Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door VvKan
Vandaag om 19:16:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door JaJo
Vandaag om 18:44:18
Dg spoor 0 door JaJo
Vandaag om 18:40:56
Baan in Los Angeles door Aford
Vandaag om 18:36:58
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:35:26
Harzwald Hafen Bahn door Aford
Vandaag om 18:22:27
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 18:22:12
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Aford
Vandaag om 18:10:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:37:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 17:34:39
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 17:25:46
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:20:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:14:07
programmeren functiedecoder TAMS FD/led door henk
Vandaag om 16:54:34
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door Catweazle
Vandaag om 16:41:36
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door St00mboy
Vandaag om 16:26:14
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door 1200blauw
Vandaag om 16:02:21
H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken door HuubvG
Vandaag om 15:41:46
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Mitchell
Vandaag om 13:24:50
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
Vandaag om 13:23:48
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door VvKan
Vandaag om 11:55:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 11:52:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 11:42:41
25 jaar geleden door lrrw
Vandaag om 10:12:35
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 10:06:16
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bert van Gelder
Vandaag om 08:55:29
Rheinburg, TP V/VI door Dennis.
Vandaag om 07:07:38
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door sncf231e
25 juli 2021, 23:13:49
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Overet
25 juli 2021, 22:55:56
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
25 juli 2021, 22:49:16
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 692889 keer)

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2250 Gepost op: 08 juni 2021, 12:14:39 »
Weer mooie beelden Wim !

Gr. Frank

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2251 Gepost op: 09 juni 2021, 07:51:38 »
Op 9 juni 1996 weer in San Francisco gefotografeerd.


PCC 1055 heeft de (oudere) kleuren van Philadelphia.


PCC 1058 in de Noe Street (onderdeel van de eindpuntlus Castro).
Het rijtuig is in de kleuren van Chicago.


Muni Metro 1329 als lijn J in de Church Street bij het Mission Dolores Park.


Bij het Mission Dolores Park was ook een stukje vrije baan.


De 30th Street met een wirwar van draden in de lucht.


Daarna naar de binnenstad van San Francisco. Hoge gebouwen, dus je moet er op het juiste moment zijn in verband met de zonnestand.
PCC 1059 in de Market Street ter hoogte van de 5th Street op weg naar Castro.



PCC 1063 heeft de kleuren van Baltimore. Market Street bij United Nations Plaza.


Wederom PCC 1058 op de Market Street bij de Church Street.
De meeste tramhaltes van lijn F hadden een hellingbaan om het mogelijk te maken dat rolstoelpassagiers meekonden.
Ik kan me niet herinneren dat in de dagen, dat ik er was, er gebruik van gemaakt is.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7398
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2252 Gepost op: 10 juni 2021, 00:19:52 »
Heerlijk al die kleuren ook  :)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2253 Gepost op: 10 juni 2021, 08:37:14 »
10 juni 1996 naar Sacramento, de hoofdstad van California.


In 1987 ging de Sacramento Regional Transit Light Rail (op normaalspoor) rijden,
40 jaar nadat in 1947 de laatste tramlijn in Sacramento verbust was.
In 1996 was er slechts 1 lijn, die van een wegenknooppunt in het noordoosten (Watt Avenue/Interstate 80) via een rondje
door het centrum van Sacramento naar het toenmalige eindpunt Butterfield in het oosten ging.
Inmiddels zijn er 3 verschillende lijnen, die met kleuren worden aangegeven.


Eerst wat gefotografeerd in het centrum. Een Siemens/Duewag koppelstel in de K Street ter hoogte van de 10th Street.
Siemens/Duewag leverde in 1985/1986 dit type U2A (26 stuks).
In 1990/1991 werd er door Siemens nog een vervolgserie van 10 stuks geleverd.


O Street bij de 9th Street.


Het eindpunt Watt Avenue / Interstate 80.


In de spitsuren werd er met 4 gekoppelde trams gereden.
Zo'n combinatie is bijna 100 meter lang en in de binnenstad werd er dan ook stapvoets en luid bellend gereden.


Op deze dia zo'n 4 wagen combinatie in de K Street bij de 10th Street. Ook hier zijn de tramhaltes voorzien van een hellingbaan voor rolstoelen.


Bij de halte 48th Street op de route naar Butterfield nog een dia gemaakt.
Hier werd zeker niet langzaam gereden. Als ware het een interurban zoefde de Siemens Duewag 4 wagen tram voorbij.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2254 Gepost op: 11 juni 2021, 09:01:20 »
Dia's van 11 juni 1996.


Vooral een toeristische attractie. De kabeltram in San Francisco.
Er zijn nog 3 lijnen en er wordt op kaapspoor (1067 mm) gereden.


California Street bij het eindpunt Market Street.
Op deze lijn in de California Street rijden tweerichtings rijtuigen. De eindpunten hebben dan ook een simpel kopspoortje.
De kabeltram in de California Street begon in 1878 te rijden.


Het eindpunt Van Ness Avenue in de Califonia Street.


Volgens een tabel op het internet is rijtuig 53 uit 1906 en rijdt sinds 1957 op de California Street lijn.
Bij de kruising van de California Street met de Leavenworth Street is goed het hoogteverschil te zien.


Op de Powell Street bij de Market Street beginnen de overige twee kabeltram lijnen. Hierop rijden eenrichting kabeltrams.
Op deze dia de Powell - Hyde lijn in de Washington Street (bij de Leavenworth Street).


Kabeltram 18 op de Hyde Street bij de kruising met de Broadway Street.


Ook hier grote hoogteverschillen.
Kabeltram 12 passeert hier de Lombard Street, die bekend is vanwege de steile afdaling met 8 haarspeldbochten.


Het eindpunt Hyde Street bij de Beach Street heeft een draaischijf om de eenrichting kabeltram te keren.


Bij de kruising Hyde Street met de Chestnut Street is Alcatraz, het voormalige gevangenen eiland, goed te zien.


In de late middag nogmaals naar de Market Street bij het United Nations Plaza gegaan.
Er waren destijds 13 PCC's met elk een eigen beschildering en ik wilde natuurlijk een dia van elke wagen.
Is niet gelukt, omdat vaak dezelfde rijtuigen reden.
Ook PCC 1055 in de kleuren van Philadelphia had ik al eerder gefotografeerd.


Tot slot nog een dia gemaakt in de eindpuntlus Zoo van lijn L.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent 

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2255 Gepost op: 11 juni 2021, 09:28:58 »
Heerlijke foto's weer Wim!  (y)
Hebben de kabeltrams wel een remise of staat die gewoon op de lijn? Ook maar 'ns uitzoeken hoe die kabel werkt bij kopsporen.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2256 Gepost op: 11 juni 2021, 11:15:46 »
Dank.
Volgens Wikipedia is er een "car barn" bij het Power house met een vijfde draaischijf.
Link : https://en.wikipedia.org/wiki/San_Francisco_cable_car_system
De engelse wiki is uitgebreider dan de nederlandse.

Wat achtergrond info over de kabel: http://www.cablecarmuseum.org/archive/Anat/Anat.html
Ik denk dat bij een kopspoor de kabel een stukje achter het kopspoor via een katrol zal omkeren en
dat de kabel bij het kopspoor naast elkaar zal liggen.
Bij het wegrijden moet de "gripman" wel de juiste kabel te pakken hebben.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2021, 12:31:51 door Willem1951. Reden: Link hersteld »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5200
    • grootspoorfoto's
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2257 Gepost op: 11 juni 2021, 11:30:37 »
Leuke foto's. Die kabeltram zag er 12 jaar geleden nog precies zo uit. Over 13 jaar kan ik de foto hier posten  ;D
Voor grootspoorfoto's zie site

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2258 Gepost op: 11 juni 2021, 12:19:03 »
Dank voor de info Wim!!  (y)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2259 Gepost op: 12 juni 2021, 08:31:05 »
12 juni 1996, een laatste dag in San Francisco.
Aandacht besteed aan de gewone tram in de buitenwijken. Hier geen hoge gebouwen, maar lage bebouwing met rustige straten.


San Francisco ligt op een landtong met rondom zeewater.
Langs het water kan het soms plotseling zwaar bewolkt / nevelig worden.
Zo ook op deze dag.
Motorrijtuig 1276 is via de Twin Peaks Tunnel uit de binnenstad gekomen en rijdt hier op de Ulloha Street
in de richting van de dierentuin bij de zee.


Motorrijtuig 1307 ook op de Ulloha Street (bij de 14th Avenue).
Behalve San Francisco bestelde ook Boston deze US Standard Light Rail Vehicles van Boeing Vertol.
Helaas voldeden de trams bij beide trambedrijven niet aan de verwachtingen.
Link met meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/US_Standard_Light_Rail_Vehicle#Problems


Meer landinwaarts had de zon het voor het zeggen.
Een lijn J op de Church Street bij de 30th Street.


Weer naar het centrum. PCC 1050 met de zogenaamde San Francisco Wings.


Ook op de Market Street bij de O'Farrell Street PCC 1058 in de kleur van Chicago gefotografeerd.


Daarna de bewolking opgezocht en op de Judah Street een Boeing Vertol koppelstel op lijn N bij de 43rd Avenue vastgelegd.


De Judah Street meer in de richting van het stadscentrum heeft wel wat hobbels. De foto is genomen bij de 23rd Avenue.


Motorrijtuig 1258 (buiten dienst) rijdt hier op de Carl Street bij de Cole Street en zal via de Sunset Tunnel naar de binnenstad rijden.


De Sunset Tunnel (West Portal) met een lijn N, die uit de binnenstad komt.


Als kers op de taart reed op lijn F een tweerichtings PCC met nummer 1007, hier gefotografeerd bij het eindpunt Castro in de 17th Street.
St. Louis Car Co. leverde in 1948 10 PCC's (serie 1006 - 1015), die in San Francisco de bijnaam "Torpedoes" kregen.
In 1982 waren ze niet meer nodig, maar destijds in 1996 waren er nog 3 bewaard, waaronder deze 1007.
Een beetje jammer is wel dat het rijtuig geschilderd is in het schema van de in aflevering zijnde Breda Light Rail Vehicles,
die de Boeing Vertol rijtuigen gingen vervangen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2260 Gepost op: 13 juni 2021, 08:14:40 »
Op 13 juni 1996 naar de Santa Clara Valley met als belangrijkste stad San Jose gegaan.
Dit gebied is bekend als Silicon Valley en ligt ten zuiden van San Francisco.


Sinds december 1987 rijdt er een tram van het type light rail.
In 1996 was er nog maar 1 tramlijn tussen de eindpunten Great America in het noorden en Santa Teresa in het zuiden.
Er was ook nog in het zuiden een korte aftakking naar Almaden.
Inmiddels zijn er 3 lijnen, die met kleuren worden aangegeven.


San Carlos Street in San Jose na de halte Convention Center.
Urban Transportation Development Corporation (in 1992 aan Bombardier Transportation verkocht) leverde
tussen 1986 en 1988 deze hogevloer Articulated Light Rail Vehicles (50 stuks).
Inmiddels is dit hogevloer materieel geheel vervangen door lagevloer rijtuigen van Kinki Sharyo (vanaf 2002).


In het centrum van San Jose wordt op enkelspoor door twee parallele straten gereden.
Op deze dia de Second Street bij de kruising met de San Fernando Street.


First Street bij Devine Street waar het dubbelspoor uit elkaar gaat.


Nog een dia op de First Street bij de George Street.




Buiten het stadscentrum werd er in 1996 steevast in de middenberm van wegen gereden.
Deze twee dia's zijn in het noorden gemaakt na de halte Lick Mill op de Tasman Drive.
De tram rijdt naar de volgende halte, destijds het eindpunt Great America.


Op de tak naar het zuiden (Santa Teresa) was er het zelfde beeld.
Deze dia is gemaakt bij de halte Cottle.


Een bijzonderheid was dat de borden op de haltes in 3 talen waren.
Behalve in het Engels en het Spaans was de informatie ook in het Vietnamees.


Bij de halte Ohlone-Chynoweth in het zuiden was er nog de Almaden Shuttle, een lijntje van 2 km lang.
Hierop pendelde een losse wagen. Op de dia de tram bij het eindpunt Almaden.
In december 2019 is dit tramlijntje opgeheven en vervangen door een busdienst.

Overigens is het trambedrijf sinds 26 mei 2021 voor onbepaalde tijd stilgelegd wegens acuut personeelsgebrek.
Op die datum heeft een personeelslid 9 collega's in een remise doodgeschoten (en daarna zichzelf).

Dit was het laatste van de reis naar San Francisco in 1996.
Nogmaals dank voor de commentaren.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2261 Gepost op: 13 juni 2021, 08:44:30 »
Dank je voor al het moois weer Wim!  (y)

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2262 Gepost op: 16 juni 2021, 06:10:29 »
Prachtige foto's Wim. De laatste foto's zijn bij mij om de hoek gemaakt. Ik woon in het noorden van San Jose, niet ver van de "Cisco Way" halte. En die F-lijn PCC's zijn natuurlijk prachtig en ik heb die ook diverse keren op de plaat gezet.

Maar 25 jaar geleden woonde ik nog in Nederland. Het is zondag 16 juni 1996. Er werd bij Weesp aan het spoor gewerkt en de IR treinen naar Berlijn reden via Utrecht.
Maar we beginnen in Amersfoort met de 1127"


NS 1127

Een Franse Gs:


SNCF Gs 01 87 122 6 428-4

In Utrecht komen we een IR naar Berlijn tegen. De 1122 met IR 2345:


NS 1122 (IR 2345)

Groeten,
Lolke

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2263 Gepost op: 17 juni 2021, 06:33:07 »
Maandag 17 juni 1996. Begin van de vakantie. Andere jaren nam ik de nachttrein naar Skandinaviē, deze keer deden we het overdag.

Aankomst in Hamburg, waar we de 218 171-7 tegen komen:


DBAG 218 171-7

Door naar Puttgarden waar de trein de boot opgaat en dan vertrekken we met de M/F Prins Hendrik naar Denemarken:


Puttgarden

Dan komen we aan in Kopenhagen (Denemarken). Daar zien we de SJ Y2 1376 die net uit Zweden is aangekomen:


SJ Y2 1376

En de nachttrein naar Aken/Parijs/Oostende (D232):


DSB ME 1520

Ik ging met de nachttrein van Kopenhagen naar Oslo en dus morgen zijn we in Noorwegen :)

Groeten,
Lolke

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2264 Gepost op: 17 juni 2021, 10:58:01 »

Dan komen we aan in Kopenhagen (Denemarken). Daar zien we de SJ Y2 1376 die net uit Zweden is aangekomen:

...

Ik ging met de nachttrein van Kopenhagen naar Oslo en dus morgen zijn we in Noorwegen :)

Groeten,
Lolke

Neem aan dat de treinroute toen nog via het veer Helsingor/Helsinborg ging? De sontbrug was pas in 2000 klaar zo lijkt het in de literatuur.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel