Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 886770 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2370 Gepost op: 26 augustus 2021, 12:59:06 »
Fraaie platen weer Lolke (y)
Groeten,
Richard

Hennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2371 Gepost op: 26 augustus 2021, 16:46:11 »
Die slechte materieelpositie van de RET rond 2000 werd feitelijk veroorzaakt door het enkele jaren tevoren afvoeren van de niet-verlengde rijtuigen serie 600. Dat gat werd in 2002 opgevuld met de aanschaf van vergelijkbare Weense enkelgeledes ..... Het was niet de eerste keer en ook niet de laaste keer, dat de RET door te snelle afvoer van rijtuigen in de problemen kwam. Door uit te gaan van slipbestuurders werden de laatste 10 700-en gesloopt. En toen kwam corona .......

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2372 Gepost op: 07 september 2021, 08:48:20 »
Op 7 september 1996 nog eens richting Mannheim (Duitsland) gegaan om de tram te fotograferen.
Destijds hadden de trambedrijven in die regio nog hun eigen identiteit.
Er was wel al sinds 1989 een samenwerking qua tariefsysteem in het Verkehrsverbund Rhein Neckar (VRN).
Pas in 1999/2003 ontstond het Rhein Neckar Verkehrs GmbH (RNV), waarin de trambedrijven van Mannheim, Ludwigshafen,
Heidelberg, de Rhein Haardtbahn en de OEG opgingen.


Tussen de haltes Edingen West en Neu Edingen Gewerbegebiet een OEG tram in de oudere beschildering kunnen fotograferen.
Het dubbelgelede Düwag motorrijtuig is uit 1974. In 2009 is het rijtuig omgenummerd in 4110 en het zou nog rijvaardig zijn.


Zelfde locatie maar met een Duewag uit 1989 (herkenbaar aan de enkele pantograaf op de middenbak).
Het rijtuig (nr 114) heeft het destijds nieuwe uiterlijk (wit met rode strepen).


In de Karl Metz Straße in Heidelberg stond bij de remise nog een rij enkelgelede Düwags. Vooraan motorrijtuig 215 met bouwjaar 1964.
In 1998 werd het rijtuig buiten dienst gesteld en is het inmiddels omgebouwd tot slijpwagen 1301.


Dubbelgelede Düwag 202 (bouwjaar 1975) bij het eindpunt Leimen Friedhof. Oorspronkelijk kon hier verder gereden worden naar
Nußloch en Wiesloch, maar dat is in 1973 stilgelegd. De tramlijn in Leimen was enkelsporig met een wisselplaats in het dorp.
Sinds 2020 is men bezig de tramlijn in Leimen dubbelsporig te maken. Volgens de planning moet de tram in maart 2022 hier weer rijden.
Motorrijtuig 202 zou niet gesloopt zijn, maar zou als uiterste reserve onder nummer 3202 in een remise staan.


Dubbelgelede Stadtbahn M8C bij het zelfde eindpunt. Naderhand is dit rijtuig uit 1986 van een lagevloermiddendeel voorzien en
is het nog in dienst onder het nummer 3258.


Halte OEG Bahnhof in Heidelberg/Handschuhsheim. Ook de stadstram van Heidelberg reed en rijdt hier.


Remise Edingen van de OEG. Vooraan motorrijtuig 80 (helaas in de nieuwe kleuren).
Een dubbelgelede tram uit 1960 van de Waggonfabrik Rastatt. In 2007 is het rijtuig gesloopt.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2373 Gepost op: 08 september 2021, 07:51:05 »
Dia's van 8 september 1996. Eerst naar de Rhein Haardtbahn gegaan.


7-delige lagevloertram 1043 op de Bahnstraße in Ellerstadt.
Duewag leverde het rijtuig in 1995.


Even later kwam de tegentram in de vorm van de eveneens 7-delige lagevloer tram 1032, ook uit 1995.


Vlakbij de eindpuntlus in Bad Dürkheim bij het station.


Halte Paradeplatz in Mannheim met de enkelgelede 1017 met enkelgeleed aanhangrijtuig 1057.
Formeel waren ze van de tram van Ludwigshafen, maar ze reden destijds bij de Rhein Haardtbahn. Het materieel is in 1963 geleverd.


De Alter Meßplatz in Mannheim met motorrijtuig 464 van Mannheim.
Düwag leverde het rijtuig in 1971 als het type Mannheim (moderner front).
In 2004 werd de tram gesloopt.
De dia geeft nog de oude sporensituatie op de Alter Meßplatz weer.


Motorrijtuig 503 is eveneens van Mannheim.
Oorspronkelijk de enkelgelede Düwag 354 uit 1962 is er in 1991 met behulp van een lagevloertussendeel een dubbelgelede tram van gemaakt.
In 2008 is het rijtuig naar Helsinki (Finland) en in 2015 naar Lodz (Polen) gegaan.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2374 Gepost op: 14 september 2021, 07:36:33 »
Den Haag op 14 september 1996.


Motorrijtuig 3054 op het Spui bij het Zieken.


Ook een blauw witte tram van de serie 3100 afgewacht.


De reden om even naar Den Haag te gaan: er reden museumtrams.
Motorrijtuig 265 is in 1920 door Hawa (Hannoversche Waggonfabrik) geleverd en deed tot 1963 dienst bij de HTM.


Sinds 1993 waren de PCC's buiten dienst in Den Haag. Er zijn echter genoeg rijvaardige PCC's als museumwagen bewaard gebleven.
PCC 1165 (bouwjaar 1957) bij Om en Bij als museumwagen.


Museumtram 826 op het Stationsplein. De achtergrond op de dia is inmiddels wel veranderd door nog hogere gebouwen.
Motorrijtuig 826 is uit 1929 en werd geleverd door La Brugeoise, Brugge in België.


Ook verderop het stationsplein is de situatie nu totaal anders dan op de dia uit 1996.
Ook motorrijtuig 3138 ziet er zo niet meer uit (botsneus, rood/crème kleurenschema)
Hoe zou het er hier in 2046 (over 25 jaar) uitzien ?

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2375 Gepost op: 21 september 2021, 08:19:26 »
Ulm (ligt tussen Stuttgart en Augsburg in Duitsland) had voor de eenwording van Duitsland in 1990 het kleinste trambedrijf
van West Duitsland: 5,6 km op meterspoor tussen de eindpunten Söflingen en Donauhalle volgens Wikipedia op het internet.
Wat gedigitaliseerde dia's van 21 september 1996.


De Schlossergasse met motorrijtuig 9 in de eindpuntlus Söflingen.
De tram van Ulm had in de tachtiger jaren 14 enkelgelede vierassers van Stuttgart overgenomen
(type GT4 van de Machinenfabrik Esslingen met bouwjaar 1964).
Ouder materieel, zoals de vierassige Großraumwagens en de tweeassige aanhangrijtuigen waren in 1986/1988 al afgevoerd.


Motorrijtuig 7 op de Uhrenmachergasse, eveneens in de eindpuntlus Söflingen.


Het andere eindpunt, de keerlus bij de Donauhalle.


In de binnenstad van Ulm, de Olgastraße. Hier was het wel druk met auto's.


Hoek Uhrenmachergasse met de Kapellengasse in de eindpuntlus Söflingen met motorrijtuig 8.


Neue Gasse in de eindpuntlus Söflingen. Sommige huizen op deze dia zijn inmiddels vervangen door nieuwbouw.


Neue Gasse bij de Söflinger Straße.




Nog 2 dia's op de Söflinger Straße. Het was een zaterdag en destijds sloten de winkels nog om 14:00 uur.
Het werd dan wel stiller op straat, wat ik niet erg vond.

In 2003 werden de eerste 8 (5-delige) lagevloertrams van het type Combino (van Siemens) in dienst gesteld,
waardoor alle GT4's ex Stuttgart buiten dienst konden. De meeste rijtuigen zijn naar Arad in Roemenië overgebracht.
Er is een GT4 als museumwagen bewaard.

In 2009 werd lijn 1 van de Donauhalle verlengd naar Böfingen.
In 2018 werd de geheel nieuwe lijn 2 tussen Kuhberg en Science Park III in dienst gesteld. Het lijnennet is nu 19,1 km lang.
Ook zijn er in 2018 12 (5-delige) lagevloertrams van het type Avenio M geleverd.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2376 Gepost op: 21 september 2021, 21:32:59 »
Op 21 september 1996 was er een materieelshow en een  opendag bij de Betriebsbahnhof Köln Deutzerfeld.

Nederland was vertegenwoordigd met de DE2 177:

NS DE 177

Een line-up van diverse DB locomotieven:


DB loc line-up

HGK DE12, die later nog in Nederland bij Shortlines te zien was:

HGK DE 12 (ex. DB 240)

HGK DE85, een MAK DE1002, die als voorbeeld diende voor de uiteindelijke NS 6400:

HGK DE 85 (DE 1002)

Als V160 familie liefhebber, natuurlijk ook even in Keulen staan kijken naar treinen met deze loc's:


DBAG 215 037-3


DBAG 215 137-1


DBAG 215 111-6


DBAG 215 111-6

Groeten,
Lolke

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2377 Gepost op: 28 september 2021, 20:42:03 »
Een reis naar familie in het zuiden op 28 september 1996 zorgde o.a. voor deze opnames onderweg (alle scans van dia):

1113 met IR naar Amsterdam te Amersfoort


Een erg ouderwets ogend fietsenrijtuig van de SBB te Den Bosch


De 658 rangeert met rijtuigen voor de autoslaaptrein ter hoogte van de postperronsporen in Den Bosch


In de sleep van de 658 zat dit NS-slaaprijtuig 61 84 72-70 622-1

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2378 Gepost op: 29 september 2021, 09:03:39 »

Een erg ouderwets ogend fietsenrijtuig van de SBB te Den Bosch

Dit is een van de SBB-bagagerijtuigen die gehuurd werden voor het fietsvervoer in de AutoSlaap Express naar Villach en Narbonne. Het betrof de rijtuigen 51 85 92-70 100 en 92-70 103. Voor gebruik is de ASE werden fietsenrekken geplaatst en opschriften Fahrrad Vélo Fiets Bicicletta aangebracht.
Als ik de foto goed bekijk, dan gaat het hier om de 51 85 92-70 103-2. Van het tweede rijtuig is rechts nog een klein stukje te zien op de foto.

Martijn

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2379 Gepost op: 29 september 2021, 09:43:16 »
eind jaren '50 werden in dit type SBB-bagagerijtuigen eendagskuikens vervoerd van Arnhem via Basel SBB naar Chiasso. Op het laatst dus fietsen. :)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2380 Gepost op: 06 oktober 2021, 09:35:11 »
6 oktober 1996: wat dia's gemaakt bij Vorden in de richting van Zutphen.


Plan U met het nr. 133.


Onbekende gemoderniseerde DE2 bij de overweg van de Oude Zutphenseweg in Vorden.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2381 Gepost op: 10 oktober 2021, 08:47:51 »
Mainz (Duitsland) op 10 oktober 1996.
Destijds reden er bij de tram van Mainz nog hogevloertrams. Er waren echter al 16 lagevloertrams besteld en in aflevering,
waardoor het klassieke uiterlijk van het trambedrijf snel zou verdwijnen.
Er wordt op meterspoor gereden,


Een dia gemaakt in de buurt van het Hauptbahnhof in Mainz (Kaiser Wilhelm Ring). Op de voorgrond een Düwag zesasser in tweerichting uitvoering.
Op de achtergrond een driedelige Stadtbahn M.


Nog een reden om naar Mainz te gaan, was de mogelijke opheffing van lijn 8 naar het eindpunt Ingelheimer Aue.
Op deze dia het eindpunt, een industriegebied.








Dia's gemaakt op de Gassnerallee. Op 7 november 1997 is dit traject naar Ingelheimer Aue inderdaad stilgelegd.
Er is hier nu een container terminal.
Alle gefotografeerde enkelgelede Düwags (bouwjaar 1965) zijn eind 1996 naar het Poolse Elbląg gegaan en later daar gesloopt.




Bismarckplatz. Lijn 8 bleef hier wel rijden tot aan de remise aan de Kaiser Karl Ring.
Veel later is er een stukje verder een nieuwe eindpuntlus Zollhafen (Inge-Reitz-Strasse) gekomen. 



Het andere eindpunt van lijn 8 was in de Bahnstrasse in Bretzenheim.
Het laatste stuk was (en is) enkelsporig.


Am Wildgraben in Bretzenheim, een villawijk.


Untere Zahlbacher Strasse in Bretzenheim.


Tot slot een dia bij de halte Lindenmühle op het enkelspoor in Bretzenheim.

In 2000 kreeg de tram de lijnnummers 50 tot 52 (later nog een lijn 53 en 59) en is er niets meer wat aan lijn 8 in Mainz herinnert.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2382 Gepost op: 11 oktober 2021, 09:07:34 »
Op 11 oktober 1996 wat dia's gemaakt bij de Frauenfeld - Wil Bahn in het noordoosten van Zwitserland. Spoorwijdte is 1 meter.


Rheinstrasse in Frauenfeld met stuurstandrijtuig 114 en motorrijtuig 14.
In 1984/85 en 1992 werd dit materieel geleverd (7 motorrijtuigen en 4 stuurstandrijtuigen).


Tussen beide steden wordt in de kant van een doorgaande weg gereden.
Op deze dia langs de Sankt Galler Strasse in de buurt van de halte Lüdem.


Halte Wängi aan de Wilerstrasse.


Eveneens bij de halte Wängi, maar nu de andere kant op.


Wilerstrasse in Wängi. Destijds stille straten. In 2015 bleek het een stuk drukker met auto's te zijn.
Het getoonde materieel is inmiddels afgevoerd en er rijden nu driedelige treinstellen van Stadler Rail met een gedeeltelijke lagevloer.
Het bedrijf is vanaf eind 2020 een fusie aangegaan met de Appenzeller Bahnen, maar blijft tot 2031 ongewijzigd qua naam en
verschijningsvorm van het materieel.


Daarna naar de tram van Zürich gegaan om de zogenaamde Karpfen nog eens te fotograferen.
In 1959/1960 werden er 15 motorrijtuigen en 16 bijpassende aanhangrijtuigen geleverd.
De dia is gemaakt bij het eindpunt Zoo.


De bomen langs de Krähbühlstrasse hadden al herfstkleuren.


Gloriastrasse.


Een lijn 5 met een zogenaamde Mirage. In de jaren 1966 - 1968 werden er 90 van dit type dubbelgelede zesasser geleverd.


In 2006 ging de laatste tram van dit type buiten dienst in Zürich.
Aansluitend werden 13 Karpfen (motorrijtuigen en aanhangrijtuigen) naar Vinnytsja in de Oekraïne overgebracht.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2383 Gepost op: 11 oktober 2021, 09:31:00 »
Fraaie foto's!
Die opvallend rechthoekige trams van de Frauenfeld - Wil Bahn, was dat gewoon een huisstijl-voorkeur of had dat te maken met een profiel van vrije ruimte of een rare situatie ergens op het net?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2384 Gepost op: 11 oktober 2021, 10:33:22 »
Ik weet niet of plaatselijke omstandigheden de oorzaak van de hoekige vormen van het materieel waren. Denk eerder dat het gewoon een trend in de wagonbouw was.
In de vijftiger jaren waren er de wat rondere vormen bij het materieel en later werd dit toch wat hoekiger.
De plaatselijke omstandigheden (overwegen bij zijstraten van de doorgaande weg) hebben wel gezorgd voor de opvallende latere rood-witte "zebra" beschildering.
Link naar internet pagina over dit materieel (alleen in het duits):
https://de.wikipedia.org/wiki/FW_Be_4/4_11%E2%80%9315

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent