Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Benelux795
Vandaag om 20:31:06
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
Vandaag om 20:18:19
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 19:46:10
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Falkenberg
Vandaag om 19:36:20
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:10:30
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 897565 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3861
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2295 Gepost op: 28 juni 2021, 10:21:59 »
Daar kijk ik nu alweer naar uit, prachtige reportage Lolke!  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2296 Gepost op: 30 juni 2021, 06:00:21 »
Zondag 30 juni 1996

Na een leuke dag met vrienden was het op deze zondag weer tijd om de reis voort te zetten. Vandaag beginnen we in Hønefoss en we nemen de trein naar Voss.

We zien trein 601 naar Bergen met de El16.2204 binnenkomen:


NSB El16.2204 (train 601)

Even een detail van de El16. In deze tijd werd de ventilatie aangepast en de extra ventilatie luiken in de zijkant van de loc laten zien dat de El16.2204 deze aanpassing al heeft gehad:


NSB El16.2204 (train 601)

Bij het wegrijden uit Hønefoss zien we nog een aantal 6400 bij de lokloods staan:


NS 6423, leased by the NSB

Het was een druilige dag en toen we in Voss aankwamen was het vrij nat, dus geen verdere foto’s. Maar morgen meer.

Groeten,
Lolke

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3861
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2297 Gepost op: 30 juni 2021, 10:38:50 »
Dat belooft iets heel moois, gokje Flamsbana?

Kijk er nu al naar uit. Heb zelf mooie herinneringen aan de laatste vakantie gedaan toen we nog net geen kind(eren) hadden...
Deze was in Noorwegen 2010. Niet zoveel spoors gezien, maar Flamsbana wel gedaan. Naast de mooie spoorse plaatjes die Lolke laat zien, geniet ik ook erg van de sfeer rondom de foto's.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2298 Gepost op: 01 juli 2021, 06:05:35 »
Maandag 1 juli 1996

We beginnen deze morgen in Voss waar het met bakken naar beneden komt. Typisch weer voor de westkust van Noorwegen.
De reis vandaag is een ritje naar Bergen om de winkel van Bergen Modelljernbane te bezoeken.
@Jelmer had het over de Flamsbana en dat was een andere logische keuze maar die had ik de vorige jaren al een paar keer bezocht dus die slaan we over deze keer.

Links de El14.2168 met een goederentrein en rechts de BM69 naar Myrdal en Bergen:


NSB El14.2168, BM69.035

De El14 vertrekt:

NSB El14.2168

We rijden in een keer naar Bergen en daar is het weer niet beter. Dus ook nat en nog eens nat.
We zien wel een leuke BM68 set in de tuin staan dus even snel een plaatje:


BM68A.12 + B68A.38 + BFS68A.62

De express trein uit Oslo (trein 61) komt met de El13.2213 binnen. De 2213 is een van de loc’s die al in een vroeg stadium een-been stroomafnemers kreeg. Ik heb dit in model ook nagemaakt.

Een rangeerloc van de serie Skd 224:


NSB Skd 224.221

In 1996 was er dus een leuk modeltreinenzaakje in Bergen. Ik heb daar flink wat tijd doorgebracht en lange met Tore Bergundhagen heb staan praten. Tore is een bekend NJK (Noorse NVBS) lid en was werkzaam in de winkel. Ik kan met niet meer herinneren wat ik gekocht heb maar ik weet zeker dat ik niet met lege handen ben weg gegaan.

Later op de middag weer terug naar Voss. Daar zien we de BM79 als trein 610 naar Oslo staan:


NSB BM70.012

In Voss wordt in de zomer het materieel dat in de winter voor het sneeuwvrij maken gebruikt wordt opgeslagen. Er is daar een grote lokloods:


Roundhouse

En daar staat het Roco model in 1-1, de Beilhack sneeuw machine:


NSB DiR3 30-39-5012 (Beilhack)

Dat was een dagje Voss en Bergen. Morgen weer terug richting Oslo. Nog twee dagen Noorwegen en een paar dagen Denemarken en dat zit de vakantie van 1996 er weer op.

Groeten,
Lolke

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2299 Gepost op: 02 juli 2021, 05:32:58 »
Dinsdag 2 juli 1996

Zoals we gisteren al zeiden gaan we vandaag terug naar Oslo. We starten weer in de stromende regen in Voss en nemen de express trein naar Oslo. Vlak bij Oslo zien we een Deense MY die in dienst is bij TÅGAB. Even het station onthouden. Na aankomst in Oslo met een voorstadstrein naar Høvik en daar staat de TMY 101. Dit is de voormalige DSB MY 1121 die in 1993 buiten dienst is gegaan en bij de TÅGAB in dienst is. Volgens een grote gele sticker is de loc verhuurd aan de NSB Baneservice.


TÅGAB TMY 101

Hier zien we een voorstad dienst met een BM69 die langs de TMY 101 rijdt:


NSB BFS69.663, TÅGAB TMY 101

We gaan weer terug naar Oslo en zien nog wat andere locomotieven:


NSB El14.2181

En een lange goederentrein met onderstellen van bedrijfswagens, getrokken door de El13.2121:


NSB El13.2121

Morgen nog een dagje in Noorwegen want ’s avonds gaan we met de nachttrein naar Denemarken.

Groeten,
Lolke

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2300 Gepost op: 02 juli 2021, 13:04:21 »
Fijn Lolke, al die Noorse plaatjes  (y)
Mvh Steef

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2301 Gepost op: 03 juli 2021, 06:22:41 »
Woensdag 3 juli 1996

Laatste dag in Noorwegen en vandaag gaan we naar Notodden. Dit is het huidige eindpunt van een lijn die tot 1991 nog door liep naar Tinnoset aan een groot meer. Daar was een spoorveer waar goederenwagens over het meer naar Rjukan gingen. Dat is allemaal stil gelegd maar in Notodden zijn nog wel wat restanten van die tijd te zien.

We komen aan met een oud treinstel van de serie BM68. Het laatste jaar dat ik er nog mee heb gereden. Op het station staat een El14 klaar met een kleine goederentrein:


NSB BFS68A.69, El14.2198

Uit te tijd van het spoorveer is deze goederenwagen. Die is van de Rjukanbanen: RjB. Die maatschappij had een aparte UIC code: 65.
De wagen werd gebruikt voor het vervoer van Soda (Natriumhydroxide).


Norsk Hydro

Even verder op staat het 1:1 model van de Roco 46285 :) Of te wel een Gs:


NSB Gs 21 76 120 1 294-8

Voor een lokloods staan twee rijtuigen van de treinstellen BM67. Beide rijtuigen zijn tegenwoordig museumrijtuigen.


NSB BFS67.75 + B67.46

We verlaten Notodden en komen weer in Nordagutu, daar zien we ook al eens eerder in deze vakantie geweest. De reden? Nog een keertje twee BM68 stellen naast elkaar. De stellen gingen in de jaren na 1996 buiten dienst.


NSB BFS68A.68, BM68A.15

Links trein 579 naar Skien, rechts trein 578 naar Notodden.

We gaan weer verder naar Oslo. Het is nog even wachten voor de nachttrein naar Kopenhagen. We gaan even eten in de stad en komen wat trams tegen:


SL-70 120

In 1991 de Oslo Sporveier kocht een aantal trams uit Göteborg van het type M25. In Noorwegen werd het type SM-91. Deze trams hebben een uiterlijk dat op een PCC tram lijkt.


M25 287


M25 278

En dan terug naar het station en naar een Noorse WLABK rijtuig in de trein naar Kopenhagen. Morgen zijn we in Denemarken.

Groeten,
Lolke

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7045
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2302 Gepost op: 03 juli 2021, 09:12:10 »
Wat een heerlijke reportage.
Zelf in 1991 door Noorwegen geboemeld (en 10 dagen door Jotunheimen gebanjerd).
De foto's van die trip zijn goeddeels mislukt, dus jouw platen zijn een welkom douceurtje. ;)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2303 Gepost op: 04 juli 2021, 05:02:06 »
Donderdag 4 juli 1996

Zoals we gisteren al zeiden gingen we naar Denemarken en zo komen we ’s morgens in Kopenhagen aan. Het doel is het eiland Fyn. Want daar rijden nog de dikke Deense diesels. Dus met de trein verder naar Korsør en dan met het spoorveer naar Nyborg. Morgen meer over deze spoorveer.
Nu zien we onderweg de toekomst van deze verbinding, We zijn de brug over de Grote Belt in aan bouw. Het zou nog twee jaar duren voordat deze verbinding in dienst kwam.


Storebæltsforbindelsen

We rijden door naar Odense. Daar zoeken we de camping op en laten we de rugtas/tent achter. Dan onmiddellijk terug naar het station en daar zien we een DSB MH met een paar schuifwandwagens:


DSB MH 337

Dan komt er een regionale trein binnen, getrokken door een DSB MZ van het derde type. Het geluid van de EMD 20 cylinder diesel is natuurlijk prachtig:


DSB MZ 1428

Deze MZ 1428 is in 2006 naar Australië verscheept.

Dan zien we de MY 1147 met een ketelwagen voorbij komen:


DSB MY 1147

We stappen in de trein en rijdt even naar Fredercia, dat is het eerste plaatsje in Jutland. Daar gaan we ook even naar DSB diesels kijken. We zien meteen de MY 1152:


DSB MY 1152

Dan zien we een Deens dieseltreinstel van het type MR in de nieuwe witte kleuren. Deze stellen waar eerst rood.


MR/MRD 4034/4234 in DSB white

We draaien om en zien een DSB MH met een aantal goederenwagens:


DSB MH 399

DSB MY 1151:


DSB MY 1151

In 1996 reed er ook een directe verbinding met Duitsland. We zien de Inter Regio 2187 naar Hamburg, getrokken door de MZ 1419:


DSB MZ 1419, IR 2187 to Hamburg

Een prachtig geluid van een prachtig combinatie. De MZ 1414 en MY 1122. Het geluid van een 16-645E3 en een 16-567C.


DSB MZ 1414, MY 1122

Mooie neuzen:


DSB MY 1122, MZ 1414

En dan horen we het gedreun van een 20 cylinder en komen de MZ 1432 voorbij:


DSB MZ1432, MY 1122

Als laatste de MY 1152 een goederentrein:


DSB MY 1152

Morgen gaan we weer terug naar Kopenhagen want ’s avonds gaan we dan weer terug naar huis.

Groeten,
Lolke

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2304 Gepost op: 04 juli 2021, 08:24:10 »
Heerlijke platen van de Nohab familie. De
1414 bestaat alleen nog als casco en staat
in Kristinehamn bij Tågab city.

Ben benieuwd naar de foto's van morgen  (y)
Mvh Steef

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2305 Gepost op: 05 juli 2021, 05:03:02 »
Vrijdag 5 juli 1996

De vakantie zit er bijna op. Op 17 juni zijn we vertrokken en we zullen op 6 juli weer terug in ons kikkerlandje zijn. Vandaag nog een dag in Denemarken waar we ’s avonds de nachttrein naar Amsterdam zullen nemen.

We hadden de nacht in Odense doorgebracht dus ’s morgens staan we daar op het station. Daar zien we de nieuwe generatie elektrische treinstellen van de serie ER/4 staan, naast een oudere diesel MR. Helemaal links is de ingang van het spoorwegmuseum te zien, met de kroon boven de deur.


DSB ER/4 2118, MR 4029

We rijden richting Nyborg waar in de komende jaren alles anders zal worden. Als we in de boog naar het station rijden kijken we naar de bouw van het nieuwe station. Je kan de perrons als zien liggen. Het spoor gaat dan door naar de tunnel/brug combinatie over de Grote Belt.
Maar in 1996 ging het nog ouderwets met een veerboot.


Nyborg station (construction)

Na een stop in het oude station van Nyborg rijden we door naar de haven. Vanuit de trein hebben we een mooi uitzicht over de sporen bij de haven. De boot staat al klaar:


Nyborg færgehavn

Ik zit in een regionale trein die hier stopt. De trein wordt getrokken door een MZ en die moet omlopen (wat we zo zullen zien). De IC treinen gaan op de boot.

Hier zien we onze loc, de MZ 1407 die omloop via een kort spoortje:


DSB MZ 1407

(Anno 2021 rijdt deze loc bij het Zweedse spoorwegbedrijf Railcare).

Vanaf de voetbrug naar de veerboot hebben we een mooi uitzicht over Nyborg. Achter het seinhuis en de brug ligt het ‘gewone’ station Nyborg. De IC heeft dat net verlaten en is onderweg naar de veerboot. Vlak voor het oprijden wordt de trein gesplitst en rijden de delen apart de boot op.

Dan vertrekken we met de veerboot en kijken we nogmaals naar Nyborg Færge maar nu vanaf de boot:


Leaving Nyborg

In 1996 was er een strakke uursverbinding tussen Nyborg en Korsør met drie boten. Dus kan kom je onderweg een andere boot tegen. En zo zien we de Kronprins Fredrik op weg naar Nyborg. Op de achtergrond is de brug in aanbouw. Nog twee jaar en dan zal deze veerverbinding verdwijnen.


DSB M/F Kronprins Fredrik

Een tijdje later zien we de Dronning Ingrid als we vlak bij Korsør zijn. Dus dat houdt in dat we op de Prins Joachim zitten. Dat waren de drie boten die in 1996 de spoorverbinding onderhielden.

Dan komen we aan in Korsør en daar zien we de Prins Joachim in de haven. Links de regionale verbinding naar Kopenhagen. Rechts wordt een goederentrein die van de veerboot wordt gehaald.


DSB M/F Prins Joachim

De goederentrein wordt getrokken door een DSB MT, een vier-assige rangeerlocomotief:


DSB MT 155

We nemen afscheid van de veerboten en havens en rijden door naar Roskilde. Dat is een druk knooppunt in de lijn naar Kopenhagen. Hier blijven we de rest van de dag om nog meer diesels etc te zien. Tevens eten we hier ook even, om dat later op de avond naar Kopenhagen te rijden voor de nachttrein naar Amsterdam.

In Roskilde zien we de korte trek-duw trein naar Køge en Næstved, getrokken door een DSB ME. Deze loc’s zijn gebouwd door Henschel en hebben een EMD 16-645E3 als diesel motor. In principe dezelfde loc als de NSB Di4 die we eerder in Trondheim tegen kwamen.


DSB ME 1529

Het lawaai is nog niet verstomd en er dient zich weer een ME aan, nu de ME 1533:


DSB ME 1533

Naast al het dieselgeweld rijden er ook elektrische treinen. De trein van Helsingør naar Korsør wordt met elektrische tractie gereden. We zien de DSB EA 1005. Deze loc is later (2007) in Bulgaarse dienst gekomen.


DSB EA 3005

Maar niet alle treinen rijden elektrisch want een half uur later komt IR 1361 langs met de MZ 1452, wat weer een prachtig EMD 20-645 lawaai oplevert.


DSB MZ 1452

De doorgaande IC (via de veerverbinding) wordt gereden met de IC3 treinstellen en zo zien we IC 144 binnenkomen, bestaande uit drie IC3 stellen.


DSB IC3 5031 (IC 144)

En dan vlak voor kwart voor vijf ’s middags staan de perrons vol. We zien de ME 1532 en EA 1005 naast elkaar. Er is een duidelijke familietrek tussen beide loc’s. Geheel rechts nog de IC.


DSB ME 1532, EA 3005

De 17:03 trein naar Næstved (via Køge) wordt getrokken door de ME 1509:


DSB ME 1509

Het is vrijdagavond en vakantie seizoen dus tijd voor nachttreinen. Die rijden allemaal via Roskilde en gaan dan naar Rødby om via de vogelvlucht verbinding naar Duitsland te gaan. We zien MZ 1448 met het materieel van een autoslaaptrein langskomen:


DSB MZ 1448

Even later zien we een Ferien-express met de ME 1523 (autoslaaptrein):


DSB ME 1523  (Ferien-express)

De laatste serie MZ heeft een heel ander uiterlijk dan de eerste drie series. Het blijft een imposante verschijning. DSB MZ 1454:


DSB MZ 1454

De 1454 rijdt tegenwoordig via Nordic Finance A/S in Noorwegen.

Het wordt al wat donker als de MZ 1501 met trein 2269 naar Nykøbing Falster langskomt:


DSB ME 1501

We sluiten de beeldenreeks af met een goederentrein, getrokken door de MY 1124 en MZ 1446. Het licht is al duidelijk minder en dat maakt het fotograferen wat moeizamer.


DSB MY 1124, MZ 1446

Zoals we al zeiden aan het begin van dit verhaal. De reis werd vervolgd naar Kopenhagen. Daar stapte we in een Nederlandse Bcvmh van trein Int 1237 naar Amsterdam.
Blijkbaar waren de diarolletjes op want ik heb geen foto’s van Kopenhagen of van de vroege morgen in Bad Bentheim (wat ik op eerdere reizen wel altijd deed). En dus komt op deze manier een einde aan de lange reeks van dagelijkse bedragen van deze vakantie.

Groeten,
Lolke

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2306 Gepost op: 05 juli 2021, 06:04:20 »
Dank Lolke, het was een genoegen om je avonturen van 25 jaar geleden te volgen.  (y)
gr. Ed

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4290
    • Filmpjes op YouTube
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2307 Gepost op: 05 juli 2021, 08:53:09 »
Absoluut!  (y)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2308 Gepost op: 05 juli 2021, 10:04:05 »
Zo te zien heeft de MZ 1448 wel een hele bijzondere autoslaaptrein aan de haak; het lijkt sterk op een militair transport.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2309 Gepost op: 05 juli 2021, 12:16:48 »
Was weer Heimwee express  (y) Hoop dat je 1997 ook weer op reis richting Scandinavie bent geweest.
Kan me dan verheugen op volgend jaar ???
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery