Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 886640 keer)

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2310 Gepost op: 05 juli 2021, 14:32:38 »
Hej Lolke,

Mooie serie, leuk dat jij dat allemaal hebt vastgelegd!
Met vriendelijke groet,
Gert

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2311 Gepost op: 06 juli 2021, 16:00:03 »
Was weer Heimwee express  (y) Hoop dat je 1997 ook weer op reis richting Scandinavië bent geweest.
Kan me dan verheugen op volgend jaar ???

In 1997 ben ik twee keer in Noorwegen geweest  :)

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2312 Gepost op: 06 juli 2021, 17:28:08 »
Bedankt voor het delen van je foto's. Ik heb ervan genoten (y) En sowieso dank aan iedereen die hier foto's post (y)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2313 Gepost op: 06 juli 2021, 17:37:45 »
@Lolke 2x (y) hoop de eerste al vroeg in het jaar ;D
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2021, 17:40:17 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2314 Gepost op: 06 juli 2021, 19:30:28 »
Kunnen we anders niet een nieuw draadje starten: 24 jaar geleden;D ;D

Groeten,
Bert

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2315 Gepost op: 07 juli 2021, 00:49:09 »
@Lolke 2x (y) hoop de eerste al vroeg in het jaar ;D
Is februari vroeg genoeg? :)

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2316 Gepost op: 07 juli 2021, 18:39:56 »
In dit soort draadjes ben ik vooral een lezer/kijker. Hierbij toch nog maar eens expliciet: dit soort foto's en foto-reeksen worden zeer gewaardeerd. Erg mooi materiaal! Dank voor al het werk om dit online te publiceren.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2317 Gepost op: 07 juli 2021, 20:39:56 »
@Lolke…. Super Winterse plaatjes.  (y).
Mooi want hoop volgend jaar maart weer Noorwegen in te mogen voor reis naar de Noordkaap. :angel:
En dan moeten we tot mijn 90ste wachten tot die foto’s in dit draadje mogen ;)
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2021, 20:45:23 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2318 Gepost op: 10 juli 2021, 10:46:13 »
Het AW Bremen (Ausbesserungswerk, revisiewerkplaats) was verantwoordelijk voor het grote onderhoud van de lijndieselloc's van de voormalige Bundesbahn. Vier keer per jaar - op de tweede woensdag van de eerste maand van elk kwartaal - was er een rondleiding voor geïnteresseerden. Toen was dat nog heel gewoon.
Nadat er in 1994 en 1995 buiten vooral lange rijen met terzijde gestelde 211 en 212'te zien waren, was hun plek op 10 juli 1996 door loc's van de serie's 215 en 216 ingenomen:


216 178 was bij een aanrijding met een wegvoertuig omgevallen en had daarbij zeer zware schade opgelopen. Ze werd niet hersteld en in 1999 in Bremen gesloopt:


Een deel van de serie's 215 en 216 werd nog in de dagelijkse dienst benodigd en wel gereviseerd, vooral de loc's die geschikt waren voor trek/duwtreinen en dubbeltractie. Dit goldt ook voor de 216 154: Ze was al opnieuw gespoten en wacht nu op haar draaistellen:


Als Rangiergerät 721050003 maakt een voormalige 323 zich nuttig bij het verplaatsen van de koude diesels:


Op de terugweg even in Bremen-Hemelingen gekeken, waar bij de sloperij Erwin Meyer talrijke 211, 212, 215 en 216's hun einde vonden. Hier was niets te zien, maar een stukje verderop stond 291 079 met een gasketelwagen op een aansluitspoor bij een klant. Volgens Google Maps is deze spooraansluiting helaas verleden tijd:
Groetjes, Bart

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2319 Gepost op: 15 juli 2021, 15:30:01 »
Oei die 216 heeft wel eens betere tijden gezien.

Op 15 juli 1996 zien we de NS 1643 met een trein op Amsterdam CS.


NS 1643

Groeten,
Lolke

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2320 Gepost op: 26 juli 2021, 08:36:34 »
Op 26 juli 1996 de metersporige Harzer Schmalspurbahnen (HSB) in Duitsland bezocht.
In 1993 kon de HSB het smalspoornet in de Harz van de Deutsche Reichsbahn overnemen en voortzetten.
Link naar kaartje met de verschillende spoorlijnen / trajecten:
https://www.hsb-wr.de/Fahrplan-Tarife/Streckennetz/


De Deutsche Bahn AG werkplaats in Wittenberge leverde in 1996 een prototype dieselmotorrijtuig voor de minder rendabele lijnen van het smalspoornet.
Op deze dia het prototype met nummer 187-015 bij station Niedersachswerfen Ost.
In 1999 werd er op grond van de ervaringen met dit prototype de serie 187-016 t/m 019 geleverd.
Het frambozenkleurtje, dat het prototype sierde (?), werd in 2002 gewijzigd in het wijnrood/ivoorwit van de andere dieselmotorrijtuigen.
In 2016 is het motorrijtuig buiten dienst gesteld, volgens info op het internet. 


Halte Netzkater.




Tussen de stations Harzgerode en Alexisbad pendelde stoomloc 99-5906, een Mallet uit 1918.


Op weg naar Alexisbad kwamen we de trein uit Gernrode tegen tussen de haltes Mägdesprung en Drahtzug.
Destijds was de lijn nog niet van Gernrode naar Quedlinburg verlengd. Locomotief 99-6001 is uit 1939.


Op station Alexisbad was stoomloc 99-5906 al aan het omlopen om weer terug te rijden naar Harzgerode.


Even later kwam ook de trein met locomotief 99-6001 uit Gernrode binnen.

Op de laatste twee dia's is achter de rijtuigen aan de rechterkant iets roods met een witte band te zien: dit was een zogenaamde Harzkameel.
Nog in de DDR tijd wilde men de stoomlocomotieven door diesellocomotieven vervangen (30 stuks volgens de plannen).
Locomotieven van de serie V 100.2 werden op meterspoordraaistellen (met elk 3 assen) gezet.
Uiteindelijk zijn er 10 diesellocomotieven omgebouwd en in dienst gekomen op het smalspoor in de Harz.
In 2018 waren er nog drie rijvaardig.




Op 18 oktober 1997 kon ik een trein met die omgespoorde diesels fotograferen. Loc 199-872 en 870 in de buurt van Niedersachswerfen.
Om bij de kopeindpunten niet te hoeven omlopen werden er twee locomotieven gebruikt.




Na station Alexisbad lag het spoor naar Harzgerode en Stiege een stukje naast elkaar. Helaas geen "Dobbelausfahrt".


In Straßberg rijdt de trein naar Stiege tussen een riviertje en een straat met huizen.


In Hasselfelde stond motorrijtuig 187-013 op passagiers te wachten.
Inmiddels waren er ook spuitbussen met verf te koop en kon het stationsgebouw van graffiti voorzien worden.


Het motorrijtuig tussen Hasselfelde en Stiege.


Aankomst in Stiege.


Er was wel klandizie, nadat de stoomtrein uit Gernrode was binnengekomen.


In Ilfeld stond motorrijtuig 187-011 te wachten op een tegentrein.
Evenals soortgenoot 187-013 is ook dit rijtuig in 1995 overgenomen van de Inselbahn Langeoog.
Talbot in Aachen leverde de rijtuigen in 1954/1955.


Een dia van 15 juli 1989 met de VT-1 (later de 187-011) op het waddeneiland Langeoog.
Bij de HSB zijn er ook deuren in de deurloze zijde van het rijtuig gekomen.


De kruising met het prototype 187-015 in Ilfeld.


Daarna vertrok motorrijtuig 187-011 naar Nordhausen.
Hier gefotografeerd in het dorp Niedersachswerfen.


Vanaf het seinhuis van station Nordhausen Nord de vertrekkende stoomloc 99-7222 gefotografeerd. De stoomloc is in 1931 gebouwd.


Motorrijtuig 187-011 bereikte ook het eindpunt Nordhausen Nord.

Daarna nog even gekeken bij de tram van Nordhausen.
Tussen 1991 en 1994 werden er overbodige GT4 trams uit Stuttgart en Freiburg overgenomen, zodat de Gotha gelede trams en tweeassers niet meer reden.
Ook was er sinds oktober 1993 een tramlijn naar Nordhausen Ost geopend.


Motorrijtuig 78 is in 1991 van Stuttgart overgenomen en rijdt hier op het nieuwe traject in Nordhausen Ost.
In 2010 is het rijtuig gesloopt.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2321 Gepost op: 26 juli 2021, 10:12:35 »
Hallo Wim,

Leuk je reportage van de HSB in de Harz. (y)
Jammer dat er tegenwoordig veel stationsgebouwen leeg staan of niet meer in gebruik zijn als zodanig en het daardoor nogal saai is op die stations.

Groet Cor Lageweg.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2322 Gepost op: 27 juli 2021, 08:20:09 »
Dia's van 27 juli 1996.


Destijds reden er in het noorden van de voormalige DDR nog railbussen uit de zestiger jaren, de zogenaamde Ferkeltaxe.
Op station Perleberg stonden deze railbussen, die naar Wittenberge reden.
Uiteraard is dit materieel bij de Deutsche Bahn AG verdwenen (volgens Wikipedia in 2004).


De tram van Rostock had in 1989 en 1990 24 stuks (hogevloer) Tatra T6A2 motorrijtuigen met 6 bijpassende aanhangrijtuigen gekocht.
Op 27 juli 1996 (een zaterdag)  stonden ze werkeloos voor de remise aan de Hamburger Straße.
Tussen 1995 en 2001 zijn de Tatra rijtuigen gemoderniseerd (oa. met zwenkzwaaideuren en rechthoekige koplampen en schorten voor de draaistellen).
Ze kregen toen ook andere wagennummers. In 2015 werden de Tatra's buiten dienst gesteld.


Driedelig lagevloer motorrijtuig 686 bij het eindpunt Marienehe.
Tussen 1994 en 1996  leverde DWA Bautzen 40 lagevloertrams van het type 6N1 (licentiebouw Duewag).


Op het Hauptbahnhof van Rostock was er een materieelshow met onder andere stoomloc 64-007 met historische rijtuigen.
Tussen 1928 en 1940 werden er 520 stoomlocs van dit type door verschillende fabrikanten geleverd.
Deze 64-007 kon en kan overigens niet zelf meer rijden.


Ook nog even gekeken bij de Mecklenburgische Bäderbahn Molli (spoorwijdte 900mm).
Stoomloc 99-321 in de Goethestraße in Bad Doberan.
Inmiddels heeft de locomotief met bouwjaar 1932 weer het oorspronkelijke (computer)nummer 99-2321 terug.


Tot slot nog een dia, gemaakt tussen Bad Doberan en Heiligendamm.
Dezelfde stoomloc 99-321 (maar gelukkig nu zonder jubileumbord) op weg naar de eindbestemming Ostseebad Kühlungsborn West.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2021, 12:11:32 door Willem1951. Reden: typefout »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2323 Gepost op: 29 juli 2021, 08:40:42 »
Op 28 juli 1996 begonnen in Schwerin in het noorden van Duitsland.


Al in 1973 ontving de tram van Schwerin de eerste Tatra T3D met bijpassend aanhangrijtuig.
Na de Wende zijn deze bredere Tatra's gemoderniseerd.
Op deze dia zo'n gemoderniseerd tramstel in de Wittenburgerstraße.
Tussen 2001 en 2003 werden de Tatra's vervangen door 30 lagevloertrams van Bombardier.


In de Wismarsche Straße kon ik de motorrijtuigen 144 en 244 vastleggen.
Deze waren ook gemoderniseerd, maar hadden een wat hoekiger dak gekregen.


Daarna naar het gebied van de Osthannoverische Eisenbahnen (OHE).
Tussen Soltau en Döhle werd daar die dag met een (museum) Wismar railbus gereden.
DT-511 is uit 1934.


Bij Hörpel.


Bij station Bispingen.


Bij Hambostel.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2324 Gepost op: 29 juli 2021, 12:53:51 »
29 juli 1996, de laatste dag van een lang weekend in Duitsland.


Dankzij de inspanningen van een medereiziger konden we de werkplaats van de Osthannoverische Eisenbahnen (OHE) in Celle bezoeken.
Wismar railbus VT 508 werd voor ons de locomotievenloods uitgereden.


Op de draaischijf in Celle. Deze normaalsporige Wismar railbus (Hannover type A)  is uit 1937.


In 2015 kon ik deze railbus tussen Soltau en Döhle fotograferen.

Op weg naar huis kwamen we langs Bielefeld en toevallig rijdt daar een tram op meterspoor.


Aanvankelijk een klassiek trambedrijf is het in de loop der jaren omgebouwd tot een Stadtbahn systeem.
In de binnenstad de tram in tunnels en daarbuiten, indien mogelijk, een vrije baan met hoge perrons.
Op deze dia Stadtbahn M koppelstel 551 en 530 bij de halte Schillerstrasse in de Herforder Strasse.
Materieel uit 1982 en later met deuren voor zowel straattrajecten als voor de hoge perrons.
Het oude materieel kon niet in de tunnels rijden en is vooral in de tachtiger jaren afgevoerd.


Duewag/ABB leverden in 1994 deze Stadtbahn M variant.
Vlakbij het eindpunt Babenhausen Süd was er destijds nog een stukje enkelspoor in de kant van de weg.
Inmiddels ligt er dubbelspoor in het midden van deze Jöllenbecker Strasse.


Destijds reed de Stadtbahn nog niet verder dan de halte Elpke (thans verlengd naar Stieghorst Zentrum).
De dia is gemaakt in de buurt van het toenmalige eindpunt.


Toch zijn er ook vandaag nog wel leuke straattrajecten in Bielefeld.
De Nikolaus Dürkopp Strasse is zo'n straat met de brug tussen 2 fabrieksgebouwen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent