Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door phdirk
Vandaag om 22:48:57
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
Vandaag om 22:47:53
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
Vandaag om 22:35:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
Vandaag om 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
Vandaag om 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
Vandaag om 21:02:11
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:39:06
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
Vandaag om 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 983266 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1245 Gepost op: 21 June 2015, 10:00:21 »
Ten noorden van Rome rijdt de Ferrovia Centrale Umbra (FCU) tussen Sansepolcro en Terni met halverwege een heel klein zijtakje naar Perugia.
25 jaar geleden reden er nog motorrijtuigen uit de jaren 50. Inmiddels is dit fraaie materieel vervangen, al zijn enkele wagens
bij andere bedrijven terecht gekomen.
Wat gescande dia's van 21 juni 1990.


Motorrijtuig E 101 bij Sante Giustino.


Er werd al gemoderniseerd. Een dieseltreinstel (serie ALn 776) bij Citta di Casello.


Nogmaals de E 101, maar nu bij Montecaselli.




Kopstation Perugia Santa Anna.


Tot slot E 105 met stuurstandrijtuig tussen Perugia en Marsciano.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1246 Gepost op: 22 June 2015, 11:29:47 »
Op 22 juni 1990 de tram van Rome gefotografeerd. De eerste lagevloertrams waren nog niet in dienst, maar dat zou niet 
meer lang duren en dat zou het einde betekenen van de vierassers.


De oudste vierassers waren de zogenaamde MRS trams uit de jaren 1928 - 1934.
Op deze dia de 2139 bij de Porta Maggiore. Het trambedrijf van Rome had destijds alleen oneven wagennummers.


De serie 8001 - 8039 uit 1956/1957 is inmiddels ook verdwenen. Deze trams waren afgeleid van de PCC.


Enkelgelede zesasser 7059 in de toen gebruikelijke oranje kleur. Inmiddels is het materieel weer in twee tinten groen geschilderd.


Rome is overspoeld met auto's, die bij het fotograferen van trams altijd in de weg zitten. Maar soms vindt je wel een autoluwe straat.


De vrije baan bij het Colosseum is natuurlijk ook een optie om geen auto's voor de tram te krijgen.


In de jaren 70 werd het materieel "OV-oranje" geschilderd (zoals hier destijds alles "OV-geel" moest worden). Een enkele tram was
deze verplichte omschildering ontkomen en reed nog in de oude groene kleur rond.


Behalve de stadstram (1445 mm spoorwijdte) was er ook nog de smalspoorverbinding (950 mm) naar Pantano Borchese.
Oorspronkelijk was de lijn zo'n 140 km lang, maar in de loop der tijd is de lijn steeds verder ingekort.
Op deze dia een combinatie van 2 stuurstandrijtuigen en een motorrijtuig bij de halte Porta Maggiore.


Het toenmalige eindpunt Pantano Borchese. Men is al jaren bezig deze lijn om te bouwen tot een metrolijn.


Station Grotte Celoni. Inmiddels komt het smalspoor hier ook niet meer. Giardinetti is thans het eindpunt.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 22 June 2015, 12:49:25 door Willem1951. Reden: aanvulling »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1247 Gepost op: 23 June 2015, 11:29:07 »
Op weg naar het noorden van Italië even in het stadje Viterbo gekeken. Dit is het eindpunt van de voormalige
Società Romana per le Ferrovie Nord, die een spoorlijn tussen Rome en Viterbo uitbaat.
25 jaar geleden werd er nog met vooroorlogs materieel gereden. Inmiddels is alles gemoderniseerd.


Het reed niet zo vaak, dus er was alle tijd om op station Viterbo Porta Fiorentina rond te kijken.


Door de hoge begroeiing was het een moeilijke lijn met weinig mooie fotopunten, maar bij Bagnaia zat een leuk viadukt.


Motorrijtuig 21 bij Vitorchiano. Volgens een foto op het internet is dit rijtuig niet gesloopt, maar in een museum terechtgekomen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1248 Gepost op: 23 June 2015, 15:19:34 »
Wat is het toch een prachtig land met prachtige oude treinen.

- Pietro
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1249 Gepost op: 24 June 2015, 13:44:42 »
Op 24 juni 1990 rondgekeken bij het trambedrijf van Milaan.


Het toen modernste materieel: dubbelgelede achtassers met een asymmetrisch front (de koplamp zit in het midden van de wagenbak).


Enkelgelede zesasser uit de jaren 50 met nog de ronde koplamp. Destijds was men bezig de koplamp te vervangen door een rechthoekig exemplaar.


De onverwoestbare vierassers, de zogenaamde Peter Witt wagens uit de jaren 20.


De buitenlijnen naar Desio en Limbiate Ospedale vertrokken nog van het eindpunt Via Valtelinna in Milaan.
Motorrijtuig 48 is uit 1926.


Voor de volledigheid: op het stadsnet reden ook nog dubbelgelede achtassers van de serie 4800 uit de jaren 70.


Halverwege de buitenlijn naar Desio was er nog een zijtakje naar Milanino. Hierop pendelde deze OMS vierasser uit 1942.
(OMS = genoemd naar de fabrikant, Officine Meccaniche Stanga).


Eindpunt Via Valtelinna in Milaan met in het midden stuurstandrijtuig 550 (uit 1964), een Treno Bloccatto, die je het meest zag op de
buitenlijnen.


Tot slot zo'n Treno Bloccato met twee stuurstandrijtuigen en het motorrijtuig in het midden.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent



Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1250 Gepost op: 24 June 2015, 15:16:16 »
In december 2001 reden ze nog steeds met redelijk oude troep oud spul rond in Milaan. Dat was tijdens onze huwelijksreis. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1251 Gepost op: 25 June 2015, 12:53:33 »
Dag Wim,

Als ik die fantastische foto's uit Italië ziet, dan vraag me zo af waarom er zo weinig modelbanen met een Italiaans thema zijn. Ben benieuwd of er nu wat voorbeelden komen. 😀
Tschuss Genossen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1252 Gepost op: 25 June 2015, 14:21:44 »
Wat let je? Wanneer ga je beginnen?
No dress rehearsel, this is our life.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2878
    • Richie's homepage
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1253 Gepost op: 25 June 2015, 16:34:13 »
Ik heb wel wat italiaanse locs, rijtuigen en treinstellen, maar nog niet een typische italiaanse modelbaan. Hier een paar:



Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1254 Gepost op: 28 June 2015, 11:05:31 »
Een paar plaatjes van de Graz-Köflacher Bahn in Oostenrijk. Vanuit Graz worden spoorlijnen (normaalspoor)
naar Köflach en Wies-Eibiswald geëxploiteerd. Destijds reed er nog oud materieel.
Inmiddels is alles gemoderniseerd. De dia's zijn gemaakt op 28 juni 1990.


Het eindpunt van de zogenaamde Wieserbahn, station Wies-Eibiswald, met een gereedstaande trein met diesellok 1500-5.


Halte Wies-Markt met het toen modernste materieel, de serie VT 70. Inmiddels zijn deze treinstellen ook al afgevoerd.


Nog net voordat er een onweersbui losbarstte, kwamen deze railbussen (serie VT 10) bij Brunn voorbij.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3451
    • Mijn van-alles website
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1255 Gepost op: 28 June 2015, 21:31:41 »
Op 24 juni 1990 rondgekeken bij het trambedrijf van Milaan.


Het toen modernste materieel: dubbelgelede achtassers met een asymmetrisch front (de koplamp zit in het midden van de wagenbak).
Uh, ik denk dat je bedoelt dat de koplamp niet in het midden van de wagenbak zat?  ;D

Hele aardige foto's. Leuk kleurtje, dat oranje.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1256 Gepost op: 28 June 2015, 21:43:06 »
De lamp zit dus juist wél in het midden van de wagenbak, maar de neus is zo asymetrisch dat het lijkt alsof dat niet zo is.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1257 Gepost op: 28 June 2015, 21:50:25 »
Das wel een heel apart front ja.
Enig idee wat het doel daarvan is/was?

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1258 Gepost op: 28 June 2015, 22:22:36 »
@Martijn v m: de reden is minder uitslag in een boog, zodat dit materieel elkaar kan kruisen in een boog.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 28 June 2015, 22:27:53 door Willem1951 »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1259 Gepost op: 29 June 2015, 10:49:19 »
Op 29 juni 1990 eerst nog een paar plaatjes gemaakt van de Graz-Köflacher-Bahn.


Railbussen van de serie VT 10 bij de halte Sankt Peter im Sulmtal. Volgens internet reden die railbussen in 1993 voor het laatst.


Even later kwam deze combinatie met twee dieseltjes van de serie V 750 voorbij.


Uiteraard ook rondgekeken bij de tram in Graz. Op deze dia een wagen met het klassieke Düwag front (al is deze tram bij Simmering-
Graz-Pauker AG gebouwd in 1965).


De twee-assers met houten wagenbak zijn afgevoerd. Het trambedrijf gebruikte nog wel de twee-assers met stalen wagenbak uit 1962.
De tram staat hier op de Jakominiplatz te wachten om ingezet te worden als extra wagen.


Een dia, die een historische situatie weergeeft: sinds 2012 rijden de trams hier in een tunnel onder het Hauptbahnhof van Graz door.
Mr. 562 is een uit Wuppertal overgenomen dubbelgelede Düwag.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent