Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
The Southern Pacific & California Northern door Torikoos
Vandaag om 21:30:23
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 21:11:54
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Servé
Vandaag om 21:07:30
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 968463 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1605 Gepost op: 13 September 2016, 17:45:10 »
De Thüringerwaldbahn bestaat nog gewoon. Delen van Thüringen zijn eerder stiller geworden door de trek naar het westen sinds de val van de muur. Zelfs wat grotere steden krimpen.
Voorbeeldje; Suhl. Van 54.379 (1994) naar 36.778 (2015).
« Laatst bewerkt op: 13 September 2016, 17:51:13 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1606 Gepost op: 14 September 2016, 12:53:31 »
De Döllnitzbahn, Oschatz - Mügeln - (Glossen b.Oz),  rijdt ook nog. Geen goederen vervoer meer, maar personen vervoer. Door de week met Diesel, als onderdeel van het Mitteldeutsche  Verkehrsverbund, MDV, (met name voor het vervoer van scholieren) en in bepaalde weekends met stoom. Het lijn gedeelte naar Kemmlitz is helaas niet meer berijdbaar, omdat een brug wegens bouwvalligheid is weggehaald.

http://www.doellnitzbahn.de

Wim, als je nog even terug wilt?

https://www.youtube.com/watch?v=p5fUnajSS6Y

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 14 September 2016, 14:21:59 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1607 Gepost op: 15 September 2016, 10:51:51 »
@Tramkees: Dank. Mooie video's, die oude tijden doen herleven.

Op 15 september 1991 was ik bij de metersporige Rhein-HaardtBahn (RHB), een interlokale tramlijn tussen Mannheim (oorspronkelijk
Ludwigshafen Oggersheim) en Bad Durkheim. Ook de Rhein-Haardtbahn is in 2005 opgegaan in de Rhein-Neckar-Verkehr GmbH. 


Qua materieel was de RHB wel interessant. Zo reden er 5 delige 12 assers van fabrikant Düwag. Mr. 1020 heb ik hier bij het dorp Maxdorf
gefotografeerd. Uiteraard zijn deze destijds langste trams ter wereld niet meer in dienst. Juist mr. 1020 is niet gesloopt, maar zou nog bestaan.


Ook deze combinatie is wel bijzonder door de gelede bijwagen. Mr. 1014 en ahr. 1054 bij Maxdorf. In 1995 is dit tramstel naar Arad (Roemenië) gegaan.


Tot slot mr. 1022 tussen de haltes Maxdorf en Fussgönnheim.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1608 Gepost op: 15 September 2016, 15:43:17 »
Erg grappig spul inderdaad. Dit draadje heeft mij trams en smalspoormaterieel beter leren waarderen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1609 Gepost op: 15 September 2016, 17:03:28 »
Flink ding die 5 delige 12 asser
Rheinbahn heeft ze ook gehad maar dat waren verlengde 8 assers meen ik.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1610 Gepost op: 15 September 2016, 21:52:17 »
Hallo,
Bij mijn weten heeft de Rheinbahn in het tijdperk van de "hogevloertram" zo'n 12 asser nooit gehad.
Het trambedrijf van Duisburg heeft in 1972 tijdelijk met 4-delige 10 assers proefgereden.
Later (in 1996/1997) is in Duisburg de serie 1001 - 1045 (3-delige 8-assers) met een lagevloertussendeel verlengd tot
4-delige 10-assers.
Uiteraard is met de komst van lagevloertrams het hek van de dam qua lengte, aantal bakjes en wielparen.
Voorlopig heeft Budapest met de 56 meter lange CAF Urbos3 de langste tram ter wereld. 
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1611 Gepost op: 20 September 2016, 03:35:42 »
Vrijdag 20 september 1991

We zijn op het station van Assen waar een IC'90 trein van Groningen naar Maastricht reed. We zien trein 8156 met de ElD4 1764 en ElD2 338.


ElD4 1764 + ElD2 338 by Lolke Bijlsma, on Flickr

Groeten,
Lolke

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1612 Gepost op: 20 September 2016, 15:59:05 »
Wat dat de trein die niet via Utrecht Centraal, maar langs het Maliebaanstation reed?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1613 Gepost op: 21 September 2016, 03:35:10 »
Wat dat de trein die niet via Utrecht Centraal, maar langs het Maliebaanstation reed?
Volgens mij reed deze gewoon via Utrecht CS (toen heette dat nog zo).

Groeten,
Lolke

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • Secondtrains.com
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1614 Gepost op: 21 September 2016, 09:11:00 »
Vrijdag 20 september 1991

We zijn op het station van Assen waar een IC'90 trein van Groningen naar Maastricht reed. We zien trein 8156 met de ElD4 1764 en ElD2 338.


Wat was die IC'90 precies? Wat was het idee hierachter?


CKLX

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2509
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1615 Gepost op: 21 September 2016, 09:21:50 »
Zo uit mijn hoofd waren IC'90 extra intercities als voortrein om drukke reguliere intercities te ontzien in de spits en eventueel andere bestemmingen, geïntroduceerd in de jaren 1990 (vandaar dus IC'90 genoemd).
O.a. de serie 3500 tussen Zwolle en Amersfoort en Den Bosch, afhankelijk van dag en tijdstip van/naar Groningen, Leeuwarden aan de noordzijde en Roosendaal, Eindhoven, Weert, Maastricht, Horst-Sevenum aan de zuidzijde. Een geheel afwijkende route was Zutphen - Zwolle.
Maar ook de 2000 Rotterdam/Den Haag - Arnhem/Nijmegen/Zevenaar.
Later (toen er meer kwartierdiensten kwamen) zijn deze treinen reguliere IC's geworden en is Zwolle vervangen door Amsterdam en later Schiphol.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1616 Gepost op: 21 September 2016, 09:39:20 »
Op 21 september 1991 wat dia's gemaakt van de Nederlandse Spoorwegen.
Tussen de stations Gilze-Rijen en Tilburg West (Tilburg Reeshof was er nog niet) waren wat overwegen, waar je makkelijk
naar toe kon (en kan) lopen.


Bij de toenmalige overweg in de Moerstraat in Rijen een hondekop gefotografeerd. Nummers van treinstellen noteerde ik in die tijd niet.
Inmiddels is dit fotopunt verdwenen: de overweg is een tunnel geworden; Links op de dia staan allerlei loodsen van het gebruikelijke
bedrijventerrein en de vlakte rechts tussen de kerktoren en de spoorlijn is volgebouwd met woningen.


De volgende overweg (Broekdijk) is er nog, al zie je wel het bedrijventerrein.


In mijn herinnering waren het vooral veel hondekoppen, die tussen Breda en Tilburg voorbij kwamen.


Weer een overweg verder (Hulteneindsestraat). Hier is niet veel veranderd.


Mogelijk de trein naar Venlo.


Ik vermoed dat deze trein het lokkertje was om eens treinen te fotograferen. Belgische rijtuigen tussen Roosendaal en Zwolle.


Geen idee wat dit was.


Tot slot nog een dia bij de verdwenen overweg in de Moerstraat in Rijen.

Met vriendelijke groeten,
Wim van der Ent

 
« Laatst bewerkt op: 21 September 2016, 09:55:44 door Willem1951. Reden: foto\'s kleiner gemaakt »

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1617 Gepost op: 21 September 2016, 09:56:16 »
21 september 1991

Vandaag naar de CFV3V eerst even in Dinant en daarna in Mariembourg
 
Treinstel 4006 in Dinant

 

 
 
Mariembourg
 
SNCF Picasso 3998

 
Nogmaals de 3998 en NMBS 6086 en nog een Picasso

 
En een weer net iets anders perspectief met nogmaals NMBS 6086 en een Picasso met daartussen een modern treinstel van de SNCF

 
NMBS 6218 in niet al te beste staat

 
Ben er niet zo in thuis maar lijkt me een Frans rangeerlocje en railbus bijwagen.

 
 
Onderweg tussen Mariembourg en Treignes
 
De Picasso 3998

 
Loc AD07

 
Nogmaals loc AD07 met binnenkomende tegentrein

 
 
En weer terug in Mariembourg
 
De AD07 bij de waterkraan

 


En tot slot nog een kleurige lineup in Marienbourg met vlnr de 55148, 4903, 4501, 4405 en 4006

 

Groeten,
Ron
« Laatst bewerkt op: 23 September 2016, 09:24:08 door RdJ »
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1618 Gepost op: 21 September 2016, 10:35:47 »
@Wim en Ron:  (y)

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1619 Gepost op: 23 September 2016, 04:46:41 »
@Wim en Ros - fantastische foto's

Maandag 23 september 1991. Om een of andere reden was ik in Utrecht.

We zien Jules op het bekende kopspoortje.


ATB Meetrijtuig Jules by Lolke Bijlsma, on Flickr


ATB Meetrijtuig Jules by Lolke Bijlsma, on Flickr

Links de ElD4 757 en rechts trein 943 naar het zuiden met eloc 1207.


ElD4 757 - NS 1207 by Lolke Bijlsma, on Flickr

Groeten,
Lolke