Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 886691 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2550 Gepost op: 15 februari 2023, 09:01:05 »
Vanwege werkzaamheden aan de metro was er op 15 februari 1998 een vervangende tramlijn, die tussen
het centraal station van Rotterdam en het Willemsplein reed. Op de Coolsingel heb ik enkele dia's gemaakt van deze metrotramlijn.


Er werden rijtuigen van de serie 1600 ingezet, die voorzien waren van stickers met het opschrift metrodienst.







Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2551 Gepost op: 15 februari 2023, 11:56:02 »
Leuk, metrodienst bovengronds.
In 1966 merkte klasgenoot van mij op dat het toch wel gek was dat er tramrails op de Coolsingel werden gelegd, er kwam immers een metro te rijden!
Inmiddels is de Coolsingel etterlijke malen gereconstrueerd, plannen om de tram hier te laten verdwijnen zijn er inmiddels ook!
2030 wordt genoemd als plandatum.

Ronald
Groet,
      Ronald

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2552 Gepost op: 20 februari 2023, 05:05:32 »
Vrijdag 20 februari 1998 - 25 jaar geleden.

Op station Rotterdam CS kwamen we een containertrein tegen met een tweetal 1200-en:


NS 1221, 1225 met container trein

Even later komt er een ICM stel langs. Gezien het rangeerlicht, wordt dit treinstel weg gereden naar een opstelplaats.


ICM stel wordt afgerangeerd, links de 1221

We rijden verder naar Den Haag CS en komen daar een 1700 tegen voor de IC plus:


NS 1777 (Intercity Plus 1567)

Onder de kap staat de 1210:


NS 1210 onder de kap

Een couchette rijtuig is zichtbaar. Op vrijdagavond reden de Alpenexpressen vanuit Den Haag CS.

Groeten,
Lolke

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2553 Gepost op: 12 maart 2023, 19:37:46 »
De nadagen van de 1200 bij NS, leuke foto's! (y)

Vrijdag 20 februari 1998 - 25 jaar geleden.

Op station Rotterdam CS kwamen we een containertrein tegen met een tweetal 1200-en:

Dat hebben deze beide dames daarna ook nog een poosje mogen doen, in een ander jasje. Grappig dat je ze samen hebt gekiekt.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2554 Gepost op: 12 maart 2023, 22:56:25 »
Veel veranderd de afgelopen 25 jaar, maar de de koplopers vertrekken hier nog steeds richting Amersfoort en verder.
Ronald
Groet,
      Ronald

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2555 Gepost op: 28 maart 2023, 15:53:43 »
28 maart 1998, 25 jaar geleden. Het afscheid van de 1200-en bij de NS, met een mooi feest in Geldermalsen.

Ik begon de dag in Amsterdam waar ik de 1214 tegen kwam die met trein 928 het station binnen kwam:


NS 1214, Intercity 928 naar Haarlem

Vlak voor vertrek naar Haarlem:


NS 1214, Intercity 928 naar Haarlem

Een tijdje later kwamen we de 1214 bij Tricht als losse loc tegen:


NS 1214

Onderweg naar Geldermalsen om zich daar te melden bij alle soortgenoten.

In Geldermalsen waren alle nog aanwezige 1200-en verzameld. Tevens was de 1501 er ook. Op twee na, waren alle loc's nog rijdvaardig:

Afscheid 1200-en te Geldermalsen

25 jaar geleden stond de oude voetgangersbrug nog over het spoor. Er zijn nog nooit zoveel mensen op die brug geweest op die dag. Gaf een mooi overzicht:


Afscheid 1200-en te Geldermalsen

Het perron en de brug stond vol met spoorliefhebbers.  Een zeer geslaagd afscheid. Niet wetende dat vlak daarna een aantal 1200-en zijn gered van de sloop en dat ze 25 jaar later er nog steeds zijn.

Groeten,
Lolke

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2556 Gepost op: 28 maart 2023, 16:28:38 »
Is dat ook alweer 25 jaar geleden  :-X

Chris Westerduin

  • Online Online
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2557 Gepost op: 28 maart 2023, 18:03:31 »
Ik had dezelfde gedachte Eelco...  ;D

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2558 Gepost op: 28 maart 2023, 18:31:34 »
Ik word oud...  :(

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2559 Gepost op: 28 maart 2023, 20:43:16 »
28 maart 1998, 25 jaar geleden. Het afscheid van de 1200-en bij de NS, met een mooi feest in Geldermalsen.
Ah! Dan zal dát de reden geweest zijn denk ik dat ik er niet naar toe kon/mocht/wou. Ik ben op 28 maart jarig en werd dat jaar 10... Grote kans dat ik het daarom gemist heb. Ik wist er wel van namelijk, in de krant werd het aangekondigd.

@ Niels B: bekend gevoel...

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2560 Gepost op: 28 maart 2023, 21:14:09 »
Van harte gefeliciteerd dan!

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2561 Gepost op: 28 maart 2023, 21:14:37 »
Bedankt voor de herinnering aan deze zeer gedenkwaardige dag!
Jammer dat het afscheid zoals het gepland was, voor een deel in het water was gevallen. De 1201, die gepland was voor een EC, was blijven staan en er zat een 1600 in de omloop. Een andere loc was ook uitgevallen en de 1214 zat volgens mij in een andere omloop dan gepland. In deze tijd was er natuurlijk nog geen mobiel internet enzo dus de informatie op de dag zelf was erg schaars. Uiteindelijk alleen de 1214 nog tegengekomen. In Geldermalsen verzamelde zich iedereen en daar kwam beetje bij beetje de info. De 1224 was uitgeschakeld door een aanrijding, de 1210, 1221 en 1225 met minieme defecten in Maastricht, de 1203 en 1204 in Tilburg. de 1202 stond als aangewezen museumloc al aan de Maliebaan. Beetje bij beetje doemden de locs op voor de grote schare fotografen. Na het verzamelen op het spoor naast het perron ging het geheel in plukjes naar het emplacement voor de grote line-up waar uiteindelijk iedereen tussen mocht lopen. Aan het eind van de dag vertrokken de locs weer in alle richtingen - drie stuks kwamen we later weer in Amersfoort tegen en meerdere locs kwamen toch weer locs in dienst vanwege loccentekort... kortom: het was een mooie dag voor een pas 15-jarige :)

Nog even teruggezocht: Gepland was dat 9 locs bijzondere diensten zouden rijden, te weten:
loc 1: IC+ 1532 Hrl-Gvc
loc 2: 920 Ehv-Hlm, 935 Hlm-Ehv
loc 3: 927 Hlm-Ehv, 932 Ehv-Hlm
loc 4: EC 3 Asd-Em, EC 144 Em-Asd
loc 5: 49605 Utg-Mt (met 1600 in opzending)
loc 6: 923 Asd-Ehv, 928 Ehv-Hlm
loc 7: 289 Rsd-Asd, 70289, 70105, 70214 Wgm
loc 8: 340 Bh-Shl, 70340 Shl-Hfdo
loc 9: 829 Hlm-Mt (fac: indien 9 locs rijvaardig)

Dan de plaatjes! Ze zijn vrij klein, ooit scan ik ze opnieuw...


In Amsterdam, zittend in de dubbeldekker, dook dan toch een 1200 op!


Als eerste kwamen de 1221+1225+1210 aan in Geldermalsen


Daarna de 1214, los uit Haarlem


De 1211, afkomstig van int. 202, werd opgewacht nabij de brug


De beoogde WGL-museumloc 1224 had in de nacht van 26 op 27 maart een aanrijding op Kijfhoek gehad en kwam alleen samen met de 1501 (27003) naar Geldermalsen


Als hekkensluiter kwam de 1201, aldus dit rijtje locs vormend





En dan de (opbouw van de) line-up!


Aan het eind van de dag gingen de 1224+1501 naar Amersfoort, waar de 1224 werd afgerangeerd en zijn waarschijnlijk laatste meters op eigen kracht maakte.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2562 Gepost op: 29 maart 2023, 09:37:11 »
Terug naar 29 maart 1998.


Zon, palmen en oude amerikaanse auto's: dat moet Cuba zijn.


Meer in het bijzonder de hoofdstad La Habana (in het nederlands Havana / Havanna).
Ik was daar niet voor een tropische strandvakantie, noch voor de stoomlocomotieven van de rietsuikerfabrieken.
Het doel was de interurban van de Hershey Electric Railway, die tussen Casablanca (een wijk van Havana aan de overzijde van de havenbaai)
en de stad Matanzas reed. De afstand tussen beide eindpunten is ruim 90 km.


Motorrijtuigen 3009 en 3008 in de straat in de buurt van het eindpunt Casablanca (vanwege de zonnestand van achteren gefotografeerd).


De rails bij het eindpunt Casablanca werden blijkbaar vervangen, zodat er maar 1 spoor gebruikt kon worden.
Voor deze interurbans met 2 stuurstanden geen probleem.


Na een tijdje werd de combinatie naar het station gereden, waar trappen voor de reizigers klaarstonden om gemakkelijk in te stappen.


De frequentie was niet uitbundig. Nadat de 2 motorrijtuigen (voor waarschijnlijk een tussendienst) vertrokken waren, duurde het toch
wel lang voordat de middagtrein uit Matanzas, getrokken door locomotief 21001 arriveerde.
Locomotief 21201 was achteraan aangekoppeld. omdat er vanwege de opgebroken rails niet omgelopen kon worden.
Deze locomotieven van het type "steeplecab" zijn in 1920 geleverd door General Electric in de USA. De oorspronkelijke (schuine) neuzen
zijn bij enkele "steeplecab's" in Cuba vervangen door deze rechte hogere neuzen, omdat nieuwe russische electromotoren groter waren
dan de oorspronkelijke General Electric motoren.

Wat achtergrondinformatie: vanaf 1916 bouwde de Hershey Chocolate Corporation of Pennsylvania een spoorlijn (normaalspoor) tussen
Matanzas en Havana (met zijtakken) om suikerriet en personeel naar de ongeveer in het midden van de spoorlijn gebouwde
suikerfabriek (Central Hershey Mill) te vervoeren. Aanvankelijk reden er stoomlocomotieven, maar vanaf 1919 werd de spoorlijn van
bovenleiding voorzien (1200 volt gelijkstroom). In 1920 leverde General Electric 7 "steeplecabs" voor het goederenvervoer en
de J.G. Brill Company in Philadelphia leverde in 1920 voor het vervoer van de werknemers 10 interurbans van hout en staal (met lichtkap).
In 1922 reed de Hershey Cuban Railway electrisch met de interurbans en de "steeplecabs".
In 1924 werden er bij een dochteronderneming van J.G. Brill Company (Wason Manufacturing Company of Springfield) 7 geheel stalen
interurbans, zonder lichtkap, besteld (2 als motorrijtuig en 5 als aanhangrijtuig).
De 5 aanhangrijtuigen zijn later in Cuba van stuurstanden en motoren voorzien. Ook zijn er rond 1924 interurbans van
fabrikant Cincinnati Car Company in Ohio van een failliete vervoerder overgenomen.
Na de revolutie in Cuba (1959) werd de Hershey Cuban Railway onteigend en ging men verder onder de naam
Ferrocarriles de Cuba (Camilo Cienfuegos Division).
Ook de fabriek, het treindepot en het er omheen gebouwde dorp werden voortaan Camilo Cienfuegos genoemd (een medestrijder van Fidel Castro).
Het treinstation aan de hoofdlijn bleef echter de naam Hershey houden. 
De interurbans, die wij in 1998 hebben zien rijden, zullen hoogstwaarschijnlijk de in 1924 bestelde Wason interurbans zijn,
al dan niet verbouwd in de tussentijd.


Er reden weinig treinen, dus we hadden eigen vervoer nodig.
Zo'n oude Oldsmobile als taxi is leuk, maar we hebben toch maar een taxichauffeur met een nieuwere europese auto gecharterd
om ons de komende dagen rond te rijden.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2563 Gepost op: 30 maart 2023, 09:14:03 »
30 maart 1998




Eerste fotopunt was niet ver van Havana bij de halte Cuadra, waar deze treinen uit en naar Matanzas voorbij kwamen.
De passagiersrijtuigen lijken omgebouwde goederenwagens te zijn. Ik heb hierover geen verdere info op het internet kunnen vinden.


Ter verduidelijking heb ik een kaartje (niet op schaal) getekend van het spoornet.
De getrokken treinen naar en van Matanzas waren niet interessant. Het leuke spul reed vooral op de takken naar Jaruco, Caraballo
en Santa Cruz del Norte.
Verder dan Jibacoa zijn wij in de richting van Matanzas niet gegaan.
De tak naar Playas del Este en het stuk van Caraballo naar Bainoa waren destijds niet in dienst.
We hadden geen dienstregeling, maar onze taxichauffeur reed later eerst naar een station met personeel en informeerde daar
wanneer er iets reed en waarheen.
Het hield niet over: per richting vaak maar 2 of 3 treinen per dag.


De trein naar Matanzas met locomotief 21201 hebben we gevolgd en bij de halte Paula gefotografeerd.


Even later kwam interurban 3007 voorbij op weg naar station Hershey.
Vanwege de zonnestand van achteren gefotografeerd. Het rijtuig heeft nog een oudere beschildering.
De zwarte rook boven het motorrijtuig is van de suikerfabriek.


Werkwagen 072, ook bij de halte Paula.
Gegevens hierover ontbreken, maar vermoedelijk is het een eigen creatie van de werkplaats met onderdelen van gesloopte motorrijtuigen en dergelijke.


Vroeg in de ochtend was het stralend weer met volop zon. Naar mate het warmer werd, ontstonden er later op de dag grote wolkenpartijen,
die het fotograferen toch wel lastig maakten. Bij interurban 3006 ging het ook niet goed met de zon.
Dit bleek een dienst tussen Hershey naar Santa Cruz del Norte te zijn via Jibacoa.

Toch wel balen dat er geen zon was, dus zijn we naar het eindpunt Santa Cruz del Norte gereden. Aan de kust bleken er geen wolken te zijn.


Aankomst van interurban 3006 bij het eindpunt.


Sommige nieuwe reizigers "bestormen" enigszins het rijtuig. Links op de achtergrond de taxi waarin wij reden.


Even later vertrok de interurban weer naar Jibacoa en verder.

Deze dag niets meer gefotografeerd.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2564 Gepost op: 30 maart 2023, 10:33:31 »
Ligt daar wel spoor, of rijdt de tram daar gewoon over het gras........?