Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 896020 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
  • Modelspoor is emotie...
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1710 Gepost op: 02 mei 2017, 11:56:07 »
Leuk om te zien. Volgens mij gaat Rocky Rail van dat laatste NMBS stel (4006) een model uitbrengen...

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1711 Gepost op: 09 mei 2017, 09:17:28 »
9 mei 1992
 
Vandaag de SSN Vierlandenexpress van Rotterdam naar Luxemburg in Zuid Limburg gefotografeerd
 
Eerst bij Geulle voor het bereiken van Maastricht met de 01.1075 voorop

 

 
Daarna bij Eys op weg naar Simpelveld met de flink stomende 41.241 voorop

 

 

 
 
Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1712 Gepost op: 09 mei 2017, 13:18:26 »
Die tweede foto, met dat busje erop, lijkt net een foto van een modelbaan...
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1713 Gepost op: 18 mei 2017, 00:56:08 »
Maandag 18 mei 1992.

Rondje Limburg met DE2-en.

Te beginnen in Aken waar de DE2 179 klaar staat voor trein 3737:

NS DE2 179

In Simpelveld, trein 3736, weer met de DE2 179:

NS DE 179

In Heerlen komen we de DE2 178 tegen:

NS DE2 178

Groeten,
Lolke

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1714 Gepost op: 24 mei 2017, 07:30:16 »
24 mei 1992

Hetzelfde onderwerp als dat van Lolke, een weekje later en nu ook nog maar een week voor het einde van de verbinding Maastricht – Aken via Simpelveld.
 
De 178 staat in Maastricht klaar op spoor 3 om samen met de 179 trein 3737 naar Aken via Simpelveld te rijden.

 
De 179 is binnengekomen achter de 178

 
De CTA voor trein 3737

 
De 178

 
De 179

 
 
Trein 3737 bij vertrek uit Simpelveld

 


De NMBS rijtuigen voor de ZLSM staan al in Simpelveld

 
En beide treinstellen weer op de terugweg naar Maastricht als trein 3738 bij binnenkomst in Simpelveld tijdens een plensbui

 
En later op de dag bij vertrek uit Maastricht nogmaals de 179 als trein 3739

 
 
Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1715 Gepost op: 24 mei 2017, 09:28:25 »
Dat zijn mooie foto's uit het limburgse land

edwin

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1716 Gepost op: 28 mei 2017, 08:03:23 »
28 mei 1992 tussen Simpelveld en Schin op Geul / Wijlre.






De treinverbinding Maastricht - Aken via Simpelveld zou per 31 mei 1992 vervangen worden door de verbinding Heerlen - Aken. In verband met
een defect aan de reguliere dieseltrein werd er met de 2284 en 2318 en 3 rijtuigen gependeld.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1717 Gepost op: 28 mei 2017, 20:08:34 »
Wat jammer toch dat ik toen nog te jong was ;)

Dat geel en blauw (en grijs) past prima in het Limburgse landschap.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1718 Gepost op: 29 mei 2017, 12:08:32 »
Ik heb één keer de trein van Maastricht naar Aken en v.v. genomen. Dat was toen een gele DE-2, niet lang voordat die verbinding gesloten werd. Ik wilde namelijk een vage remix van Jean-Michel Jarre bij Saturn in Aken halen. Het verbaasde mij destijds hogelijk dat het allemaal klassieke beveiliging was, met lange kabels langs het spoor om seinen en wissels te bedienen.

Zuid-Limburg heeft, voor Nederlandse begrippen althans, inderdaad een fraai landschap. Een zacht glooiend landschap, met een enkelspoors-, niet-geëlektrificeerd lijntje, zonder de zoveelste identieke nieuwbouwwijk van glas en beton. Je weet dat het een eeuw geleden vrijwel hetzelfde uitzag.

Alleen reed Thomas er toen nog niet rond. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1719 Gepost op: 30 mei 2017, 07:12:52 »
Zaterdag 30 mei 1992.

De laatste dag van de 1991/1992 dienstregeling. Per 31 mei zou er heel wat veranderen en samen met een spoorwegmaatje zijn we die dag aan aantal zaken wezen bekijken.
- De westelijke betuwe route zou electrische gaan rijden, dus laatste dag van DE3-en in Geldermalsen.
- Einde van de dienst van Maastricht naar Aken en dus einde van DE2-en in Simpelveld en Schin op Geul.
- De internationale dienst van Hoek van Holland naar Keulen werd opgeheven.

Ik heb de treinen die we die dag gereden hebben en het kaartje netjes bewaard:



Te beginnen in Venlo. Waar de SSN 01 1075, die de laatste Colonia Express uit Hoek van Holland had gereden werd vervangen door een DB 103.


Laatste dag Keulen-Hoek van Holland


DB 103 184, SSN 01 1075

Dan naar Schin op Geul, waar trein 3737 met de DE2 179 wordt vastgelegd:


NS DE2 179


NS DE2 179

In Geldermalsen nog een DE3.

NS DE3 146, 147

Toen met de DE3 naar Dordrecht en dan door naar de Hoek. Waar we de laatste Britannia zien.

Om te huilen, blijkbaar was niet iedereen blij met de verandering.

"Om te huilen!!"


NS 1604 (Int 209)

De Hoek-Warszawa stond ook klaar, die zou nog een jaartje doorrijden.

NS 1652 (Int 1241)

In Rotterdam CS zien we de Brittania nog een keertje:

NS 1604 (Britannia Express)

Toen was het wachten op de Colonia

CTA Int 206

Die werd door de SSN 01 1075 gereden. Helaas zijn de foto's veel te bewogen dus de laten we maar voor wat het is. Ik kan me het verhaal van de stoker in Hoek van Holland nog wel herinneren. Die liep te klagen over het scheppen om de trein op snelheid te houden.
Toen weer terug naar Ztm, leuke drukke dag.

Groeten,
Lolke

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1720 Gepost op: 30 mei 2017, 07:27:09 »
30 mei 1992

Mooie bijdragen allemaal, heerlijk om te zien.
Ik heb me vandaag beperkt tot de lijn Maastricht - Aken.


Begonnen in Schin op Geul
De 179 als trein 3736 op weg naar Maastricht




De 179 als 3737 te Valkenburg op weg naar Aken


Vervolgens naar Simpelveld
Nogmaals de 179 als 3737 maar nu in Simpelveld








Overzicht van station Simpelveld met de ex-NMBS rijtuigen voor de ZLSM




De 179 als trein 3738 op weg naar Maastricht bij Eys








En weer terug in Simpelveld voor trein 3739 en nu met de 177 en 179 op weg naar Aken










En de laatste werkdag voor de laatste blokwachter van NS, Leo Dadziak


Al niet meer veel licht weer later in Schin op Geul bij trein 3740 naar Maastricht


En 's avonds laat meegereden vanuit Maastricht naar Aken en terug met de 177 en 179.
De CTA voor de laatste trein 3745 naar Aken


De 177 na aankomst in Aken


En dan de 179 voor de allerlaatste rit 3746 (Eilzug) weer naar Maastricht




En filmopnamen van de RVU te Simpelveld


En het eindpunt Maastricht




Zie het draadje “19 Toen” voor een foto van september 92 met de opgebroken rails bij Schin op Geul.


Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1721 Gepost op: 30 mei 2017, 13:15:59 »
Oh ja, die dag! Ook ik ben met de colonia express en vervolgens de trein naar Simpelveld geweest.

De trein in Hoek van Holland:





Geen goede foto's, maar wel historisch interessant: bovenlangs in Rotterdam! Rotterdam Blaak en de hefbrug:





Bonus, passend bij die periode, was een 1500:



Het leuke als er normaliter geen stoomtreinen rijden: koeien in volle draf.



Trein richting Aken klaar voor vertrek in Maastricht:



Tot slot twee foto's uit Simpelveld:





Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1722 Gepost op: 30 mei 2017, 13:23:44 »
De 1501 was in 1992 ook al weer zes jaar museum locomotief!  ;)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1723 Gepost op: 30 mei 2017, 15:24:32 »
Het leuke als er normaliter geen stoomtreinen rijden: koeien in volle draf.

Dus toch zure melk. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12320
    • sleutelspoor
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1724 Gepost op: 30 mei 2017, 15:39:49 »

De Keulen Express verlaat de Moerdijkbrug
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.