Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 972398 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1605 Gepost op: 13 September 2016, 17:45:10 »
De Thüringerwaldbahn bestaat nog gewoon. Delen van Thüringen zijn eerder stiller geworden door de trek naar het westen sinds de val van de muur. Zelfs wat grotere steden krimpen.
Voorbeeldje; Suhl. Van 54.379 (1994) naar 36.778 (2015).
« Laatst bewerkt op: 13 September 2016, 17:51:13 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1606 Gepost op: 14 September 2016, 12:53:31 »
De Döllnitzbahn, Oschatz - Mügeln - (Glossen b.Oz),  rijdt ook nog. Geen goederen vervoer meer, maar personen vervoer. Door de week met Diesel, als onderdeel van het Mitteldeutsche  Verkehrsverbund, MDV, (met name voor het vervoer van scholieren) en in bepaalde weekends met stoom. Het lijn gedeelte naar Kemmlitz is helaas niet meer berijdbaar, omdat een brug wegens bouwvalligheid is weggehaald.

http://www.doellnitzbahn.de

Wim, als je nog even terug wilt?

https://www.youtube.com/watch?v=p5fUnajSS6Y

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 14 September 2016, 14:21:59 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1607 Gepost op: 15 September 2016, 10:51:51 »
@Tramkees: Dank. Mooie video's, die oude tijden doen herleven.

Op 15 september 1991 was ik bij de metersporige Rhein-HaardtBahn (RHB), een interlokale tramlijn tussen Mannheim (oorspronkelijk
Ludwigshafen Oggersheim) en Bad Durkheim. Ook de Rhein-Haardtbahn is in 2005 opgegaan in de Rhein-Neckar-Verkehr GmbH. 


Qua materieel was de RHB wel interessant. Zo reden er 5 delige 12 assers van fabrikant Düwag. Mr. 1020 heb ik hier bij het dorp Maxdorf
gefotografeerd. Uiteraard zijn deze destijds langste trams ter wereld niet meer in dienst. Juist mr. 1020 is niet gesloopt, maar zou nog bestaan.


Ook deze combinatie is wel bijzonder door de gelede bijwagen. Mr. 1014 en ahr. 1054 bij Maxdorf. In 1995 is dit tramstel naar Arad (Roemenië) gegaan.


Tot slot mr. 1022 tussen de haltes Maxdorf en Fussgönnheim.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1608 Gepost op: 15 September 2016, 15:43:17 »
Erg grappig spul inderdaad. Dit draadje heeft mij trams en smalspoormaterieel beter leren waarderen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1609 Gepost op: 15 September 2016, 17:03:28 »
Flink ding die 5 delige 12 asser
Rheinbahn heeft ze ook gehad maar dat waren verlengde 8 assers meen ik.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1610 Gepost op: 15 September 2016, 21:52:17 »
Hallo,
Bij mijn weten heeft de Rheinbahn in het tijdperk van de "hogevloertram" zo'n 12 asser nooit gehad.
Het trambedrijf van Duisburg heeft in 1972 tijdelijk met 4-delige 10 assers proefgereden.
Later (in 1996/1997) is in Duisburg de serie 1001 - 1045 (3-delige 8-assers) met een lagevloertussendeel verlengd tot
4-delige 10-assers.
Uiteraard is met de komst van lagevloertrams het hek van de dam qua lengte, aantal bakjes en wielparen.
Voorlopig heeft Budapest met de 56 meter lange CAF Urbos3 de langste tram ter wereld. 
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1611 Gepost op: 20 September 2016, 03:35:42 »
Vrijdag 20 september 1991

We zijn op het station van Assen waar een IC'90 trein van Groningen naar Maastricht reed. We zien trein 8156 met de ElD4 1764 en ElD2 338.


ElD4 1764 + ElD2 338 by Lolke Bijlsma, on Flickr

Groeten,
Lolke

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1612 Gepost op: 20 September 2016, 15:59:05 »
Wat dat de trein die niet via Utrecht Centraal, maar langs het Maliebaanstation reed?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1613 Gepost op: 21 September 2016, 03:35:10 »
Wat dat de trein die niet via Utrecht Centraal, maar langs het Maliebaanstation reed?
Volgens mij reed deze gewoon via Utrecht CS (toen heette dat nog zo).

Groeten,
Lolke

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1614 Gepost op: 21 September 2016, 09:11:00 »
Vrijdag 20 september 1991

We zijn op het station van Assen waar een IC'90 trein van Groningen naar Maastricht reed. We zien trein 8156 met de ElD4 1764 en ElD2 338.


Wat was die IC'90 precies? Wat was het idee hierachter?


CKLX

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1615 Gepost op: 21 September 2016, 09:21:50 »
Zo uit mijn hoofd waren IC'90 extra intercities als voortrein om drukke reguliere intercities te ontzien in de spits en eventueel andere bestemmingen, geïntroduceerd in de jaren 1990 (vandaar dus IC'90 genoemd).
O.a. de serie 3500 tussen Zwolle en Amersfoort en Den Bosch, afhankelijk van dag en tijdstip van/naar Groningen, Leeuwarden aan de noordzijde en Roosendaal, Eindhoven, Weert, Maastricht, Horst-Sevenum aan de zuidzijde. Een geheel afwijkende route was Zutphen - Zwolle.
Maar ook de 2000 Rotterdam/Den Haag - Arnhem/Nijmegen/Zevenaar.
Later (toen er meer kwartierdiensten kwamen) zijn deze treinen reguliere IC's geworden en is Zwolle vervangen door Amsterdam en later Schiphol.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1616 Gepost op: 21 September 2016, 09:39:20 »
Op 21 september 1991 wat dia's gemaakt van de Nederlandse Spoorwegen.
Tussen de stations Gilze-Rijen en Tilburg West (Tilburg Reeshof was er nog niet) waren wat overwegen, waar je makkelijk
naar toe kon (en kan) lopen.


Bij de toenmalige overweg in de Moerstraat in Rijen een hondekop gefotografeerd. Nummers van treinstellen noteerde ik in die tijd niet.
Inmiddels is dit fotopunt verdwenen: de overweg is een tunnel geworden; Links op de dia staan allerlei loodsen van het gebruikelijke
bedrijventerrein en de vlakte rechts tussen de kerktoren en de spoorlijn is volgebouwd met woningen.


De volgende overweg (Broekdijk) is er nog, al zie je wel het bedrijventerrein.


In mijn herinnering waren het vooral veel hondekoppen, die tussen Breda en Tilburg voorbij kwamen.


Weer een overweg verder (Hulteneindsestraat). Hier is niet veel veranderd.


Mogelijk de trein naar Venlo.


Ik vermoed dat deze trein het lokkertje was om eens treinen te fotograferen. Belgische rijtuigen tussen Roosendaal en Zwolle.


Geen idee wat dit was.


Tot slot nog een dia bij de verdwenen overweg in de Moerstraat in Rijen.

Met vriendelijke groeten,
Wim van der Ent

 
« Laatst bewerkt op: 21 September 2016, 09:55:44 door Willem1951. Reden: foto\'s kleiner gemaakt »

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1617 Gepost op: 21 September 2016, 09:56:16 »
21 september 1991

Vandaag naar de CFV3V eerst even in Dinant en daarna in Mariembourg
 
Treinstel 4006 in Dinant

 

 
 
Mariembourg
 
SNCF Picasso 3998

 
Nogmaals de 3998 en NMBS 6086 en nog een Picasso

 
En een weer net iets anders perspectief met nogmaals NMBS 6086 en een Picasso met daartussen een modern treinstel van de SNCF

 
NMBS 6218 in niet al te beste staat

 
Ben er niet zo in thuis maar lijkt me een Frans rangeerlocje en railbus bijwagen.

 
 
Onderweg tussen Mariembourg en Treignes
 
De Picasso 3998

 
Loc AD07

 
Nogmaals loc AD07 met binnenkomende tegentrein

 
 
En weer terug in Mariembourg
 
De AD07 bij de waterkraan

 


En tot slot nog een kleurige lineup in Marienbourg met vlnr de 55148, 4903, 4501, 4405 en 4006

 

Groeten,
Ron
« Laatst bewerkt op: 23 September 2016, 09:24:08 door RdJ »
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1618 Gepost op: 21 September 2016, 10:35:47 »
@Wim en Ron:  (y)

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1619 Gepost op: 23 September 2016, 04:46:41 »
@Wim en Ros - fantastische foto's

Maandag 23 september 1991. Om een of andere reden was ik in Utrecht.

We zien Jules op het bekende kopspoortje.


ATB Meetrijtuig Jules by Lolke Bijlsma, on Flickr


ATB Meetrijtuig Jules by Lolke Bijlsma, on Flickr

Links de ElD4 757 en rechts trein 943 naar het zuiden met eloc 1207.


ElD4 757 - NS 1207 by Lolke Bijlsma, on Flickr

Groeten,
Lolke