Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 01:04:45
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 972691 keer)

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1095 Gepost op: 04 August 2014, 20:52:24 »
Excuses heren, foutje in de administratie.
Ben niet zo bekend in die regio, maar het gebouw links op de tweede foto is op Google Maps nog steeds te zien bij HS :-).
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1096 Gepost op: 04 August 2014, 22:10:36 »
En dat gebouw was hier nog maar net zo'n vijf jaar oud en is inmiddels ook niet meer... De brandweertoren boven de Koploper had het al eerder begeven!

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1097 Gepost op: 05 August 2014, 08:09:39 »
5 augustus 1989:
Valkenburg Express 31044 met twee DE3’en Plan U (waaronder de 129) onderweg van Valkenburg naar Maastricht net voorbij Meerssen/Rothem






Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1098 Gepost op: 09 August 2014, 10:16:56 »
9 augustus 1989:
Testrit 82293 met de 6418 en 6419 te Heerlen.





Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1099 Gepost op: 15 August 2014, 08:01:50 »
15 augustus 1989:

De Costa-Express 9271 met de NMBS 5542 onderweg van Maastricht naar Luik bij de spanningssluis bij Gronsveld.




Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1100 Gepost op: 15 August 2014, 17:40:20 »
Wat voor rijtuig is de 3de?

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1101 Gepost op: 15 August 2014, 17:59:02 »

Dat is volgens mij een NS buffetrijtuig.
Zie ook de site http://vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/int9075.php, beetje naar beneden bij "Zugbildung INT 9271, Sommer 1989".

Gr,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1802
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1102 Gepost op: 15 August 2014, 18:51:21 »
Geen buffetrijtuig, maar een restauratierijtuig (http://www.martijnhaman.nl/buffet.htm). Te herkennen aan het grote aantal ramen in de zijwand.

Martijn

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1103 Gepost op: 15 August 2014, 21:56:17 »
Wel een interessante trein om uit te beelden. Lekker bont. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1104 Gepost op: 19 August 2014, 09:10:06 »
In het weekend van 19 en 20 augustus 1989 reed stoomlok 3737 door Nederland. Wat gescande dia's van die zaterdag.


Vroeg genoeg naar Den Dolder gegaan en richting Amersfoort gelopen en het gewone treinverkeer gefotografeerd.


Dit reed toen ook nog, richting Oostblok.


De "ster" van de dag.


Zoekend naar een volgend fotopunt, kwam ik deze Plan V bij Velp tegen. De stoomtrein hier overigens niet gefotografeerd, omdat
de zon niet meer goed stond tegen de tijd dat de stoomtrein voorbij kwam.


Drukte bij het waternemen op station Arnhem. Over belangstelling was zeker niet te klagen.


Daarna naar station Kesteren gespoord. In die tijd noteerde ik van treinen niet de nummers en de dia is te grof om het nummer
van de gemoderniseerde DE-2 te kunnen lezen.


De 3737 had een korte stop op station Kesteren.




Tot slot van die dag op station Houten uitgekomen, waar de 3737 op volle snelheid langskwam. In ieder geval te snel om handmatig
de sluiter van mijn fototoestel te spannen en opnieuw af te drukken om een "veraf en wat dichterbij plaatje" te maken.
Morgen verder.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1105 Gepost op: 19 August 2014, 09:19:49 »
Had dit jaar (of elk jaar) een mooie rit geweest.

 (y)
Mvh Steef

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1106 Gepost op: 19 August 2014, 19:28:06 »
Toffe platen Wim!!  (y)

Erg jammer dat de 3737 voorlopig niet rijvaardig wordt gemaakt, is wel een groot gemis vooral dit jaar.  :'(

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1107 Gepost op: 20 August 2014, 09:33:32 »
Zondag, 20 augustus 1989, reed de 3737 het zelfde rondje als een dag eerder.
Ben eerst naar station Rheden gegaan en de doorkomst van de stoomtrein daar gefotografeerd.


Daarna bij Kesteren.


Jammer, dat deze "gouden tijden" voorbij zijn.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1108 Gepost op: 20 August 2014, 11:32:26 »
Erg jammer dat de 3737 voorlopig niet rijvaardig wordt gemaakt, is wel een groot gemis vooral dit jaar.  :'(

Ik kan het zo 1-2-3 niet meer terugvinden, maar ik heb een keer begrepen dat de 3737 zo veel gebreken vertoont, dat het opknappen ervan enkele tonnen gaat kosten. Er zijn wel enkele andere stoomlocs van het spoorwegmuseum die met minder middelen rijvaardig gemaakt kunnen worden. Maar ik denk niet dat dit prioriteit heeft bij het spoorwegmuseum.

Op de site van Nico Spilt lees ik het volgende over de 3737 (over het boek NS loc 3737. De laatste Jumbo.)
Citaat
Bij het opleiden van de machinisten die dienst mogen doen op de 3737 heeft Willem Bosch een belangrijke rol gespeeld. Aan hem is dan ook een heel hoofdstuk gewijd. In 1989, bij de viering van het honderdvijftigjarig jubileum, was Willem Bosch depotchef in Utrecht. Over die tijd vertelt hij: "De Oude Dame, want zo noem je toch een loc uit 1911, werd toen flink op de proef gesteld. Met name toen personeel van de SSN de loc bediende. Dat ging niet goed. Die jongens uit Rotterdam zijn locs met een stalen vuurkist gewend. Duitse machines die snel kunnen worden opgestookt. Een Jumbo, met een koperen vuurkist, vraagt echter een opstooktijd van tussen de zeven en tien uur. De 3737 heeft vooral op die gedenkwaardige excursie naar Groningen, die rit met de lange wachttijden, enorm geleden. De loc mankeerde van alles, tot lekkende steunbouten toe. Ik heb dat allemaal gezien en een rapport van die dag gemaakt. En me enorm boos gemaakt. Na herstelling is de loc kleinere afstanden gaan rijden. Uiteindelijk is toen Marcel Dubbelt op de loc gekomen. Een rustige, vakbekwame machinist. Triest dat hij een tijdje terug is overleden. Hij heeft uitstekend werk op de loc verricht."

(Op 21 december 2005 heb ik een interessant gesprek kunnen voeren met Koos Snel, een van de machinisten uit 1989, onder andere over de gebeurtenissen rond loc 3737. De koperen vuurkist heeft toen ernstig te lijden gehad doordat vanuit NS-kringen was bevolen dat het vuur elke dag moest worden gedoofd, waarna de loc de volgende dag weer in korte tijd moest worden opgestookt om aan de parades te kunnen deelnemen. Met de 3737 is het nooit meer echt goed gekomen.)
Heußenstein : HO, DB 1957

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1109 Gepost op: 20 August 2014, 11:37:47 »
Even op de rem. Het wel en wee van de 3737 is al herhaalde malen onderwerp van discussie geweest op BNLS. Graag die discussie niet in dit topic voeren. Zie dit topic: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11034.msg496034.html#msg496034 Voor iemand reageert in dat topic, svp eerst alle 25 pagina's lezen  ;)

Bij voorbaat dank.

Eelco
team forummoderatoren BNLS
« Laatst bewerkt op: 20 August 2014, 11:39:30 door NS8714 »