Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Lobomotion69
Vandaag om 02:40:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:28:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:44
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 972086 keer)

ReneH0

  • Gast
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1275 Gepost op: 07 July 2015, 09:09:46 »
Wauw, daar gaat mijn treinen hart sneller van kloppen  (y)

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1276 Gepost op: 09 July 2015, 07:58:16 »
9 juli 1990

Vandaag mooi weer bij de tunnel bij Génissiat, in Frankrijk ten zuid-westen van Geneve.

TGV7 met EC92 Parijs-Geneve


TGV met EC926 Geneve-Parijs


BB25.186 met goederentrein



Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

oranda-jin

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1277 Gepost op: 09 July 2015, 15:56:52 »
Grüzi !

Dat stoptreinmaterieel RBDe4/4 (= RBDe 560) met stuurstandwagen Bt zijn in de 80er en 90er jaren nieuw geleverd. Meestal werd de trein versterkt tot 4 of 5 bakken met een AB type EW2 (= Einheitswagen) en 1 of 2 B's type EW1. Rond 2010 zijn deze (oude) tussenrijtuigen vervangen door nieuw gebouwde exemplaren.

In model is de samenwerking uniek te noemen: Liliput heeft de RBDe4/4 met Bt geleverd in minstens 8 uitvoeringen (4 proefexemplaren; serie 1, serie 2, 2-stroom, SOB); Roco de EW2 AB en Lima de EW1 B; beide in zeker 3 kleurvarianten.
Van meer recente datum zijn diverse gemoderniseerde varianten met de nieuwe tussenbakken van Liliput.

Grüsse, Hans
« Laatst bewerkt op: 14 July 2015, 11:57:36 door oranda-jin. Reden: schrijffoutje »

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1278 Gepost op: 14 July 2015, 07:50:54 »
14 juli 1990

Op de terugweg Luxemburg stad bezocht:

De NMBS 2013 bij het station


De SNCF 15.060 bij het station


Een CFL 1800 met een korte trein over het viaduct in Luxemburg stad



Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1279 Gepost op: 14 July 2015, 08:32:40 »
Mooie foto's. Dus hebben ze 25kV wisselstroom tot in het station lopen in Luxemburg?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1280 Gepost op: 14 July 2015, 18:29:05 »
De CFL rijdt standaard op 25 kV. Alleen op Luxemburg - Kleinbettingen - Arlon staat de Belgische spanning op de bovenleiding. Op het station van Luxemburg zijn enkele sporen omschakelbaar. Nog wel, want die omschakelaars zijn aan vervanging toe en dus hebben ze besloten om de spanningssluis bij Arlon te leggen. Dan is dus geheel Luxemburg 25 kV. En misschien wordt de scheiding zelfs wel ten zuiden van Namur gelegd op de lijn naar Arlon. Immers, de lijn langs Betrix naar Virton is al 25 kV. En ook net ten zuiden van Rivage op de lijn naar Gouvy zit al een scheiding en staat er 25 kV op de bovenleiding.
Geen vreemde gang van zaken, aangezien de CFL altijd al meer op de SNCF was gericht dan op de DB of NMBS. Dus is het des te logischer dat de Franse spanning op de bovenleiding staat.

Groet,
Raymond v/d Hoven (ook lid van Spoorgroep Luxemburg)
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

dh3201

  • Online Online
  • Berichten: 2514
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1281 Gepost op: 27 July 2015, 18:28:55 »
Eindelijk kan ik ook eens iets in dit topic plaatsen  :)

SBB Re 4/4II 11307 op spoor 2 te Genève Gare de Lyon op 27-07-1990:


SBB BDe 4/4II 1301 op spoor 5 te Genève Gare de Lyon op 27-07-1990:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1282 Gepost op: 11 August 2015, 11:50:35 »
Het tramnet rond Charleroi (België) is in de jaren tachtig enorm ingekrompen. In 1988 was het afgelopen met de interlokale lijnen met de vierassige S- en SJ-wagens.
Alleen de tramlijn van Charleroi naar La Louvière via Anderlues en Binche met gelede BN-wagens bleef rijden.
Op 11 augustus 1990 ben ik daar nog eens gaan kijken. Wat gedigitaliseerde dia's van die dag. 


Mr. 6153 als lijn 90 tussen La Louvière en Binche. In 1990 was de NMVB nog niet opgesplitst in een Vlaamse De Lijn en een Waalse TEC.


Tussen Péronnes en Binche (mr. 6106).


Als van ouds rijdt de tram hier door de straten van Trahegnies. Helaas, in 1993 is ook het traject tussen Anderlues en La Louvière opgeheven.


De remise in Anderlues.


Railslijper 9598 wat dichterbij.


De herinnering aan de "boerentram" rond Charleroi wordt levend gehouden door de ASVi in Thuin.
Op 11 augustus 1990 werd er met een normaalsporige stoomtram gereden tussen Thuin en Thuillies. Een deel van deze stilgelegde spoorlijn
is later door de ASVi omgespoord naar meterspoor en er wordt op dat stuk met het dieselmaterieel gereden.


Tweetalige locplaat van de stoomtramlocomotief.


De museumtram bij Lobbes.


De tegentram.




De inmiddels vervangen brug over de Sambre.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 11 August 2015, 22:56:53 door Willem1951 »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1283 Gepost op: 11 August 2015, 16:17:32 »
Leuke foto's weer Wim, genieten!!!  (y) (y) (y)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1284 Gepost op: 11 August 2015, 17:15:51 »
Mooie platen weer! Zag ik nou zo hier en daar wespentaille-rijdraad?

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1285 Gepost op: 11 August 2015, 22:03:46 »
Dank.
@Post49: bij welke foto meen je wespentaille rijdraad te zien ?
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1286 Gepost op: 11 August 2015, 22:18:12 »
@Wim,
Iig foto 3, in Trahegnies.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1287 Gepost op: 11 August 2015, 22:48:33 »
Hallo,
Ik heb even een stukje van die foto wat groter gemaakt.


Te zien is dat er maar 1 rijdraad is. De draad, die daar op de foto omheen hangt, is in werkelijkheid aan de mast bevestigd.
Destijds is in 1980 - 1982 de bovenleiding op het traject Anderlues - La Louvière volledig vernieuwd om de gelede BN-trams
te kunnen inzetten.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent



Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1288 Gepost op: 12 August 2015, 08:54:41 »
Het tramnet rond Charleroi (België) is in de jaren tachtig enorm ingekrompen. In 1988 was het afgelopen met de interlokale lijnen met de vierassige S- en SJ-wagens.
Alleen de tramlijn van Charleroi naar La Louvière via Anderlues en Binche met gelede BN-wagens bleef rijden.
Op 11 augustus 1990 ben ik daar nog eens gaan kijken. Wat gedigitaliseerde dia's van die dag. 
Super!!

Mr. 6153 als lijn 90 tussen La Louvière en Binche. In 1990 was de NMVB nog niet opgesplitst in een Vlaamse De Lijn en een Waalse TEC.
Om precies te zijn in Péronne-lez-Binche tussen de haltes Écoles en Station vicinale in de Rue Alphonse Gravis net voorbij de Rue Reine Astrid, waar hij van een eigen bedding links van de weg (met halte Écoles aan linkerzijde) naar straatspoor rechts (tegenrichting dus links) wisselde.
https://www.google.nl/maps/@50.4367427,4.1493879,3a,37.5y,304.74h,87.37t/data=!3m6!1e1!3m4!1skDTuLZmBaLjLfH5RPzuXjA!2e0!7i13312!8i6656

Als van ouds rijdt de tram hier door de straten van Trahegnies. Helaas, in 1993 is ook het traject tussen Anderlues en La Louvière opgeheven.
Dat is Ressaix in de Avenue Victor Larock (tussen de haltes Place en Rue des Garennes).
https://www.google.nl/maps/@50.4195715,4.1940292,3a,90y,282.27h,87.91t/data=!3m6!1e1!3m4!1sU9Sf7RwqGVpzQ6IygPhG2w!2e0!7i13312!8i6656

Erg leuk...

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1289 Gepost op: 12 August 2015, 16:55:15 »
@Illya Vaes: hartelijk dank voor de exacte plaatsbepalingen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent