Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 22:42:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:36:58
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
Vandaag om 22:20:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 974028 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1695 Gepost op: 14 March 2017, 11:01:18 »
Het werkt weer; toch maar eerst een plaatje van 13 maart 1992.


Een nacht en een dag in de "Indian Pacific" doorgebracht om van Sydney naar Adelaide te komen.
Qua uitzicht is er niet veel aan: een leeg landschap met in de verte soms een enkele kangoeroe.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1696 Gepost op: 14 March 2017, 12:39:52 »
14 maart 1992 de tram van Adelaide.
Ooit had Adelaide een flink tramnet, maar sinds 1958 is daar de "Glenelg tram" van overgebleven.
Een normaalspoor verbinding naar het aan de kust gelegen Glenelg van destijds 12 km. lang.
In 1992 reed er nog materieel uit 1929. In 2006 is het vervangen door moderne trams (en is de
tramlijn inmiddels verlengd naar het centrum van Adelaide).


Bij de halte Marion road. Oorspronkelijk (tot 1986) werd er met een trolleystang gereden.


De remise bij de halte Morphett road. In de loop der jaren zijn de trams wat gemoderniseerd met bijv. remlichten.


Het eindpunt Glenelg.


Het had de sfeer van een "Interurban" zoals er vroeger heel veel in de USA waren.


De stuurstand was wat spartaans.


Bordje in de trams.


Het toenmalige eindpunt in Adelaide, Victoria Square.






In Adelaide (King William street).


Zoek de verschillen tussen de koppen van de trams.


Bij eindpunt Glenelg.


Tot slot een dia bij de halte Leah street (halverwege de route).

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

 

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1697 Gepost op: 14 March 2017, 12:44:41 »
Het uploaden van het vorige bericht ging erg moeizaam en blijkt 3x geplaatst te zijn.
Hersteld.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 14 March 2017, 12:54:22 door Willem1951 »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12461
    • sleutelspoor
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1698 Gepost op: 14 March 2017, 12:54:33 »
Mooie plaatjes Wim. Ik heb ze drie maal bekeken ;D

sh*t net te laat :'(
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1699 Gepost op: 14 March 2017, 17:06:08 »
Zaterdag 14 maart 1992


NS 1614

NS 1614 met train 857 bij binnenkomst te 's Hertogenbosch


NS 1138

Op de IJssellijn reden toen de Belgische M2 rijtuigen, hier komt NS 1138 's Hertogenbosch binnen met trein 3657.


NS El2 445, ELP2 872

Donkere wolken boven 's Hertogenbosch. 25 jaar geleden waren de plan V-tjes nog heel gewoon en we keken er eigenlijk niet naar. Hier komt trein 9655 binnenlopen met de El2 445 en ELP2 872.

Groeten,
Lolke

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1700 Gepost op: 15 March 2017, 10:47:19 »
Op 15 maart 1992 het Adelaide Tramway Museum in St Kilda bezocht.


Een van de pronkstukken: D-type 192 uit 1912. Bij de opheffing van de stadslijnen in 1958 was het rijtuig nog gewoon in dienst.


De tramlijn is ongeveer 2 km. lang en rijdt naar St Kilda adventure playground. Destijds vond ik het een soort kale Maasvlakte.


Halverwege de enkelspoor tramlijn is er een wisselplaats, Mangrove Loop.
Mr. 381 (H1-type) was in 1952/1953 een poging om het trammaterieel in Adelaide te moderniseren. Er zouden er 40 geleverd worden, maar
het is bij deze ene wagen gebleven. in 1957 ging het rijtuig al buiten dienst en is bewaard gebleven als destijds de modernste tram van Adelaide.


Er wonen wel wat mensen in dit gebied (246 in 2006 volgens Wikipedia).


Het eindpunt St Kilda Beach.


Mr. 186 is een C-type uit 1918 en was tot 1954 in dienst bij de tram van Adelaide.


Met de laatste tram van die dag mochten wij zelf ook even rijden. Dat viel niet mee, vooral het met lucht remmen moet je leren.


Het waren wel andere tijden vroeger. Bordje in mr. 186.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4731
    • Filmpjes op YouTube
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1701 Gepost op: 15 March 2017, 12:48:53 »
Ik blijf het zeggen: Zeer fraai en sfeervol!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1702 Gepost op: 15 March 2017, 13:21:27 »
Je verwEnt ons weer Wim! (y)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1656
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1703 Gepost op: 16 March 2017, 00:48:41 »
2 diaprints van 16 maart 1992:

B Elok 2554 + EC82 opweg van Amsterdam naar Parijs t.h.v. Dordrecht Zuid


NS DE-loks 2259 + 2247 als trein 55331 van Kijfhoek naar Lage Zwaluwe t.h.v. Dordrecht Zuid

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1704 Gepost op: 16 March 2017, 21:43:38 »
16 maart 1992, een laatste dag in Adelaide.


In de daluren werd er met losse wagens gereden op de tramlijn naar Glenelg.
Mr. 376 nadert de halte South road.


In 1992 exploiteerde STA (State Transport Authority) diverse spoorlijnen (1600mm. breedspoor) rond Adelaide.
Op deze dia komt dieseltreinstel 2109 het station Goodwood binnen (bij kruising met de Glenelg tramlijn).
Inmiddels wordt er onder de naam Adelaide Metro gereden.


Opstelsporen bij het Centraal Station van Adelaide met treinstel 2108.
Link met meer info over deze dieseltreinstellen: https://en.wikipedia.org/wiki/2000_class_railcar


Dieseltreinstel 364 vond ik veel interessanter, een Redhen Railcar.
Meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Redhen_railcar


Uiteraard zijn we in zo'n dieseltrein gestapt en bij station Greenfields ontstond deze dia met treinstel 327. Destijds nog een leeg gebied,
maar volgens Google Earth inmiddels volgebouwd.


Deze GM38 kon ook nog vastgelegd worden bij station Greenfields. Link: https://en.wikipedia.org/wiki/Commonwealth_Railways_GM_class


Redhen 425 bij station Parafield Gardens.


Tot slot dieseltreinstel 2105, eveneens bij station Parafield Gardens.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1705 Gepost op: 17 March 2017, 16:25:45 »
Tot slot van deze reis waren wij nog een paar dagen in Melbourne.
Nog wat dia's van 17 maart 1992.


B-class mr. 2045 als lijn 111 bij het eindpunt Port Melbourne. Destijds een verlaten haventerrein, thans volledig volgebouwd met woningen.


Destijds werd lijn 111 als "light rail" gepromoot. Inmiddels is de lijn vernummerd in 109.


Onze aandacht ging toch vooral uit naar de W-class trams: die zouden toch als eerste verdwijnen.


Lijn 96 maakte ook gebruik van een stilgelegde spoorlijn.


A-class mr. 231 in een speciale (oudere) beschildering en nog met trolleystang. Door het overige verkeer kon ik de tram niet
dichterbij fotograferen.


De destijds gewone uitvoering van een A-class tram.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1706 Gepost op: 17 March 2017, 22:50:04 »
Heel fraaie foto’s, die bij mij weer vele mooie herinneringen naar boven brengen.
Zo’n 12 jaar geleden ben ik enkele weken in Adelaide en Melbourne geweest.
Met de Indian Pacific van Perth naar Adelaide gereden.  Het uitzicht is inderdaad soms eentonig, maar toch wel fraai. Zeker de zonsondergang!
De Nullarbor plain railway is ook best bijzonder (een ‘ stukje’  kaarsrechte spoorlijn van 'maar' 478 km).


Erwin

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1707 Gepost op: 17 March 2017, 23:01:41 »
Was weer een mooie vakantie Wim, top dat wij die elke keer 25 jaar later mogen meebeleven!  (y)
Wanneer gaan we weer op reis?  ;)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1708 Gepost op: 18 March 2017, 20:26:06 »
Dank voor de reacties.
Het is jammer dat het digitaliseren van de dia's (en het opknappen) zoveel werk is.
Toch nog wat dia's van 18 maart 1992 netjes gekregen.


Station Footscray met een breedspoor treinstel van "The Met".


Zelfde station.


In de wijk Footscray reden vooral de Z-class trams. De trolleystang heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een pantograaf.


Gezien de palmbomen is het klimaat er wat warmer dan in Nederland.


Dit beeld in Melbourne met een rij W-class trams is echt wel voorbij.

Tot de volgende keer.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent



RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1709 Gepost op: 02 May 2017, 07:04:39 »
2 mei 1992
 
Vandaag naar Eurailspeed 92 in Brussel Schaarbeek geweest
 
Bij aankomst wil het weer nog niet echt meewerken

 
Een Duikbril heeft daar niet zoveel moeite mee  :) , treinstel 904

 
 
De FS ETR 500

 

 
En samen met ICE en TGV

 
En meer van de DB ICE 401.054

 

 

 
De toendertijd snelste TGV 325

 
De SBB 460.004 met panoramarijtuig

 

 
En van binnen

 
De DSB IC3 5048

 
En de 5248 met de weerspiegeling van de stationstoren

 
 
De trekkrachten voor het overbrengen van de treinstellen, de DB 218.419 en SNCF 66410

 

 
 
Tot slot nog de CFV3V 4006 in Brussel Leopoldswijk

 

 

 

 
 
Groeten,
Ron
 
 
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper