Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
Vandaag om 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
Vandaag om 19:28:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
Vandaag om 19:26:12
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VAM65
Vandaag om 19:16:33
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
Vandaag om 19:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 19:02:01
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
Vandaag om 19:00:15
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door spock
Vandaag om 18:57:50
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
Vandaag om 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:28:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 18:25:04
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
Vandaag om 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
Vandaag om 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
Vandaag om 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 14:54:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 14:37:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 14:01:00
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 11:24:30
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:15:32
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:58:54
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 10:33:37
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door VAM65
Vandaag om 07:37:51
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
12 June 2025, 23:15:38
Alternatief gezocht voor Roco motoren door hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 967143 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4679
    • Filmpjes op YouTube
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2235 Gepost op: 29 May 2021, 14:09:04 »
Fijn dat er toen nog in depots geplaat kon worden, leuk materieel ook weer. CFL 1805 was waarschijnlijk ook akoestisch niet onprettig...
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2236 Gepost op: 30 May 2021, 09:38:25 »
Dat de loc luid was in vergelijking met de serie 215 staat me nog duidelijk bij. Helaas heb ik niet meer foto's van deze loc gemaakt, gebruikte toen nog negatieffilm en dus werd het aantal foto's geteld.  :)
Groetjes, Bart

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1361
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2237 Gepost op: 30 May 2021, 12:08:09 »
Meer foto's van de CFL 1800? www.spoorgroepluxemburg.nl
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2238 Gepost op: 31 May 2021, 08:39:55 »
Dia van 31 mei 1996 in Rotterdam.




Per 2 juni 1996 zou tramlijn 9 niet meer via de Blijdorpzijde van het Centraal Station en de Statentunnel/Henegouwerlaan rijden,
waardoor dit traject alleen nog voor omleidingen zou worden gebruikt.
Op de valreep naar de Henegouwerlaan gegaan om de tram nog te fotograferen. Door de vele bomen (bij zon veel lelijke schaduwen)
heb ik er maar zelden gefotografeerd.
ZGT 838 als lijn 9 aan het begin van de Henegouwerlaan bij de Statentunnel.
Het rijtuig is later naar Galati in Roemenië gegaan.
Met de komst van de (te hoge of te brede) Citadissen kon niet meer door de Statentunnel gereden worden.
Inmiddels zijn de sporen ook niet meer aangesloten.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2239 Gepost op: 31 May 2021, 09:58:05 »
En ook nog een gele sprinter op de achtergrond, in meerdere opzichten dus historisch plaatje.
(en, de inmiddels ook zeldzamer wordende, blauwe straatverlichtingsarmaturen )
Leuk.
Gr. Frank

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2240 Gepost op: 01 June 2021, 07:29:56 »

Op 1 juni 1996 nog een dia gemaakt van het traject van tramlijn 9, dat zou verdwijnen.
ZGT 721 op de kruising van de Statenweg met het Weena / de Beukelsdijk.
Het rijtuig is in 2012 buiten dienst gegaan en is in 2013 gesloopt.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
Re: 25 jaar geleden reed er voor het eerst een Thalys in de comerciële dienst
« Reactie #2241 Gepost op: 02 June 2021, 14:42:32 »
Vandaag precies 25 jaar geleden reed er voor het eerst een Thalys in de comerciële dienst op maandag 02-06-1996. Nergens vermelding van gezien ook niet bij de vervoerder zelf. Normaal zou dat aanleiding zijn voor 'aandacht', ( lees commercie ) en kortingsacties.
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2242 Gepost op: 02 June 2021, 20:09:51 »
Op 1 juni 1996 nog een dia gemaakt van het traject van tramlijn 9, dat zou verdwijnen.
ZGT 721 op de kruising van de Statenweg met het Weena / de Beukelsdijk.
Het rijtuig is in 2012 buiten dienst gegaan en is in 2013 gesloopt.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Wat toevallig, ik heb gisteren op dit kruispunt een schouw uitgevoerd!
Er rijdt geen tram meer, de rails ligt er nog wel. Rijdt er misschien nog trams op zaterdag of weekenddagen?
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2243 Gepost op: 02 June 2021, 20:14:18 »
Volgens mij is de bovenleiding in de Statentunnel inmiddels verdwenen, dus daar kunnen geen trams meer komen.
No dress rehearsel, this is our life.


Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2245 Gepost op: 02 June 2021, 23:25:52 »
De draagkabel lijkt er nog wel te hangen, maar rijdraad niet meer. Zal er dinsdag iets meer opletten, dan ben ik er weer.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2246 Gepost op: 02 June 2021, 23:39:36 »
Hallo,
Volgens het wegenforum, topic infrastructuur in Rotterdam, is de bovenleiding in de oostelijke buis van de Statentunnel in 2018 weggehaald
na schade door een te hoge vrachtwagen.
De aansluitingen van de rails bij de Walenburgerweg en 1e Middellandstraat zijn in 2019 weggehaald.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2247 Gepost op: 03 June 2021, 11:18:05 »
Waar je al geen informatie over kunt vinden op het internet  :o  Het blijft een wonderlijke plek.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2248 Gepost op: 07 June 2021, 08:26:22 »
San Francisco in de Verenigde Staten van Amerika op 7 juni 1996.



Logo van de "Muni" ofwel San Francisco Municipal Railway.
"Muni" exploiteert onder andere de kabeltram, de "gewone" tram (al noemen ze die Muni Metro) en
de museumtrams van lijn F en inmiddels ook lijn E.
Muni Metro en de museumtrams rijden op normaalspoor.


Oorspronkelijk reden de trams (PCC's) in San Francisco gewoon op straatniveau (al waren er wel 2 tunneltrajecten: Twin Peaks Tunnel en de Sunset Tunnel).
In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw werden er onder de belangrijke Market Street 2 tunnels onder elkaar aangelegd.
De onderste voor de BART (Bay Area Rapid Transit - een echte metro/voorstadstrein) en de bovenste voor de gewone tram.
Uiteraard niet voor de PCC's, maar met nieuw materieel, US Standard Light Rail Vehicles.
In 1982 verdween de laatste tramlijn onder de grond in het centrum van San Francisco.
De rails bovengronds in de Market Street bleven echter liggen en hierop ging in 1995 lijn F rijden met PCC's.
Destijds reed lijn F van Transbay Terminal naar de wijk Castro. In 2000 is lijn F verlengd naar Fisherman's Wharf (een toeristisch gebied).
Deze dia is gemaakt op de Market Street in de buurt van de eindpuntlus in de wijk Castro (de tram rijdt weer naar de binnenstad).


PCC 1059 op de Market Street net na het eindpunt Castro.
Voor de dienst op lijn F werden in 1992 PCC's overgenomen van Philadelphia en opgeknapt door een extern bedrijf.
Elk rijtuig kreeg een eigen beschildering van een Amerikaans trambedrijf, dat vroeger ook met PCC's gereden heeft.
Motorrijtuig 1059 heeft de kleuren van de Boston Elevated Railway, die niet helemaal correct zijn.
Bij een renovatie in 2007 is dat hersteld.


De trolleystang heeft geen wieltje maar een sleepschoentje voor de stroomafname.


PCC 1052 (ex Philadephia 2110) in de kleuren van de Los Angeles Railway,  gefotografeerd in de 17th Street bij het eindpunt Castro.


PCC 2110 op de Germantown Avenue in Philadelphia op 19 september 1988.
In 1992 werd lijn 23 met de PCC's opgeheven in Philadephia.
In San Francisco hebben de eenrichtings PCC's van Philadelphia een tweede trolleystang gekregen.


Boeing Vertol (oorspronkelijk een helicopterfabrikant) leverde in 1977 en 1978 de US Standard Light Rail Vehicles voor de Muni Metro (131 stuks).
Op deze dia motorrijtuig 1249 op de Church Street bij de 15th Street.
Ook voor deze tramlijnen gebruikte men letters als lijnaanduiding.


Er werd ook met koppelstellen gereden. Op deze dia, gemaakt op de Duboce Avenue bij de Church Street, is rechts op
de achtergrond de ingang van het tunneltraject naar de binnenstad te zien.
Deze Boeing Vertol trams waren geen succes. Vanaf 1996 werden ze afgevoerd. In 2001/2002 verdween de laatste.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2249 Gepost op: 08 June 2021, 08:12:11 »
Op 8 juni 1996 het Western Railway Museum in California bezocht.
Dit museum ligt in "the middle of nowhere" tussen Fairfield/Suisun City en Rio Vista.
Link naar hun website: https://www.wrm.org/


Het museum heeft in 1993 een deel (22 mijl) van een stilgelegde spoorlijn kunnen kopen.
In 1996 kon op een klein gedeelte daarvan al gereden worden. Men heeft aan de hand van de oude bouwtekeningen
de spoorlijn weer geelektrificeerd.
Op deze dia motorrijtuig 52 van de Peninsular Railway, een interurban uit 1903.


East Bay Street Railways motorrijtuig 352 is uit 1911.




Nogmaals de interurban met nr. 52.
Qua achtergrond was er niet veel: vooral een kale vlakte.
De zon stond zo fel te branden, dat ik uit angst voor een zonnesteek onder een paraplue heb gelopen.


Central California Traction Company motorwagen 7 bij het toenmalige einde van de opgeknapte spoorlijn.
Inmiddels is men al weer verder met het opknappen van de spoorlijn.
Sinds 2012 kan er 10 mijl (16 km) ver gereden worden.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent