gepost op: 17 December 2007, 19:55:01 »
Dat kan eigenlijk alleen maar als er kortsluiting in de wisselaandrijving ontstaat. Die kans is heel klein (ik heb het nog nooit meegemaakt) en het betekent dat er iets grondig mis is met de aandrijving. Een doorgebrand draadje is dan niet het grootste probleem.
 
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #22 Gepost op: 17 December 2007, 22:29:29 »
Ik denk niet dat er 6A of 9A door de draadjes van een wissel gaat lopen.
Daar loopt hooguit 500mA.

Dus als je begrijpt hoe het natuurkundig werkt, kun je de juiste maatregelen nemen. En anders doe je maar wat.

Mvg
Wim.

Wim,

Op een hele hoop terreinen ben je ongetwijfeld mijn meerdere, maar laat ik nou net voor dat vak ooit doorgeleerd hebben.

Zonder gekheid. Er zal inderdaad niet meer dan zeg 500 mA door de wisselaandrijving lopen als de eindafschakeling niet werkt omdat de stroom dan door de wisselspoel loopt. Maar wat als de kortsluiting nu bij het aansluitpunt plaats vindt ? Voor de goede orde: die 0,14 mm2 is niet de doorsnede van de wikkeldraad van de aandrijving maar van de aansluitdraad naar de decoder.

Vergeet niet dat het grootste risico van kortsluiting, ook op een modelbaan, oververhitting en brand is. Daarom is het ook op een modelbaan m.i. goed om bij dit soort zaken de belastbaarheid van je bedrading in de gaten te houden. Vertrouwen op de 9A beveiliging is net zo iets als de stoppen in je huis vervangen door zilverpapier en vertrouwen op de hoofdzekering.

Maar goed, in de natuurkunde bewijs je dit soort dingen met een experiment.
In de navolgende fotoserie heb ik een stukje typisch wisselaansluitdraad (geel 0,14 mm2) gesoldeerd aan bruine draad (0,75 mm2) en die aangesloten op een standaard Uhlenbrock trafo van (maar) 4,3 A en de camera er voor om een en ander met 5-6 beeldjes per seconde op de gevoelige plaat vast te leggen.

Na 2 seconden:


Na 3 seconden:


Na 4 seconden de eerste rookontwikkeling. Let ook op het scherpstelgedrag van de  digitale camera !:


Na 5 seconden:


Na 6 seconden:


Na 6,2 seconden:


Na 6,4 seconden de ultieme flash !:


na 6,6 seconden bewegingsonscherpte omdat de inmiddels doorgesmolten draad uit elkaar beweegt.



Als je hetzelfde experiment met een iets dikkere draad (0,25 mm2) doet spreekt na ca. 8 seconden (conform de voorspelling van Klaas) de veiligheid van de trafo aan.

Voor alle duidelijkheid: Dit was MAAR een 4,3 A trafo. Wat als er brandbare scenery onder die draad had gelegen ?


Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #23 Gepost op: 17 December 2007, 22:35:56 »
Gaat dat bij een 3A trafo/booster niet evengoed fout Hans?

We kunnen er voornamelijk van leren dat de wisseldraden beter iets dikker kunnen worden uitgevoerd voor het wel zeer onwaarschijnlijke geval dat er ergens in die bedrading kortsluiting ontstaat en om een of andere reden de decoder geen puls afgeeft maar een langer durend signaal.
« Laatst bewerkt op: 17 December 2007, 22:48:22 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #24 Gepost op: 17 December 2007, 22:47:02 »
Henk,

Als de wisseldecoder een schakeldecoder is beslist niet.

Maar het gaat me ook niet zozeer om de analyse wat misschien eerder stuk zou zijn maar dat een afzekering afgestemd op de bedrading ook op een modelbaan geen kwaad kan. Zeker niet als je met hoogvermogen trafo's werkt.

Ik deed dit experiment met een 70VA trafo.  Gerrit heeft het over een trafo van 150 VA. Ruim twee keer zo groot dus.

De beste oplossing om dit soort problemen te voorkomen is een normale (glas)zekering van b.v. 3 A  in het circuit opnemen. Die gaat er nl. geheid binnen een seconde aan.

Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #25 Gepost op: 17 December 2007, 22:50:52 »
Aan deze kant 300 VA.  ::)
Inderdaad met op 3A afgezekerde circuits.  ;)
We zijn toch niet gek.

Mooie fotoserie Hans.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #26 Gepost op: 17 December 2007, 23:03:47 »
Beste Hans, lees eens goed wat ik schrijf. Daar staat als je weet wat je aan hetdoen bent neem dan de juiste maatregelen. Dat wil dus zeggen gebruik draad die dik genoeg is om de stroom te kunnen voeren.
En daar gaat het helemaal over.

Het wissel is een ander verhaal. als de eindafschakeling niet werkt zal hij bij het gebruik van een normale trafo van ongeveer 1A ook doorbranden, en op den duur een sluiting veroorzaken, daar hoef je geen trafo met meer vermogen voor te gebruiken.

Dus moraal van het verhaal, gebruik de juiste spullen.

Ook bij het verdelen in groepen, als de voedingsdraad vanaf de trafo naar de verdeling te dun is kan deze te heet worden bij totale belasting dus maximaal vermogen.
En daar gaat het volgens mij in dit verhaal om.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

MRP_Peter

  • Gast
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #27 Gepost op: 18 December 2007, 03:22:08 »
Precies Wim, sluit ik me bij aan  :)

Denk maar aan het principe van een boom, die is onderaan bij het begin ook dik en eindigt met dunne uiteinden, het is weliswaar even een extreem voorbeeld maar in de electro werkt het net zo qua ' uitbomen ' van je bedradingen.
Immers, vele kleine stroompjes maken bij samenkomst een hele grote.
Vandaar dus dat je vanaf je trafo met dikke draden begint naar je uitsplitsingen waarna je voor hetgeen je voeden wilt een andere(vaak dunnere) draad-dikte kan nemen.

Zeker overigens de diverse delen van je bedrading af met een juiste waarde zekering, afgestemd op je bedrading, anders heeft het bij kortsluitingen nog geen zin omdat ook een hoge stroom door een dun draadje kan lopen en nare gevolgen heeft.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #28 Gepost op: 18 December 2007, 09:48:33 »
Hans,

leuke demonstratie met die smeltende draad. Maar los van dat effect moet je je wel afvragen hoe groot de kans is dat een draad naar een wisselaandrijving in zo'n situatie terecht komt.

Een andere vraag is waarom er nog zo veel van dat 0,14 mm2 spul wordt gebruikt. Zelf werk ik bij voorkeur met monstagesnoer van minstens 0,5 mm2, en dat is niet eens altijd vanwege de te verwachten stromen, maar omdat een wat dikkere draad gewoon lekkerder werkt bij de montage. Dat dunne apenhaar is bijna niet te hanteren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #29 Gepost op: 18 December 2007, 10:55:43 »
Klaas,

Natuurlijk is die kans niet zo groot. Maar dat is feitelijk dezelfde redenering als in een huisinstallatie de met 1,5/2,5 mm2 bedrade groepen niet apart afzekeren met 16A maar vertrouwen op de hoofdzekering van 35 A of 50 A.

En eigenlijk is dat het punt dat iedereen hier probeert te maken. Wim, Henk, jij ik. Het gaat om de relatie bedradingsdikte en afzekering.

Hans