Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 10:20:39
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Scratchbuilt
Vandaag om 10:20:14
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door MJ11
Vandaag om 10:15:07
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 10:06:22
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 897294 keer)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • de hondsrug baan
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #315 Gepost op: 27 oktober 2008, 08:16:07 »
25 jaar geleden schreef ik nog geen datum of nummer op, stom gewoon maar vanaf 1988 wel dus nog even geduld .wel heb ik op 5-5-1984 de 1626 in Emmen gefotografeerd  zonder bovenleiding (die datum had ik wel opgeschreven),maar ik heb geen scanner meer (weet iemand van hier wat een goede en betaalbare scanner is.)
Maar misschien is het mogelijk om een draadje te maken met de titel 19toen
met foto van de jaren 60,70,80 en 90.

ps de deuren konden vroeger gewoon geopend worden voordat de trein stil stond.

mvgr Evert Masselink


Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #316 Gepost op: 27 oktober 2008, 20:00:35 »
Kon je vroeger de deur gewoon openen terwijl de trein al aan t rijden was?

Jazeker, ik heb regelmatig tijdens warme dagen gezien, dat men de deur opende na vertrek en dan in de deuropening gingen zitten, soort Airco.

Groeten Jeroen.
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #317 Gepost op: 27 oktober 2008, 20:02:34 »
(weet iemand van hier wat een goede en betaalbare scanner is.)

Anders ga eens kijken voor een All-in-One. Ook niet meer zo duur.
Anders misschien eens kijken op Marktplaats  :) :P

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8829
  • Hengelooo 1:160
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #318 Gepost op: 13 november 2008, 20:58:41 »
Vandaag, op de frisse maar zonnige zondag 13 november 1983 gaan wij, mijn maat Meindert en ik, op jacht naar souvenirs uit sloopstellen. Maar eerst gaan we naar Arnhem. In de tuin staat Sik 369 in het zonnetje. Ik maak er maar even een foto van.   


369 te Arnhem, 13 november 1983

Nu pas, 25 jaar na dato, zie ik dat ik per ongeluk ook een sneeuwploeg op de foto heb gezet...

Daarna door naar Zwolle Rangeerstation waar 6 viertjes mat.'46 staan opgesteld. De 664, 670-672, 676 en 688 staan te wachten op doorvoer naar Amersfoort waar ze zullen worden onttakeld. Geen stel is afgesloten en overal lopen we doorheen, ik ga eens in een A zitten waar nog groen trijp in zit en bedenk wat een mooie treinstellen dit toch zijn. Jammer dat ze nooit meer zullen rijden. Eigenlijk heb ik ze te kort meegemaakt... Er wordt maar weinig buit gemaakt: een enkele koplamp, bijbehorend venster en een sleutel uit de 664...

Het is al ver in de middag als we langs de 6 stellen rijden op weg naar Amersfoort waar het echte sloopwerk wacht. Hier staan de 235, 263, 275, 666 en 680 van mat.'46 (de 687 blijken we gemist te hebben want die staat binnen) en de DE-stellen 26, 39, 49 en 90. We concentreren ons vooral op de DE-stellen wat souvenirs betreft, uit de 275 haal ik nog wel een koplamp. Als ik in de 90 bezig ben bedenk ik mij dat ik nog geen foto heb van de 39 en 49. Ik besluit de 2 koppen maar te fotograferen dan heb ik ze in één keer. Ik sta echter aan de verkeerde kant want een goederenwagen belet mij verder naar achteren te gaan. Heel even overweeg ik in de 49 te klimmen en aan de andere kant uit te stappen... toch maar niet, teveel gedoe...

49+39 te Amersfoort, 13-november 1983

toch jammer deze foto had heel wat beter gekund...

Uit de 26 haal ik uit cabine 2 (bij de bagageruimte) een verwarmingsruitje dat dezelfde vorm heeft als het middencabineraam.

Als we klaar zijn is het schemerig geworden en de eerste sterren zijn al te zien. Het maakt de sfeer tijdens de lange tocht terug over het grote rangeerterrein heel bijzonder. Veel stellen zullen we nooit weer zien. Tegen de tijd dat we bij de '46-ers zijn is het bijna donker. Al die onttakelde sloopstellen tegen een bijna donkere achtergrond... dit is pas een kerkhof. We blijven nog even staan bij de 680. Dezelfde 680 die we op 1 juli nog in Enschede zagen. En dan de 666, al helemaal slooprijp, apart nummer eigenlijk 666... door de wind klappert er iets in de cabine, het is bijna spookachtig... hoor ik daar Nightporter?



Zovele jaren later zijn er nog een paar dingen die over zijn gebleven: w.o. het verwarmingsruitje van de 26 waarmee nog eens teruggekeken kan worden op die bijzondere dag van 25 jaar geleden...


Verder zijn er nog de sleutel van de 664 en de koplamp van de 275. De nummerplaat van het laatste stel kwam 2½ jaar later op een iets legalere wijze in mijn bezit.

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #319 Gepost op: 13 november 2008, 21:33:37 »
Ach ja, Nightporter van Japan.
Een schitterend nummer al heb ik het altijd iets dreigends gevonden.
Op een verlaten treinenkerkhof in het donker zou dat gevoel nog enorm versterkt worden.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #320 Gepost op: 13 november 2008, 21:39:31 »
Ik sta echter aan de verkeerde kant want een goederenwagen belet mij verder naar achteren te gaan. Heel even overweeg ik in de 49 te klimmen en aan de andere kant uit te stappen... toch maar niet, teveel gedoe...

Mens, Frank, heb je een dagboek bijgehouden? ;D
Maar wel leuk die verhalen :D

Groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8829
  • Hengelooo 1:160
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #321 Gepost op: 13 november 2008, 22:35:05 »
Nee Jan, ik heb geen dagboek bijgehouden. Dit soort dagen kan ik moeiteloos reconstrueren... Zo vaak gingen we niet weg en aan mat.'46 heb ik maar heel even mogen proeven. Dat maakt dat de herinneringen vers blijven.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #322 Gepost op: 13 november 2008, 22:37:22 »
Als we klaar zijn is het schemerig geworden en de eerste sterren zijn al te zien. Het maakt de sfeer tijdens de lange tocht terug over het grote rangeerterrein heel bijzonder. Veel stellen zullen we nooit weer zien. Tegen de tijd dat we bij de '46-ers zijn is het bijna donker. Al die onttakelde sloopstellen tegen een bijna donkere achtergrond... dit is pas een kerkhof. We blijven nog even staan bij de 680. Dezelfde 680 die we op 1 juli nog in Enschede zagen. En dan de 666, al helemaal slooprijp, apart nummer eigenlijk 666... door de wind klappert er iets in de cabine, het is bijna spookachtig... hoor ik daar ]


Ja erg leuk verhaal, dit vertelde je ook op Eurospoor ja!

Gr. Remco

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #323 Gepost op: 13 november 2008, 22:38:21 »
Citaat van: Mispoes op Vandaag om 22:35:05
Citaat
Zo vaak gingen we niet weg en aan mat.'46 heb ik maar heel even mogen proeven.  

Waar smaakte het na Frank ;D ;D ;D ;D :P :P :P

groetjes edwin

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #324 Gepost op: 13 november 2008, 22:41:27 »
Heerlijk verhaaltje....  ;D!!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8829
  • Hengelooo 1:160
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #325 Gepost op: 13 november 2008, 23:19:44 »
Waar smaakte het na Frank

Het smaakte naar meer...


Ja erg leuk verhaal, dit vertelde je ook op Eurospoor ja!

Tja, Amersfoort in 1983, daar heb ik goede herinneringen aan. Zal nog 1x langskomen in deze reeks.

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #326 Gepost op: 14 november 2008, 01:34:47 »
Treinstel 666 leeft op mijn baan in model voort..... Zo'n nummer moet je wel in model hebben :-)

Grtz, Marcel

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #327 Gepost op: 14 november 2008, 11:29:09 »
Kon je vroeger de deur gewoon openen terwijl de trein al aan t rijden was?
Ja, dat kon; ik heb nog wel eens een trein gehaald door aan de deur te hangen tot deze openschoof en dan naar binnen te springen. Dat was een hondekop trouwens. '747' vind ik wel een leuk nummer, nog verschillende keren in gereisd.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #328 Gepost op: 14 november 2008, 11:54:09 »
Er zijn mensen die er heeeel erg lang ingezeten hebben in die 747.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
    • Filmpjes op YouTube
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #329 Gepost op: 14 november 2008, 11:55:26 »
Dat van die 747 zal dan op zijn laatst in 1977 zijn geweest, daarna is ie vernummerd naar 758. Dit omdat het nummer 747 "besmet"was ivm de Molukse treinkaping.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT