Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Lobomotion69
Vandaag om 02:40:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:28:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:44
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 972065 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2655 Gepost op: 15 June 2024, 08:53:21 »
Op 15 juni 1999 naar de meterspoor tram van Gmunden in Oostenrijk.
Stern & Hafferl exploiteerde dit stadslijntje van 2,3 km lang, dat het treinstation Gmunden met het stadscentrum aan het meer (Traunsee) verbond.


Het eindpunt Franz Josefplatz bij het meer. Er reden tweerichting vierassers met deuren aan een kant.
Motorrijtuig 10 is in 1974 overgenomen van de Vestische Strassenbahnen in Duitsland. Het rijtuig is uit 1952 (fabrikant Düwag).


Haltebord.

Na eerst een stukje langs het meer gereden te hebben, wordt er een smal straatje met de naam Kuferzeile ingereden.
Naar mijn smaak is dit wel het leukste stuk van het tramlijntje.








Tegen de middag werd motorrijtuig 10 vervangen door motorrijtuig 8.
Dit rijtuig is in 1962 door fabrikant Lohner geleverd.


Tram en auto tegelijkertijd, dat gaat niet.


Bij de volgende tram was er geen tegenverkeer.

Inmiddels rijden er 32 meter lange 5-delige lagevloertrams van het type Vossloh Tramlink V3.
De knusse, kleinschalige sfeer is wel verdwenen.




Foto's zijn van 19 september 2018.
Op 1 september 2018 is de tramlijn in Gmunden verbonden met de Traunseebahn (oorspronkelijk lokaalspoor Gmunden Seebahnhof - Vorchdorf).


Terug naar 15 juni 1999 met motorrijtuig 8 voor het zogenaamde Arkadenhaus, destijds het kantoor van Stern & Hafferl.


Op de Alois Kaltenbruner Strasse moet de tram een stijging van bijna 10 % overwinnen. 


Eveneens op de Alois Kaltenbruner Strasse.


Bahnhofstrasse met een tram op weg naar het station. Deze situatie bestaat niet meer en er rijdt hier geen tram meer.
Aan het begin van de Bahnhofstrasse is een nieuw eindpunt aangelegd.
Het treinstation is ook in die richting verplaatst.




Tot slot 2 dia's van de Linzer Lokalbahn bij het toenmalige eindpunt in Linz.
Motorrijtuig 22-143 is in 1987 overgenomen van de Köln Bonner Eisenbahn.
Op de achtergrond locomotief 22-006.
Dit eindpunt is in 2005 opgeheven, omdat de Linzer Lokalbahn op het Hauptbahnhof van Linz het eindpunt heeft gekregen.

Groeten.
Wim van der Ent

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4731
    • Filmpjes op YouTube
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2656 Gepost op: 15 June 2024, 09:08:49 »
Fraaie reportage weer!  (y)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2657 Gepost op: 15 June 2024, 10:49:25 »
Fascinerend lijntje inderdaad. Inspirerend voor de trammodelbouwer.
De romantiek is er wel een beetje af nu maar aan de positieve kant, het lijntje heeft met de modernisering wel een toekomst.
No dress rehearsel, this is our life.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2658 Gepost op: 21 June 2024, 19:44:02 »
Eind jaren negentig moest de tram van Rotterdam kiezen welke lagevloertram gekocht zou worden.
Eerder in februari 1999 had Siemens een Combino (van Potsdam) gestuurd waarmee demonstratieritten op Rotterdam Zuid gehouden zijn
(geen tijd gehad om de dia's daarvan te digitaliseren).
In april 1999 was er een lagevloertram uit Magdeburg van LHB/Alstom op bezoek. Geen dia's van. Je kan niet op 2 plaatsen tegelijk zijn.
In juni 1999 was het de beurt aan de Variobahn 2000 van Duisburg (fabrikant Adtranz).
Op 21 juni 1999 werd er voor genodigden en de pers gereden tussen het Hofplein en het Wilhelminaplein.


Op het Hofplein werd gekeerd.


Wilhelminaplein. Het was een tweerichting wagen.


Schiedamsedijk.

Groeten.
Wim van der Ent


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2659 Gepost op: 21 June 2024, 23:29:54 »

Wat een geweldig perspectief waardoor alles totaal uit verhouding lijkt! Die mevrouw lijkt een reus, het huis links ervan daardoor verrekte klein en ook de tram heeft iets heel koddigs op deze manier ;)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5566
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2660 Gepost op: 22 June 2024, 09:38:25 »
Dat komt volgens mij vooral door die kleine en lage ramen, maar inderdaad een aparte foto.
Groet, Frank

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2661 Gepost op: 22 June 2024, 10:13:40 »
Dia's hebben geen exif data, dus welke instellingen ik destijds gebruikt heb, is niet bekend.


Zie deze schermafbeelding van Google Street View. Ik stond rechts achter het groene hekje.
In het kader van "opa verteld" had ik in het analoge tijdperk geen zoomlens. Die lenzen waren niet lichtsterk en anders loeizwaar.
Destijds had ik als standaardlens een 50 mm.
Daarnaast had ik altijd op deze vakanties een korte telelens van 85 mm en een van 185 mm bij me.
Ik vermoed dat deze dia met 85 mm gemaakt is. 
Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2662 Gepost op: 28 June 2024, 18:40:30 »

28 juni 1999, Obere Königsstrasse in Kassel (Duitsland). Mr 361 en ahr 561 zullen gaan stoppen bij de halte Friedrichsplatz.
Het motorrijtuig is in 1971 geleverd door fabrikant Wegmann en is in 2003 naar Gorzów Wielkopolski in Polen overgebracht.
Het aanhangrijtuig is uit 1967 (fabrikant Credé) en is in 2002 gesloopt.

Groeten.
Wim van der Ent

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 403
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2663 Gepost op: 28 June 2024, 21:03:46 »
 :)
Tramstel dingt mee in de categorie "lelijkste combinatie 21-ste eeuw".

Prachtige wederopbouwachitectuur ook.
Sorry.
Walter

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2664 Gepost op: 03 July 2024, 09:27:52 »
Op 3 juli 1999 bij de Linzer Lokalbahn in Oostenrijk geweest. Een normaalsporige verbinding van Linz naar Niederspaching,
waar de lijn splitst in een takje naar Peuerbach (3,6 km) en een tak naar het ÖBB station Neumarkt-Kallham (9,2 km).
25 jaar geleden waren er nog geen Stadler Rail GTW's in dienst (in 2001 de eerste), zodat het oudere materieel nog reed.
Behalve overgenomen treinstellen van duitse bedrijven, reden er ook nog vierassers uit 1951.
Dat oudste materieel pendelde tussen Neumarkt-Kallham en Niederspaching.


Het eindpunt Neumarkt-Kallham met motorrijtuig 22-108 destijds aan de straatkant van het stationsgebouw.
Het rijtuig is in 1951 gebouwd door Simmering-Graz-Pauker AG (SGP).


Inmiddels is het eindpunt van de Linzer Lokalbahn verplaatst naar de zijde met de ÖBB sporen. Foto van 21-9-2018.


Zelfde motorrijtuig bij Niederspaching.


In Niederspaching was aansluiting op de doorgaande trein van Peuerbach naar Linz. Hierop reed het van duitse bedrijven
overgenomen materieel. Helaas is het nummer van dit treinstel niet te lezen, maar het is in 1970 overgenomen van
de Köln-Frechen-Benzelrather Eisenbahn (fabrikant Westwaggon in 1953).


Ook motorrijtuig 22-107 is uit 1951. Hier gefotografeerd bij halte Stefansdorf.


Tussen de haltes Stefansdorf en Prambeckenhof.


Op de achtergrond de halte Prambeckenhof met betonnen abri.


Halte Pötting.


Tot slot nog een dia bij het eindpunt Neumarkt-Kallham.
Ik weet niet of dit materieel nu nog in dienst is.

Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2665 Gepost op: 04 July 2024, 09:23:26 »
De volgende dag, 4 juli 1999, bij de tram in Nürnberg (Duitsland) rondgekeken.


Verlengde Stadtbahn N bij een tunneltje (Allersberger Unterführung) onder de sporen bij het Hauptbahnhof.
Motorrijtuig 366 is in 1976 als enkelgelede zesasser geleverd. In 1992 is er een lagevloer tussendeel ingebouwd.
In 2006 is het rijtuig aan Kraków in Polen verkocht.


Het toen modernste materieel, de 4-delige lagevloertrams van de serie 1101 - 1126 van fabrikant Adtranz.
Dia is gemaakt op de Allersberger Strasse bij de Schweiggerstrasse.


Motorrijtuig 1103 was ook versierd en reed ook op lijn 15, het lijnnummer waaronder het trammuseum in Nürnberg stadsrondritten rijdt.
Mogelijk was op deze dag de officiële overdracht van de eerste nieuwe trams aan het trambedrijf (info uit tramjaarboekje Trams 2000).
De dia is gemaakt bij de halte Wöhrder Wiese op de Laufertorgraben.


Museumwagens 876 en 1251 op de Laufertorgraben net na de halte Wöhrder Wiese.
Het motorrijtuig is uit 1935 en het aanhangrijtuig is uit 1951. De fabrikant van beide wagens was MAN.

Helaas geen tijd (en zin) om de andere gemaakte dia's van deze dag te digitaliseren en op te knappen.

Groeten.
Wim van der Ent

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 403
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2666 Gepost op: 04 July 2024, 09:36:53 »
 :)
Mooie dia's, Wim.

@ Geen tijd cq zin....
Zoveel respons krijg je ook niet meer.
De teller ( nu 922424) gaat wel door, maar daar doen ook de zoekmachines "mee"..

Dank niettemin.
Walter

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2667 Gepost op: 04 July 2024, 10:14:02 »
Mooie foto’s Wim.👍
Wat mij opvalt dat er weinig auto’s te zien zijn, deels auto luw vermoedelijk.

Groet Cor.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2668 Gepost op: 04 July 2024, 10:49:53 »
Dank voor de reacties.
Dit was in een weekend: vrijdag met de nachttrein richting Wenen. Die stopte op station Neumarkt-Kallham, zodat ik zaterdag 3 juli 1999 bij de Linzer Lokalbahn was.
In de avond terug naar Nürnberg, hotel zoeken en op zondag 4 juli 1999 de tram van Nürnberg.
Tegen half drie in de middag ging de laatste trein van Nürnberg naar Nederland (destijds was de DB nog betrouwbaar qua overstappen - iets wat tegenwoordig absoluut niet meer het geval is).
Maandag zat je dan weer op je werk.

Kostte maar 2 dagen van een Euro Domino kaart (soort Interrail kaart)
Info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Euro_Domino
Weinig autoverkeer zal door de zondag gekomen zijn.
Groeten.
Wim van der Ent 

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5566
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2669 Gepost op: 04 July 2024, 13:21:00 »
Vooral doorgaan met je dia's, Wim. Ik bekijk ze altijd met veel plezier. (y)
Het schijnt dat die motorrijtuigen op de LILO op die zijlijn soms nog worden ingezet.
Groet, Frank