Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Nieuws over oud spul in Colombia  (gelezen 52351 keer)

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #180 Gepost op: 27 januari 2020, 19:38:35 »
Hallo Hans:

Dat heb je goed gezien.

In het laatste jaar heb ik verscheidene modellen van het merk Frateschi gekocht. Loks en wagens die erg veel op het Colombiaanse materieel lijken en die ik t.z.t. in Colombiaanse kleuren wil omspuiten. (de lok links op de laatste foto is bezig z´n oude jasje kwijt te raken  :D)

Nu hebben die Frateschi modellen beugelkoppelingen, en die zijn in één stuk met de draaistellen meegegoten, net als de oude Lima rijtuigen. Die koppelingen verwisselen gaat dus niet zo makkelijk.

Ik heb dus besloten om al het (verbouwde) Colombiaanse materieel met beugelkoppelingen uit te rusten. Dat is ongeveer 25% van mijn verzameling, die totaal plm. 95 loks en wagens omvat. Dan kan ik met alle Colombiaanse treinen onder elkaar rangeren, en met alle Europese ook onder elkaar. Het Europese materiaal blijft haakkoppelingen gebruiken. Sommige FLM wagens zullen dan niet meer "puur" origineel meer zijn, maar ja, als ik ze toch al heb overgeschilderd...

Via enige forumleden heb ik nu beugelkoppelingen voor al mijn ombouw wagens. Alleen moeten ze nog uit NL worden overgevlogen. Komt wel goed.

Groeten,

Joost

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #181 Gepost op: 27 januari 2020, 20:25:29 »
Mooie en vakkundige verbouwing Joost.  (y)
Raken de wagons elkaar niet in de bochten nu je de koppelingen korter gemaakt hebt?

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #182 Gepost op: 27 januari 2020, 23:49:27 »
Hoi Arjen:

De ingekorte koppelingen geven geen probleem in de kortste bocht (R=250 mm), omdat de buffers er ook afgezaagd zijn.

Geheel tegen mijn gewoonte in, heb ik dat van te voren nauwkeurig nagemeten  ;D

Joost

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #183 Gepost op: 11 maart 2020, 10:50:38 »
He Joost, was even nieuwsgierig waar je mee bezig was. Maar genoeg om je niet te vervelen in ieder geval. Blijf het knap vinden om zelf je eigen materiaal te maken en te bedenken. Zeker de jeep met gebouw en je laatste project van de platte treinstellen.
Groet Roland
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #184 Gepost op: 11 maart 2020, 19:02:56 »
@ Roland: Bedankt  (y)

Ik heb hier, behalve m´n ombouwprojecten, ook nog aardig wat origineel Fleischmann materieel. Dat komt zo nu en dan ook in zicht.

Voor de volgers van dit draadje: Ik ben deze dagen de draad even kwijt bezig met een electronica project. Daarom is het hier wat stil. Later komt er wel weer wat nieuws  ::)

Groeten,

Joost





Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #185 Gepost op: 11 maart 2020, 20:43:39 »
Ik neem aan dat je ook HO fleischmann spul hebt liggen nog. Je weet maar nooit wanneer je het kunt gebruiken.

Ik blijf je draadjes volgen, gelukkig heb je genoeg draad gelegd vanuit Columbia zodat we het mee kunnen maken.  (y)
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #186 Gepost op: 20 juli 2020, 02:24:26 »
Goedenavond allemaal:

Na vier maanden eindelijk weer een update uit Colombia!

Een bekend Colombians liedje verkondigt: "No estaba muerto, andaba de parranda" (Ik was niet dood, ik was aan het feesten)... nu, wat mij aangaat, was noch het een, noch het ander het geval.

Wegens nationale lockdown en andere omstandigheden, is m´n dagelijkse routine nogal grondig veranderd, en het heeft dus wat tijd gekost om de draad (en dit draadje) weer op te nemen. Tussendoor heb ik me nog wel met enige modelbouw projectjes kunnen vermaken. Tijd dus om dit verslag bij te werken.

Begin maart, net voor de lockdown, heb ik een achtergrond op groot formaat laten printen  en achter de baan geplaatst. In verscheidene posten in dit draadje waren de probeersels te zien, uitgeprint op A4 formaat. Tenslotte was ik tevreden met dit plaatje:




De gebouwen links en rechts zijn twee opnamen van de zelfde cement fabriek. Die staat in 1:1 op 20 km van waar de foto genomen is. Ik heb hem er met Photoshop ingeplakt:



Voor omgerekend 9 euro heb ik de foto op een stevig, plastic-achtig materiaal laten afdrukken. Ik weet niet hoe het heet, maar ze gebruiken het voor banners, oprolbare platen voor reclame en tentoonstellingen, en dergelijke zaken. Er zitten zichtbare ribbels in, maar daar stoor ik me niet aan. Het is stevig en kreukelt niet.

Zo ziet het er nu uit:







Sorry voor die laatste foto, met m´n mobiel en met tegenlicht genomen.

De technische details: De foto is een panorama van 4 foto´s die ik met Photoshop aan elkaar heb geplakt. Het werd een TIFF bestand van 9100 pixels breed, en dat is 300 cm breed uitgeprint. Komt dus uit op 77 ppi (pixels per inch). Dat lijkt weinig, maar als achtergrond vind ik het best gaan. Ik ga er niet met een loep naar kijken, en tenslotte gaat het om de treintjes en niet om de achtergrond.

De vouw in de hoek is wel zichtbaar gebleven. Omdat de baan opklapbaar is, had ik daar geen ruimte om de achtergrond rond te laten lopen.

Tot slot een sfeerplaatje. Wat die lui daar aan het uitspoken zijn, is voor een volgende update.



Groeten uit Colombia,

Joost

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #187 Gepost op: 20 juli 2020, 04:07:53 »
De achtergrond is mooi geworden Joost!
En ben benieuwd hoe dat met die hijsklus gaat aflopen.

Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #188 Gepost op: 20 juli 2020, 05:24:37 »
Hoi Joost,

Goed om te zien dat je weer actief bezig bent. Ik was al bang dat je van dat Thaise biertje ziek was geworden ;D. De nieuwe achtergrond maakt een wereld van verschil...goed gedaan.  (y)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #189 Gepost op: 20 juli 2020, 09:11:02 »
 (y) mooie achtergrond (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #190 Gepost op: 20 juli 2020, 12:03:25 »
Hi Joost,
fijn weer eens iets uit Colombia te lezen. Wat de achtergrond betreft sluit ik mij bij de vorige reageerders aan  (y)
Hopelijk zien we gauw weer verdere ontwikkelingen.
Is je elektronicaklus ook voor je baan?

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #191 Gepost op: 22 juli 2020, 04:42:59 »
Goedenavond heren:  Bedankt voor de positieve reacties!

@Arjen: De electronica klus ken je, dat ging over het bloksysteem. Dat project is nu af...  uitgestorven... nou ja, voorlopig heb ik genoeg geleerd en ga er niet verder mee. Misschien als ik ooit een baan heb die meer dan 3,5 meter rijlengte heeft...

En nu dus een quarantine-verhaal. Als je thuis zit opgesloten, niet bij je treintjes kunt, het meeste materiaal en gereedschap ook niet bij de hand is, en je je dood verveelt, dan moet je maar wat bouwsels verzinnen met wat je bij de hand hebt. En zo geschiedde.

Dit zijn twee plastic shampoo-flesjes. De bodem er uit gesneden en tegen elkaar gelijmd:


Drie strips styreen van 0,5 mm er om heen:


De fundering er onder was oorspronkelijk de basis van een 1:350 model van het slagschip Bismarck (Revell).
Het zaakje in de primer gespoten:


Dat begint al ergens op te lijken. De basis grijs gespoten en er nog een logo op:


Ooit zal ik ´m wel glanzend verven en er een decal op plakken in plaats van dat papiertje, maar goed. Nou heb ik een grote opslagtank voor praktisch gratis. Er moeten ook nog wat buizen op en omheen, daar heb ik genoeg "sprues" van styreen voor. (ook overgebleven van dat Revell schip).

Na enige dagen werd er een (smokkel)expeditie georganiseerd naar het flatje waar ik m´n baan heb staan. Toen heb ik maar de gelegenheid benut om wat foto´s te maken. Hier wordt de zaak op z´n plaats gehesen:


Naar goede Colombiaanse traditie zijn er zes personen voor nodig: twee die het werk doen, één die (onnodige) instructies geeft, en drie om mee te kijken  ;D

De Vollmer raffinaderij is nog niet gebouwd. Ik heb hem even "voor de leuk" los opgezet.



Als de klus geklaard is wordt de bierwagen aangereden en met luid gejuich begroet:


Zo, dat was het voor vandaag.

De dag dat ik de foto´s  maakte heb ik ook een voorraad materialen en opknap-kneusjes meegebracht, dus nu kan ik me weer even met "serieuze" (nou ja...  ;D) projecten bezig houden. Ik beloof jullie op de hoogte te houden.

Groeten uit Colombia, waar we nu met Corona nog meer improviseren dan vroeger,

Joost


Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #192 Gepost op: 01 augustus 2020, 05:25:52 »
Zo, we gaan weer verder.

Eerst maar weer wat geschiedenis.

In Colombia begon men rond 1960 de stoomlocomotieven met diesels te vervangen. Een veel voorkomende diesellok is de General Electric U10-B, onder licentie in Spanje gebouwd. Eigenlijk bedoeld als rangeerlok, maar hier dus ook voor lange afstanden ingezet. De Ferrocarriles Nacionales hebben ongeveer 60 loks van dit model gehad.

Zo vertrok de eerste U10B in 1968 uit Bilbao:


Erg lang zijn ze niet netjes gebleven:




Hier rijden er twee van Bogotá naar de Magdalenavallei in 1978. Dat gaat met hellingen van 4% en bochten van 57 m straal:


Zo om de paar jaar wordt er eentje in nieuwe kleuren overgespoten, en dan kan er weer een minister voor de persfoto´s poseren en zeggen dat de spoorwegen nu écht gemoderniseerd zijn:


Nou heb ik vorig jaar twee modellen van een Braziliaanse U5B diesellok van het merk Frateschi gekocht. Die moeten nu omgebouwd worden naar de Colombiaanse U10B:

Het onderstel en de afmetingen van de lok zijjn gelijk. Het meest opvallende verschil is dat de U5B vier kleine raampjes heeft en de U10B twee grote met een deur er tussen. We gaan dus met goede moed aan het hakken:



Plamuren, schuren, plamuren, schuren...



Wordt ooit vervolgd.

Groeten uit Colombia, een land van beginselen... je weet wanneer je projecten beginnen, maar nooit wanneer ze klaar zullen zijn!

Joost




Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #193 Gepost op: 01 augustus 2020, 06:14:43 »
Leuk om deze ombouw van je loc te volgen Joost. Moet je bekennen dat zo'n ombouw niks voor mij zou zijn. Daarom kijk ik wel naar jouw knutsel activiteiten  ;D (y)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #194 Gepost op: 01 augustus 2020, 11:34:54 »
Mooi gemaakt die tank.
Leuke scene met de kraan.  (y)
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf