Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door MOVisser
Vandaag om 17:27:34
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 17:22:24
Modeltreinen Pierre Dominique door Rob Ellerman
Vandaag om 17:09:49
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
Het Boemeltje - Electronica door Huup
Vandaag om 16:19:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:14:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Handregelaar aan IB Basic door Joz
Vandaag om 14:58:59
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 14:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 968345 keer)

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:25 jaar geleden
« Reactie #915 Gepost op: 19 February 2012, 22:13:32 »
Inderdaad dat andere draadje is er ook ;)

Mooie foto's mannen.
gr Ed.

Dennis

  • Gast
Re:25 jaar geleden
« Reactie #916 Gepost op: 20 February 2012, 13:21:48 »

Het was ook de tijd van BNL-PLan W1 en Plan E in de lange avondspitstrein Amsterdam-Schagen, moet ik ook nog analoge plaatjes van hebben.

grtz,
Wim

Hoi Wim,

Naar die foto`s ben ik erg benieuwd........ eventueel in 19toen ;D

Grtn,
Dennis

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:25 jaar geleden
« Reactie #917 Gepost op: 20 February 2012, 18:18:52 »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:25 jaar geleden
« Reactie #918 Gepost op: 16 July 2012, 22:01:04 »
Pfffffffffffffffffffff, even wat stof van dit draadje blazen  ;)

En toen was het alweer juli 1987 en dus Interrail-tijd. Op dag 1 's ochtend in Rotterdam op de trein stappen en dan via Utrecht naar München. Aan het einde van de middag in de trein naar Athene om daar in de ochtend van dag 3 aan te komen....  :P . Das nog eens andere koek dan met de all-inclusive charter vanaf 16hoven  ;D

Ayway. Dag 2 speelde zich geheel in Joegoslavië af (ja, lieve kijkbuiskinderen, ik ben oud genoeg om daar nog geweest te zijn) en toen ik daar in Zagreb uit het treinraam leunde zag ik dit:

Een monument van een loc. Verdere Interrail foto's volgen.. zolang ik nog in het land ben.
No dress rehearsel, this is our life.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:25 jaar geleden
« Reactie #919 Gepost op: 16 July 2012, 22:13:41 »
Kom op Marc, ik wil die foto's wel zien. Ik was te krenterig om die interrail kaart te kopen en werkte dus liever de hele vakantie om vervolgens weer modeltreintjes te kunnen kopen.  8)

Groeten,

Christoph

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:25 jaar geleden
« Reactie #920 Gepost op: 16 July 2012, 22:18:41 »
Morgen op doortocht in Thessaloniki  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:25 jaar geleden
« Reactie #921 Gepost op: 17 July 2012, 21:40:50 »
Geen Thessaloniki maar een onbekende plaats (raadplaatje maar ik weet het antwoord niet...) tussen Thessaloniki en Athene.

Treinstel 4203 ergens tussen Athene en Thessaloniki  17-7-1987

EDIT; lang leve internet! Na 25 jaar weet ik eindelijk het antwoord (nooit eerder gezocht overigens  :-\). Foto genomen vanuit de trein naar Athene en ik keek naar een treinstel op de meterspoorlijn van Kalambaka naar Volos in Paleofarsalos. Treinstel is een oude LHB-stel uit 1937.
« Laatst bewerkt op: 17 July 2012, 21:50:12 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:25 jaar geleden
« Reactie #922 Gepost op: 17 July 2012, 22:14:58 »
Hm, dat stel heeft wel wat weg van die Piko SVT Bauart Leipzig (die ook in NS-kleuren vermomd als dieseltwee bij Bart Smit verkrijgbaar was). Met zo'n stel via MP of eBay zou je wel een vakantieherinnering in h0 kunnen maken, lijkt me. Hoewel... trambaantje lijkt ook al weer enige tijd stil te liggen.  ;)

Wat voor camera heb je tijdens die reis eigenlijk gebruikt?

Groeten, Geoffrey

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:25 jaar geleden
« Reactie #923 Gepost op: 17 July 2012, 22:21:13 »
Interessante optie inderdaad, Griekenland in model. Maar ik heb al zoveel nieuwe ideeën. Trambaantje gaat langzaam voort, de updates lopen wat achter maar dat moet binnenkort goed komen (vakantie!).
Foto (dia) is gemaakt met mijn oude trouwe Praktica MTL-3.
No dress rehearsel, this is our life.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re:25 jaar geleden
« Reactie #924 Gepost op: 25 July 2012, 22:33:42 »
Zaterdag 25 juli 1987

Met een kennis uit Haarlem ga ik er vandaag een Beneluxdag op na houden. Het hoogtepunt volgt aan het eind: met de ICR-trein 1138 van Luxemburg door de Ardennen naar NL. Voor dit doel heb ik een logeeradres in Rotterdam, ik kan per trein namelijk niet meer thuis komen qua tijd. Ik stap dus op in Rotterdam CS waar de moderne rood/gele Benelux voorrijdt, het oude blauw/gele materieel is uit de Beneluxtreinen teruggetrokken. Voor Roosendaal loopt de trein bijna voor de paal, langzaam rijdt onze trein langs de werkplaats waar buitendienst gesteld Beneluxmaterieel betere of slechtere tijden staat af te wachte.


220 902 wacht te Roosendaal op doorvoer naar België


Beneluxstuurstandrijtuigen met de volgnummers -102, -101, -107 staan te Roosendaal te wachten op doorvoer naar de sloper, hun rol is uitgespeeld. Hoe vaak hebben deze rijtuigen zelf ouder terzijde gesteld materieel (DE-5, mat 46, DE-1/2) gepasseerd? Nu staan ze zelf terzijde…

Daarna gaat het België in en in de betonkolos van Brussel stappen we over op een rode rammelende Break die ons naar Namen brengt. Het is druk in de trein en het materieel demonstreert dat de 2+3 opstelling in de 2e klas het niet niet is…


In Namen begint ons dieselloc-avontuur: De (verbouwde) 5214 is zojuist binnegekomen met een trein.


Even buiten het station komen 2 Bolle Neuzen met de 5204 op kop voorbij rijden.


Bij Salzinnes staat de gekraakte 6308 terzijde.


Bij Ronet treffen we een waar kerkhof aan van terzijde gestelde diesellocs, veel reeks 60/61 zoals de groene 6085. Ik vermoed dat deze locs het slachtoffer zijn van de grote elektrificatiewerken in België die nu een paar jaar aan de gang zijn en veel diesellocs overbodig maken.


Ook het lot van de 6401 is wel duidelijk. Deze loc is een BoBo-variant op de reeks 51 maar met hydraulische overbrenging.


Gelukkig zijn er nog genoeg fraaie diesellocs die nog in dienst zijn zoals deze 5207.


De 5208 die er achter staat heeft een totaal andere beschildering.


De 5401 toont weer een andere variatie…


Locs van de reeks 55 staan er ook w.o. deze gele 5501. We sluiten dit tripje af en lopen weer terug naar het station van Namen. Daar nemen we de trein naar Luxemburg (stad). Voor komt rijden de fraaie groene 2010 met de EuroCity 95. Wij stappen in het laatste rijtuig en terwijl mijn kennis een hazenslaapje doet zet ik de Walkman op. Ik hoor de klanken van Jan Hammers Krokettenthema en zie de sterke groene 2010 met zijn lange trein het heuvelachtige en bochtige traject  nemen. Wat een krachtpatser moet het zijn om zo’n lange trein comfortabel op snelheid te houden. Steeds zie ik de ranke verschijning als er een boog naar links wordt bereden… Na een korte stop te Arlon wordt Luxembourg bereikt.


Als de 2010 zich los heeft gemaakt en een Franse collega de trein al heeft aangehaakt maak ik een foto, op de achtergrond is onze volgende trein al te zien: de 5505 met trein 1138 naar Haarlem… Ik zit nog even na te mijmeren: wat een prachtige loc is die reeks 20… zelden zo’n mooie E-loc gezien…


De 5505 staat al klaar met de trein naar Haarlem. De trein bestaat uit een Dms en 5 ICR’s. Hiermee gaan we dwars door de Ardennen terug naar Nederland…


De  groene 5513 met een M2-stam voor de trein naar Luik, deze vertrekt 2 uur na ons.


Inmiddels zijn we volop aan het dieselen en te Kautenbach zien we de 202 naar Wiltz.


Als we te Clervaux halt houden realiseer ik mij dat ik 10 jaar geleden, ook op een zaterdag, hier was: met ons gezin hadden we een zomerhuisje in de buurt van Clervaux en hier moesten we de sleutel ophalen. Toen nog als 9-jarige achterin de Vauxhall Viva, nu, 10 jaar later, inmiddels volwassen (waar dat ook voor door mag gaan) en min of meer op eigen gelegenheid…


Inmiddels zitten we in België, Gouvy. Daar lijkt wel een materieelshow van locs aan de gang: aan de andere kant van het perron staan een gele reeks 60, een CFL 1600, een blauwe reeks 55 en een reeks 27 (elektrisch!).


Alleen de 1602 kan ik nog snel op de foto zetten, de conducteur laat weten verder te willen… Het is tevens de laatste foto van die dag. Ik geniet van de reis, en bedenk: “hier kom ik nog eens terug om foto’s te maken op de stations en vrije baan”. Ik bleek later woord te houden want na 10 jaar keerde ik terug per auto…
Te Liège Guillemins wordt kopgemaakt, aan de andere zijde zet een reeks 21 zich voor de trein. De 5505 + Dms blijven achter. Snel wordt Maastricht bereikt en daar neemt een 1600 met versterkingsrijtuigen de plaats in van de reeks 21, trein 1138 verliest zijn speciale karakter en wordt weer een normale “Zandvoort-Maastrichttrein”. In Eindhoven stap ik over op de ICR-trein uit Venlo die mij naar Rotterdam zal brengen. Mijn kennis kan blijven zitten tot Haarlem. Mijn trein vertrekt iets later, helaas is het geen 1500 meer, deze locserie is al ruim een jaar buiten dienst, wat gaat de tijd toch snel…

Omdat ik het niet eens ben met het fotobeleid van Beneluxspoor plaats ik sinds lange tijd nauwelijks nog grootbedrijffoto’s. Deze Beneluxdag wil ik jullie echter niet onthouden…
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:25 jaar geleden
« Reactie #925 Gepost op: 25 July 2012, 23:25:04 »
Mooie platen heer Poes (y) ! En ja, de Vauxhall Viva ken ik ook nog. De ouders van mijn allereerste vriendinnetje hadden er ook een. Sterker nog, er rijdt er hier nog eentje rond op de Bevelanden!

Groet, Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1097
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re:25 jaar geleden
« Reactie #926 Gepost op: 26 July 2012, 03:08:52 »
Prachtige platen wat je weer uit de poezenmand tovert!
Aja!!! een vauxhall viva! Man, mijn oom had er ook een,makeerde altijd wel wat aan maar hij wou hem niet weg doen. ;D

groet en bedankt Wim.
« Laatst bewerkt op: 26 July 2012, 03:10:47 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:25 jaar geleden
« Reactie #927 Gepost op: 26 July 2012, 09:37:28 »
Geweldig sfeertje wat je weet op te halen Poes! Doet mij weer denken aan een vakantie te Hastiere in 1989, waar toen ook nog de bolle neuzen langs de rivier bulderden...

"Electrificatie: zo lelijk, het zou verboden moeten worden"
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:25 jaar geleden
« Reactie #928 Gepost op: 27 July 2012, 11:42:04 »
Ja, dieselpower rulezzzzzzzzz ;)
Net als al die weggehaalde lijntjes, eeuwig zonde...

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re:25 jaar geleden
« Reactie #929 Gepost op: 27 July 2012, 12:49:18 »
Mee eens maar dan heeft die reeks 20 weer geen emplooi...

Sterker nog, er rijdt er hier nog eentje rond op de Bevelanden!

Rijdt ie nog steeds? Bij ons stond de wagen meer stil wegens defecten...

mankeerde altijd wel wat aan maar hij wou hem niet weg doen. ;D

Mijn vader wel, na een Clervauxhallzomer vol gesprongen luchtslangen, kokende motoren en vaste remmen werd er een nieuwe Opel Kadett besteld: nooit meer tweedehands en zeker geen Engels meer...

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.