Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 897643 keer)

ReneH0

  • Gast
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1275 Gepost op: 07 juli 2015, 09:09:46 »
Wauw, daar gaat mijn treinen hart sneller van kloppen  (y)

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1276 Gepost op: 09 juli 2015, 07:58:16 »
9 juli 1990

Vandaag mooi weer bij de tunnel bij Génissiat, in Frankrijk ten zuid-westen van Geneve.

TGV7 met EC92 Parijs-Geneve


TGV met EC926 Geneve-Parijs


BB25.186 met goederentrein



Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

oranda-jin

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1277 Gepost op: 09 juli 2015, 15:56:52 »
Grüzi !

Dat stoptreinmaterieel RBDe4/4 (= RBDe 560) met stuurstandwagen Bt zijn in de 80er en 90er jaren nieuw geleverd. Meestal werd de trein versterkt tot 4 of 5 bakken met een AB type EW2 (= Einheitswagen) en 1 of 2 B's type EW1. Rond 2010 zijn deze (oude) tussenrijtuigen vervangen door nieuw gebouwde exemplaren.

In model is de samenwerking uniek te noemen: Liliput heeft de RBDe4/4 met Bt geleverd in minstens 8 uitvoeringen (4 proefexemplaren; serie 1, serie 2, 2-stroom, SOB); Roco de EW2 AB en Lima de EW1 B; beide in zeker 3 kleurvarianten.
Van meer recente datum zijn diverse gemoderniseerde varianten met de nieuwe tussenbakken van Liliput.

Grüsse, Hans
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2015, 11:57:36 door oranda-jin. Reden: schrijffoutje »

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1278 Gepost op: 14 juli 2015, 07:50:54 »
14 juli 1990

Op de terugweg Luxemburg stad bezocht:

De NMBS 2013 bij het station


De SNCF 15.060 bij het station


Een CFL 1800 met een korte trein over het viaduct in Luxemburg stad



Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1279 Gepost op: 14 juli 2015, 08:32:40 »
Mooie foto's. Dus hebben ze 25kV wisselstroom tot in het station lopen in Luxemburg?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1280 Gepost op: 14 juli 2015, 18:29:05 »
De CFL rijdt standaard op 25 kV. Alleen op Luxemburg - Kleinbettingen - Arlon staat de Belgische spanning op de bovenleiding. Op het station van Luxemburg zijn enkele sporen omschakelbaar. Nog wel, want die omschakelaars zijn aan vervanging toe en dus hebben ze besloten om de spanningssluis bij Arlon te leggen. Dan is dus geheel Luxemburg 25 kV. En misschien wordt de scheiding zelfs wel ten zuiden van Namur gelegd op de lijn naar Arlon. Immers, de lijn langs Betrix naar Virton is al 25 kV. En ook net ten zuiden van Rivage op de lijn naar Gouvy zit al een scheiding en staat er 25 kV op de bovenleiding.
Geen vreemde gang van zaken, aangezien de CFL altijd al meer op de SNCF was gericht dan op de DB of NMBS. Dus is het des te logischer dat de Franse spanning op de bovenleiding staat.

Groet,
Raymond v/d Hoven (ook lid van Spoorgroep Luxemburg)
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1281 Gepost op: 27 juli 2015, 18:28:55 »
Eindelijk kan ik ook eens iets in dit topic plaatsen  :)

SBB Re 4/4II 11307 op spoor 2 te Genève Gare de Lyon op 27-07-1990:


SBB BDe 4/4II 1301 op spoor 5 te Genève Gare de Lyon op 27-07-1990:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1282 Gepost op: 11 augustus 2015, 11:50:35 »
Het tramnet rond Charleroi (België) is in de jaren tachtig enorm ingekrompen. In 1988 was het afgelopen met de interlokale lijnen met de vierassige S- en SJ-wagens.
Alleen de tramlijn van Charleroi naar La Louvière via Anderlues en Binche met gelede BN-wagens bleef rijden.
Op 11 augustus 1990 ben ik daar nog eens gaan kijken. Wat gedigitaliseerde dia's van die dag. 


Mr. 6153 als lijn 90 tussen La Louvière en Binche. In 1990 was de NMVB nog niet opgesplitst in een Vlaamse De Lijn en een Waalse TEC.


Tussen Péronnes en Binche (mr. 6106).


Als van ouds rijdt de tram hier door de straten van Trahegnies. Helaas, in 1993 is ook het traject tussen Anderlues en La Louvière opgeheven.


De remise in Anderlues.


Railslijper 9598 wat dichterbij.


De herinnering aan de "boerentram" rond Charleroi wordt levend gehouden door de ASVi in Thuin.
Op 11 augustus 1990 werd er met een normaalsporige stoomtram gereden tussen Thuin en Thuillies. Een deel van deze stilgelegde spoorlijn
is later door de ASVi omgespoord naar meterspoor en er wordt op dat stuk met het dieselmaterieel gereden.


Tweetalige locplaat van de stoomtramlocomotief.


De museumtram bij Lobbes.


De tegentram.




De inmiddels vervangen brug over de Sambre.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2015, 22:56:53 door Willem1951 »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1283 Gepost op: 11 augustus 2015, 16:17:32 »
Leuke foto's weer Wim, genieten!!!  (y) (y) (y)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1284 Gepost op: 11 augustus 2015, 17:15:51 »
Mooie platen weer! Zag ik nou zo hier en daar wespentaille-rijdraad?

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1285 Gepost op: 11 augustus 2015, 22:03:46 »
Dank.
@Post49: bij welke foto meen je wespentaille rijdraad te zien ?
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1286 Gepost op: 11 augustus 2015, 22:18:12 »
@Wim,
Iig foto 3, in Trahegnies.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1287 Gepost op: 11 augustus 2015, 22:48:33 »
Hallo,
Ik heb even een stukje van die foto wat groter gemaakt.


Te zien is dat er maar 1 rijdraad is. De draad, die daar op de foto omheen hangt, is in werkelijkheid aan de mast bevestigd.
Destijds is in 1980 - 1982 de bovenleiding op het traject Anderlues - La Louvière volledig vernieuwd om de gelede BN-trams
te kunnen inzetten.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent



Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1288 Gepost op: 12 augustus 2015, 08:54:41 »
Het tramnet rond Charleroi (België) is in de jaren tachtig enorm ingekrompen. In 1988 was het afgelopen met de interlokale lijnen met de vierassige S- en SJ-wagens.
Alleen de tramlijn van Charleroi naar La Louvière via Anderlues en Binche met gelede BN-wagens bleef rijden.
Op 11 augustus 1990 ben ik daar nog eens gaan kijken. Wat gedigitaliseerde dia's van die dag. 
Super!!

Mr. 6153 als lijn 90 tussen La Louvière en Binche. In 1990 was de NMVB nog niet opgesplitst in een Vlaamse De Lijn en een Waalse TEC.
Om precies te zijn in Péronne-lez-Binche tussen de haltes Écoles en Station vicinale in de Rue Alphonse Gravis net voorbij de Rue Reine Astrid, waar hij van een eigen bedding links van de weg (met halte Écoles aan linkerzijde) naar straatspoor rechts (tegenrichting dus links) wisselde.
https://www.google.nl/maps/@50.4367427,4.1493879,3a,37.5y,304.74h,87.37t/data=!3m6!1e1!3m4!1skDTuLZmBaLjLfH5RPzuXjA!2e0!7i13312!8i6656

Als van ouds rijdt de tram hier door de straten van Trahegnies. Helaas, in 1993 is ook het traject tussen Anderlues en La Louvière opgeheven.
Dat is Ressaix in de Avenue Victor Larock (tussen de haltes Place en Rue des Garennes).
https://www.google.nl/maps/@50.4195715,4.1940292,3a,90y,282.27h,87.91t/data=!3m6!1e1!3m4!1sU9Sf7RwqGVpzQ6IygPhG2w!2e0!7i13312!8i6656

Erg leuk...

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1289 Gepost op: 12 augustus 2015, 16:55:15 »
@Illya Vaes: hartelijk dank voor de exacte plaatsbepalingen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent