Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Pauldg
Vandaag om 11:48:59
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 11:44:50
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 11:26:02
Probleem met inloggen door spoorijzer
Vandaag om 11:24:56
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 1010148 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4862
    • Filmpjes op YouTube
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2235 Gepost op: 29 May 2021, 14:09:04 »
Fijn dat er toen nog in depots geplaat kon worden, leuk materieel ook weer. CFL 1805 was waarschijnlijk ook akoestisch niet onprettig...
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2236 Gepost op: 30 May 2021, 09:38:25 »
Dat de loc luid was in vergelijking met de serie 215 staat me nog duidelijk bij. Helaas heb ik niet meer foto's van deze loc gemaakt, gebruikte toen nog negatieffilm en dus werd het aantal foto's geteld.  :)
Groetjes, Bart

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1462
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2237 Gepost op: 30 May 2021, 12:08:09 »
Meer foto's van de CFL 1800? www.spoorgroepluxemburg.nl
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2238 Gepost op: 31 May 2021, 08:39:55 »
Dia van 31 mei 1996 in Rotterdam.




Per 2 juni 1996 zou tramlijn 9 niet meer via de Blijdorpzijde van het Centraal Station en de Statentunnel/Henegouwerlaan rijden,
waardoor dit traject alleen nog voor omleidingen zou worden gebruikt.
Op de valreep naar de Henegouwerlaan gegaan om de tram nog te fotograferen. Door de vele bomen (bij zon veel lelijke schaduwen)
heb ik er maar zelden gefotografeerd.
ZGT 838 als lijn 9 aan het begin van de Henegouwerlaan bij de Statentunnel.
Het rijtuig is later naar Galati in Roemenië gegaan.
Met de komst van de (te hoge of te brede) Citadissen kon niet meer door de Statentunnel gereden worden.
Inmiddels zijn de sporen ook niet meer aangesloten.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2239 Gepost op: 31 May 2021, 09:58:05 »
En ook nog een gele sprinter op de achtergrond, in meerdere opzichten dus historisch plaatje.
(en, de inmiddels ook zeldzamer wordende, blauwe straatverlichtingsarmaturen )
Leuk.
Gr. Frank

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2240 Gepost op: 01 June 2021, 07:29:56 »

Op 1 juni 1996 nog een dia gemaakt van het traject van tramlijn 9, dat zou verdwijnen.
ZGT 721 op de kruising van de Statenweg met het Weena / de Beukelsdijk.
Het rijtuig is in 2012 buiten dienst gegaan en is in 2013 gesloopt.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: 25 jaar geleden reed er voor het eerst een Thalys in de comerciële dienst
« Reactie #2241 Gepost op: 02 June 2021, 14:42:32 »
Vandaag precies 25 jaar geleden reed er voor het eerst een Thalys in de comerciële dienst op maandag 02-06-1996. Nergens vermelding van gezien ook niet bij de vervoerder zelf. Normaal zou dat aanleiding zijn voor 'aandacht', ( lees commercie ) en kortingsacties.
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2242 Gepost op: 02 June 2021, 20:09:51 »
Op 1 juni 1996 nog een dia gemaakt van het traject van tramlijn 9, dat zou verdwijnen.
ZGT 721 op de kruising van de Statenweg met het Weena / de Beukelsdijk.
Het rijtuig is in 2012 buiten dienst gegaan en is in 2013 gesloopt.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Wat toevallig, ik heb gisteren op dit kruispunt een schouw uitgevoerd!
Er rijdt geen tram meer, de rails ligt er nog wel. Rijdt er misschien nog trams op zaterdag of weekenddagen?
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2243 Gepost op: 02 June 2021, 20:14:18 »
Volgens mij is de bovenleiding in de Statentunnel inmiddels verdwenen, dus daar kunnen geen trams meer komen.
No dress rehearsel, this is our life.


Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2245 Gepost op: 02 June 2021, 23:25:52 »
De draagkabel lijkt er nog wel te hangen, maar rijdraad niet meer. Zal er dinsdag iets meer opletten, dan ben ik er weer.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2246 Gepost op: 02 June 2021, 23:39:36 »
Hallo,
Volgens het wegenforum, topic infrastructuur in Rotterdam, is de bovenleiding in de oostelijke buis van de Statentunnel in 2018 weggehaald
na schade door een te hoge vrachtwagen.
De aansluitingen van de rails bij de Walenburgerweg en 1e Middellandstraat zijn in 2019 weggehaald.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2247 Gepost op: 03 June 2021, 11:18:05 »
Waar je al geen informatie over kunt vinden op het internet  :o  Het blijft een wonderlijke plek.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2248 Gepost op: 07 June 2021, 08:26:22 »
San Francisco in de Verenigde Staten van Amerika op 7 juni 1996.



Logo van de "Muni" ofwel San Francisco Municipal Railway.
"Muni" exploiteert onder andere de kabeltram, de "gewone" tram (al noemen ze die Muni Metro) en
de museumtrams van lijn F en inmiddels ook lijn E.
Muni Metro en de museumtrams rijden op normaalspoor.


Oorspronkelijk reden de trams (PCC's) in San Francisco gewoon op straatniveau (al waren er wel 2 tunneltrajecten: Twin Peaks Tunnel en de Sunset Tunnel).
In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw werden er onder de belangrijke Market Street 2 tunnels onder elkaar aangelegd.
De onderste voor de BART (Bay Area Rapid Transit - een echte metro/voorstadstrein) en de bovenste voor de gewone tram.
Uiteraard niet voor de PCC's, maar met nieuw materieel, US Standard Light Rail Vehicles.
In 1982 verdween de laatste tramlijn onder de grond in het centrum van San Francisco.
De rails bovengronds in de Market Street bleven echter liggen en hierop ging in 1995 lijn F rijden met PCC's.
Destijds reed lijn F van Transbay Terminal naar de wijk Castro. In 2000 is lijn F verlengd naar Fisherman's Wharf (een toeristisch gebied).
Deze dia is gemaakt op de Market Street in de buurt van de eindpuntlus in de wijk Castro (de tram rijdt weer naar de binnenstad).


PCC 1059 op de Market Street net na het eindpunt Castro.
Voor de dienst op lijn F werden in 1992 PCC's overgenomen van Philadelphia en opgeknapt door een extern bedrijf.
Elk rijtuig kreeg een eigen beschildering van een Amerikaans trambedrijf, dat vroeger ook met PCC's gereden heeft.
Motorrijtuig 1059 heeft de kleuren van de Boston Elevated Railway, die niet helemaal correct zijn.
Bij een renovatie in 2007 is dat hersteld.


De trolleystang heeft geen wieltje maar een sleepschoentje voor de stroomafname.


PCC 1052 (ex Philadephia 2110) in de kleuren van de Los Angeles Railway,  gefotografeerd in de 17th Street bij het eindpunt Castro.


PCC 2110 op de Germantown Avenue in Philadelphia op 19 september 1988.
In 1992 werd lijn 23 met de PCC's opgeheven in Philadephia.
In San Francisco hebben de eenrichtings PCC's van Philadelphia een tweede trolleystang gekregen.


Boeing Vertol (oorspronkelijk een helicopterfabrikant) leverde in 1977 en 1978 de US Standard Light Rail Vehicles voor de Muni Metro (131 stuks).
Op deze dia motorrijtuig 1249 op de Church Street bij de 15th Street.
Ook voor deze tramlijnen gebruikte men letters als lijnaanduiding.


Er werd ook met koppelstellen gereden. Op deze dia, gemaakt op de Duboce Avenue bij de Church Street, is rechts op
de achtergrond de ingang van het tunneltraject naar de binnenstad te zien.
Deze Boeing Vertol trams waren geen succes. Vanaf 1996 werden ze afgevoerd. In 2001/2002 verdween de laatste.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2249 Gepost op: 08 June 2021, 08:12:11 »
Op 8 juni 1996 het Western Railway Museum in California bezocht.
Dit museum ligt in "the middle of nowhere" tussen Fairfield/Suisun City en Rio Vista.
Link naar hun website: https://www.wrm.org/


Het museum heeft in 1993 een deel (22 mijl) van een stilgelegde spoorlijn kunnen kopen.
In 1996 kon op een klein gedeelte daarvan al gereden worden. Men heeft aan de hand van de oude bouwtekeningen
de spoorlijn weer geelektrificeerd.
Op deze dia motorrijtuig 52 van de Peninsular Railway, een interurban uit 1903.


East Bay Street Railways motorrijtuig 352 is uit 1911.




Nogmaals de interurban met nr. 52.
Qua achtergrond was er niet veel: vooral een kale vlakte.
De zon stond zo fel te branden, dat ik uit angst voor een zonnesteek onder een paraplue heb gelopen.


Central California Traction Company motorwagen 7 bij het toenmalige einde van de opgeknapte spoorlijn.
Inmiddels is men al weer verder met het opknappen van de spoorlijn.
Sinds 2012 kan er 10 mijl (16 km) ver gereden worden.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent